Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:03

Misschien is het een wisselwerking. Wellicht werden vroeger de paarden meer afgehard zodat ze meer konden hebben. Dat tegenwoordig paarden niet meer als paarden worden behandeld.

Dat er zo'n grote keuze is in zadels en mogelijkheden dat de ruiters door de bomen het bos niet meer zien en wellicht eindigen met iets dat voor paard/ruiter niet de beste keuze is.

Dat de kwaliteit van de grondstoffen vroeger beter was.

Dat de voortschrijdende inzichten dermate zijn dat een zadel echt 100% goed moet passen en dat 95% niet goed genoeg is. Terwijl het paard in kwestie met het 95% zadel wellicht heel goed loopt en de zoektocht naar het 100% zadel een lijdensweg is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:03

Citaat:
Zie zelf om me heen veel mensen die van alles roepen maar nog geen deuk in een pakkie boter rijden vandaar....

Wat ook te maken kan hebben met gewoon een zadelprobleem? Er stond hier een tijdje een paard die vroeger een slecht passend zadel gehad heeft (was al meer dan 8 jaar geleden) maar haar rug problemen waren nooit werkelijk opgelost waardoor ze onmogelijk in haar rug wou ontspannen. Ze zat de hele tijd te stressen, werd onregelmatig en er was eigenlijk vanalles mis en allemaal terug te lijden op het zadelprobleem. Meerdere ruiters hebben op haar gereden en ze deed braaf haar rondjes maar werkelijk ontspanning kwam er niet.

@RK: geen idee, ik leef in het heden niet in de geschiedenis. En vandaag de dag heb ik meerdere paarden kapot zien gaan aan een slecht passend zadel, misschien zijn onze paarden gewoon zwakker? Zitten de zadels minder goed in elkaar? Werden ze minder intensief gebruikt? Het kan vanalles zijn...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:19

Visconti: ik denk inderdaad dat de fokkerij wat dit aangaat geen goed heeft gedaan. Ook in de paarden wereld worden veulens gefokt uit moeders die zelf zijn "gebleven" omdat het een zelf gefokt produkt was en een veulentje wel leuk is. Maar is de moeder wel kwaliteitief genoeg om verstandig te fokken.

Er lopen nu vele paarden rond die in de vrije natuur niet zouden overleven. Daar blijven alleen de sterkste over.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:19

mijn paard is een directe afstamming van de paarden die ik vroeger reed. (kleinzoon)

bij al die paarden gebruikten we gewoon de zadels doorelkaar. Je had geen zadel voor een paard, maar een zadel voor het doeleinde: dressuur springen etc. En ze pasten allemaal Zij zijn groot en ik is klein!

En nu? Mijn paardje? Daar heb ik al zoveel zadels op geprobeerd en met alles is wel wat. Boos!

Oja en je had gewoon 1 vilten sjabrakje of een verhuisdeken, of gewoon niks....

Ik denk dat de kwaliteit van de zadels gewoon achteruit is gegaan ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:21

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:23

Overigens heb ik nu een wintec en een boomlooszadel, niet omdat ik ze zo goedkoop vind, maar omdat wintec te verstellen is en boomloos meestal wel past.

Ik ga voorlopig voor de verstelbare en of flexibele zadels. Zij zijn groot en ik is klein!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:25

harnessmaker schreef:
Visconti: ik denk inderdaad dat de fokkerij wat dit aangaat geen goed heeft gedaan. Ook in de paarden wereld worden veulens gefokt uit moeders die zelf zijn "gebleven" omdat het een zelf gefokt produkt was en een veulentje wel leuk is. Maar is de moeder wel kwaliteitief genoeg om verstandig te fokken.

Er lopen nu vele paarden rond die in de vrije natuur niet zouden overleven. Daar blijven alleen de sterkste over.......

idd, hoe vaak hoor je wel niet bij merries "en als ze geblesseerd zijn kun je er desnoods nog mee gaan fokken".. Mijn paardje is zelf ook het resultaat van een geblesseerde merrrie en ik ben niet heel erg te spreken over zijn hartheid... De merrie zelf was ook niet de sterkste en mankeerde eigenlijk vanalles, ze wou zelfs heel moeilijk drachtig worden (en na 2x wou ze helemaal niet meer drachtig worden) Dat zegt dan eigenlijk ook al genoeg, met zulke merries moet je niet gaan fokken. (hoewel ik wel blij ben dat ze dat destijds wel gedaan hebben want voor de rest is mijn paardje echt super Haha! )

Gek genoeg had de moeder dus last van atrofie en veel zadelproblemen, en heeft hij dat ook. Je zou haast denken dat het erfelijk belast is Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:28

Ik denk dat het grootste deel fout gaat in de huisvesting en de haast van mensen tegenwoordig

Met de 2,5 wordt zadelmak gemaakt, want het kost toch allemaal al genoeg.
Liefst morgen in de Z, anders ben je een slechte ruiter ofzo? Dus slof en scherpe bitten zijn heel normaal.
Een paard eens tussentijds 2 maanden op rust...je hey, daar betaal je geen stalgeld voor.
En in de wei...jee dan krijgt hij blessures, dus de enigste beweging is die met zadel

Dat zijn dingen die ik vroeger minder contateerde. En toen hadden paarden niet allemaal problemen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:28

Arabesk schreef:
misschien heeft het ook wel hier mee te maken

[HAR] Diepe zit slecht voor paardenrug

er wordt bij zadelmaken vooral gekeken naar de ruiter en niet meer naar het paard

Niet alle merken over een kam scheren. Er zijn wel degelijk merken die dat niet doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:29

maar het is wel een trend om meer naar de ruiter te kijken dan naar het paard

ik probeer weleens zadels bij de Divoza, het lijkt wel alsof je er in vastgelijmd zit als je op zo'n 'diepe zit' zadel gaat zitten.

Afschuwelijk

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:29

Arabesk schreef:
mijn paard is een directe afstamming van de paarden die ik vroeger reed. (kleinzoon)

bij al die paarden gebruikten we gewoon de zadels doorelkaar. Je had geen zadel voor een paard, maar een zadel voor het doeleinde: dressuur springen etc. En ze pasten allemaal Zij zijn groot en ik is klein!

En nu? Mijn paardje? Daar heb ik al zoveel zadels op geprobeerd en met alles is wel wat. Boos!

Oja en je had gewoon 1 vilten sjabrakje of een verhuisdeken, of gewoon niks....

Ik denk dat de kwaliteit van de zadels gewoon achteruit is gegaan ofzo.

Een beetje het overdaad schaadt principe dus eigenlijk? Je zou toch verwachten dat de huidige mens (om het zo maar even te noemen) meer inzichten moet hebben verworven dan de mensen jaren geleden hadden en deze inzichten dus ten goede zouden moeten laten komen, maar nu lijkt het er alleen maar meer op dat hoe groter de schat aan inzichten wordt, deste diverser de meningen met als gevolg dat er geen goed zadel meer is, maar dat alle zadels wel iets goeds hebben, maar nooit helemaal? Onderzoeken die elkaar keihard tegenspreken, niet alleen in de paardenwereld qua zadels of bitten of rijtechnieken, maar je ziet ze ook in andere vakgebieden natuurlijk (chocolade is wel/niet goed, van chips kun je wel/niet kanker krijgen enzovoorts). Toen het allemaal nog niet onderzocht was, was er geen haan die er naar kraaide, maar hoe meer de mens leert, hoe meer we tegen tegenstrijdigheden lijken aan te lopen en inderdaad door de bomen het bos niet meer zien en er enorm moedeloos van worden...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:31

Ik zal mn persoonlijke zadelverhaal nog even uit de doeken doen Haha!.

Bij het paard (inmiddels 5 jaar geleden) kwamen 2 zadels. Een duurder merk dressuurzadel en een onbekend merk springzadel.

Het dressuurzadel is altijd netjes onderhouden, past goed, is regelmatig opgevuld en toch heb ik daar rare dingen mee. Shabrakjes verschuiven, bij wintervacht schuurplekken, vorig jaar zelfs een kaal plekje op de schoft Bloos! en bleek de voorboom gebroken te zijn. Daarnaast is mn zit beroerd, ik heb de neiging teveel voorover te duiken.

Zadel geleend, een oude KN. Lag gelijk prima. Paard gaf geen problemen en ik zat ook een stuk rechterop, sterker nog, ik was aan het overcompenseren en hing bijna naar achter (was ik daarvoor 4.5 jaar lang al mn geld in dressuurlessen aan het steken om elke les te horen 'rechtop zitten'). Helaas dat zadel moest terug naar zn baasje en het dressuurzadel kwam terug.

Het springzadel daarentegen is een 17 inch (mn kont is eerder 18 inch), brede boom (paard heeft medium nodig) en nooit problemen ermee. Ik zit rechtop, hij laat zn rug mooi los, er is genoeg ruimte vrij bij de schoft. Nooit afgebroken haren, schuurplekjes of kale plekken. Helemaal niets. Dit is dus eigenlijk het mindere zadel, maar in praktijk is dit zadel het prettigste voor paard en ruiter.

Huidige situatie: nog steeds het theoretisch goed passende dressuurzadel, ik zit op dat zadel nog steeds voorover en verhip poosje geleden toch weer een schuurplekje na een langere rit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:33

Ja moeilijke discussie, maar 15 jaar geleden had je wel de platte zadels, close contact was toen populair. Zo heb ik hier nog een heel oud stubben zadel, ook zo plat als wat, maar zit geweldig, goede drukverdeling.

Zelfs zonder chrabrakken werd er door lieden gereden, of gewoon een dun dekentje. In mijn tijd had je alleen die dubbelgevouwen wollen dekentjes.

Ik denk juist die speciale dressuurzadels die gemaakt zijn door de toppertjes, die zullen best wel naar hun lijf en het paardenlijf gemaakt zijn, maar dan komen ze in de handel.

Ik heb nu ook weer een plat zadel en ik vind het fijner, betere drukverdeling, en ik kan veel beter recht blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:35

Toch is mijn kieffer zadel geen close contact
En kijk eens naar de kieffer garmisch, dat is een zadel wat je toen en nog overal tegen komt.
Werd overal op gegooid, het heeft idd niet de keilkussens van nu,maar is ook niet plat

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:35

Arabesk schreef:
misschien heeft het ook wel hier mee te maken

[HAR] Diepe zit slecht voor paardenrug

er wordt bij zadelmaken vooral gekeken naar de ruiter en niet meer naar het paard

Dit is inderdaad een topic waar ik tegenaan liep. Ik heb nu dus een zadel met aardig diepe zit en behoorlijke kniewrong. Echter, toen wist ik nog niet van de discussie dat diepe zit slecht voor de rug van het paard zou zijn, maar geen van beiden die daar een woord over repte... Natuurlijk vond ik het zadel lekker zitten, maar ten allereerste ging het erom dat het zadel voor mijn paard prettig lag en paste en dat werd al gecheckt nog voordat ik zei of het wel of niet lekker zat. Ik heb het zadel ook in de eerste plaats gekocht omdat 2 zadelmakers (waarvan 1 overigens geen belang bij de aankoop had!) mij beiden onafhankelijk van elkaar vertelde dat het goed lag en dat het een goed zadel is en pas in de tweede plaats omdat ik het dan ook prettig vond zitten. Had een ander zadel beter gelegen, had ik deze niet genomen. Maar nu ik dit topic dan weer lees, voel ik me toch een beetje voor de gek gehouden. Wie moet ik nou nog vertrouwen dan?

Ben dus ook begonnen met een Stubben van inmiddels toch wel een jaar of 13 oud ofzo (overigens tijd lang niet intensief gebruikt). Boommaat 31 en ook plat zeg maar. Maar sinds 2 jaar is mijn paard weer in training en dus qua bouw aardig veranderd. De boom zou te small zijn waardoor het zadel ook achterover lag en het zwaartepunt te ver naar achteren kwam. Tijdens het rijden drukte de boom daarbij ook nog op de schoft en was er niet voldoende ruimte. Verder bleken de kussen inmiddels (vrij kort na opvullen) veel te hard. Dus oke alla, dat zag ik ook nog wel dat dit zadel niet meer goed voor haar was. Maar ja wat dan echt wel goed lag... daarvoor was ik toch aardig afhankelijk. Maar nu ligt de schoft en de ruggegraat voor mijn leek-oog toch goed vrij en heeft de schouder genoeg bewegingsvrijheid. Maar juist doordat ik er maar zo weinig van weet, ben ik waarschijnlijk extra gevoelig voor al die discussies over wel en niet goed... En ja ik wil het beste voor mijn paardje. Natuurlijk komt je eigen rijstijl daar bij kijken en die is zeker niet perfect (zoals bij velen) en daarom hecht ik er toch ook extra belang aan om zaken zoals tuig e.d. toch zo goed mogelijk te doen.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 03-12-07 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:37

runningkawa schreef:
En kijk eens naar de kieffer garmisch, dat is een zadel wat je toen en nog overal tegen komt.
Werd overal op gegooid, het heeft idd niet de keilkussens van nu,maar is ook niet plat

Heb ook een tijdje met een hele oude kieffer gereden (was geloof ik 20 jaar oud ofzo) prima zadel maar ook niet close contact. Zadel zag er trouwens nog uit als nieuw, en super kwalitiet die kieffers Haha!
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 03-12-07 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:37

runningkawa schreef:

Kieffer is toch wel platter dan de gemiddelde zadels, het nieuwe kieffer dressuurmodel heeft nu ook die kniewrongen zag ik en een diepere zit.

Kieffer past niet op paarden met een hoge schoft, maar paarden met een wat breedere rug dus wel weer heel goed.

Maar ik denk juist dat de smal gebouwde paardjes met een hoge schoft problemen hebben met de moderne zadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:40

Mijn kieffertje ziet er idd ook nog uit als nieuw
Ben er echt blij mee Ja
Ik had er vroeger nog een en heeft op enorm veel paarden gelegen Ja
Maar deze heb ik een poos terug tegen een oud model prestige venus geruild.
dat heeft nog gewone kussens, ipv dat je er 3 meter boven zit Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:41

russel schreef:
runningkawa schreef:

Kieffer is toch wel platter dan de gemiddelde zadels, het nieuwe kieffer dressuurmodel heeft nu ook die kniewrongen zag ik en een diepere zit.

Kieffer past niet op paarden met een hoge schoft, maar paarden met een wat breedere rug dus wel weer heel goed.

Maar ik denk juist dat de smal gebouwde paardjes met een hoge schoft problemen hebben met de moderne zadels.

Mijn paard heeft een behoorlijke schoft en mijn kieffer muchen past er wel degelijk goed op.
De nieuwe kieffermodellen neigen inderdaad meet richting dressuurmodel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:42

ook hier .. kan heel veel hele mooie merk dingen krijgen
maar ik rijd zelf (als mijn stock weer eens op een proef test m uit lokatie is) met een heel oud zadeltje
die prima voldoet Haha! , ding ziet er niet uit maar is niet stuk te krijgen
ik zit er goed op paard loopt er goed onder nergens last van
(ook nihil wrong) mis wel mijn oortjes als mijn paardje weer een laten we eens spontaan in de rem gaan staan dag heeft Bloos maar dat heeft meer met mijn krakemikkege lijf te maken

vroeguh had ik 1 zadel , legde je op bijna alles
de wollen deken bij oma van bed geplukt en die er onder
wit dekje was alleen voor op wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:43

met nog een mooi wit koordsingeltje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:43

Op mijn paard past hij absoluut niet, drukt tegen de schoft. Best jammer want Kieffers zijn niet duur en sterk leer. Volgens mij onverslijtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:45

Maar ff een volgende
Zadel word aangepast, liefst zonder dekje gekeken of het past
En vervolgens word er een verschrikkelijk dik anky dekje onder gepropt of anders soort dekbed...dat kan toch ook niet goed zijn?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:45

Die van mij heeft een diep terug gesneden kamer, wellicht dat hij daardoor goed past.

Het zadel ziet er inderdaad nog super uit, een leek maakt wel eens de opmerking dat het zadel nieuw is...haha

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:48

runningkawa schreef:
Maar ff een volgende
Zadel word aangepast, liefst zonder dekje gekeken of het past
En vervolgens word er een verschrikkelijk dik anky dekje onder gepropt of anders soort dekbed...dat kan toch ook niet goed zijn?

Twijfel, aan de ene kant denk ik: een dik pad lijkt mij zachter liggen, evt. drukpunten worden meer opgevangen.
Aan de andere kant ken ik ook het 'verhaal' van bontjes die zadelkamers vernauwen.

'Vroeger' reed ik inderdaad met de simpele, kleine ruit dekjes...