Diepe zit slecht voor paardenrug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

Re: Diepe zit slecht voor paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:33

Wat je nu met name in Engeland ziet is dat er meer en meer wordt gebouwd naar de kennis en inzichten die nu actueel zijn. Eigenlijk wordt er meer en meer bekend en onderzocht dan ooit tevoren. Niet dat oude inzichten, werkwijzes of modelen slecht zijn, helemaal niet. Maar in de loop der tijd zijn onze paarden wat conformatie betreft wel veranderd maar onze zadels amper.
Het moderne sportpaard veranderd sneller dan ooit tevoren.

Als zadelmaker moet je daarin mee wil je zorgen dat je zadels blijven passen. Daar speelt ook een ruiterwens in mee.
Meer dan vroeger is er vraag naar een diepe zit. Die diepe zit hoeft echt niet slecht te zijn voor de rug van het paard, dat is meestal meer de invloed van de ruiter.....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:38

Ik denk dat het een combinatie van beide is. Een zadel (zonder ruiter) zal weinig schade toe brengen, doch met het ruitergewicht erbij opgeteld, plus de arbeid die wordt gevraagd. dan nemen die invloeden in een schrikbarend tempo toe. Heb je een ruiter van zo'n 50 kilo zijn de invloeden minder sterk dan bij ruiters van 90 kilo. Als ik deze "zwaargewichten" in een diepzitzadel geperst zie zitten, dan schieten de tranen in mijn ogen. Wie heeft hen in vredesnaam zo'n zadel aangeraden? Te kort van zit, te diep, vaak zweeft het zadel ergens boven het paard, en zit er nog een gelpad en bontje ondergepropt. Want oh, het paard kreeg drukkingen.

De zadelverkoper heeft in mijn ogen wel degelijk een stuk verantwoording. Maarja, het is een gevoelige kwestie een ruiter te moeten zeggen dat zij toch echt een 19 of 20 inch nodig hebben en dat het voor het paard ivm met het ruitergewicht verstandiger is een vlakker zadel met meer draagvlak aan te schaffen.

Dan kan de klant wel eens in zijn of haar wiek geschoten zijn en de concurrent gaan opzoeken.

Zelf heb ik het omgekeerde meegemaakt. 4 zadelmakers laten komen het advies luidde van smalle tot extra wijde boom en van 18 inch tot 16 inch. Bizar toch?
De beste was diegene die mij (vanwege mijn extra smalle kontje) een 16 inch en een extra wijde boom (vanwege de mega ronde paardenrug) aanbeval. Deze moest hij speciaal bestellen omdat het alles behalve standaard was. Daarnaast moesten de zweetbladen ook nog korter zijn dan standaard. Een ander zadel wenste hij niet niet verkopen omdat het anders zowel voor mij als mijn paard niet passend zou zijn. Het bestellen was ook nog eens voor zijn risico, mocht het mij niet bevallen. Maar hij was gewoon zeker van zijn zaak.

De andere zadelmakers wilde gewoon verkopen wat zij in de wagen hadden. Tot zelfs tweedehandsjes met gebroken boom aan toe!

En dát vind ik regelrecht schandalig! Als leek ben je dus aan de "goden" overgeleverd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:29

Tumba schreef:
Ik weet niet of het hier hoort,
maar in een ander topic zocht iemand een zadel met diepe zit.
Hieruit ontstond een discussie, maar dat werd offtopic dus
wil ik hier een nieuwe discussie starten.

Veel mensen kopen een zadel met diepe zit omdat het fijn zit...
maar, is dit niet een béétje egoïstisch tegenover het paard?

Bron: Zoals een Zadel moet zitten

Ik vind het wel een gewaagde uitspraak wat je daar zegt!
Ik heb in mijn topic netjes uit gelegd hoe en waarom ik een zadel met een diepe zit zoek!
En ga niet rond lopen bazuinen dat dit egoïstisch is t.ov. paard. Ik heb het juist super voor met mijn paard!!
Niet voor niets dat ik naar zadelmakers ga om een zadel te passen en te proberen.
Omdat ik gewoonweg geen zadel van internet wil plukken en op mijn paard wil gooien! Ik wil het beste voor mijn paard en dus ook een goed liggend en passend zadel,met een diepe zit.
De diepe zit is omdat ik niet zon goede houding heb. Ik kan moeilijk doorzitten op mijn paard, en stuiter te veel naar mijn idee(Ook speelt het een rol dat mijn paard een ruime en zwevende draf heeft!).
Dit is ten eerste al niet prettig voor mijn paard,maar ook niet voor mijn eigen rug.
En dit graag wil verbeteren door mijn zit te veranderen. Daar ben ik hard mee in training. Een nieuw zadel is daarbij een bijkomende zaak. Het trainen op mijn zit staat voorop.
Door een diepere en betere zit, ontwikkel ik een betere balans wat weer ten goede komt voor de rug van mijn paard en ik beter kan doorzitten!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:06

Citaat:
Een ander zadel wenste hij niet niet verkopen omdat het anders zowel voor mij als mijn paard niet passend zou zijn. Het bestellen was ook nog eens voor zijn risico, mocht het mij niet bevallen. Maar hij was gewoon zeker van zijn zaak.

Even offtopic, maar mag ik vragen welke zadelmaker dat was? Die kom je volgens mij nog maar weinig tegen... De meeste willen inderdaad gewoon verkopen wat ze hebben liggen, en gaan niet voor de perfecte pasvorm helaas Boos!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:17

heeft dit niet met die close contact zaadels te maken? Dat als die die diepe zit hebben ze slecht worden voor het paard?

Mijn massimo vind ik ook een redelijk diepe zit hebben maar hij heeft wel erg dikke kussens. Dit zadel is speciaal voor endurance dus lijkt me dat er wel goed over na is gedacht of het slecht is voor een ruggetje.

Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij word hier het 1 en ander verward?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:11

Pensionnetje schreef:
Ik denk dat het een combinatie van beide is. *KNIP*

Dit gaat wel erg offtopic.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 03-12-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lange quote ingekort.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:06

Ment schreef:
Citaat:
Een ander zadel wenste hij niet niet verkopen omdat het anders zowel voor mij als mijn paard niet passend zou zijn. Het bestellen was ook nog eens voor zijn risico, mocht het mij niet bevallen. Maar hij was gewoon zeker van zijn zaak.

Even offtopic, maar mag ik vragen welke zadelmaker dat was? Die kom je volgens mij nog maar weinig tegen... De meeste willen inderdaad gewoon verkopen wat ze hebben liggen, en gaan niet voor de perfecte pasvorm helaas Boos!

Pff... dit vind ik echt te gek!!!
Een zadelmaker die zadels verkoopt die niet eens passen????

Nou gelukkig hebben we die hier toch echt niet...
bij ons zeggen de zadelmakers heel eerlijk of dit zadel goed op je paard past... of jij er netjes in zit en wat dus een goede combinatie is..
of hij nou een duur of goedkoop zadel meeneemt, als dat zadel dat goedkoper is beter past, zegt onze zadelmaker dat echt wel Ja

Moet toch niet gekker worden.. dat je zadelmakers al niet meer kunt vertrouwen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:17

Moderatoropmerking:
Verzoek om ontopic te blijven!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:33

Dus als je het een beetje logisch bekijkt,
zijn de meesten het wel met me eens of niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:40

Tumba, heb je het andere hele topic (zie link in begin van dit topic) al gelezen?
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan meningen die wetenschappelijk niet ondersteund kunnen worden. Kan jij wetenschappelijk bewijs leveren waarom een diepe zit slecht is?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:57

Ehm, ik zal even gaan zoeken.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:10

Jaah dat begin k me nu wel af te vragen... Of het echt zo slecht is!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:59

Waarom lezen jullie niet het topic wat op de eerste pagina is geplaatst?
Dat is een hele interessante discussie geweest en hebben er verschillende zadelmakers (al dan niet via bokkers) hun kijk daarop los gelaten.
Ik denk dus dat het zinvoller is om dat eens door te lezen i.p.v. met z'n allen weer opnieuw te gaan speculeren, zeker gezien er ontzettend veel info staat in het eerder genoemde topic.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:09

Mag ik even iets vragen? Heeft dit zadel een diepe zit:

Afbeelding

Edit: Ik dacht zelf van niet...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 01:09

ik wilde een zadel met een vlakke zit, omdat mijn zit an sich prima is. na drie maanden zadelproblemen gehad te hebben en meerdere zadelmakers over de vloer te hebben gehad heb ik een zadelmaker laten komen met een bus vol nieuwe zadels. het zadel wat mijn paard het beste pastte was er één met een diepere zit. mijn paard krijgt de eerste keuze, wat hem past, past hem, klaar. het zadel in kwestie bleek mij ook verre van tegen te vallen dus heb ik het genomen. de onderzijde is gewoon vlak, echter aan de voor- en achterkant is de boel verhoogd. de boom is dus niet hol getrokken en gecompenseerdmet bijv. de kussens. dit zadel ligt mijn paard écht goed en de lineaal theorie van V Triest gaat gewoon op.

met 'foute' diepe zitten is dat niet mogelijk. ik denk echter dat GOEDE zadelmakers het verschil wel weten, en in eerste instantie toch echt uitgaan van het paard.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:35

Ik ben eens wezen kijken wat nouw een diepe en wat nouw een vlakke zit is. Ik heb leren rijden met een zadel met een vlakke zit nouw k vin het heerlijk zitten!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:16

Ik rij me echt vreselijk open als ik shocking klem in zo'n "leunstoel" zit. Vind het op zich niet oncomfortabel zitten hoor, maar mijn huid verdraagt blijkbaar geen druk anders dan op m'n zitbeenknobbels. Zelfs m'n knieen gaan kapot van die enorme wrongen! Niet meer mensen die daar last van hebben?
Zo'n superzit heb ik niet hoor, maar op m'n vlakke springzadel met miniwrongen blijf ik tenminste heel...

Rij nu 1 a 2 keer in de maand in de les met dressuurzadel en verder niet. Dat schiet toch ook niet op... Paard laat merken dat dit zadel 'm wel bevalt (ondanks de diepe zit) en daar is het in eerste instantie met 100% prioriteit op uitgezocht na een zeer negatieve ervaring voor het arme dier. Maar nu bevalt het mij dus niet.... Tja, wat moet je dan? Zou best een ander zadel willen voor mezelf, maar ik durf die zoektocht niet zo goed aan....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:28

Margreet schreef:
Ik rij me echt vreselijk open als ik shocking klem in zo'n "leunstoel" zit. Vind het op zich niet oncomfortabel zitten hoor, maar mijn huid verdraagt blijkbaar geen druk anders dan op m'n zitbeenknobbels. Zelfs m'n knieen gaan kapot van die enorme wrongen! Niet meer mensen die daar last van hebben?
Zo'n superzit heb ik niet hoor, maar op m'n vlakke springzadel met miniwrongen blijf ik tenminste heel...

Rij nu 1 a 2 keer in de maand in de les met dressuurzadel en verder niet. Dat schiet toch ook niet op... Paard laat merken dat dit zadel 'm wel bevalt (ondanks de diepe zit) en daar is het in eerste instantie met 100% prioriteit op uitgezocht na een zeer negatieve ervaring voor het arme dier. Maar nu bevalt het mij dus niet.... Tja, wat moet je dan? Zou best een ander zadel willen voor mezelf, maar ik durf die zoektocht niet zo goed aan....

mischien is een massimo trail iets voor je?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:38

Neuh, die spreekt me niet zo aan.... Heeft flinke wrongen en een "rugleuning", dat heb ik nu ook al. En ik durf te wedden dat ik last krijg van de stiksels op de zitting, ik ken mezelf, hoe minder randjes en frutsels hoe beter. (Ik ben zo iemand die bijv. ook geen merkje in een trui verdraagt)
Stevig en vlak moet het zijn, niet alsof je in de pudding gaat zitten. Eigenlijk wil ik gewoon een dressuuruitvoering van m'n Prestige Paris springzadel want die bevalt me best qua zitting.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 05-12-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:40

Zo'n diepe zit dwingt mij als ruiter in een bepaalde houding. Lijkt mij persoonlijk niet echt fijn voor mijn paard. Ik doe zelf aan centered riding, moet echt mee gaan met de bewegingen van mijn paard, 1 met hem zijn. Daardoor krijg ik een veel onafhankelijkere zit en een betere balans, wat het lijfgebruik van mijn paard weer ten goede komt. Ik vind zo'n diep zadel uberhaupt niet fijn rijden, want ik heb geleerd (en leer nog steeds) mijn lijf te gebruiken in de bewegingen van het paard.
Maar ja, da's mijn mening en ik ben heel blij met mijn boomloze zadel Lachen .
Als ik dan weer eens op zo'n boomzadel of op een diep zadel zit (toevallig een paar weken geleden nog op een paard van iemand anders gereden), mis ik het contact met de bewegingen van het paard veel meer en ik word zo gedwongen in een bepaalde houding te zitten. Zo ervaar ik het en ik vind dat helemaal niet fijn. Voor mijn paard en mij dus nooit een diep zadel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:55

Ik heb ooit een heel oud stubben zadel (vzh richting springzadel) gehad. Ding was keihard en plat, maar zat o zo lekker. Echt jammer dat hij toen meer op Anouar paste en ook niet meer passend gemaakt kon worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:23

hmm mijn zadel heeft dus wel een vrij diepe zit, maar dit is met name gerealiseerd door een hoge achterboom. de zitting is daardoor dus wel hol. in een houding gezet word ik echter niet, het diepste punt van de zitting sluit juist aan bij de houding die ik van mezelf al had. er zitten wel dikkere wrongen op, dat vind ik iets minder maar ik heb er geen last van. in een houding zetten doet het me echter niet.
zou ik ook niet willen, aangezien het toch zaak is imo dat de ruiter leert rijden, ipv met allerlei hulpmiddeltjes ERUIT ZIET alsof ie kan rijden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:40

Lenneke_ schreef:
Ik heb ooit een heel oud stubben zadel (vzh richting springzadel) gehad. Ding was keihard en plat, maar zat o zo lekker.

Zo eentje heb ik er ook nog gehad, een Siegfried. Keihard, maar onverwoestbaar en zat prima.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:40

merrieveulen schreef:
hmm mijn zadel heeft dus wel een vrij diepe zit, maar dit is met name gerealiseerd door een hoge achterboom. de zitting is daardoor dus wel hol. in een houding gezet word ik echter niet, het diepste punt van de zitting sluit juist aan bij de houding die ik van mezelf al had. er zitten wel dikkere wrongen op, dat vind ik iets minder maar ik heb er geen last van. in een houding zetten doet het me echter niet.
zou ik ook niet willen, aangezien het toch zaak is imo dat de ruiter leert rijden, ipv met allerlei hulpmiddeltjes ERUIT ZIET alsof ie kan rijden...

Niet alle zadels trekken je idd in een houding.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:51

AAAAH ben er achter gekomen dat mijn zadel
niet meer past! de kussens liggen niet goed meer
op de rug van mijn pony,

Op laten vullen?
Zoja, weet iemand een góede zadelmaker?