Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tumba schreef:Ik weet niet of het hier hoort,
maar in een ander topic zocht iemand een zadel met diepe zit.
Hieruit ontstond een discussie, maar dat werd offtopic dus
wil ik hier een nieuwe discussie starten.
Veel mensen kopen een zadel met diepe zit omdat het fijn zit...
maar, is dit niet een béétje egoïstisch tegenover het paard?
Bron: Zoals een Zadel moet zitten
Citaat:Een ander zadel wenste hij niet niet verkopen omdat het anders zowel voor mij als mijn paard niet passend zou zijn. Het bestellen was ook nog eens voor zijn risico, mocht het mij niet bevallen. Maar hij was gewoon zeker van zijn zaak.
Pensionnetje schreef:Ik denk dat het een combinatie van beide is. *KNIP*
Ment schreef:Citaat:Een ander zadel wenste hij niet niet verkopen omdat het anders zowel voor mij als mijn paard niet passend zou zijn. Het bestellen was ook nog eens voor zijn risico, mocht het mij niet bevallen. Maar hij was gewoon zeker van zijn zaak.
Even offtopic, maar mag ik vragen welke zadelmaker dat was? Die kom je volgens mij nog maar weinig tegen... De meeste willen inderdaad gewoon verkopen wat ze hebben liggen, en gaan niet voor de perfecte pasvorm helaas
Margreet schreef:Ik rij me echt vreselijk open als ik shocking klem in zo'n "leunstoel" zit. Vind het op zich niet oncomfortabel zitten hoor, maar mijn huid verdraagt blijkbaar geen druk anders dan op m'n zitbeenknobbels. Zelfs m'n knieen gaan kapot van die enorme wrongen! Niet meer mensen die daar last van hebben?
Zo'n superzit heb ik niet hoor, maar op m'n vlakke springzadel met miniwrongen blijf ik tenminste heel...
Rij nu 1 a 2 keer in de maand in de les met dressuurzadel en verder niet. Dat schiet toch ook niet op... Paard laat merken dat dit zadel 'm wel bevalt (ondanks de diepe zit) en daar is het in eerste instantie met 100% prioriteit op uitgezocht na een zeer negatieve ervaring voor het arme dier. Maar nu bevalt het mij dus niet.... Tja, wat moet je dan? Zou best een ander zadel willen voor mezelf, maar ik durf die zoektocht niet zo goed aan....
Lenneke_ schreef:Ik heb ooit een heel oud stubben zadel (vzh richting springzadel) gehad. Ding was keihard en plat, maar zat o zo lekker.
merrieveulen schreef:hmm mijn zadel heeft dus wel een vrij diepe zit, maar dit is met name gerealiseerd door een hoge achterboom. de zitting is daardoor dus wel hol. in een houding gezet word ik echter niet, het diepste punt van de zitting sluit juist aan bij de houding die ik van mezelf al had. er zitten wel dikkere wrongen op, dat vind ik iets minder maar ik heb er geen last van. in een houding zetten doet het me echter niet.
zou ik ook niet willen, aangezien het toch zaak is imo dat de ruiter leert rijden, ipv met allerlei hulpmiddeltjes ERUIT ZIET alsof ie kan rijden...