uitrijdeken, zin of onzin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: uitrijdeken, zin of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:58

ik vind het ook zin heb ,heb ook een knalgele uitrijdeken voor de veiligheid savonds en in de mist ,met buitenrijden dan,

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:06

Ik gaat ook een uitrijdeken aanschaffen, heb al wel een zweetdeken voor na het rijden maar ben er van overtuigt dat het nut heeft!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:51

Ik gebruik voor geschoren paarden altijd een uitrijdeken.
Als ik in de bak rijd met in- en uitstappen en als ik naar buiten ga gewoon de hele rit.
En met longeren houd ik er ook een dekentje op.

Bij ongeschoren paarden gebruik ik ze alleen als het echt heel koud is.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:28

Mijn paard is geschoren en ik rij nu (buiten) altijd met een wollen uitrijdeken, deze houdt hem warm met deze gure wind en neemt gelijk het zweet op. Mocht het regenen dan leg ik mijn waterdichte uitrijdeken op, na het rijden is ie dan nog droog en kan hij gelijk de winterdeken weer op en het land in Lachen

Nuttig? Ja, ik vind van wel Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:12

Ik gebruik mijn zweetdeken als uitrijdeken Knipoog

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:23

wiseguy15 schreef:
Ik gebruik mijn zweetdeken als uitrijdeken Knipoog

ik ook Ja die lucht tenminste Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:50

ik heb een geschoren pony en die doe ik wel even met het in en uitstappen een uitrijdeken op.
dan is de overgang van warme deken naar koude omgeving niet zo groot

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:56

Ja, ik vind het absoluut zin hebben, zeker bij een geschoren paard..
Ik vind de overgang anders gewoon te groot..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:04

Lappie_Lap schreef:
Juist ja, kijken naar wat je zelf 'lekker' vind.
Ik vind het persoonlijk niet lekker om als ik bezweet ben direct een jas aan te krijgen ... ik krijg het altijd pas na 5 à 10 minuten koud, maar dat is ook het moment dat ik 'opgedroogd' ben zeg maar. Zo doe ik het ook met de paarden, zolang ze nog warm aanvoelen doe ik ze echt geen deken op. Pas als ze wat 'lauwer' (ik voel op de zweetplekken) worden en afgekoeld zijn krijgen ze bij mij wat op Lachen

ik hockey nu op vrij hoog niveau.
als we op veld spelen dan is het voor ons zo goed als VERPLICHT dirrect als je het veld uit komt een trui aan te trekken Knipoog
als wij gaan warmspelen: trui aan!

als jij terwijl je warm bent. in de kou gaat bewegen heb je veeeeeel sneller kans op blessures
het is dan misschien wel minder lekker. maar voor je spieren een stuk beter Knipoog
als jij warm bent van het spelen. en jij koelt af door de koud gaan je spieren zich spannen.
waardoor je de volgende dag spierpijn hebt Knipoog

zou het niet hetzelfde werken bij een paard? Blond

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:29

Lappie_Lap schreef:
Ik vind het niet nuttig, omdat de paarden zo juist niet af kunnen koelen.
Hier op stal gaan ze nu zelfs al met een uitrijdeken het bos in of worden de paarden met een fleecedeken gelongeerd. Dikke onzin vind ik, maar goed.
Ik heb het nog nooit gedaan, ook niet als ze bezweet zijn en ik ben aan het uitstappen terwijl het vriest, nog nooit een paard ziek of stijf gehad.
Momenteel leg ik zelfs de eerste 5min. helemaal niets op als ik ze na het rijden weer op stal heb staan, kunnen ze wat beter afkoelen en kan er daarna mooi het eigen deken of een zweetdeken op (zweten ze ook niet zo veel na). Sommige vinden dit laatste mss onverantwoord, ik zie geen problemen als je het met beleid doet Lachen

Ik ga hier volledig mee in.

Spuit zelfs na het rijden zijn rug af met koud water... Duivel

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:57

Die van mij is niet geschoren en dat ga ik ook zeker niet doen.
Voor het losrijden zou ik het met een ongeschoren paard, dat nooit een deken om heeft niet zo belangrijk vinden, maar wel na 5 á 6 minuten uitstappen omdat anders de spieren te snel te koud worden en de kans op spierpijn groter is.

Bij een geschoren paard lijkt mee een uitrijdeken met loswerken en uitstappen geen overbodige luxe zoals smurffie zegt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:19

Ik heb een ongeschoren paard die onder een +- 500 grams deken staat. Hij is nog redelijk kort in het vacht en dat wil ik graag zo houden. Bovendien ben ik van mening wanneer je je paard onder een (dikke) deken zet, je hem niet direct zonder deken naar buiten moet laten gaan wanneer je gaat rijden. Daarom stap ik altijd in en uit met een wollen deken.

geitwolsok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:43

IK gebruik een zweetdeken voor en na het rijden.

Een inrijdeken gebruik ik wel als ik het bos inga. Meestal als de temperatuur rond 5 graden ligt. Aangezien meneer redelijk kou gevoelig is en ik anders de hele rit op een bokkend paard zit. Op aanraden van de veearts rijd ik met uitrijdeken buiten. En meneer is daardoor gewoon handelbaar als ik met dit weer ga buiten rijden.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:30

Ik ben nog op zoek naar een heel interessant artikel over scheren, dekens en wassen... Daarin werd heel duidelijk uitgelegd (ik dacht door een dierenarts) wat wel en niet goed voor het paard was. En het was een artikel waar velen onder jullie van zouden schrikken.
Wat ik zeker weet is dat paarden beter tegen kou als tegen warmte kunnen. En ook dat spieren e.d. opgewarmd en afgekoeld moeten worden door beweging en niet door dekens en douchen. Ik heb bij iemand gereden en daar was het policy een paard na het rijden te stappen TOT IE DROOG WAS!
De meesten onder ons maken in eerste instantie al de fout door paarden met mensen te vergelijken. Kan en mag je eigenlijk niet doen, hé.
Maar ik zoek nog even verder naar dat artikel, want ik wil hier geen ongefundeerde uitspraken gaan doen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:37

Als je het fijn vindt om de volgende dag eerst twintig minuten zoet te zijn met het losmaken van de spieren van je paard die de vorige dag door kou erop vast zijn gaan zitten, kan je het dekentje er het beste af laten. Als je dat liever niet doet, doe je volgens mij beter even een dekentje op.

Wat ik dan weer niet begrijp, zijn mensen die hun paard lekker dik in de vacht laten (prima) en zonder deken op stal houden (ook prima) maar als ze er dan een zadel op doen en het paard mee naar de binnenbak nemen, er een inrijdekentje op doen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:40

Onze paarden zijn niet geschoren omdat ze dun in hun haar zitten en overdag lekker buiten lopen. Als ik ga rijden doe ik alleen een uitrijdeken op als er een koude wind staat. Hetzelfde met het uitstappen. Ik stap altijd 10 minuten uit en alleen als er een koude wind staat met uitrijdeken. Een uitrijdeken is niet zozeer om te zorgen dat hij het niet koud krijgt waar hij gezweten heeft, maar vooral om te zorgen dat hij geen kou pakt op zijn lendenen. Mij is ook geleerd om nooit meteen nadat je klaar bent een uitrijdeken op te doen, maar eerst even een paar minuten te stappen zodat hij al iets afgekoeld is. Het kan anders te warm worden voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:01

smurffie schreef:

Nee, want in tegenstelling tot mensen hebben paarden een vacht die temperatuur prima kan reguleren.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:15

Ik heb een fleece uitrijdeken en die gebruik ik eigenlijk alleen maar bij mn geschoren paard als het vriest en verder niet.
Even instappen met de deken en dan doe ik hem af en met uitstappen krijgt ze hem weer om.
Bij de ongeschoren paarden vind ik het niet nodig.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:16

RedPassion schreef:
smurffie schreef:

Nee, want in tegenstelling tot mensen hebben paarden een vacht die temperatuur prima kan reguleren.

Dat dacht ik ook gelezen te hebben (ik heb intussen nog altijd dat artikel niet terug gevonden). Ik blijf zoeken (niet tot in het oneindige natuurlijk)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:22

Mijn paard is (voor de 2de keer) geschoren en ik rij gewoon zonder uitrijdekens. Als ik een uitrijdeken op haar leg word ze zo gestresst dat ze zich mega gaat opfokken en daardoor erg gaat zweten onder zo'n warme deken.
Ze zal het misschien even 5 minuten niet heel warm hebben, maar ze loopt zich de eerste 10 minuten zo op te fokken dat ze vanzelf weer snel warm wordt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:56

RedPassion schreef:
smurffie schreef:

per puur geluk hebben wij ook kleding die hier ook voor zorgen Haha!
en een paar dat bezweet is, en te snel afkoelt krijgt net als een mens spierpijn Knipoog
hier komt bij dat ik het onderandere had over paarden die geschoren zijn! waarbij die die vacht heb weggehaalt!
Laatst bijgewerkt door smurffie op 10-01-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:07

Oakland1990 schreef:
Citaat:
En daarnaast poetsen heel veel mensen hun dier uitgebreid zonder deken waardoor ze allang afgekoeld zijn en dan gaat er een uitrijdeken overheen, omdat ze het koud krijgen.

dat snap ik ook niet, dan leg je zo'n ding toch enkel voor de show op?

Dat doe ik dus ook niet. Deken ligt altijd over zijn rug en lendenen als ik aan het petsen ben.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:30

ik gebruik ze veel, meestal gewoon een fleece, maar bij regen of harde koude wint gebruik ik een water/winddichte uitrijdeken met fleece gevoerd.

ik rij altijd buiten weer of geen weer en mijn paard heeft snel last van stijve spieren door de kou, vandaar dat ik het prettig vind om met te rijden.

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:33

Roelke_ schreef:
Ik gebruik ook een uitrijdeken. Momenteel vooral als ik savonds door 't donker naar de binnenbak rijd, en belangrijker nog, als ik na de training dan weer naar huis stap met een bezweette pony. En idd, ook ik doe de deken pas op na een paar rondje uitstappen. Dan gaat de uitrijdeken op en stappen we naar huis. Zij is niet geschoren, staat wel onder een dikke deken maar heeft alsnog wel wintervachtje. Ik vind het erg handig zo'n deken. Ja

Zo gebruik ik de deken ook.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:10

Ik heb altijd een uitrijdeken erop als ik warmrijdt.Na het rijden mag hij eerst even (5min) uitstappen zonder deken, darane smijt ik er het uitrijdeken op.
Als het echt heel koud is en ik rijdt buiten in de bak leg ik er na het rijden meteen het uitrijdeken terug op.