Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wiseguy15 schreef:Ik gebruik mijn zweetdeken als uitrijdeken
Lappie_Lap schreef:Juist ja, kijken naar wat je zelf 'lekker' vind.
Ik vind het persoonlijk niet lekker om als ik bezweet ben direct een jas aan te krijgen ... ik krijg het altijd pas na 5 à 10 minuten koud, maar dat is ook het moment dat ik 'opgedroogd' ben zeg maar. Zo doe ik het ook met de paarden, zolang ze nog warm aanvoelen doe ik ze echt geen deken op. Pas als ze wat 'lauwer' (ik voel op de zweetplekken) worden en afgekoeld zijn krijgen ze bij mij wat op
Lappie_Lap schreef:Ik vind het niet nuttig, omdat de paarden zo juist niet af kunnen koelen.
Hier op stal gaan ze nu zelfs al met een uitrijdeken het bos in of worden de paarden met een fleecedeken gelongeerd. Dikke onzin vind ik, maar goed.
Ik heb het nog nooit gedaan, ook niet als ze bezweet zijn en ik ben aan het uitstappen terwijl het vriest, nog nooit een paard ziek of stijf gehad.
Momenteel leg ik zelfs de eerste 5min. helemaal niets op als ik ze na het rijden weer op stal heb staan, kunnen ze wat beter afkoelen en kan er daarna mooi het eigen deken of een zweetdeken op (zweten ze ook niet zo veel na). Sommige vinden dit laatste mss onverantwoord, ik zie geen problemen als je het met beleid doet
smurffie schreef:zou het niet hetzelfde werken bij een paard?
RedPassion schreef:smurffie schreef:zou het niet hetzelfde werken bij een paard?
Nee, want in tegenstelling tot mensen hebben paarden een vacht die temperatuur prima kan reguleren.
RedPassion schreef:smurffie schreef:zou het niet hetzelfde werken bij een paard?
Nee, want in tegenstelling tot mensen hebben paarden een vacht die temperatuur prima kan reguleren.
Oakland1990 schreef:Citaat:En daarnaast poetsen heel veel mensen hun dier uitgebreid zonder deken waardoor ze allang afgekoeld zijn en dan gaat er een uitrijdeken overheen, omdat ze het koud krijgen.
dat snap ik ook niet, dan leg je zo'n ding toch enkel voor de show op?
Roelke_ schreef:Ik gebruik ook een uitrijdeken. Momenteel vooral als ik savonds door 't donker naar de binnenbak rijd, en belangrijker nog, als ik na de training dan weer naar huis stap met een bezweette pony. En idd, ook ik doe de deken pas op na een paar rondje uitstappen. Dan gaat de uitrijdeken op en stappen we naar huis. Zij is niet geschoren, staat wel onder een dikke deken maar heeft alsnog wel wintervachtje. Ik vind het erg handig zo'n deken.