Goedkoop goed Shetlanderbitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Goedkoop goed Shetlanderbitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:47

Bokkenrijder schreef:
Bedankt Lachen
En ik zocht een niet al te dure, omdat het een verzorg shet is
en mn ma ggaat weer lopen kiften als ik teveel geld uitgeef Knipoog

Dat ken ik Knipoog ondertussen zit ik al rond de 1500 euro Slapen

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:47

Tip: ik zou niet "het shetlanderbitje" kopen, mijn ervaring hiermee is dat ze een soort chromen laagje hebben wat na enig gebruik is versleten, waardoor je bit ROEST. Ik zou gaan voor een gewoon RVS bustrensje kost iets meer ong tussen 8 en 15 euro, maar dan heb je dr 1 die lang mee gaat. Succes

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:52

waarschijnlijk is dat bitje nikkel wat je bedoeld

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:09

haha idd ik kwam dr zo gauw niet op, thanxx

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:32

Butterflys schreef:
Tip: ik zou niet "het shetlanderbitje" kopen, mijn ervaring hiermee is dat ze een soort chromen laagje hebben wat na enig gebruik is versleten, waardoor je bit ROEST. Ik zou gaan voor een gewoon RVS bustrensje kost iets meer ong tussen 8 en 15 euro, maar dan heb je dr 1 die lang mee gaat. Succes

roest zonder scherpe randen is niet verkeerd, dit stimuleert de aanmaak van speeksel en de meeste paarden vinden het lekker smaken. in de westernsport wordt veel gebruik gemaakt van 'sweet iron', een ijzersoort die hoort te roesten.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:39

Hey oke, zo leer ik nog es wat. Ik ken idd alleen maar die bitjes van ong 5,- met wel scherpe randjes. Dr zijn idd allemaal smaakjes, net zo als de koper bitjes etc. Aurigan..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 01:05

smaakjes kunnen in de smaak vallen of niet, letterlijk! Haha!

echter, je zult moeten proberen om erachter te komen welk smaakje voor jouw paard het meest geschikt is. zelf vind ik iets met koper nooit verkeerd, aangezien dat de aanmaak van speeksel stimuleert wat veel paarden helpt ontspannen. vernikkeld ijzer vind ik persoonlijk niets, het is vaak lomp, en de afbladderende stukjes nikkel kunnen voor problemen zorgen (vergiftiging en minuscule snijwondjes, denk aan papiersneetjes, maar dan dus in je tong en wangen, niet erg fijn!).

probleem met de 'goedkope' shetbitjes is dat ze eigenlijk allemaal te dik zijn. de standaardmaat zit op 18 mm, vaak wordt er zelfs 20 mm aangehouden, onder het mom van 'hoe dikker hoe zachter'. niets is minder waar, en hierdoor loopt het gros van de shetten met een veel te dik bit, wat de tong in de verdrukking brengt, waardoor het dier niet kan slikken, het tongbeen onder spanning komt te staan (wat zorgt voor spanning in hals en borst), en het dier onmogelijk goed aan de hulpen kan gehoorzamen.

voor mijn shetmerrie heb ik twee RVS bitten, allebei ongebroken (dubbelgebroken heb ik in geschikte versie niet in NL kunnen vinden), de één met een mondstuk van 8mm!!!!! en de andere met een mondstuk van 10 mm!!!! nou lijkt dat dun, maar dikker kan gewoon niet, als ik mijn pony de ruimte wil geven om de kaken en tong te ontspannen, te slikken, en aan de hulpen te gehoorzamen.

overigens heb ik onlangs een myler bit besteld voor deze pony, in NL zijn deze niet te krijgen in de goede maat dus hij moet uit amerika komen. I keep my fingers crossed, en hoop dat het haar goed zal bevallen.