kunststof zadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SiSi1984

Re: kunststof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:37

* Blijft het lang mooi? Hoe is de kwaliteit tegen overstaande van leer?
Ik heb sinds 1 jaar en 4 maanden een Thorowgood T6 dressuur, deze blijft bij mij in perfecte staat.
Heb nu de beugelriemen onder het zweetblad bevestigd en je ziet amper dat ze erboven
bevestigd waren. Verder heb ik nog geen slijtage.

* Wat verg het kwa onderhoud?

Met het onderhoud is de mij supermakkelijk. Je hebt voor mijn zadel speciaal spul in een fles.
Dit spuit je erop en verdeeld het met een vochtige doek. Daarna laat ik het gewoon opdrogen.

* Hoe zit het, voelt het aan?

Mijn zadel zit echt super, heerlijk zacht, wil zelf helemaal geen leder zadel meer .

* Geven ze af?

Het zadel geeft niet af!

Dit zadel wat ik heb heeft verwisselbare fishes erbij. Ideaal. Het was wel een hele investering in het begin maar het is het zeker waard. Het zadel is ook lichter als een leder.
Gewoon een super zadel (vind ik Knipoog)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 11:07

chocky84 schreef:
Ik heb laatst op een wintec (welk type weet ik niet meer, was iets van 500 euro) proefgereden, maar heb me na een half uur al doorgereden...

dit is voor mij ook een probleem. Ik heb erg weinig 'spek' op m'n kont en heb dan ook erg snel last van door rijden. Welke zadels zijn echt zacht?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:11

woeliej schreef:
opzich heb ik meer met lederen zadels, maar ben toch ook nieuschierig naar die kunststofzadels dus ik had een paar vragen.

* Blijft het lang mooi? Hoe is de kwaliteit tegen overstaande van leer?
Kunststof is altijd van mindere kwaliteit dan leder. Het kunststof scheurt sneller.

Bij leer heb je bijv. dat je schuurplekken krijgt van je laars, heeft kunststof dat ook? En ziet het er ook mooi uit of heeft het juist een wat goedkopere uitstraling? gaan ze net zo lang mee als leren zadels?
Ik vind kunststofzadels zeker geen goedkopere uitstraling hebben. Schuurplekken van laarzen krijg je ook op je kunststofzadel. Het is niet zo dat de kleur weg gaat, maar de stof die over de kunststofzadels zitten wordt dunner. Vele kunststofzadels hebben wel een lederen kniewrong. Kunststof scheurt vlugger, dus het kan wel al eens zijn dat je de zitting moet laten overtrekken. Maar qua inhoud (boom en kussens) zijn die zadels gelijkwaardig aan lederen.

* Wat verg het kwa onderhoud?
Niet veel: even afwrijven met een sponsje of doekje met wat water en gewoon laten drogen op een droge plaats.

Leer moet altijd gevet worden en als je het zadel eens laat liggen gaat het weer schimmelen en dergelijke. Hoe zit dit bij kunststof?
Voor kunststof heb je bepaalde spuitbussen met sprays om het kunststof mooi te houden. Gewoon opspuiten en laten intrekken.

* Hoe zit het, voelt het aan?
Dat is héél verschillend! Net als bij lederen zadels zijn de zittingen van kunststofzadels héél verschillend. Ik heb bijvoorbeeld een wintec isabelle werth dressuurzadel. Dat is een zadel met hele diepe zitting, dikke kniewrongen zodat je benen metteen in de juiste houding liggen. Maar een isabella werth zit daarom niet hetzelfde als een dressuur500, of als een veelzijdigheidszadel. Ook binnen de verschillend merken zitten nog veel verschillen. Dat is kwestie van uitproberen.

Ik weet niet waarom, maar ik beeld me in dat dat kunststof vrij stug is, niet zo mooi soepel als leer. Dat het vrij hard is. Klopt dit of is het wel prettig spul?
Een kunststofzadel is inderdaad iets stugger als een lederen zadel. Maar veel verschilt dat niet vind ik. Tjah hard... sommige lederen zadels zijn evengoed hard van zitting. Dat hangt echt af van merk tot merk, van model tot model...

* Geven ze af?
Nope normaal geven ze niet af! Allé dat is bij mij toch niet het geval.

Wat me bij lederen zadels een doorn int oog is is die vieze zwarte randen die ze op dekjes maken. Heeft kunsstof hier ook last van of verlost mij dat van dat probleem?! Haha!
Volgens mij heb je dan geverfd lederen zadel. Die geven al eens af! Normaal zou een lederen zadel geen zwarte vieze randen mogen achterlaten op dekjes. Ik heb in het verleden regelmatig met de kieffer van mijn tante en met mijn ainsly dressuurzadel gereden. Geen van beide zadels lieten vieze randen achter op het dekje... Meestal zijn het goedkopere lederen zadels die dat doen.

* Wintec zadels?

Overal waar ik zoek kom ik wintec zadels tegen. Zijn deze goed? Wat is de kwaliteit? Hoe zien ze er in het echt uit.
Er zijn verschillende ruitershops die wintec zadels verkopen. Daar kan je zien hoe ze er in het echt uitzien. Ik vind mijn zadel (wintec isabella werth dresuur) een héél fijn zadel. De kwaliteit is nooit hetzelfde als mijn ainsly, daar was ik ook héél content van, maar mijn paard is eruit gegroeid. Ze kunnen net zo fijn zitten als een lederen zadel. Het hangt er maar juist vanaf dat je het juiste zadel vind voor hetgeen jij wil doen bij je paard. Bovendien kan je toch wel al eens een wintec ergens proberen. Dan heb je toch al een zicht op welk zadel bij jou kan passen.

* cair systeem?

Is dat dat je zelf de kussens kan opblasen naar gewenste dikte?
Ikzelf heb geen cair systeem, wel het systeem van verwisselbare boom. Maar zover ik weet heeft elke wintec dat tegenwoordig. Het cair is inderdaad kussens op lucht. die kan je inderdaad opblazen naar gewenste dikte, afhankelijk van de paardenrug.

Kortom, ik wil van alles weten over kunststof zadel. Goede argumenten weten waarom zo'n zadel te kopen, en dan afgezien van de prijs. Gaat me dan met name om dressuurzadels.
Je kan best in je buurt eens rondvragen naar mensen met wintec dressuurzadels. Misschien mag je er wel eens een paar proberen. Ik heb bijvoorbeeld al gereden met de wintec 500 dressuur. Vond dat een heel prettig zadel, maar de isabella werth vind ik nog fijner zitten. Anderen vinden dan weer de wintec 500 dressuur fijner zitten. Alles hangt eigenlijk af van jou persoonlijke voorkeur! Succes!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:14

Mijn pony heeft een Wintec en mijn paard heeft gewoon een lederen zadel. Qua onderhoud is kunststof absoluut ideaal, maar toch zou ik heel graag een lederen zadel willen voor mijn pony, maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om op zijn maat iets te krijgen (en Wintec met een verwisselbare boom is ideaal).

Het enige echte nadeel aan kunststof vind ik de kleffe kont als je een lange rit maakt, plastic laat niet echt lucht door Clown

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:24

Quellian schreef:
Het enige echte nadeel aan kunststof vind ik de kleffe kont als je een lange rit maakt, plastic laat niet echt lucht door Clown

Oko hier geld: Er zijn kunststoffen met betere ademings-eigenschappen dan leer. Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:33

ik heb 2 wintecs en een maxam (maxam is te koop) en een springzadel in kunststof. ik ben er super happy mee, lekker licht, makkelijk te onderhouden en bij mijn dressuur kan je niet eens zien dat hij 1 jaar oud is en elke dag gebruikt wordt. De vz is 4 maanden gebruikt voor manegewerk (en je weet hoe er dan met zadels omgegaan wordt) en ook daar zie je weinig aan).
Singelsloten heb ik geen last van.

Kortom ik ben super happy met mijn zadels.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:53

Musicjohn schreef:
Quellian schreef:

Oko hier geld: Er zijn kunststoffen met betere ademings-eigenschappen dan leer. Knipoog

daarbij levert het zachte stofje voor het oog wel wel een zachtere zit op
maar ook eerder zweet en schuur plekken Bloos

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:56

@ Willeke_Nijs
Cair is niet aanpasbaar! Flair is dat wel!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:00

Musicjohn schreef:
Quellian schreef:

Heb er zelf ook geen last van, maar misschien kun je het bv verhelpen met zon schapenbontje voor op het zadel?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:38

ben ook een wintec fan(wintec 500,vzh/dr,2000 vzh/dr),ze blijven heel mooi,zijn licht en makkelijk te onderhouden,singelstoten zijn uiteindelijk vervangbaar,vind ze niet echt zacht of diep zitten dat is voor mij een nadeel.

geven niet af op dekjes en stijgebeugelriemen heb ik onderlangs.

via ooteman heb ik de extreem dikke losse kniewrongen besteld.

voor mezelf wil ik wel weer een leren zadel met diepe,zachte zit en dikke wrongen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:40

taffy schreef:
@ Willeke_Nijs

wat is het verschil??? Ikzelf ben niet zo thuis in cair systemen. Wou er wel eentje, maar omdat ze vrij duur waren heb ik ook niet verder geïnformeerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:49

foetsie schreef:
Musicjohn schreef:

Heb er zelf ook geen last van, maar misschien kun je het bv verhelpen met zon schapenbontje voor op het zadel?

Nou ik heb zo'n bontje geprobeerd, maar dat is niets voor mij... Had ook echt geen idee hoe ik het vast moest maken, dus dat ding schoof alle kanten op. Maar ik rij niet zo vaak op m'n pony en dus het Wintec zadel (eens per 2 maanden is veel), dus ik heb er eigenlijk ook niet zoveel last van Bloos

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:01

willeke_nijs schreef:
taffy schreef:
@ Willeke_Nijs

wat is het verschil??? Ikzelf ben niet zo thuis in cair systemen. Wou er wel eentje, maar omdat ze vrij duur waren heb ik ook niet verder geïnformeerd.

Cair is een schuimrubber plat zakje waar een beetje lucht inzit,het stelt verder niet zo veel voor
Flair bestaat uit 4 luchtkamers die onafhankelijk van elkaar opgepomt kunnen worden
er kan lucht uit en in, bij cair niet.
Flair is dus ook heel geschikt voor ongelijk gespierde paarden Lachen
En het prijskaartje verschilt Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 11:13

wel ideaal systeem dat flair!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:35

Daarom wilde Wintec daar ook op meevaren, alleen het flair is gepatenteerd.. dus kwamen ze met dit suffe aftreksel..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:13

Ik heb een ouder type wintec. Vind hem echt heel prettig rijden!
Qua onderhoud vergt die erg weinig. Je hoeft hem niet in te vetten enzo, dat scheelt zeker! Wij hebben hem al meer dan een half jaar, maar hij is nog steeds als nieuw. Die van mij is ook heel erg licht dus.

Ik hoorde wel vaak dat wintecs heel moeilijk opdrogen, als je in de regen gereden hebt. Maar wat mij betreft valt dit heel erg mee. Vind ze heel prettig ja Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:37

Dat opdrogen is volgens mij vooral wanneer ze die 'suedelaag' hebben. Die van mij heeft dat niet en blijft dus ook niet nat als je bent wezen rijden in de regen.