Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tukjeflukje

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:19

ik rijd sinds kort met een pessoa bit, omdat ie anders gewoon niet te besturen was in noodsituaties.nu lekker relaxt aan een lang teugeltje, hupsakee Lachen

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:27

Binckydenice schreef:
Mijn bijrijdpaardje is nogal moeilijk naar beneden te rijden, nu werd mij aangereden er een keer een stang in te proberen? Wat vinden jullie hiervan?

doe dit a.u.b. nooit!!!
de eigenaaresse van mijn verzorgpony heeft haar ook jaren met een stang gereden omdat ze heel erg aan rechts trok.
toen ik er op reed, was er eerst niks aan de hand.
maar toen ik na halfjaar wedstrijden wou rijden moest de stang er uit(die mag niet in de ring)
het ging helemaal mis!!!! kon niks meer met haar.
nu anderhalf jaar later ben ik nog steets bezig met recht richten, en het gaat steets beter.
maar doe het dus niet!!!
neem les van iemand die je hier mee kan helpen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:29

rij met een enkelgebroken bit. heb hem eerst met dubbelgebroken en enkelgebroken met rubeer omheen gereden maar hij reageerde nouwelijks als ik iets vroeg. nu krijg ik reactie terug. pony rij ik ook met enkel daar heeft ze altijd mee gelopen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:30

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, omdat dat een van de zachtste bitjes is. En ze reageert er prima op, doet niet moeilijk en houdt daar niet op vast. Dus ideaal eigenlijk Lachen

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:04

ik had bij mijn paardje die met 1 hand gereden wordt een stang met scharen eraan.Ik vind t om te zien vreselijk stoer en mooi maar hij vond t echt niet lekker hoor.Nu heb ik er een gebroken rubber beginnersbitje ingedaan,inderdaad,totaal iets anders maar hij reageert er bijzonder goed op,pakt zelf zijn bit en blijft voortreffelijk met sturen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:25

Voor Yetse gebruik ik een dubbelgebroken watertrensje met bok tussenstukje, omdat hij hier gewoon supergoed op loopt, makkelijk nageeflijk loopt en ontspannen.
Voor Dirk is het een ander verhaal. Hij loopt het beste op een dubbelgebroken kneveltrens, deze ligt heel stabiel in zijn mond, Dirk is erg gevoelig voor zijwaartse inwerkingen op de mond en de knevel zorgt ervoor dat deze heel stabiel ligt in de mondhoeken. Daar komt nog bij dat het ook een prima trens is om mee te springen, nou springen we niet zo heel erg hoog, maar toch. Mocht er een scherpe wending in het parcours zitten, dan trek je het bit 'niet zo snel door de mond'.
Hij loopt er rustig op te kauwen, is niet zo zenuwachtig aan het klieren, zoals met de enkelgebroken trens die ik bij de aankoop meekreeg voor hem.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:25

Edit: BOL tussenstukje

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:12

Ik gebruik een dubbelgebroken koperen bitje.

Dit omdat er in dit bit geen hefboomwerking zit en het erg stil in de mond ligt. Mijn pony gaat knabbelen op koper en ze pakt nu niet meer vast.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:51

Ik rijd met een enkel gebroken bustrens ; ik heb mijn merrie met dit bit in gereden vind ze zeer prettig rijden, pony is er ook tevrede mee * ben misschien wel van plan over te stappen op een dubbelgebroken bustrens ivm vriendelijkere ligging in de mond.

Mijn andere pony rijd ik met een dubelgebroken watertrens ; hij reed voorheen op een enkelgebroken watertrens, deze had ik niet liggen in zijn maat maar wel een dubbelgebroken Vork * Maar misschien gaat deze ook nog wel naat een dubbelgebroken bustrens vind dit toch niet het einde

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:02

Een dubbel gebroken trens met 360° draaibare delen van Ky Rotary.
Ik vind het een prettig bit om mee te rijden.

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:47

Ik rij mijn paard op een dubbelgebroken koperen watertrens. Ik heb verschillende bitjes geprobeert maar hier reageerde hij het beste op. Mijn paard is ook vaak pas na een uur goed te rijden. Hij is in het begin veelste gespannen om nageeflijk te zijn. Clown

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:48

tukjeflukje schreef:
ik rijd sinds kort met een pessoa bit, omdat ie anders gewoon niet te besturen was in noodsituaties.nu lekker relaxt aan een lang teugeltje, hupsakee Lachen

Over wat voor noodsituaties heb je het precies?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:11

Ik rijd gewoon met een bustrens. Hij loopt hier al zijn hele leven mee en doet het er prima mee.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:15

Enkelgebroken watertrensje.
Ze loopt er goed op.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:26

Robart watertrens. Mijn paard hield het bit aan 1 kant vast.
Ze loopt lekker op dit bitje.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:33

Ik rij zonder bit

Waarom:

Omdat hij daar het prettigste op reageerd. ik kan m zo terugkrijgen als ik wil als hij ervandoor wil gaan.
Met bitten was hij niet te houden. hij kletterde door alles heen. zelfs de scherpste bitten. is mij verteld
toen hebben de eigenaren besloten om bitloos te proberen. en dat gaat gewoon super ik kan er alles mee:Dressuur,Springen,buitenrijden.

Voor mij was dit dus DE oplossing

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:42

Binckydenice schreef:
Nee, ik weet dat jullie zo de oplossing nooit kunnen geven, ik was een beetje op zoek naar een ander bit die ik zou kunnen proberen om het neerwaarts lopen te stimuleren.

Nogmaals dit paard is helemaal nagekeken en werkelijk niets mis mee.

Zodra ik hem een uur heb gereden en zodra hij dus moe wordt kan ik hem netjes rond rijden zonder moeite, maar aan het begin is het niet te doen. Hij geeft gewoon helemaal niet mee. Hij steekt zijn kop in de wind en doet het niet. Als er een man op rijd dan doet hij alles, hij loopt dan mooi neerwaarts zonder enige problemen, behalve dat het de indruk wekt dat hij meer aan de teugel wordt getrokken en gehouden dan dat hij het uit zichzelf doet...

Hij is perfect en professioneel ingereden, hij heeft ook laten zien dat hij het echt kan...

Klinkt mij eerder als tekortkoming in de rijkunst!!
En misschien is je paard wel op kracht ingereden, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar als je beschikt over voldoende rijkunst weet ik zeker dat je em na kan laten geven..
En met een ander bitje wat iets scherper is, maak je em alleen maar harder!!!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:19

met een scherper bit ga je je paard echt niet meer naar beneden kunnen rijden hoor... Integendeel... je maakt je paard er alleen maar harder mee in de mond. Het feit dat je paard al laten zien heeft dat die dat kan (trouwens ELK paard kan nageven), dan is het eerder aan jou om te werken aan je eigen houding... Ben je trouwens al eens nagegaan of je paard geen medische problemen heeft? Zijn er geen haken of tanden aan het wisselen? Past je zadel goed? Heb je al eens een osteopaat laten kijken naar de rug?

Misschien kan je paard gewoon niet nageven omdat die ergens vastzit of pijn heeft... Een scherper bit gaat daar dan niets aan veranderen... Je krijgt alleen maar een paard dat duidelijk wil maken dat die iets mankeert, en als jij dan een scherper bit gaat insteken, dan krijg je op den duur een paard vol protest!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:31

femmefatale1 schreef:
Binckydenice schreef:
Nee, ik weet dat jullie zo de oplossing nooit kunnen geven, ik was een beetje op zoek naar een ander bit die ik zou kunnen proberen om het neerwaarts lopen te stimuleren.

Nogmaals dit paard is helemaal nagekeken en werkelijk niets mis mee.

Zodra ik hem een uur heb gereden en zodra hij dus moe wordt kan ik hem netjes rond rijden zonder moeite, maar aan het begin is het niet te doen. Hij geeft gewoon helemaal niet mee. Hij steekt zijn kop in de wind en doet het niet. Als er een man op rijd dan doet hij alles, hij loopt dan mooi neerwaarts zonder enige problemen, behalve dat het de indruk wekt dat hij meer aan de teugel wordt getrokken en gehouden dan dat hij het uit zichzelf doet...

Hij is perfect en professioneel ingereden, hij heeft ook laten zien dat hij het echt kan...

Klinkt mij eerder als tekortkoming in de rijkunst!!
En misschien is je paard wel op kracht ingereden, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar als je beschikt over voldoende rijkunst weet ik zeker dat je em na kan laten geven..
En met een ander bitje wat iets scherper is, maak je em alleen maar harder!!!

Erg makkelijk antwoord... Ik ben niet de enige die het niet lukt hoor, de mensen met veel meer arvaring lukt het ook niet. (ik rij al 14 jaar) Mijn ervaring is toch wel aardig hoor....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:34

Makkelijk he??
Maar elk paard kan nageeflijk gereden worden... tenzij er een blokkade is of pijn..

Ik zeg niet dat je niet kan rijden, al zegt 14 jaar helemaal niks, maar schijnbaar combineer je niet goed met dit paard... anders had je dit probleem niet..
En een echte goeie ruiter kan elk paard rijden!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 22-11-07 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:35

willeke_nijs schreef:
met een scherper bit ga je je paard echt niet meer naar beneden kunnen rijden hoor... Integendeel... je maakt je paard er alleen maar harder mee in de mond. Het feit dat je paard al laten zien heeft dat die dat kan (trouwens ELK paard kan nageven), dan is het eerder aan jou om te werken aan je eigen houding... Ben je trouwens al eens nagegaan of je paard geen medische problemen heeft? Zijn er geen haken of tanden aan het wisselen? Past je zadel goed? Heb je al eens een osteopaat laten kijken naar de rug?

Misschien kan je paard gewoon niet nageven omdat die ergens vastzit of pijn heeft... Een scherper bit gaat daar dan niets aan veranderen... Je krijgt alleen maar een paard dat duidelijk wil maken dat die iets mankeert, en als jij dan een scherper bit gaat insteken, dan krijg je op den duur een paard vol protest!

Zoals aan het begin van het topic is geschreven is dit dier al helemaal nagekeken en heeft hij nergens last van....

Je doet alsof een ander bit proberen ernstig is maar ik kon het toch proberen? Ik schoot er niets mee op, hier boven staan meerdere mensen die andere bitjes hebben geprobeerd dus zo vreemd is dat niet. Maar goed, hij is goed voorwaards goed aan het been, alleen neerwaards rijden lukt haast niet....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:37

femmefatale1 schreef:
Makkelijk he??
Maar elk paard kan nageeflijk gereden worden... tenzij er een blokkade is of pijn..

Ik zeg niet dat je niet kan rijden, al zegt 14 jaar helemaal niks, maar schijnbaar combineer je niet goed met dit paard... anders had je dit probleem niet..

Dat ben ik niet met je eens... Maar goed ik heb dit topic niet geopend om aan te horen hoe slecht ik wel niet kan rijden, meerdere ruiters hebben het gebrobeerd en bij een enkeling is er iets sneller effect maar het is nooit stabiel. Ik kan ook alle paarden naar beneden rijden dat is geen probleem, inderdaad 14 jaar zegt niets, maar ik ben op zoek naar een oplossing en niet naar commentaar. En oordeel niet als je iemand nog nooit hebt zien rijden...
Ik zal kijken of ik van de week even iemand foto's kan laten maken van het rijden, zodat het duidelijker wordt hoe het eruit ziet....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:38

femmefatale1 schreef:
Makkelijk he??

Nogmaals hij is nagekeken en er is niets mis mee.....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:40

is ook je zadel al nagekeken? Drukt het nergens? je kan dat laten nakijken door een plip-test. dat is een kleikussen, waarvan de klei opwarmt door het rijden. Tijdens het rijden verdeeld de klei zich over het drukoppervlak van het zadel. Daar waar teveel klei zit, is er weinig tot geen druk, waar geen klei meer zit daar is teveel druk. Misschien eens een idee om te proberen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:00

Binckydenice schreef:
Dat ben ik niet met je eens... Maar goed ik heb dit topic niet geopend om aan te horen hoe slecht ik wel niet kan rijden, meerdere ruiters hebben het gebrobeerd en bij een enkeling is er iets sneller effect maar het is nooit stabiel. Ik kan ook alle paarden naar beneden rijden dat is geen probleem, inderdaad 14 jaar zegt niets, maar ik ben op zoek naar een oplossing en niet naar commentaar. En oordeel niet als je iemand nog nooit hebt zien rijden...
Ik zal kijken of ik van de week even iemand foto's kan laten maken van het rijden, zodat het duidelijker wordt hoe het eruit ziet....

Ik zeg niet dat je niet kan rijden, ik zeg alleen dat jullie blijkbaar geen goeie combinatie zijn!!
Anders zou je hier nl niet om goedkeuring gaan vragen om er een stang in te hangen.. Gestoord

Verder is een paard wat goed voorwaarts wordt gereden (ik bedoel niet dat ie van zichzelf loperig is), altijd nageeflijk te rijden.. mits er dus geen blokkades of pijn zijn.
Een paard wat van zichzelf loperig is, is wel voorwaarts maar niet aan het been, hij vlucht ervoor.. ondanks dat hij wel op de been reageerd..! En als dat zo is, kan je em ook nooit nageeflijk rijden..!

Als een paard bij sommige wel meer mee geeft, zijn deze dus rijtechnisch verder dan jij...
Bij je opmerking dat het bij een enkeling sneller gaat maar nooit stabiel, bevestig jij mijn vermoeden over jouw rijkunstig gevoel..
Een paard kan nl niet 123 anders gaan lopen als ie altijd met zijn hoofd omhoog loopt, en stabiel blijven, daar is even tijd voor nodig, het zijn immers geen robots die 123 om kunnen schakelen.
Geef het paardje de tijd om stabieler te worden..
Als jij ineens spieren gaat oprekken die je nooit gebruikt, wil je er ook het liefst onderuit komen..
En dat is nu bij het dier ook het geval..

Even ter verduideling...
Geen stang erin, maar zelf een betere instructeur zoeken, zodat je zelf beter wordt..