Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
LiSSy schreef:ik ben absoluut niet voor het "aansingelen" van een neusriem... maar heb jij het niet over een sperriem?
want ook al zit de neusriem strak op de goede hoogte, de mond kan dan nog prima open hoor! maar als je een sperriem flink aansnoert kan de mond inderdaad niet meer open.
ik rij zelf zonder sperriem, zodat ik goed kan controleren of ik niet te hard word in mijn hand
vivana schreef:Als je het lelijke hoofd van een paard wil verdoezelen met een neusriem,dan zou ik eerder een zak over het hoofd trekken.Het heeft nog een ander voordeel...heb je een paard met een lelijk hoofd (rams, groot , grof )dan is een mexicaan de beste oplossing ,die verdoezeld 't meeste!!
vivana schreef:mexicaanse neusriem; Ik rij er graag mee,alleen 1 nadeel als ik 'm bij m'n paard niet aansnoer ( waar ikzelf eigenlijk op tegen ben) wil hij z'n tong er van de 10 ,8 keer uitgooien.Ik rij trouwens met dik watertrens of dubbelgebroken. Maar ik blijf t losvast proberen![]()
Waarom zou 't verboden moeten worden....Het heeft nog een ander voordeel...heb je een paard met een lelijk hoofd (rams, groot , grof )dan is een mexicaan de beste oplossing ,die verdoezeld 't meeste!!
ik heb overigens een knappe knol hoor![]()
arjaaaaa schreef:Ik heb geen neusriem om te verkomen dat mijn paard haar mond open doet omdat ze aan het bit wil ontkomen..Een vraagje(maar k heb er niet veel verstand van hoor) Over bitloos rijden. Dan heb je toch alleen een 'neusriem' die drukt toch juist op de neus... Dan zou adt toch juist niet eerlijk zijn tegen je paard?

runningkawa schreef:Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel
Daar moet je een oplossing verzinnen, het niet verdoezelen.
Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.
runningkawa schreef:Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel
Citaat:Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.
arjaaaaa schreef:mijn paard speelt voor, tijdens en na het rijden heel erg veel met het bit en hierbij gooit ie ook z'n toch over het bit.
De neusriem voorkomt dat ie, bv onder het instappen met losse teugel z'n tong over het bi9t gooit, wat voor m'n paard odner het rijden erg evrvelend is.
Hij doet z'n tong dus niet over het bit omdat ie pijn heeft oid...
Tumba schreef:Als je paard dat doet, moet je de neusriem gewoon niet te strak doen....
Visconti schreef:Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag: Waarom wordt er met dressuur met een neusriem gereden? Want zover ik heb begrepen is vandaag de dag de hoofdfunctie van de neusriem om dat mond dicht te houden, maar de mond openen is een teken van verzet en door deze symptoon bestrijding krijgt de jury geen eerlijk beeld te zien. Ook is er geen enkele regeling watbetrefd hoe strak de neusriem aangetrokken mag worden, bij sommige paarden zie je gewoon bijna een deuk in de neus als de neuriem afgehaald word, zo strak trekken sommige mensen de neusriem aan!
Zou het niet gewoon veel beter zijn als de neusriem afgeschaft zou worden en de jury een eerlijk beeld zou krijgen?
KiWiKo schreef:Visconti schreef:Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag: Waarom wordt er met dressuur met een neusriem gereden? Want zover ik heb begrepen is vandaag de dag de hoofdfunctie van de neusriem om dat mond dicht te houden, maar de mond openen is een teken van verzet en door deze symptoon bestrijding krijgt de jury geen eerlijk beeld te zien. Ook is er geen enkele regeling watbetrefd hoe strak de neusriem aangetrokken mag worden, bij sommige paarden zie je gewoon bijna een deuk in de neus als de neuriem afgehaald word, zo strak trekken sommige mensen de neusriem aan!
Zou het niet gewoon veel beter zijn als de neusriem afgeschaft zou worden en de jury een eerlijk beeld zou krijgen?
de neusriem zorgt voor een stabiele rustige ligging van het bit
Citaat:Visconti -> Ik ben er niet voor om de neusriem af te schaffen, dat vind ik een persoonlijke keuze.
Bij beginnelingen of bij jonge paarden/pony's heeft een neusriem wel degelijk nut, namelijk dat het het bit op zijn plaats houdt.
Van een beginneling kan je niet verwachten dat die zijn/haar handen goed stil houdt en niet stuurt met de teugels.
runningkawa schreef:Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.