[WN] Neusriem of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re: Neusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:53

meissielief schreef:
de mijne pakte het bit altijd vast en ging rennen Clown
dat noem je haflinger Haha! denderen overal door heen als het ze niet zint

Laat me raden, jij hebt een klapperend bit! Afgod Lips are sealed

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:31

Ik vind als je problemen kan voorkomen door te trainen met neusriem (en dan niet als aansnoer-jij-zult -je mond-niet-open-krijgen-neusriem) vind ik het een goed hulpmiddel.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:38

Klaasje schreef:
meissielief schreef:
de mijne pakte het bit altijd vast en ging rennen Clown
dat noem je haflinger Haha! denderen overal door heen als het ze niet zint

Laat me raden, jij hebt een klapperend bit! Afgod Lips are sealed

dan had het bit best eens tegen der tanden aan kunnen klapperen misschien liet ze dan het bit eens los Lips are sealed

nu serieus , ik denk dat je alleen een neusriem nodig hebt als je een probleem hebt en dat iedereen er na toe werkt om zonder neusriem te rijden, alleen toen ik engels reed toen reed ik altijd met neusriem

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:27

nielsd schreef:
Oh, zo heb ik het ook geleerd hoor.
Ja, wel goed trekken aan die aansnoerriem hoor! Anders gaat die mond open!!

Maar toen was ik wel heel erg onwetend. arme gips Vriendjes zijn?

ik weet niet van wie jij dan les hebt gehad toen je nog 'engels' reed maar ik heb altijd geleerd dat je 2 vingers (niet naast elkaar natuurlijk) onder de neusriem moet kunnen stoppen.

ik rij nu zonder neusriem maar met het halster eronder (gemakszucht Gaaaap) en dat gaat prima Lachen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:46

Ik rijd zo nu en dan wel met neusriem. Onder andere als ik buiten ga rijden aangezien die van mij overal spoken ziet dan dr mond open gooit ook met lange teugels! en dan als een gek naarhuis wil denderen.. Ik heb dus een fjord die als zeets in haar hoofd heeft er ook alles voor doet om haar zin te krijgen.. Meestal is dit de eerste 10 minuutjes van huisweg.. Daarna is er geen probleem meer Margoed eerder kon je er helemaal niet mee naar buiten dus mischien kunnen we ooit helmaal zonder
en nee ik snoer niet strak aan

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:07

Ik rijd in principe zonder neusriem, maar mijn paard heeft in het begin even lopen experimenteren met zijn tong om die over het bit te krijgen, toen heb ik even een neusriem gebruikt, natuurlijk vastgemaakt zoals het hoort, met minstens twee vingers ruimte. En ik heb mijn hackamore meer gebruikt. Na enige tijd was hij het vergeten (en had weer nieuwe plannen) en nu rijd ik weer zonder.

In een boek uit 1904 zegt de schrijfster over neusriemen dat het van je paard afhangt, wat dus het mooiste staat.
In de tijd van de barok zie je vaak dat een hoofdstel òf een frontriem, òf een neusriem heeft. Die paarden hebben ook vaak hele lange neuzen, dan staat het ook mooi.

Die nieuwe aansnoerneusriemen die tegenwoordig zo ''in'' zijn, hebben niets met dressuur te maken; zij zijn voor mensen die niet kunnen rijden, hun slechte hand moeten verdoezelen, hun paard in een vorm willen dwingen. Deze mensen kunnen niet zonder neusriem. Een neusriem hoort nooit zo strak te zitten, dat een paard zijn mond niet open kan doen.
Ik begrijp niet dat de dubbele aansnoerneusriem niet op dressuurwedstrijden verboden is.

Een jong paard hoort met een lage, hannoveraanse neusriem gereden, een hoge, engelse neusriem (dus ook de aansnoerneusriem) zal problemen geven bij jonge paarden en een gebit in ontwikkeling en de wangen. Het paard krijgt allemaal wondjes en ontstekingen binnenin. Zeker bij te strakke neusriemen.

Rijtechnisch is een neusriem niet nodig.
Je ziet wel losse neusriemen bij western, maar die zijn eigenlijk voor een tiestrap. En een oldschool hoofdstel heeft een neusriem op engelse hoogte, maar die zijn bedoelt om heel los aan te gespen. En dus vooral voor het mooi.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:40

Och mensen, ik reed vanmorgen met een ander vrouwtje in de binnenbak. Zij, lief en braaf paardje maar 4 jaar jong, klapperend deurtje, sprong even wat opzij (raar he Bloos ) nog kortere teugels en nog strakker die neusriem Verward Frusty Ik, op mn gemakje, lang teugeltje, doodsimpel snaffeltje in, rustig jogje, paardje week wat op zij voor klapperende deur; paardje stilgezet, naar de deur gedreven, even kijken, even snuffelen, klaar Gaaaap
Zij, boos op dat jonge ding die er niks van begreep, ik, verdrietig dat weer een jong paard kompleet overbodig op zn ... krijgt. Ik zeg , heel voorzichtig, "Joh, als je hem nu eens wat meer teugelvrijheid geeft, kan hij even kijken naar het "enge" deurtje en daarna is het over Ach gut
Antwoord: "Dan gaat hij er vandoor! " Huilen Huilen Huilen Lips are sealed Hamer

Tja,... Westernruiters kunnen gelukkig altijd hun zadelknop vasthouden.....

Ik heb de rijbaan verlaten..
Moest het even kwijt hoor, sorry

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:40

dropje2 wat een piep je weet wel mens

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:41

Wat voor neusriemen worden er eigenlijk gebruikt in de western?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:47

Ik heb een gewone engelse neusriem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:50

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:57

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:06

als een hoge neusriem , net zoals bij engels alleen heb je dan een sperriem erbij

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:25

je hebt ook engelse neusriemen zonder sperriem

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:51

wat is een dubbele aansnoerneusriem ???? Blond

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:07

sevke schreef:
wat is een dubbele aansnoerneusriem ???? Blond

Ik denk niet iets wat in de western gebruikt wordt. Clown

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:15

Een dubbele aansnoer neusriem is wat de bange dressuurruiters tegenwoordig gebruiken. Dat is dus géén engelse neuriem.
Een engelse neusriem is een eenvoudige hoge neusriem die weinig effect heeft op het paard. hij hoort zó los te zitten dat er minstens twee vingers (bovenelkaar) tussen de riem en de neus passen.
Afbeelding

De nieuw uitgevonden combinatie neusriem is dus vrij recent. Het is een combinatie tussen de engelse neusriem, en de mexicaanse neuriem. Plus dat er nu een systeem bij is om de neusriem heel strak te kunnen sjorren. De achterste riem gaat door een ring, en weer terug om dan aangegespt te worden. Dit systeem, (dat je ook gebruikt om ladingen in een vrachtwagen vastte sjorren) maakt het mogelijk de neusriem zó afschuwlijk strak aan te snoeren, dat het paard geen enkele vrijheid en mogelijkheid meer heeft zijn mond te openen. Hierdoor kunnen de slechte ruiters mooi hun onrustige hand verdoezelen, en het zagen en trekken om het paard in een ongezonde onnatuurlijke houding te trekken. Je ziet het dan ook bij alle dressuurruiters, en zeker bij de grand-prix-ruiters.
Afbeelding
Deze mensen kunnen waarschijnlijk niet meer zonder zo'n neusriem.
Afbeelding

Een ander negatief effect dat deze te strakke neusriemen hebben, is dat het velletje van de wang tussen de kiezen komt (vooral bij jonge paarden, dus paarden tot 8 jaar) en daar aften en ontstekingen ontstaan. Ze zitten precies dáár om de wang waar het vel tussen de kiezen kan komen. Voel je bij dressuurpaarden in de wang kom je vaak vreselijke ontstoken plekken tegen. En dat doet bij een paard evenveel pijn als bij ons.
Ook daarom hoort een jong paard als je een neusriem nodig vind, een hannoveraanse neuriem te dragen.
Ik geef toe dat je die nauwlijks meer te koop ziet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:22

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:44

zoon neusriem als aafke heb ik heb de sperriem (het kleine riempje) er meteen afgetrokken de andere kunnen nog 2 vingers ruim tussen bewegen dus volgens mij is dat netjes Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:46

Yep

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:31

Wranglerbutt schreef:

Hele interessante link! Wat een tuigen zijn er eigenlijk toch allemaal uitgevonden om het paard netjes in het gelid te laten lopen?! Nors opkijken
Wat betreft die aansnoerneusriemen ... die zie je spijtig genoeg meer en meer, zelfs bij de gewone recreatieruiter. Als ik zie hoe sommigen aan het sjorren zijn aan die neusriemen word ik misselijk. Maar zonder neusriem rijden (zoals ik meestal doe) vinden ze raar en zelfs gevaarlijk????? Verward