Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:30

Helaas is er een grote groep bandagegebruikers die bandages ter completering van hun outfit gebruikt en ik denk dat deze groep gebruikers niet open staat voor een langer bekend feit dat bandages wel degelijk schade kunnen aanrichten. Bandages sluiten het been echt af aan alle kanten en peesjes etc. hebben meestal igg nog een open kant aan de voorkant dus kunnen niet zo warm worden als bandages.

Ik denk dat voor alle vormen van beenbescherming geldt dat je eerst na moet denken of een vorm van bescherming nodig is en welke vorm dat het meeste nut heeft.

Zoals al aangegeven wordt dit net zo'n discussie als bontjes en of je wel of niet doodgaat van roken. Iedereen heeft wel een uitzondering rondlopen (gevoelige rug of opa van 93 jaar die al vanaf zijn 9e 2 pakjes per dag rookt of een klokgaaf paard van 15 die elke dag met met bandages wordt gereden).

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:30

Het was geen recycled artikel, maar een eigen onderzoek. Ik vond de uitkomst schokkend genoeg om voortaan zonder enige bescherming te gaan rijden. Tenslotte moet dat in de ring ook.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:29

Dit zijn exact de redenen waarom ik destijds bij mijn paard (met oude peesblessure) van bandages naar peesbeschermers ben overgestapt!

Als je de pezen wil beschermen moet je met peesbeschermers rijden. Geen enkele bescherming biedt steun aan de pezen o.i.d. Je kunt de pezen wel sterker maken door vaak op het harde te gaan stappen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:31

anneve schreef:
Het was geen recycled artikel, maar een eigen onderzoek. Ik vond de uitkomst schokkend genoeg om voortaan zonder enige bescherming te gaan rijden. Tenslotte moet dat in de ring ook.

Ja dat zat ik dus ook te denken. met losrijden doe ik het dus ook maar niet meer. 9 van de 10 x vergeet ik die dingen toch eraf te halen of laat ik ze bij de losrijring slingeren Clown dus dat scheelt ook een hoop gedoe.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:47

Vind het alleen wel raar dat er bijna geen verhalen zijn over paarden die een blessure hebben opgelopen door bandages.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:51

QueenE schreef:
Vind het alleen wel raar dat er bijna geen verhalen zijn over paarden die een blessure hebben opgelopen door bandages.

Denk dat er heel veel verborgen en vage blessures zijn door verkeerd bandagegebruik.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:54

QueenE schreef:

De schade ontstaat sluipenderwijs, dus het verband tussen blessure en bandages zal ook niet snel gelegd worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:27

Er zijn tegenwoordig peesbeschermers op de markt die heel luchtig zijn, in ieder geval de zijkanten zitten vol gaatjes. Heb echter geen idee van welk merk ze zijn en waar je ze kunt kopen, heb ze alleen een keer gezien bij iemand.

3 in 1 beschermers zijn ook getest en zijn niet veel beter dan bandages.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:34

AmmieJ_ schreef:
Ik moet op school tijdens de dressuurles met 2 bandages rijden. Met springen en andere activiteiten (longeren, buitenrijden) gebruik ik gewoon peesbeschermers en strijklappen.

Vond het eerst ook te onhandig, maar met die onderlappen met klitteband en werkbandages is het niet moeilijk.

De meningen zijn er te verdeeld over, net als Schimmelig al zegt, kunnen we er niks over zeggen na een lange test. Maar wie zou deze nou doen?

worden de benen door de onderlappen niet dikker? (lijkt het been dan niet dikker?) en begrijp ik dus dat het beter is als je met bandages rijdt om er onderlappen onder te doen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:07

Lenneke_ schreef:
Om maar niet te spreken over het veel te warme neopreen in de meeste beschermers

Inderdaad. Ik heb het artikel in de Bit overgens niet gelezen, maar ik ben wel heel benieuwd of ze ook gekeken hebben naar hoe hoog te temperatuur oploopt onder peesbeschermers, 3-in-1 beschermers en andere dingen met neopreen erin.
Neopreen is gemaakt om warmte vast te houden (weleens een wetsuit aangehad??). Ik heb vaker dit soort onderzoeken en artikelen gelezen over bandages, maar ben nooit helemaal overtuigd geweest.
Ik heb het dus weleens getest bij welke bescherming de benen van mijn paard het warmst waren en met welke het minst warm. Ik heb gewone peesjes geprobeerd (dus harde kunststof buitenkant en neopreem binnenkant), mijn veredus peesjes (leer aan de binnenkant), 3-in-1 beschermers (neopreen overtrokken met stof) en bandages (katoenen met eskadron onderlappen).
Ik heb geen thermometer o.i.d. gebruikt, maar het verschil was overduidelijk voelbaar. Alle keren even lang gereden en zelfde soort training (dressuur).
Absoluut verreweg het warmst waren de 3-in-1 beschermers. Daarna waren dat toch echt de gewone peesjes..... Tussen de bandages en de veredus beschermers was weinig verschil qua warmte naar mijn idee, maar ze waren duidelijk minder warm dan de 3-in-1 en de peeskappen met neopreen. Overal mee zijn de benen trouwens wel zeker warmer dan zonder bescherming.
Wat ook wel een heel duidelijk iets was, is dat hij zweet onder de 3-in-1 en de peesjes met neopreen, en niet onder de bandages en peesjes met leer.

Peesbeschermers zijn inderdaad aan de voorkant open, maar dat maakt vrijwel niets uit, de achterkant sluiten ze nog steeds compleet af waardoor het daaronder net zo warm wordt als wanneer ook de voorkant dicht is. Ook die luchtgaatjes is een leuk idee, jammer alleen dat die vaak alleen in de buitenste harde schaal zitten met daaronder neopreen wat geen luchtstroom doorlaat Knipoog En als ze ook in de binnnenkant zitten zijn die gaatjes zo ieniemienie dat ze nog steeds geen luchtstroom doorlaten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:11

Hebben ze ook het slechte of minder goede van peesbeschermers aangekaart?
Iedereen doet altijd maar alsof die dingen veel beter zijn, maar mij maak je niet wijs dat die veel beter zijn.
Een goed aangelegde bandage met eventueel een goede onderlap is imo niet schadelijk. Vertel mij eens waarom een paard jaar in jaar uit vierkant gebandageerd (elastiek met onderbandage) wordt, buitenstaat zonder bescherming dan geen pees- en beenproblemen heeft gehad?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:20

ik vindt het ook erg mooi, maar ik gebruik ze niet vindt ze erg onhandig, en niet nodig, in het wild lopen ze toch ook niet met bandages om om hun beentjes te beschermen??

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:34

winia4ever schreef:
ik vindt het ook erg mooi, maar ik gebruik ze niet vindt ze erg onhandig, en niet nodig, in het wild lopen ze toch ook niet met bandages om om hun beentjes te beschermen??

Nee maar in het wild enten ze zichzelf ook niet in en dat is vaak toch ook noodzakelijk Knipoog

Ik vraag me enkel dan af in waarin het zich uit met peesbeschadigingen.
Hoe is de pees dus aangetast/beschadigd geraakt.
Te ver opgerekt,week geworden?
Ik rij zelden of nooit met beenbescherming,enkel met hoog springen.
Nu heb ik er een nieuw paard bij maar deze tikt zichzelf behoorlijk aan.
Het gekke is dat het niet continu gebeurt.
Deze rij ik dus met strijkjes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:11

Ik rij onze paarden regelmatig met bandages, diegene die ik op dit moment ook start loopt zelfs altijd met bandages als hij aan het werk moet, ook wanneer hij gelongeert wordt.
Hij heeft een behoorlijke schiefel, veroorzaakt door het aantikken tijdens een wedstrijd. Zodra de druk op de schiefel niet gelijk verdeeld is loopt hij kreupel of krijgt een drukking, zelfs 3 in 1 beschermers kan hij niet verdragen. Bandages zijn dus voor hem een uitkomst, zonder vind ik geen optie, mocht hij zich namelijk nog een keer daar aantikken moet hij hoogstwaarschijnlijk onder het mes.

Ik gebruik overigens altijd Eskadron onderlappen onder bandages en ik heb dezelfde ervaring als Supertje, de gevoelstemperatuur onder deze manier van bandageren is lager als bij welke bescherming dan ook.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:17

Citaat:
Vertel mij eens waarom een paard jaar in jaar uit vierkant gebandageerd (elastiek met onderbandage) wordt, buitenstaat zonder bescherming dan geen pees- en beenproblemen heeft gehad?

n = 1, (n staat voor aantal.)
Ik ken ook iemand met een opa die 90 is en altijd gerookt heeft. Maar mijn opa's zijn er allemaal vóór hun 60ste aan overleden, en een paar ooms ook. Het gaat hier om kansrekening:
de kans dat je paard met bandages een peesblessure krijgt is groter, dan wanneer je geen bandages (of 3 in 1 neopreen beschermers) gebruikt. Het kookt namelijk in de pees na 10 minuten draf of galop (boven de 42 graden is kooktemperatuur voor het menselijk en dierlijk lichaam).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:27

Citaat:
Hij heeft een behoorlijke schiefel, veroorzaakt door het aantikken tijdens een wedstrijd. Zodra de druk op de schiefel niet gelijk verdeeld is loopt hij kreupel of krijgt een drukking, zelfs 3 in 1 beschermers kan hij niet verdragen. Bandages zijn dus voor hem een uitkomst, zonder vind ik geen optie, mocht hij zich namelijk nog een keer daar aantikken moet hij hoogstwaarschijnlijk onder het mes.

In dit geval weegt het risico van schade door de bandages niet op tegen het risico van rijden zonder bescherming Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:33

patsur schreef:
Hebben ze ook het slechte of minder goede van peesbeschermers aangekaart?
Iedereen doet altijd maar alsof die dingen veel beter zijn, maar mij maak je niet wijs dat die veel beter zijn.
Een goed aangelegde bandage met eventueel een goede onderlap is imo niet schadelijk. Vertel mij eens waarom een paard jaar in jaar uit vierkant gebandageerd (elastiek met onderbandage) wordt, buitenstaat zonder bescherming dan geen pees- en beenproblemen heeft gehad?

Eerder in dit topic kun je lezen dat inderdaad de peesbeschermers ook 'schadelijk' zijn, omdat het daaronder ook te warm wordt. Aangeraden wordt om peesbeschermers te gebruiken met een zo open mogelijke structuur als je toch met bescherming wilt rijden.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:41

Vraag me dan wel af wat we wel kunnen gebruiken. Ik rijd Orangiste altijd met peesbeschermers omdat hij soms ligt strijkt met zijn voorbenen bij oefeningen in de bak. Nu vraag ik me dan ook af wat is slechter kapot gelopen benen of te warme benen. Over dan neophene verhaal was ik me idd nog niet eens zo bewust. Raar dat dat in een beenbeschermer zit terwijl het dus opwarmd. Heb soms het idee dat het allemaal weer een nieuwe trend is op de markt. Waarschijnlijk zullen ze wel weer een nieuwe "vulling" hebben ontwikkeld die nog "beter" is (en duurder?) Het valt me wel op sinds ik een eigen paard heb en er dus veel meer mee bezig ben dat alles wat je doet wel slecht is in de ogen van andere. Ik hou mijn peesjes maar en af en toe voor de leuk doe ik eens bandages om (eens in de maand voor de foto Tong uitsteken )

Heb overigens die air beschermers van HH. Zal dan wel redelijk goed zijn ivm dat " AIR " Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:02

Ik heb het artikel ook gelezen, maar dit was grotendeels al bekend bij mij. Maar nou vroeg ik me af hoe dat zit met die peesjes met bont? Bijvoorbeeld die van Norton of die Vederus Grand Prix..? Zou dat nog warmer zijn.

Overigens ben ik van mening dat beenbescherming onzin is, tenzij er sprake is van strijken.. Dus niet voor het 'setje'. Nu zal ik niet onkennen dat ik die niet heb, maar de paarden die ik rijdt worden zowiezo bereden met beenbescherming. Dan kan dat net zo goed een leuk bijpassend kleurtje hebben, niet waar?

Maar al zou ik de keuze hebben; Niet doen!

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:11

RicardoOpa schreef:
Ik heb het artikel ook gelezen, maar dit was grotendeels al bekend bij mij. Maar nou vroeg ik me af hoe dat zit met die peesjes met bont? Bijvoorbeeld die van Norton of die Vederus Grand Prix..? Zou dat nog warmer zijn.

Overigens ben ik van mening dat beenbescherming onzin is, tenzij er sprake is van strijken.. Dus niet voor het 'setje'. Nu zal ik niet onkennen dat ik die niet heb, maar de paarden die ik rijdt worden zowiezo bereden met beenbescherming. Dan kan dat net zo goed een leuk bijpassend kleurtje hebben, niet waar?

Maar al zou ik de keuze hebben; Niet doen!

Volledig mee eens

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:40

ik vind dit een hele lastige discussie. Ik heb ooit 9 maanden lang moeten wandelen met een pony door een pees blessure (overigens had deze nooit enige bescherming om). Daarna ben ik begonnen met peesjes om te doen in de wei en met rijden. Het nadeel van deze peesbeschermers is dat ze de huid kapot schuren. Dus ik 3-in-1 beschrmers kopen (niet van neopreen maar van gewone stof van Kieffer) maar hieronder worden de benen inderdaad erg warm. Sinds ik het artikel heb gelezen in de bit doe ik met rijden niks om, maar in de wei nog steeds peesjes. Maar wat is nu wijsheid?!!
Ik weet het niet meer.... Verward

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:31

ik heb nog niet echt antwoord gekeregen op mijn eerdere vraag:
kun je, als je met bandages rijdt, wel beter onderlappen gebruiken? is dat dus beter?
Lijken/worden de benen dan niet veel dikker...door die onderlap
en zo ja..kan ik beter wel een onderlap gebruiken...welke raden jullie dan aan?

ik ben hier erg benieuwd naar omdat ik zowiezo wel altijd met bescherming rijdt maar het wisselt tussen bandages en peesbeschermers/strijklappen
ik vind bandages heel mooi, maar ik wil ze dan wel op de goede manier gebruiken...heb nu geen onderlappen, maar als dit echt veel beter is dan wil ik daar zeker mee gaan werken...wie kan mij goed advies geven?

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:35

mij is altijd verteld dat onderlappen beter zijn, ivm met drukverdeling. Maar ik ben sowieso niet zo'n fan van bandages. Ik ken iemand die ooit een bandage om de staart van haar pony had gedaan, om hem mooi schoon te houden voor een wedstrijd. De week daarna vielen alle haren uit omdat ze te strak had gebandageerd.... Liep die pony heel lang met een kale staartwortel. Dat zegt eigenlijk al wel veel over de bloedsomloop van gebandageerde benen. Maar om dit te voorkomen moet je dus zeker onderlappen om doen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:37

oke dan ga ik die voor sinterklaas vragen;)
en van welk merk? met/zonder klitteband?
lijken de benen van je paard dan niet heel dik door zo'n onderlap?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:49

Phylos schreef:
oke dan ga ik die voor sinterklaas vragen;)
en van welk merk? met/zonder klitteband?
lijken de benen van je paard dan niet heel dik door zo'n onderlap?

Die van Kingsland schijnen heel goed te zijn.