Drukplekken door sporen. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Re: Drukplekken door sporen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:09

dierfysio schreef:
eerst de sporen af tot het helemaal genezen is (trek daar minstens twee weken voor uit, zo niet meer!).

als je per sé met sporen wilt rijden daarna, dan kan ik je de 'impuls-sporen' aanraden. te verkrijgen bij de betere ruitersportzaak. ze hebben een soort bolletjes die langs je paard draaien. omdat paarden zo'n gevoelige huid hebben, voelen ze dat, maar je kunt er dus niet mee prikken.
ik vind ze ideaal!

Die heb ik ook super!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:19

ik heb met willem geen drukplekken gehad, wel een spoorplekje wat steeds open ging. bleek dat mijn wieltje een braampje had en ik hem daar steeds net mee raakte.
toen heb ik hem tot ergernis van mezelf(oud manegepaard, afgestompt, nog enigzins scherper aan het been kunnen maken maar zonder rijden lukt echt niet meer, meneer bijna 20) een poos zonder sporen gereden en veel gelongeerd en toen is het weer goed gekomen.
toen heb ik ff met stompe sporen gereden en toen kreeg hij verschrikkelijke iritatie van. lijkt op drukkingen.. flinke verdikkingen rond de plek, die na een dag weer weg waren.
dus maar weer nieuwe wieltjes en hij heeft nergens geen last meer van, zelfs niet nu hij geschoren is.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:26

Het kan ook zijn dat je paard een losse huid ontwikkeld, dit komt doordat je tijdens het been geven je hak omhoog trekt. Wanneer je dit doet dan trek je het vel mee, je kunt hem dan openhalen of een losse huid veroorzaken (met witte haren). Wanneer je een spoor draagt met een wieltje is dit stukken minder, wanneer je dan je hak omhoog trekt rolt het wieltje mee. Je moet wel altijd in de gaten houden dat je wieltje niet vast komt te zitten want dan rijd je ze open.
Denk dus duidelijk niet dat je aan het mishandelen bent.. Juist goed dat je het vraagt!!