Bontje op je dekje of eronder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Bontje op je dekje of eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:07

Brammetje16 schreef:
ik heb een dun bontje (geen echt schapen spul) dus moet wel een sjabrak er onder hebben anders vult het niet voldoende, ik heb een bontje op advies van de zadel maker , de zelfde reden als Allejandro.

Anders vult het niet voldoende? Verward
Wat is dat dan voor een banketstaaf als ik het zo even mag stellen, een bontje/dekje wat je er ook maar onder gooit hoort bij een passend zadel geen ruimte op te vullen!
Een bontje wat van syntetische stoffen is gemaakt zal ook niet dezelfde functie hebben als één die van echte schapenvacht is gemaakt, en laat het daar nu meestal om draaien, de drukverdeling.

twx_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:49

Ik zou hem nooit eronder doen, kan me niet voorstellen dat de druk dan goed wordt verdeeld. Ik doe het altijd op een sjabrak!
Natuurlijk heb je wel tientallen verschillende bontjes..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:02

Beetje vreemde zadelmaker als hij je een lapmiddel adviseerd

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:42

Op mijn manege moeten alle manegepaarden met bontje tussen sjabrak en zadel worden bereden. De instructrice zegt dat dit wordt gedaan om schuurplekken te voorkomen. Ik begin wel te denken dat het over een ander bontje gaat, want enkele mensen hebben het hier over de schoonheid van het ding, maar ik vind het bijzonder lelijk ogen... Het is gewoon een dikke, wollige, lichtgrijze, rechthoekige doek, sommige hebben de vorm van het zweetblad.
Laatst bijgewerkt door Musetta op 07-11-07 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:45

ik doe hem ook gewoon op het sjabrak !
ik heb wel een echte volgens mij zit daar ook nog verschil in

gr anita

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:22

Gewoon op het dekje.

Daan_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:52

eeerst dekjes dan bontje ik doe het om dt het mooi is en fijn voor haar rug

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:16

Eerst dekje dan bontje dan zadel! Ik gebruik hem zelf omdat meneer pony ( Clown ) een ingezakt gevoelig ruggetje heeft. En dit bontje het dus wat verzacht.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:05

Daan_N schreef:
eeerst dekjes dan bontje ik doe het om dt het mooi is en fijn voor haar rug

Dat probeert iedereen duidelijk te maken, dat is juist niet fijn voor de rug van je paard/pony!! Bontje direct op de rug is het beste/fijnste en dáár zijn die bontjes juist voor gemaakt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:30

ja, ymke, dat zei ik dus ook op de vorige blz
veel mensen zeggen dat ze een bontje gebruiken voor de rug van het paard MAAR het moet mooi ogen en mag niet voor veel was zorgen of snel vuil worden. En dus belandt het bontje op het dekje, vormt een lekker dikke laag onder het zadel, vult soms ook nog de kamer op en rijden maar!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:16

foxy80 schreef:
veel mensen zeggen dat ze een bontje gebruiken voor de rug van het paard MAAR het moet mooi ogen en mag niet voor veel was zorgen of snel vuil worden. En dus belandt het bontje op het dekje, vormt een lekker dikke laag onder het zadel, vult soms ook nog de kamer op en rijden maar!

Volgens mij maakt het voor de kamer weinig uit of je het bontje er op of eronder doet hoor.. Rolleyes

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:30

Mosh schreef:
foxy80 schreef:

Volgens mij maakt het voor de kamer weinig uit of je het bontje er op of eronder doet hoor.. Rolleyes

Dat maakt juist heel veel uit! Op het moment dat je het bontje onder het dekje doet ontstaat er een "brug" tussen de kussens en het bontje, waardoor het bontje gewoon plat op de rug blijft liggen. Op hetmoment dat je het bontje tussen het zadel en dekje indoet, trekt het bontje tussen de kussens, dus in de kamer, en vult die ruimte op!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:41

Als je het bontje onder het shabrak legt krijg je hetzelfde effect, weliswaar niet aan de achterkant, maar zekerweten wel aan de voorkant. Het lijkt mij dat het bontje gewoon mee omhoog getrokken wordt als je je shabrak in de kamer 'trekt'.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:51

ik gebruik ook mijn bontje eerst dan het dekje en dan het zadel.

En een dekje moet je niet te in je kamer trekken, ook alleen een dekje vernauwd het al

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:51

Een dekje kan je iets in de kamer trekken, om te voorkomen dat ie op de schoft gaat trekken. Maar dan trek je het bontje niet mee.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:55

Ik hoorde laatst ook van een jury dat het bontje eigenlijk onder het chabrak moet! Ik doe het zelf ook niet maar goed... Vork

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:00

ik heb eerst het bontje, dan het sjabrak en dan het zadel. bontje dus rechtstreeks op de rug. dit heb ik al 6 jaar omdat mijn pony schuurplekken van elk soort chabrak krijgt. het heeft dus wel degelijk een functie!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:02

Ik heb m'n bontje ook altijd rechtstreeks op de rug van het paard.
Vroeger deed ik altijd een gelpad eerst op haar rug, maar ik had het idee dat dat iets te warm was en een bontje is even wat koeler voor d'r, dus vandaar Knipoog

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:23

Jee, een paar dagen even niet op Bokt en dan zoveel reacties.

Zal even beginnen bij het begin.
Mijn zadel wordt elk jaar na gekeken door de zadelmaker en als ik twijfels heb bel ik hem meteen.
Het zadel wat ik voor mn paard heb past dus goed.
Toch gebruik ik een bontje van lamswol omdat het zachter voor zn rug is.
Hier weet mijn zadelmaker ook van en hij keurt dit niet af.
Wat hij wel afkeurd zijn bijvoorbeeld gelpads.
Niet dat ik hier verder een discussie over wil maar om even aan te geven dat hij hier zeker wel mee bezig is.
Alhoewel ik het wel vreemd vindt dat hij nooit heeft aangegeven dat het dus eigenlijk eronder moet.
Verder doe ik het absoluut niet om dat het mooier zou staan, die van mij heeft alleen bij de schoft een randje wol lopen en niet achter of rond om.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:26

Of het nou wel of niet direct op de rug moet maakt in mijn geval niet zoveel uit.. paard reageert er goed op en ik merk zelf ook verschil.
Rijd af en toe zonder sjabrakje *dus alleen met bontje* en dat maakt helemaal niks uit ! (merk geen verschil , in niks )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:48

Allejandro schreef:
Of het nou wel of niet direct op de rug moet maakt in mijn geval niet zoveel uit.. paard reageert er goed op en ik merk zelf ook verschil.
Rijd af en toe zonder sjabrakje *dus alleen met bontje* en dat maakt helemaal niks uit ! (merk geen verschil , in niks )

Jij voelt ook geen verschil, dat hoort je paard te voelen.

Daarnaast als je paard geen gevoelige rug heeft (huid en/of spieren) is het gewoon compleet nutteloos, dan is het ooknormaal dat je geen verschil merkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:48

geen!
jij doet bij passende schoene toch ook niet 2 wollen sokken aan? want dan passen je schoenen niet meer.
Zelfde verhaal met een zadel.

Die wijsheid heb ik vandaag mogen leren van onze zadelmaakster!