Hoe vaak je harnachement verzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Re: Hoe vaak je harnachement verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:22

Mijn zadel doe ik bijna wekelijks, daar ben ik echt zuinig op, dat was ook echt een duur zadel.
De hoofdstellen die ik het meeste gebruik zijn van Biothane, die gaan 2 keer per jaar in de wasmachine
Mijn leren hoofdstellen verzorg ik errug slecht!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:26

als het regent doe ik het welleens maar anders echt niet geen zin in man !

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:38

Wanneer ik vind dat het vies en stug is maak ik het schoon en zet het in de olie. Dit is soms wel twee keer in de week, soms een keer in de drie maanden.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:04

voor elke wedstrijd, vet ik mijn tuig in.
Heb ik een tijd geen wedstrijd, doe ik het toch 1x per maand.
Is toch een behoud voor je tuig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:23

Zeker elke twee weken het zadel (als het nat/vies geworden is vaker), dan gaan ook meestal het dekje en de singel in de was. Hoofdstellen ongeveer elke drie weken. Moet ik er wel bij zeggen dat het zadel wel veel gebruikt wordt (voor 2 pony's).
Beenbeschermers laat ik drogen na gebruik en borstel ik later af, eens in de zoveel tijd was ik ze.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

Hoofdstel wekelijks met dressing (of als het geregend heeft, neusriem om de 2 dagen).
Zadel als het vies is (ong 1 keer per maand, met zeep en vet/dressing, doe ik gelijk ook het hoofdstel.
Dekje elke week wassen of als hij vies is.
Singel als hij vies is (ong 1x per maand).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:34

Ik doe meestal mijn hoofdstel en zadel als ik wedstrijd heb en soms tussendoor ook wel.. ongeveer 1 keer per maand. Dekje en singel was ik als ze vies, ligt er een beetje aan hoeveel ik rij, maar die gaan meestal ook wel 1 keer in de maand in de was Knipoog

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:45

Het hoofdstel een keer per maand, het zadel een keer in de 3 maanden Knipoog
Bit natuurlijk altijd na het rijden Vork

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:25

Heb bijna elke week wedstrijd dus ik maak 't elke week schoon. Niet elke keer even goed maar zeker 1 keer in de maand helemaal, inclusief het uit elkaar halen enz enz.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:24

Ik ben dus echt heel erg slordig. Ik doe mn zadel als t begint te kraken. Dan neem ik ook gelijk mn hoofdstel mee, ik ben dan toch bezig. Mn dekje en singel was ik erg weinig. Ik ben nog op zoek naar t perfecte dekje, alles schuurt bij dr. Dus ik heb geen reserve.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:37

De dekjes vaak zat de peesbeschermers enzo die veel minder vaak maar ook vaak genoeg, als ik ze omdoe meestal even maarr doe ze niet iedere dag om Lachen
'Maar het invetten van het hoofdstel en zadel ehh 4x per jaar? Nagelbijten / Gniffelen
Probeer vaker maar ik ben gewoon te lui!

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:12

Ik maak mijn hoofdstel altijd even schoon met een doek na het rijden. Het bit maak ik ook altijd schoon na het rijden. Dekje wordt 2x gebruikt en gaat dan in de was. Mijn zadel poets ik ong 1x per maand. Is ook afhankelijk van het weer en hoe vies het zadel is.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:50

dekjes een keer in de maand schoonmaken hoofdstel en zadel om de week schoonmaken met een vochtig doekje en 4 keer per jaar vetten. Peesjes gewoon af en toe in een bak water leggen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:54

Ik maak bijna alles iedere dag schoon Bloos.
Bit dagelijks, hoofdstel, laarzen sporen (ja de riempjes ook) ook. Het zadel wil ik nog weleens een dagje overslaan.
Na het rijden haal ik zo'n lederdoekje over mijn spullen heen, haal ik het zand en ander vuil eraf en klaar.
Om de 3 dagen doe ik een nieuw dekje op, bandages wil ik wel 2 á 3 keer mee rijden.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:40

In de zomer kuis ik mijn zadel iedere keer ik gereden heb met zadelzeep en een keer per maand met een of andere vette creme die beter voedt als de zeep. Hoofdstel is eenmaal per maand, in de winter steek ik er jammer genoeg veel minder tijd in

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:01

Ik maak mijn tuig 1 keer per maand schoon. En dan vet ik het ook direct in.

Mijn bit maak ik elke dag schoon.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:04

Volgensmij ben ik echt heel slordig als ik jullie reacties zo lees Bloos
Ik geef het zadel zo'n 3 x per jaar een grote beurt (schoonmaken + vetten etc) en daar is het dan ook mee gezegd. Het hoofdstel wat vaker, zo'n 6x per jaar. Bloos

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:58

Ik vet het leer 1 keer in de 3/4 weken in,ligt er net aan hoe het me uitkomt. Dekjes,ja heb er nu 4 op stal liggen. En als ze aan de binnenkant TE smerig worden naar mijn idee ( En dat is al snel Clown ) dan gaan ze mee naar huis en worden ze gewassen Lachen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:41

Als ik wedstrijd heb, poets ik t altijd.. gewoon met zadelzeep, en af en toe met ledervet. dus ik doe t ongeveer elke week, tenzij ik er echt geen zin in heb.Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:10

hoofdstel maak ik altijd na gebruik schoon, even met een natte doek het bit afnemen en vervolgens even over de sperriem en de binnenkant van alle riempjes om het zweet af te nemen. daarna even met mijn favo lederverzorgingsproduct stubben vloeibare zadelzeep er overheen en het is weer klaar.

dit doe ik ook met mijn leren singel.
zadel doe ik iets minder ongeveer eens per maand als ik niet op wedstrijd hoef, in de zomer en een modderige piste vaker. als ik wel op wedstrijd ga maak ik hem dan altijd schoon.

dekjes ook lkkr vaak de was in, alles lekker schoon.

ik gebruik overigens bijna nooit iets anders dan de vloeibare zadelzeep van stubben, deze maakt schoon en voet ook meteen dus dat is ideaal!.

ook haal ik na het rijden altijd even het huidvet van mijn laarzen af.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:16

Het enige wat ik preventief doe is het bit schoonmaken.
zadel en hoofdstel af en toe...als ik zin heb.. of als het echt te smerig is om aan te zien.
en dekjes..tsja.. als mams de deur uit is want ze mogen niet in de wasmachine..grr

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:39

marloezzke schreef:
hoofdstel maak ik altijd na gebruik schoon, even met een natte doek het bit afnemen en vervolgens even over de sperriem en de binnenkant van alle riempjes om het zweet af te nemen. daarna even met mijn favo lederverzorgingsproduct stubben vloeibare zadelzeep er overheen en het is weer klaar.

dit doe ik ook met mijn leren singel.
zadel doe ik iets minder ongeveer eens per maand als ik niet op wedstrijd hoef, in de zomer en een modderige piste vaker. als ik wel op wedstrijd ga maak ik hem dan altijd schoon.

dekjes ook lkkr vaak de was in, alles lekker schoon.

ik gebruik overigens bijna nooit iets anders dan de vloeibare zadelzeep van stubben, deze maakt schoon en voet ook meteen dus dat is ideaal!.

ook haal ik na het rijden altijd even het huidvet van mijn laarzen af.

Nog zo'n pietje precies Tong uitsteken. Mijn singel maak ik ook dagelijks schoon, vind dat wel zo verstandig met leer, anders ben ik bang dat het gaat schuren...
Ik maakte eerst alles schoon met zo'n ouderwets glycerine blok. Tegenwoordig gebruik ik de spray van Cavalor. Echt super spul!!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:52

ja haha Tong uitsteken
als je dan meent dat je een duur hoofdstel moet kopen e.d moet je er ook goed voor zorgen he

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:01

Ja, maar al had ik een hoofdstel van € 15,- ook dat moet lekker zitten voor mijn paardjes Haha!.
Bovendien blijven de leerproducten op deze manier veel langer ''leven'' en mooi.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:29

ja dat klopt Haha! ben ik volkomen met je eens