zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:10

Ja, banaansingel geprobeerd, deze:
Afbeelding

Verder ook nog deze singels geprobeerd:
http://www.kvintech.cz/epsscripts/EpsIm ... eWebId=225

en deze zonder elastiek:
Afbeelding

Het zadel is inderdaad een stubben, het heeft ook altijd op m'n paard gepast. Ik ben iemand die bij problemen direct een zadelmaker laat komen. Stubben moet gewoon op mijn paard passen, het ligt echt niet aan het merk. 2 andere zadels die ik de afgelopen dagen geprobeerd heb waren ook stubbens en die schoven niet. Verder ook nog Zaldi geprobeerd en dit zadel schoof ook niet.
Mijn paard heeft echt geen raar model, het is een gewone kwpn-er, wel met een behoorlijke schoft, maar de rug is gewoon zo eentje als waar er 13 in een dozijn gaan. Oftewel, niets bijzonders of geks. Als het nu een paard was zonder schoft, met een karperrug of een extreem weke rug, dan kon ik me voorstellen dat een passend zadel lastig wordt. Maar bij mijn paard moet dat vrij gemakkelijk te realiseren zijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:27

Ik heb het ook met een banaansingel geprobeerd, dat werkte bij mij ook echt niet, heb nu een neopreen singel met elastiek en dat gaat nog het beste.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:36

Op mijn merrie met een lichte karperrug ligt ook een aangepast Stubben zadel dus dat is zeker het probleem niet. Ik had al via pm contact met je gehad dus doe dat niet meer hier in het topic Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:27

@Germie
Gelukkig geen staartriem, Ik vond dat al vreemd Tong uitsteken

hoe breed is de ruimte tussen de kussens in verhouding met je andere zadels. (kunnen er 3/4 of zelfs 5 vingers of meer tussen
als er nl te weinig ruimte tussen de kussens zit, ligt het zadel te veel "bovenop" het paard
En daardoor kan een zadel ook naar voren schuiven
Met de ingebouwde voorsingel kun je wachten op schoft/rug problemen...
misschien nog niet direkt zichtbaar,en/of merkbaar, maar je paard gaat daar zeker pijn van ondervinden,
ik snap dan ook niet, dat een zadelmaker zoiets wil doen Verward

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:30

Ik denk dat je voordat je kunt oordelen eerst moet weten wat de zadelmaker precies bedoeld en waarom. Deze zadelmaker staat toch goed bekend, iemand die weet waar hij het over heeft Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 23:04

Er zitten zo'n 3-4 vingers ruimte tussen zadel en schoft. Niet extreem veel. Als je voor en achterkant van het zadel vastpakt en dan heen en weer wilt drukken, dan ligt het zadel stabiel, zowel naar van voor naar achteren proberen te wippen als van links naar rechts proberen te schuiven. Het is jammer dat ik geen foto's heb, het zadel ligt op dit moment ook niet meer op stal en ik blijf het niet heen en weer sjouwen Knipoog Met foto's zou het denk ik wat duidelijker worden dat je zo zonder dat er gereden wordt niet kunt zien dat er wat mis is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 01:11

het kan dan wel een stubben zijn, maar de ene is de andere niet. het blijft handwerk natuurlijk Ja

mijn op maat gemaakte zadels schuiven juist nu ze weer passen, domweg omdat mijn paarden iets te dik zijn. Nagelbijten / Gniffelen

misschien kun je eens foto's plaatsen? dat verheldert het beeld misschien iets.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:54

MISTRAL94 schreef:
Ik denk dat je voordat je kunt oordelen eerst moet weten wat de zadelmaker precies bedoeld en waarom. Deze zadelmaker staat toch goed bekend, iemand die weet waar hij het over heeft Knipoog

Wat niet meteen wil zeggen dat het altijd goed uitpakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:23

Zeg ik dat dan?
Maar je kunt niet oordelen als je de achterliggende reden niet weet.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:09

MISTRAL94 schreef:
Zeg ik dat dan?
Maar je kunt niet oordelen als je de achterliggende reden niet weet.

Nee, en ik weet ook niet tegen wie jouw reactie precies gericht was, maar hij heeft bij mijn zadel dezelfde 'operatie' uitgevoerd en dat is dus niet goed uitgepakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:32

Het was in het algemeen, maar je kunt het ene paard ook niet met het andere vergelijken...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:36

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar zelf ook leek.
Wel ben ik ook een miemel als het gaat om goedpassende zadels.

Toch ben ik het met iedereen eens die zegt dat een ingebouwde voorsingel (in ieder geval singelstoot vanaf voorkant) niet de oplossing is. Een zadel dat goed past hoort inderdaad niet te schuiven, doet ie dat wel: dan past het zadel ergens toch niet helemaal goed.

Een second opinion lijkt me de oplossing. Misschien kan je zelf met paard en zadel naar een zadelmaker gaan (meestal kostenbesparend in vergelijking met naar je toe laten komen). Laat deze vakman kijken naar het zadel zonder dekjes en dergelijke en zeg NIKS over wat er misschien mee aan de hand is, maar laat de zadelmaker zonder voorkennis zijn werk doen, zodat je zeker bent van een ook objectief antwoord en de zadelmaker niet alleen naar het door jouw genoemde mogelijke probleem lijkt.
Ga daarna met je paard en dat zadel rijden en laat de zadelmaker van de 2nd opinion kijken hoe of wat en laat hem oordelen wat dit kan zijn. Pas wanneer deze met de proble(e)m(en) en hopelijk ook met de oplossing(en) komt kan je vragen wat hij van de voorsingel vindt.

Edit: je hebt het steeds over het feit dat een ander zadel geen optie is, maar zoals gezegd: een paard met een kapotte rug waar de osteopaat bij moet komen kost veel meer. Daarnaast vind ik dat je als eigenaar van je paard verantwoordelijk bent voor het welzijn van je paard en vind ik het erg oneerlijk dat je een ander zadel uitsluit, omdat dit zadel voor jou erg fijn is.
Ook zou ik totdat dit probleem opgelost is maar wel met je springzadel gaan rijden, ookal vind je dat minder prettig, want doorrijden met een schuivend zadel kan niet goed zijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:17

Ik ben er ook van overtuigd dat een schuivend zadel niet helemaal goed ligt maar ik heb dus ook het probleem. Het is een speciaal op haar aangemeten zadel, is al een paar keer aangepast, en zoals ik al eerder schreef hebben er al drie zadelmakers en een osteopaat naar gekeken en deze zeggen allemaal dat het zadel goed ligt en toch schuift het.

De meningen over ingebouwde voorsingels zijn nogal verdeeld toch zijn er best veel zadels die het er standaard in hebben zitten (zo ook de mijne die nu verplaatst is door een zadelmaker terwijl een andere deze weer terug zou plaatsen), kan me zo slecht voor stellen (naief misschien) dat een zadel fabriek dit systeem toe zou passen als het zo slecht is voor de paarden rug, dan verlies je als fabriekant toch je geloofwaardigheid Verward

Kan wel zeggen dat mijn zadel minder schuift sinds de voorsingel eruit is maar helemaal weg is het nog steeds niet.
Kan ik wel weer een ander zadel nemen maar ik blijf aan de gang (had hiervoor een KN die volgens twee zadelmakers goed lag, is door Hulsebos nog voor veel geld aangepast op haar, helaas kon ik niet meer op mijn paard komen zo bang was ze voor het zadel.........)

Wat is wijsheid, er vanuit gaan dat de zadelmakers gelijk hebben en maar gewoon doorrijden Verward
Ik weet het niet, merk wel dat het mijn rijden beïnvloed, gewoon omdat je niet zeker weet of ze er wel of geen last van heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:52

ik zou vooral heel goed luisteren naar mijn paard, de meeste (dus niet ALLE) paarden laten wel weten als het niet lekker zit. kijk wat ie doet met opzadelen en aansingelen, opstijgen.

moet ik er wel bijzeggen dat het een stukje lastiger wordt als je een paard hebt wat nog van vroeger weet dat een zadel pijn kan doen en dáárom reageert (mijn zusje heeft nu een goed zadel, maar de haflinger reageert soms nog steeds boos op het opzadelen, omdat ze een jaar lang met een slecht zadel heeft gelopen bij de vorige eigenaar), of een paard dat zo braaf is dat het gewoon helemaal niet reageert, ondanks evt. last of pijn. zo'n paard hebben wij op stal gehad, dat dier was mishandeld en geslagen, en durfde nooit haar ongenoegen te uiten. uiteindelijk kwamen wij er dankzij een osteopaat achter wat het paard mankeerde, haar hele rug was kapotgereden met slechte zadels, het paard leed hier verschrikkelijk onder, en de vorige eigenaren hadden dat nooit gemerkt. echt heel erg voor dat dier, braaf haar oefeningen doen en de baan rond, ondanks de pijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:23

Daarom vind ik het ook zo moeilijk, reageert ze met zadelen nou omdat ze pijn heeft of omdat het nog in haar systeem zit?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:50

Je kan het wel testen door het paard laag over de rug te rijden. Als het zadel zeer doet dan laat het paard de rug (meestal) niet los. Bij mijn paard kan ik het zo goed merken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:04

Het lijkt me 1+1=2 als je zadel eerst pastte, daarna heeft de zadelmaker er iets aan veranderd en vervolgens schuift je zadel. Dan heeft hij dus iets niet goed gedaan.

Een stoot verplaatsen lijkt mij dus symptoombestrijding.
Een voorsingel is nooit ideaal maar lijkt me dan iig nog een acceptabelere oplossing dan een knijpende voorboom....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:49

je andere zadel van hetzelfde merk past wel ...
als er in het dressuurzadel eenzelfde boom zit zou het zadel dus gewoon met vulling passend te aken moeten zijn
ik zou persoonlijk niet kiezen voor het verplaatsen van de voorste stoot, hiermee verleg je de druk van de singel naar voren , waardoor er dus meer druk op die voorboom komt te staan , is in mijn gen zeker niet gewenst
zou eerder gwoon de vulling laten overdoen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:38

Het lijkt mij dat een externe voorsingel ook knijpt, of ben ik nu gek. Ik heb hetzelfde probleem. Op mijn pony heb ik nog geen enkel zadel gevonden dat niet naar voren schuift en overweeg een externe voorsingel of een staartriem (wat zijn de nadelen van een staartriem; heb er totaal geen ervaringen mee). Het zadel dat ik nu heb schuift overigens alleen in galop; in stap en draf blijft het goed liggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:51

Een externe voorsingel is aanzienlijk meer flexibel dan een boom van een zadel.
Niet ideaal hoor, maar wel veel beter dan een voorover getrokken zadelboom.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:03

Er zijn weinig zadelmakers die aan huis komen, gehaald en gebracht moeten worden en die de eerste eigenaar altijd het zadel gratis op maat maken. Ik denk dus wel dat ik weet wie deze man is. Idd een zadelmaker met een hele goede reputatie.

Een vriendin van mij heeft ook een zadel gehad met het zelfde probleem en deze zadelmaker heeft er een extra stoot aangemaakt.
Bij haar paard heeft het nooit gewerkt; het bleef glijden. ik vraag me dus ernstig af of het gaat werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:49

Ik heb mijn zadel weer terug. Er is iets aan vulling uitgehaald en de stoten zijn dus verplaatst. Ik heb nu 1 keer gereden (in het donker in de bak, zonder verlichting) en het zadel schoof niet, ik was zelfs vergeten om na te singelen. M'n paard liep niet echt lekker, maar dat kan ook door het donker komen, ik heb nooit eerder in het donker gereden, ze reageerde namelijk op alles, zelfs op muisjes die je hoorde piepen.
Maar na het rijden zag ik dat de huid droog was achter de schouder. Ik weet dus niet of het zadel nu helemaal goed ligt. Ik zal als het volgende week nog zo is weer contact opnemen met de zadelmaker. Deze man heeft het overigens netjes opgelost hoor, hij heeft ook precies uitgelegd waarom hij dit gedaan heeft.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:53

Mijn paard is in het begin van het "donkere" seizoen ook altijd erg afgeleid, ik denk dat de meeste dat wel hebben.
Ik hoop voor je dat het zo blijft, wat heeft ie nu gedaan, wie weet is het voor mij ook een oplossing.......

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:57

Hij is nu waarschijnlijk droog achter de schouders door de extra druk die daar door de verplaatste singelstoot komt.
Lijkt mij dat dit een drukking kan gaan veroorzaken.
Kijk er nog maar eens goed naar en voel anders eens tijdens het rijden met je hand Pling

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:03

Een drukking doordat het droog is? Lijkt me eerder andersom