Zack teugelsensor, hier al te koop?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hector

Re: Zack teugelsensor, hier al te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:16

Best leuk om eens te testen hoeveel gewicht je nou eigenlijk in je handen hebt, maar het ding op zich lijkt me nou niet echt bevordelijk voor je teugelvoering. De metalen ketting zou namelijk net iets langer moeten zijn dan het plasticje en de musketonhaakjes, waardoor die ketting gaat flapperen. Bovendien rijd je met een hoop extra gewicht met al dat metaal. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit fijn rijdt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:41

grobo schreef:
Zit achter m'n PC even hard op te denken: (Kraaaak)

Pling Waarom zet je er geen veerunster er tussen? Je weet wel die dingetjes die je bij natuurkunde practicum wel gebruikt(e).

Je kunt dan direct onder het paardrijden zien hoeveel (newton) er dan aan je vingers hangt Lijst .

Heb ik ook al aangedacht, maar die dingen kun je onder het rijden niet aflezen, er zit geen geheugen op, dus als je afstapt zie je niet meer wat je gedaan hebt. Je moet dan een electronische met uitleesbare chip vezinnen.
En verder piepen die oude veerunsters enorm en zijn ze veel te zwaar, die bungelen dan letterlijk aan het bit.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:11

XchantjuhX schreef:
tsja ik heb er toch wat mijn twijfels bij... Ik denk namelijk dat bij een flinke goed geplaatste ophouding er wel wat kracht op staat... dit is echter maar een seconde, daarna laat je meteen weer los en ontspan je, maar is het plasticje al gebroken Knipoog
Ik heb liever een duidelijke ophouding en voor de rest mijn handen stil, dan continue (net niet zwaar genoeg om het plasticje te breken) druk op de teugels en een paard wat daardoor gehinderd wordt.
Dus ik zie er het nut niet echt van in Clown

Ja, en dan heeft je paard een flinke pijnscheut in zijn mond.
Je moet gewoon eigenlijk nooit die kracht er op zetten, ook niet als correctie middel.
Denk maar eens van uit het paard, met dat bit in zijn mond, en dan ook nog eens een ruk omdat hij niet doet wat dat rare mens op zijn rug vraagt, misschien wel niet eens op de goede manier vraagt.
Als je alleen al inknikt in je bekken, wat meestal ongemerkt gaat zit je scheef en heeft je paard daar last van.
Ik weet best dat dat een ideaal beeld is en niet per defenitie realistisch, maar wel iets waarvan ik vind dat ik het namoet streven, waarom zou mijn paard moeten lijden onder de wensen die ik heb?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:33

Super uitvinding! Ja OK dan!
Ik ben voor een onmiddelijke verplichting! (en dan zonder kettinkje! Whoosh! )

Moet wel zeggen dat ik 15kg nogal wat vind hoor! Bloos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:03

Niet nieuws, alleen het jasje.
Toen ik nog een heel klein hc-tje was heb ik al eens een ex-cavalerist diens leerlingen met bindtouwtjes (tuin) zien laten ervaren hoeveel kracht die uitoefenden.
Hij zal dit vast niet zelf bedacht hebben.
Ook is het op NH-achtige dagen een oude bekende om met een stukje elastiek tussen teugel en optoming te rijden.
In verschillende spullencatalogi staat een teugel met een lus en een stuk elastiek, wat ook een versie is.

Ja, natuurlijk kan je dat zelf maken. Ook met klittenband: hoe meer je laat overlappen, hoe groter de treksterkte. De waarde kan je met een simpele unser vaststellen.

Dit alles is hier op Bokt door mij (en anderen o.a. Morrie) al tíg keer geschreven. Maar goed, beter laat dan nooit.

Verder:

De trekwaardes zijn beláchelijk hoog.
Enig idee wat het raakvlak van het bit op de kaak/lagen is? Meer dan 1 vierkante centimeter is veel.

Daar wil je dan met 2 tot 15 kilo aan trekken????

Een gemiddelde hond bijt met een kracht die ruwweg op 2 kilo per vierkante centimeter uitkomt.

Streef naar een gemiddelde van minder dan 300-350 gram. Dat houdt in dat je moet streven naar minder dan 1 kilo maximum.
Bedenk dat dit PER TEUGEL is!!!! Dat is dus al 2 kilo per vierkante centimeter Bloos!

Volgens de fraaie praat van klassiek dressuur welke door Ernest van Loon wordt uitgelegd is ´aanleuning´ op een kracht naderend tot nul het streven.

Even een serieuze test. Neem twee pakken koffie, knoop daar een touw aan en hang dat in je mond achter je kiezen. 10 minuten mee rondlopen.
Let wel, dat is slechts 250 gram per teugel.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:10

sflj schreef:
Super uitvinding! Ja OK dan!
Ik ben voor een onmiddelijke verplichting! (en dan zonder kettinkje! Whoosh! )

Zoals ik al eerde schreef Bert hoort een e-versie hiervan allang geïmplementeerd te zijn bij dressuurproeven.

Ik heb hier tabellen met geméten waarden bij olympische ruiters van Duitsland en Spanje. NL zal niet minder geven Knipoog
Als die op 1 kilo zouden worden afgerekend werden ze ALLEMAAL!!!!! gediskwalificeerd. Zó erg is het.

Helaas plaatst dit de mooie praat over op de zit rijden en dat de teugels geen stuur zijn noch je bit de rem is het bakje ´geneuzel´.....

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:14

Mogen ze van mij meteen invoeren dus!
Wist niet dat t bestond en die met een elastiekje zal ik eens gaan proberen! Ben benieuwd of ik m heel laat!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:22

sflj schreef:
Mogen ze van mij meteen invoeren dus!
Wist niet dat t bestond en die met een elastiekje zal ik eens gaan proberen! Ben benieuwd of ik m heel laat!

Beter een stuk klittenband. Elastiek rekt en dus geef je een vaag signaal aan het paard.

Aan zadeldekjes zitten tegenwoordig vaak strookjes klittenband. Als je een goed passend zadel hebt blijft dat liggen en heb je die flupjes over. Hop eraf en je kan ze als lus tussen bit en teugel hangen.
Even uitproberen hoeveel je moet laten overlappen omdat het niet allemaal dezelfde hechtkracht heeft en 1 cm. is vaak al te veel.
Een sterke tiewrap als failsafe is een goed idee, want je wil dat bij verbreken van de teugelverbinding het paard niet de verkeerde succeservaring krijgt.

Is echt leerzaam. Veel plezier.

Oh, voor diegenen die dat niet meekrijgen; het is een léérmiddel voor de ruiter, GEEN optoming.
WEL een mogelijkheid om je bewust te helpen worden van jouw teugelvoering, NIET om mee buiten gecontroleerde omstandigheden te rijden.

hc

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:17

Ik ga de eerstvolgende les donderdagavond knutselen en proberen met klitteband. Ik vrees dat iemand het heel druk gaat krijgen met merrie vangen en teugels weer vastmaken ROFL maar het doel heiligd even de middelen om inzicht te krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:24

daniella74 schreef:
Ik vrees dat iemand het heel druk gaat krijgen met merrie vangen en teugels weer vastmaken .

Huertecilla schreef:
Een sterke tiewrap als failsafe is een goed idee, want je wil dat bij verbreken van de teugelverbinding het paard niet de verkeerde succeservaring krijgt.

hc

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:15

Je zult toch weer het klitteband moeten repareren als het is losgeschoten en ik denk dat de merrie wel de situatie zo dolletjes vindt dat ze gek gaat doen na een paar keer losschieten. Ze houdt wel van raar gedoe en ze is altijd superbraaf en betrouwbaar maar eens houdt het ook voor engeltjes op om braaf te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:22

Katja
Ik denk dat jij ervaren genoeg bent om te weten dat als jij zegt ik heb niet veel druk, dat het ook zo is. En jij ook donders goed weet wanneer je wel meer druk neemt, maar dat ook met achterliggende gedachte doet, zonder boos te zijn oid, dus niet uit frustratie.
Daarom denk ik idd dat het voor jou totaal geen toegevoegde waarde heeft.

Maar je ziet ook wel eens ruites die zeggen, ik heb een zachte hand, bla bla, maar die rot knol wil niet enz...en vervolgens zie je de knokels van de handen helemaal wit uitslaan van de kracht, zie je de allebogen helemaal op slot slaan en overal een druk opstaan of je werkelijk ff denkt dat je in de fitness zaak bent beland....

Voor dat soort ruiters zou het wel eens de juiste spiegel van hun rijden kunnen zijn Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:42

runningkawa schreef:
Voor dat soort ruiters zou het wel eens de juiste spiegel van hun rijden kunnen zijn Haha!

...en voor GP- en olympische ruiters.

En als dat niet zo is, dan hebben ze er ook geen bezwaar tegen Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:44

Ja helaas ook voor die ruiters...die vallen helaas ook maar al te vaak onder de noemer rotknol bla bla...moet presteren
Al denk ik dat ze het op dat nivo stiekem wel van zichzelf weten Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:47

detour schreef:
Zou dat plastic ook in de keel kunnen schieten?..

doe je t in de mond dan?
de ene kettingring aan het bit, de andere ring aan de teugel
als je te hard trekt knapt het plastic los, en heb je gewoon een stuk ketting tussen het bit en je teugel. dus je blijft sturen, alleen je word ervan bewust hoe je eigenlijk in de paardenmond zit te trekken,

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:44

ladymagic schreef:
XchantjuhX schreef:
tsja ik heb er toch wat mijn twijfels bij... Ik denk namelijk dat bij een flinke goed geplaatste ophouding er wel wat kracht op staat... dit is echter maar een seconde, daarna laat je meteen weer los en ontspan je, maar is het plasticje al gebroken Knipoog
Ik heb liever een duidelijke ophouding en voor de rest mijn handen stil, dan continue (net niet zwaar genoeg om het plasticje te breken) druk op de teugels en een paard wat daardoor gehinderd wordt.
Dus ik zie er het nut niet echt van in Clown

Ja, en dan heeft je paard een flinke pijnscheut in zijn mond.
Je moet gewoon eigenlijk nooit die kracht er op zetten, ook niet als correctie middel.
Denk maar eens van uit het paard, met dat bit in zijn mond, en dan ook nog eens een ruk omdat hij niet doet wat dat rare mens op zijn rug vraagt, misschien wel niet eens op de goede manier vraagt.
Als je alleen al inknikt in je bekken, wat meestal ongemerkt gaat zit je scheef en heeft je paard daar last van.
Ik weet best dat dat een ideaal beeld is en niet per defenitie realistisch, maar wel iets waarvan ik vind dat ik het namoet streven, waarom zou mijn paard moeten lijden onder de wensen die ik heb?

Een pijnscheut? Ruk?
Volgens mij heb jij totaal geen idee wat een ophouding is... ROFL Een ophouding is geen ruk, gewoon een zeer korte opgevoerde druk, nooit hard... wel duidelijk.
Als je een grens duidelijk stelt heb je nooit kracht nodig om je paard te rijden, je moet gewoon vlug genoeg zijn en een effectief signaal afgegeven.
Van rukken en pijnigen is daar niets bij... zeker niet wanneer ik mijn paard rij

Maar ik heb btw geen idee voor wat voor kracht deze dingen staan? Bij welke hoeveelheden ze breken?
Natuurlijk moet je je paard niet de kiezen eruit trekken bij een ophoudingm imo ben je dan heel verkeerd bezig en is dit niet eerlijk tegen over je paard.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er een bepaalde kortdurende kracht is in een ophouding, waarvan een van die lichtere sencoren zouden kunnen breken, welke dus niet schadelijk of zielig is...
Maar die dit wel zou zijn wanneer deze druk langer aan zou houden (bij bv zagen of het vastzetten van deruiterhand)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:51

Oeh, dat klitteband.. Pling
Dan zou je dus eerst met gewichten kunnen testen hoe ver je moet overlappen (of eigenlijk niet moet overlappen) om iig onder de kg te blijven (moet minstens haalbaar zijn toch?).
K ga van de week es freubelen Ja

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:55

Ik zet het klitteband op 5 mm op elkaar en ik kijk wel hoe dat gaat.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:03

dit volg ik even voor de ervaring van Daniella74.

klinkt als een interessant iets in theorie, of het in praktijk ook zo werkt vraag ik mij af..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:05

DresslOver schreef:

klinkt als een interessant iets in theorie, of het in praktijk ook zo werkt vraag ik mij af..

Dan moet je wel even wachten want ik ben donderdagavond pas weer te paard.

Edit; dat wordt zaterdagochtend. Rij donderdag stronteigenwijs tikje onervaren geval en dan durf ik het niet zeg ik heel eerlijk.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 27-10-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:06

Paard gooit een keer zijn hoofd omlaag en kraaaaak... kun je er weer een nieuwe inhangen ja....

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:07

ik vind het gevaarlijk!
wat nou als je een buitenrit gaat maken, en je paard raakt helemaal over zijn toeren, ruiter trekt veel te hard... teugel breekt, paard is dan stuurloos!
of je blijft hangen achter een tak ofzo.

oke, ik weet jullie gaan zeggen...
je moet ook nooit in je teugels gaan hangen als je paard er van daoor gaat. maar ik maak het vaak genoeg mee dat ruiters als een bezetene aan de teugels gaan trekken als een paard gaat rennen. dan kan je blijven zeggen dat ze niet in het paard zijn mond moeten blijven hangen, maar daar luisteren ze gewoon niet naar. (uit paniek)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:08

daniella74 schreef:
DresslOver schreef:

Dan moet je wel even wachten want ik ben donderdagavond pas weer te paard.

ik ben geduldig! en er zullen er vast wel meer zijn die hiermee aan het prutsen gaan Haha!

tja ik vraag me af of het echt werkt, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor de druk net ff wat meer wordt.. terecht, onterecht, bedoeld of onbedoeld.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:09

elizahbep schreef:
ik vind het gevaarlijk!
wat nou als je een buitenrit gaat maken, en je paard raakt helemaal over zijn toeren, ruiter trekt veel te hard... teugel breekt, paard is dan stuurloos!

je moet ook nooit in je teugels gaan hangen als je paard er van daoor gaat. maar ik maak het vaak genoeg mee dat ruiters als een bezetene aan de teugels gaan trekken als een paard gaat rennen. dan kan je blijven zeggen dat ze niet in het paard zijn mond moeten blijven hangen, maar daar luisteren ze gewoon niet naar. (uit paniek)

ER zit een kettinnkje aan zodat je nooit stuurloos bent, eerst even goed lezen! Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:10

elizahbep schreef:
ik vind het gevaarlijk!

Dit soort experimentjes doe je ALTIJD in een goed omheinde omgeving op een redelijk braaf en rustig paard met weinig storende faktoren met bij voorkeur hulp van een ervaren ruiter zodat het risico engszins beperkt blijft EN NOOIT OP BUITENRIT.