Als een zadel niet helemaal lekker zit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Als een zadel niet helemaal lekker zit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:12

Urielle schreef:
Lilian de Haas uit Wouwse Plantage.

Lilian de haas is geen Jack Meagher therapeut voor zover ik weet
Bedoel je niet Lilian Verpaalen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:49

Geen idee, het emailadres staat op lilian de haas-verpaalen dus ik neem aan dat De Haas haar aangetrouwde naam is dan ofzo.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:55

je kan ook zoiezo even een vitamine spuit geven kan voor zo ver ik weet nooit kwaad en kan het paard wat meer helpen als het een winter dip heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:19

Die is inderdaad in bestelling. Dank je wel Thirza Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 15:06

Nou, het voer gekocht, dinsdag de masseuze, vitaminekuur en equitop myoplast in bestelling, zadel is nagekeken... nou moet het goed komen Vork Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:23

En wat zei de masseuze?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 13:42

Leuk dat je het onthouden hebt Vonnie Haha!

Wrangler had idd last van te strakke spieren. Rechts de hals een klein beetje, links de rug heel erg en de achterhand was te strak. Het zadel wat erop lag, was iig echt de pest voor hem, veel te smalle kamer (tja, en dan laat je het controleren en dan zou het goed liggen Verward ). Zolang hij recht staat is er weinig aan de hand, zodra hij de wending ingaat drukt het zowel aan de schoft als tegen de ruggegraat. Geen wonder dus dat het arme dier moeite had met buigen nu!
Verder is het een enorme hete stresskikker die zijn spanningen niet uit maar in zijn spieren opslaat (wist ik al) en dat zorgt ook dat hij snel veel te strak staat. En tevens dacht ze dat hij ooit in zijn stal vastgelegen had. Voor zover ik weet iig niet toen hij bij mij was maar het punt waar hij last van had MOET van vastliggen zijn, dus dat zal als jong paard eens zijn gebeurd dan. Een jaar geleden heeft hij ook eens met zijn halster vastgehangen aan een grendel van de paddock en zo een paar uur in een onnatuurlijke houding gestaan, dat zou de pijnlijke hals kunnen verklaren. Omdat hij nog zo jong is kon hij nog makkelijk losgemasseerd worden dus zijn spieren zijn nu weer lekker los.
Ik moet veel galopwerk met hem gaan doen en -wat ik al deed verder blijven doen- veel ontspannen, laag en rond rijden. Niet teveel oprichting nog, rustig opbouwen van grote naar kleine figuren en dan weer afbouwen naar grote figuren en minstens een kwartier uitstappen. Dat laatste deed ik eerlijk gezegd niet zo lang Bloos
Gisteren moest hij een half uur aan de longe lopen, met veel galop, maar hij liep ook echt helemaal kort en ongecoördineerd nu. Kun je toch zien wat een impact zoiets heeft!

Ik heb Arie (Zadelboer op Bokt) gebeld en die kon gelukkig vanavond langskomen voor een WOW-zadel. Want met dit zadel mag ik geen meter meer rijden en ik heb zondag selecties dus het was echt: Oh, help!
Dus even een flinke investering weer maar hopelijk is mijn Wrangler dan snel weer in optima forma. Volgende week wordt hij nog eens gemasseerd.

Het was dus echt een supertip van Unamie, want nu kwam er eindelijk iets duidelijks uit!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:35

Klinkt als een goed onder handen genomen paard.
Ben benieuwd hoe het straks gaat Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 22:56

Nou, Arie is gekomen met het Wow-zadel. Eerst hadden we het zweetblad naar voren en de beugelriem op de voorste haak. Ik kon echt niet rijden zo Bloos Helemaal wiebelbenen en ik ging ontzettend naar voren zitten. Toen het zweetblad een stuk naar achteren en de beugelriemen op de achterste haak en toen kon ik er enigszins mee wegsturen. Nog wel even wennen natuurlijk maar ik ben ook zo gewend aan mijn Passiers. En Wrangler? Die had een paar rondjes gelopen en ineens begon hij te lopen zeg, er ging precies een lampje aan Clown Blijkbaar vond hij het wel fijn zitten hahaha.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:33

wat een goede berichten zeg!
leuk om te lezen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:22

Arie nu al geweest dat is snel Haha! het lijkt overtoom wel Clown
Een WOW jee, die heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan..
en dan een mooie bruine Tong uitsteken

Super dat er iemand van Happy-athlete bij geweest is
Gaaf hoor dat je al verschil merkt!
En nog een WOW erbij, en je kan kilometers maken met je paard Haha!

Veel paarden hebben strakke billen (zelfs paarden die op grand prix niveau lopen)
Dan kunnen ze hun achterbenen er moeilijk onderkrijgen (ga staan, span zelf je billen eens aan, en doe dan eens een stap naar voren, gaat niet lukken)
En de instructrice maar zeggen: tik het achterbeen eens bij, hij is traag..
Paard zegt: dat wil ik wel, maar ik kan het niet Sigaar
brave paarden Ach gut

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 07:23

Urielle schreef:
Dit gecombineerd met sinds enkele weken hard afvallen ondanks meer voer, levensvreugde is weg, paard staat met glimmende vacht verder in optima forma op stal en DA vinden er niks aan maar hij lijkt bijna depressief voor mij, die gewend is aan een vrolijk, levenslustig jong dier. Hij heeft wel sinds kort enkele onderhuidse bultjes.
Iemand anders van Bokt heeft dit ook gehad (paard niet in vorm, taai in het lijf, bultjes) en dat was een paard die problemen had met paardenbrokken. Wij gaan vandaag dan ook voor een granenmix, kijken wat dit oplevert. Hij krijgt al een kuur Codichol om de lever te ondersteunen.

Bitch: vakantie heeft hij al gehad, ook teruggezet in de training, vaker naar buiten/springen/longeren maar allemaal geen resultaat. Hij gaat elke dag naar buiten en als hij het nodig vindt dat ik 's ochtend de hoela kom doen zou ik het nog doen ook. Clown Ik weet dat hij zich niet fijn voelt en ik weet dat hj zijn best doet dat te vertellen maar ik heb geen idee wat er mis is. Konden ze maar praten....

(kheb even een stuk weggehaald uit je quote, anders werd 't zo lang...)
Maar wat jij beschrijft herken ik ook van een paar weken geleden met 't paard.
Totaal geen looplust, erg sloom zijn (door die sloomheid geen nageeflijkheid) bladiebla.....
En ook die bultjes!
Die krijgt ze altijd rond deze tijd van het jaar.
De eerste keer dat ze dat kreeg, twee jaar geleden, dacht de DA dat het een schimmel was en hebben we er imaverol voor gekregen. Het spul werkte wel en de bultjes waren binnen no-time weg.
Maar dat ze het ieder jaar precies om dezelfde tijd terug krijgt lijkt me toch meer een ander soort probleem (voedings...?) Ze staat praktisch altijd op de wei, en rond deze tijd gaat er altijd minder in 't gras zitten (veranderd de samenstelling van het gras?), dus ik denk dat het daaraan ligt.
Een paar weken nadat ik met die sloomheid en dergelijke te maken had liep ze opeens kreupel, 't bleek een fikse hoefzweer te zijn. Ik kon echter geen wondje o.i.d. ontdekken.
Een oorzaak van een hoefzweer kan zijn dat er een soort vergiftiging in het bloed zit.
Ik denk zelf dat het laatste de oorzaak is, vooral als ik 't paard in die week ervoor bekijk met de sloomheid en het krijgen van bultjes en dergelijke.
Momenteel is ze nog herstellende. Ze heeft onder andere een penicilinekuur gekregen en vitaminen, het lijkt tot nu toe te helpen. Ze is echter nog niet rad genoeg om te rijden, dus onder 't zadel heb ik 't nog niet kunnen bekijken.

Dus wellicht is het een idee om een bloedonderzoekje uit te voeren?
(ik heb geen idee hoe duur dat is, het paard is niet van mij en ik hoef dus ook niet voor de DA-kosten op te draaien)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:08

unamie schreef:
Arie nu al geweest dat is snel Haha! het lijkt overtoom wel Clown

Ja, ik had geluk dat hij gisteren bij mij in de buurt moest zijn en aangezien ik natuurlijk enorm omhoog zat ivm die selecties rijden, wilde hij wel komen. Ben ik hem HEEL erkentelijk voor Vork
En positief: als hij het WOW-zadel niet passend kreeg, kreeg ik die niet *LOL*
Dus vandaag eens gaan oefenen met rijden ermee Vingers aflikken

Lilian zei al dat veel paarden zo'n strakke achterhand hebben. En de mijne beweegt enorm ruim en krachtig dus daar merk je niet zoveel van in het rijden. Ja, ik weet dat er meer in zit, maar hij is ook pas vier natuurlijk. Ik gooide dat op krachtgebrek. En dat is deels ook waar natuurlijk.

Ik ga ook nog bloedonderzoek laten doen, want ik vind hem nog te mager blijven. Maar goed, ik ben ook nog steeds aan het zaniken over de hoeveelheid hooi.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:21

Heb je nu een tijdelijk zadel?
Of heb je meteen het zadel kunnen kopen,wat je graag wilde

Urielle schreef:
Ik ga ook nog bloedonderzoek laten doen, want ik vind hem nog te mager blijven. Maar goed, ik ben ook nog steeds aan het zaniken over de hoeveelheid hooi.

Ontworm je je paard ook tegen lintwormen? (2 keer per jaar)
Er is onlangs een onderzoek geweest, waarbij naar voren kwam,
dat paarden vaken lintwormen hebben dan altijd werd aangenomen
een groot aantal van de paarden die koliek hadden, bleken ook lintwormen te hebben

Waarom ben je aan het zaniken over hooi ?
sta je soms op een pensionstal, waar ze te zuinig zijn met hooi Sigaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:01

Geen idee, bij ons wordt op stal elke twee maanden ontwormd door de dierenarts. Blond

Ik heb nu een van Aries testzadels kunnen kopen omdat ik dus erg omhoog zat. Normaal moet het besteld worden maar 6 tot 8 weken niet rijden...

Ik vind steeds dat mijn paard te weinig hooi krijgt. Bij ons op stal zeggen ze dat hij anders gaat smossen met zijn hooi maar hij heeft het altijd binnen het uur op en hij krijgt net zoveel als ik mijn Welsh A voer, dus ik vind het te weinig Bloos
Als ik erom vraag, krijgt hij ook wel weer meer hoor maar na een paar keer vragen voel je je zo'n ze*kwijf... Sigaar

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:34

Dat magere herken ik wel van mijn paard. Toen ik haar reed met een slecht passend zadel werd ze ook erg mager. Ik vond de hoeveelheid hooi te weinig, maar ook door de spanning en pijn kunnen ze afvallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:28

Mijn paard was als tweejarige al makkelijk te mager, dus het is gewoon ook aanleg. Maar aanleg betekent niet ribben erdoor imo Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:21

Net zo veel hooi als je welsh A dat klinkt weinig Sigaar (die welsh is trouwens prachtig en uber schattig Haha! )

Paarden hebben veel hooi nodig om de darmen gezond te houden
die van mij eten een (flinke) baal per dag, per paard!
Zou daarom toch maar blijven zeuren om meer hooi,
Beter een ze*wijf zijn, dan een paard die te weinig (hooi) krijgt Tong uitsteken

Als ze ontwormd worden door de stal zelf, zou ik eens informeren, wat ze precies voor ontworming krijgen
Alleen ivermectine en pyrantel/fenbendazol is niet afdoende
Dan krijgen de bloedwormen en Lintwormen vrij spel...