bandageren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amrah

Re: bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:36

Bij de werkbandage gaat die toch ook tot 1 vinger boven het spoor het 2 vingers onder het haakbeentje?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:11

Mizora schreef:
Alles kan knellen, je bind het namelijk vast. Onderbandages bandageer je niet, die leg je.

Ik heb ook bandages met ''onderlappen'' er aan vast. Deze moet je dus ook ombinden.

Dat alles kan knellen ben ik volledig met je eens Ja

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:30

Bandages ondersteunen totaal niet. Daar moet je ze ook niet voor gebruiken Lips are sealed

Ik gebruik ze omdat ze meer ademend zijn dan peesbeschemers en voor de dressuur is het handiger, bij bv. zijgangen.

Verder bieden ze een minimale bescherming en dat vind ik genoeg. Lachen

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:00

vaak moet je ook een hoekje aan de voorkant hebben

Ik doe bandage's, omdat mijn pony met elke soort en maat peeskappen wonden krijgt

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:14

Sorry, het is misschien heel "dom" maar kan iemand mij vertellen wat de "spoor" precies is Lachen Heb altijd heel hard men best gedaan om zoveel mogelijk botjes, spiertjes en peesjes uit mijn hoofd te leren, maar ben deze nog nooit tegengekomen.
Oja, als ik bandageer doe ik het voor de sier en doe het ook maar een heel enkele keer. Verder rijd ik als Lucky een beetje druk en springerig is met peesbeschermers.

Zitten mijn bandages goed?
Afbeelding
Op deze foto dacht ik zelf te zien dat ze achter wel iets hoger kunnen (ca 2 cm) en voor, bij de knieën een centimeter lager.... (dat doe ik nu dus ook)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:55

lovelucky met verkeerd aangelegde bandages kun je schade toebrengen aan de benen van je paard dus voor de sier is een note done in mijn ogen

de spoor is het stukje "wrat" (een rudimentair overblijfsel van de 5 tenen die het paard eeuwen geleden had) wat halverwege aan de achterkant van de kogel groeit

en je foto is niet te zien

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:31

Ik kan ze toch ook GOED aanbrengen voor de sier???
Oké als dat de spoor is dan doe ik het op het moment iig goed.
Ik kan de foto zelf wel zien.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:40

Citaat:
Bandages ondersteunen totaal niet. Daar moet je ze ook niet voor gebruiken

Ik gebruik ze omdat ze meer ademend zijn dan peesbeschemers en voor de dressuur is het handiger, bij bv. zijgangen.

Verder bieden ze een minimale bescherming en dat vind ik genoeg.
Bandages ondersteunen totaal niet. Daar moet je ze ook niet voor gebruiken Lips are sealed

Skitter, dat ben ik niet met je eens, bandages zijn warmer dan peesbeschermers en houden de pezen dus ook warmer. Bandages bieden bij juist aanbrengen wel degelijk steun. Berscherming bieden ze idd maar minimaal daarvoor zijn peesbeschermers beter.
Na een peesblessure van mijn vorige paard moest ik juist bandageren voor de extra steun. Peesbeschermers geven deze niet. Ik heb toen ook leren bandageren van de D'arts.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:43

lovelucky schreef:
Ik kan ze toch ook GOED aanbrengen voor de sier???
Oké als dat de spoor is dan doe ik het op het moment iig goed.
Ik kan de foto zelf wel zien.

dan doe je het dus juist niet goed

doordat je bandages aan brengt haal je druk van de pezen af die dan dus niet sterker kunnen worden (je maakt zwakkere pezen)
voor de sier is zelden goed

en tot de spoor zijn stal bandages
2 vingers boven de kogel

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:05

Dus als ik eens in de maand (max) een half uurtje in de les rij met bandages dan doe ik het niet goed?? En heel, op hoog niveau rijdend, nederland doet het dus ook fout??

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:52

ComancheIII schreef:
Skitter, dat ben ik niet met je eens, bandages zijn warmer dan peesbeschermers en houden de pezen dus ook warmer. Bandages bieden bij juist aanbrengen wel degelijk steun. Berscherming bieden ze idd maar minimaal daarvoor zijn peesbeschermers beter.
Na een peesblessure van mijn vorige paard moest ik juist bandageren voor de extra steun. Peesbeschermers geven deze niet. Ik heb toen ook leren bandageren van de D'arts.

Hoe kan een bandage nu steun geven dan? Er lopen geen spieren door de pees gedeelte van een paard alleen, juist Knipoog , pezen. Die KUN je niet ondersteunen door een bandage. Een lap stof kan echt geen steun geven aan een paard van 600 kg Coby van Baalens stalamazone zei het zelf Vork
Een bandage kan nou niet 'het werk' van de pezen overnemen, het is gewoon onmogelijk...... Een spalk kan ondersteunen Ja, maar een bandage.... Helaas pindakaas...

Verder zou ik graag willen weten hoe een bandage precies warmer is dan een peesbeschemer. Een bandage is van stof, en stof ademdt. Een peesbeschermer is van neopreen en plastic, bedie ademen totaal NIET. Dat het aan de voorkant open is, maakt IMO niets uit. Het pees gedeelte is nog wel helemaal afgesloten (als de peesbeschemers goed passen) en daar komt dus geen lucht bij. Bovendien nemen bandages zweet goed op, en als je Eskadron Climitex onderlappen gebruiken (ik gebruikt NIETS anders!) dan wordt het warmte ook nog eens afgevoerd door de ribbels Pling

Ik heb zelf met ontzettend veel paarden gewerkt (inclusief mn eigen) die praktisch dagelijks vierkant in de bandages kwamen maar het net zo goed zonder deden in de ring. En meerderen lopen nu PSG of hoger. Dus die missen het 'steun' blijkbaar niet... Ik heb (en misschien was toeval) ook meegemaakt een pony die dagelijks bij het werken peesbeschemers omkregen en toen ze een keer zonder gereden werd had ze meteen een (zeer) kleine peesblessure. Misschien toeval dat ze zich net verstapte, maar toch...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:41

volgende maand komt over de temp van bandages een artikel in BIT, dus ik ben benieuwd.

Ik gebruikt ze ter verkomen van strijken. Ik draai altijd de halve kogel mee, anders heeft het ook weinig zin.

vond toevallig een foto die ooit genomen heb Bloos
Afbeelding

EDIT: zie nu pas dat je foto's zoekt van FOUT aangebrachte bandages of vinden jullie dat deze niet goed is? tips welkom Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:49

Ik rijd eigenlijk nooit met bandages. Alleen als ik er netjes uit wil zien, dus als ik bijv. les heb waar veel mensen zijn (zoals op KNHS kamp Clown). Maar dan heb je ook de tijd ervoor, thuis doe ik altijd snel peesjes om en huppa, rijden maar.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:51

@ Nathalie 84, volgens mij zitten ze wel goed Lachen
Enne oemiejO, dat heb ik nou precies hetzelfde :-P

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:24

ComancheIII schreef:
Citaat:
Bandages ondersteunen totaal niet. Daar moet je ze ook niet voor gebruiken

Verder bieden ze een minimale bescherming en dat vind ik genoeg.

Ja bandages zijn warmer dan peesbeschermers. Je mag je paard ook nooit met bandages op stal laten staan (bijv. als je eerst hebt gereden, werd mij altijd verteld) klopt dat?
Waarom je met bandages zou rijden, gewoon als bescherming en als peesbeschermers erg schuren..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:59

Nathalie84
boven zitten ze qua hoogte goed (en zo te zien maar op 1 plek de slagen wat te stak dus redelijk goed verdeeld beter dan de gemiddelde bandage die je ziet)
onder zoals je zelf al zegt tever over de kogel (mischien toch peesjes of strijklappen ??? is makkelijker en beter gemaakt voor het doel warvoor je de bandages gebruikt
verder mis ik de o zo belangerijke onderlappen (of dat ze uit steken)

OemmiejO en lovelucky dat zijn gewoon verkeerde motivaties om een paard/ponny te bandageren
de reden waarom in hogere dressuur de paarden gebandageerd zijn omdat door de oeveningen die ze daar doen erg veel druk geeft op de pezen en om die te ontzien hebben ze bandages om
dat zelfde is in de western sport bij het spinnen en de sliding stop er komt dan erg veel druk op te staan
nog moet je er in mijn ogen mee uitkijken met bandages
pezen kunnen niet voldoende sterker worden waardoor je dus kans op blesures enorm vergroot

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:02

Ik bandageer katinka nooit, maar ik heb wel bandages liggen.
En nee, áls ik het zou doen, doe ik het niet met functie,

maar meer voor het mooie.
Voor bijvoorbeeld een fotoshoot zou ik het wel om doen.
Ik heb geleerd van een proffesional zeg maar hoe je moet bandageren,
ik doe nooit te strak absoluut niet, en ook niet te los.
Aan de achterkant van de benen trek ik hem een beetje aan tijdens het bandageren.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:07

rommulus schreef:
Nathalie84
boven zitten ze qua hoogte goed (en zo te zien maar op 1 plek de slagen wat te stak dus redelijk goed verdeeld beter dan de gemiddelde bandage die je ziet)
onder zoals je zelf al zegt tever over de kogel (mischien toch peesjes of strijklappen ??? is makkelijker en beter gemaakt voor het doel warvoor je de bandages gebruikt
verder mis ik de o zo belangerijke onderlappen (of dat ze uit steken)

de onderlappen laat ik bewust niet uitsteken, omdat er anders zand invalt en zo krijg je weer schuurplekjes. Dit heb ik een paar keer meegemaakt en daarom probeer ik ze precies op het randje met te pakken. Als je goed kijkt kun je hem vanaf boven wel nog zien zitten. Ik bandageer altijd met onderlap of het nu katoen/fleece of elastische bandages zijn.

Ik vind bandages fijner werken dan strijklappen, hier komt me altijd zand en modder tussen. Ik draai niet elke dag bandages, ik laat dit afhangen van het weer, de kwaliteit van de manege, zand etc.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:14

toch is het uitsteken erg belangrijk
tijdens het werk bewegen de bandages en heb je kans dat je bovenste slag alsnog wat verschuift en dus alsnog gaat knellen
zand zou ik me niet druk om maken
het is zo weinig wat er in komt laat staan dat het verder zakt dan de eerste slag (bij een goed aangebrachte bandage) dus zal het ook niet gaan schuren
kijk anders eens naar wat "wollige" onderlappen die sluiten beter aan dus verklein je de kans ook weer

verder klinkt het of je paardje een gevoellig huidje heeft erg lastig is dat

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:18

Rommulus, ik sluit me volledig bij jou aan, bandageren geeft steun en mijn lappen steken ook altijd een stukje over, om het afknellen van het randje van de laatste slag te voorkomen.
Ik vind het gelijkmatig aanbrengen van bandages ook erg belangrijk.
Ik heb altijd geleerd 2/3 van de voorgaande slag te overbruggen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:30

klopt als een bus Knipoog
alleen heb je met bandages bij paarden nog wel eens het probleem dat je bandage niet altijd de ideale lengte heeft en moet je een beetje passen en meten om het gelijkmatig te krijgen Haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:33

Maar rommulus, wat is er dan oh zo slecht voor mijn paard zijn benen als ik hem zo heel af en toe (voor de show) eens bandageer??

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:33

dat is niet slecht, alleen als je het dan niet op de goede manier doet

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:48

Ik heb het daarnet weer eens een keertje gedaan. Even aan mijn instructrice gevraagd en zij zei dat ze goed zaten, dus denk dat het wel goed is Lachen

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:08

eigenlijk nog een weetje over de temperatuur van bandages
bij mij op school werd er gezegd dat de temperatuur maximaal tot 55 c kan oplopen en dat is dan ook het uiterste