Rijden met een menbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Rijden met een menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:54

De ribbels van een stang kun je naar beide kanten doen. De ene kant werkt scherper in dan de andere. Maar beide mag. Net als het onderste leidselgat gebruiken of de bovenste.

Maar waarom proberen dan jullie niet dit rijbit?
Afbeelding
Dit is een ongebroken trens, maar met een klein tongboogje. Hierdoor werkt het scherper in, maar ik vind dit prettiger dan een liverpool. Ik men mijn paard hier mee, want de kinketting van de liverpool heeft mijn paard een hekel aan. Verder heb ik de hefboom voor de wagen ook niet nodig. Toen werd mij dit bitje geadviseerd en het bevalt prima.
Let wel, dit bit is scherper dan een gewone ongebroken trens. Maar minder scherp als een correctiebit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:26

jeetje wat veel berichten ineens hier ja Haha! viel me eerst tegen dat er weinig gereageerd werd Bloos

darwin schreef:
Waarom zou je een paard niet met een menbit kunnen rijden, ze zijn echt niet scherper als de dressuurstangen van de Z-ruiters en daar hoor je niemand over zeuren.
En dan de westernbitten, moet je kijken wat daar voor scharen aan zitten en ook daar hoor je niemand over, dus waarom zo'n ophef over een menbit ?

ik had mijn topic net zo goed hierdoor kunnen beginnen, maar ik kwam op het idee doordat ik 2 mensen ken die met menbit rijden en niet western of z dressuur. zelf zou ik ook nooit zulke bitten gebruiken, ik zie liever vriendelijke bitloze optomingen

mayerrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:08

ik heb nu een nieuw hoofdstel besteld, deels door dit topic en deels doordat we graag zonder stang rijden. ik ben benieuwd hoe het zal gaan! het is een pagony special met een brede neusriem, en ik hoop dat het zal bevallen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:43

Maar wat heeft een nieuw hoofdstel met een menbit of een gewoon bit te maken Verward

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:08

Dat ze eerst op een menhoofdstel met stang reed. Zie vorige pagina. Heb je ook direct een nieuw bit besteld?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:35

oh oké, ik zag namelijk eerst het verband niet Knipoog

mayerrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:00

neeneeneee een nieuw hoofdstel met gebroken bit =]

mayerrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:01

ik ga een bit halen bij de ruitersportzaak hier in de buurt, ik weet de maat van de mond namelijk niet dus ik neem het bit mee.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:12

Ik heb op mijn haf de pagony special gebruikt en ik was er super tevreden over. Nu hebben mijn ouders het overgenomen voor hun haffie.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:27

ik zou niet met een menbit gaan rijden, die werken heel anders dan gewone bitten. zijn veel scherper in de mond voor direct contact met de mond

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:21

Ik ken ook iemand die er mee rijd, maar die rijd over het algemeen met lekker los teugeltje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:19

Is zo'n Utrechtse stang nou echt zo anders dan een (ongebroken) pelham die met 1 teugel gereden wordt? Of zelfs een ongebroken tiedemann trens?

Met het kinkettingverhaal ben ik het helemaal eens, die blijft nodig. Dat is toch ook de reden waarom een pessoa zo scherp inwerkt, de combi van gebroken, hefboom en geen kinketting?