Wat moet ik nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:57

Oké, das duidelijk, dan is je boom dus hoogstwaarschijnlijk te breed.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 19:21

Ik heb vandaag er foto's van gemaakt Lachen misschien dat jullie er wat aan hebben, misschien ook niet.

Ik plaats ze vanavond of morgen

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:25

Ik heb geen idee of jullie er wat aan hebben maar toch:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik andere foto's moet maken van iets waar u (wel) wat aan heeft, roept u maar!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:44

Bij de schoft lijkt de boom mij te breed, zo op het eerste gezicht. Bij de lepel lijkt me dat dan weer mee te vallen. Ook vind ik het zadel verder netjes vallen bij de schouders. Het probleem lijkt hem dus voornamelijk te liggen bij de schoft. En al zou de bespiering toenemen in de schouders, dan nog heb je een probleem met de schoft. De boom is naar mijn mening te breed en de kamer niet ver genoeg teruggesneden waardoor er niet genoeg ruimte is aan de voorkant. Een bredere boom zou alleen maar resulteren in nog minder ruimte tussen de schoft en het zadel. Eigenlijk is het grootste probleem dat de kamer nauwelijks teruggesneden is. Het voordeel van een ver teruggesneden kamer is dat de schoft meer vrijheid krijgt.

In dit geval zal en Korrector-pad ook geen oplossing bieden en lijkt het me verstandig om een ander zadel te zoeken welke beter past.

Gr. John Knipoog
Laatst bijgewerkt door Musicjohn op 19-10-07 08:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:48

Dus een andere boom zal niet werken?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:49

Lisetjj schreef:
Dus een andere boom zal niet werken?

Ik vrees van niet, maar ik zou het deskundige advies van Bitch even afwachten. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:20

Bloos voelt zich vereerd...

Oke, mijn eerste indruk, zo even van de kiekjes af;
Het zadel ligt ip niet slecht, echter, je paardje heeft wel degelijk weggevallen schoftspieren ( spierartrofie), daadoor valt de huidige boom 'mooi' om de schoft. Doordat deze boom duidelijk te klein is, zal het zadel blijven zakken, totdat de er helemaal geen volume meer in de spier zit. Als je op de eerste foto kijkt, zie je het punt kamer en lepel vrijwel op een lijn ligt.
( hou er nog rekening mee dat als er gewicht in het zadel komt, het zadel ietsje zakt op het 'juiste' punt)
Op de derde foto zie je de atrofie 'mooi', hier zie je zelf ook dat het 'lijkt' alsof het zadel past, echter, de rug heeft zich aangepast aan het zadel.. ( even andersom denken dus Tong uitsteken)
Op de laatste foto zie je een mooie kussenbreedte, de spinal is mooi vrij. Echter, maar dit is echt een moeilijke constatering vanaf een foto, zonder voelen, het zadel vouwt zich nogal 'om' de rug heen.. Ik zou persoonlijk zeggen, de keilkussens iets innemen, en de vulling wat platter ( dragender) maken.

Een Korrectorpad zal zeker uitkomst bieden bij dit paardje, je hebt met de Wintec als voordeel dat je er voor weinig geld een andere boom in kan doen, dus je hoeft geen nieuw zadel te kopen. Ik weet ff niet watvoor kleur er in zit, nu, maar ik zou hem zeker 2 maten groter nemen, zodat hij, in combi met de pad, erin kan groeien.

Maar, dit is een hele voorzichtige beredenatie vanaf de foto's, als ik zadels nakijk op passen is het een hoop voelwerk, zowel paard als zadel... En ben natuurlijk nog steeds lerende Vork

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:50

Dank je voor je mening Bitch. (wat een rotwoord... Boos! ) Haha!

Maar is het niet zo dat, wanneer je in deze fase een bredere boom neemt, het zadel bij de schoft alleen nog maar lager komt te liggen, en daarmee verklein je de afstand tussen de schoft en het zadel? Verward

Zou het niet beter zijn om daarmee te wachten totdat de bespiering weer iets is toegenomen zodat het zadel beter achter de schouders ligt en daarmee hoger, zodat de schoft ook meer vrijheid krijgt?

Ik vraag het alleen maar omdat ik er zelf ook van wil leren hoor. Bloos

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:16

Ik vind het knap om op basis van deze foto's waar de rug eigenlijk niet zichtbaar is te stellen dat er sprake is van spieratrofie. Deze mening zou ik graag aan een arts/fysio overlaten. Indien dit het geval zou kunnen zijn, zou ik toch nogmaals met klem aanraden om in overleg met een zadelpasser/maker die bewezen verstand van zaken heeft een zadel te kiezen, desgewenst gebruikt zadel aan te laten passen en advies te ontvangen hoe het beste om te gaan met de training en onderleggers. succes

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:38

pantarhei schreef:
Ik vind het knap om op basis van deze foto's waar de rug eigenlijk niet zichtbaar is te stellen dat er sprake is van spieratrofie.

Jah... knap he. Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:02

Zoals ik al aangaf in mijn post, is het moeilijk op basis van foto's een conclusie te geven.
Echter de TS vraagt hierom, en plaatst er foto's voor.
Ook geef ik aan, dat ik, zover ik het kan zien, een bepaalde conclusie trek.

V.w.b. de artrofie, ik durf van mezelf wel te stellen, dat ik kan concluderen of een paard artrofie heeft, mits de punten van mijn herkenning aanwezig zijn. Ook volgens een foto.
Op foto 3 zie ik duidelijk ontbreken van schoftspieren, misschien dat ik mij er meer op focus, dat ik het sneller herken.

Ik ben met dit vak actief bezig, in de vorm van een opleiding en een behoorlijk periode te hebben meegelopen met een zadelmaker. Tevens ben ik in mijn omgeving op een redelijk actieve manier bezig met zadels. Met, tot nu toe, succes.
Als ik geen geloof zou hebben in mijn kunnen zou ik dat nooit doen. Ook een van de redenen dat ik dit niet fulltime wil gaan doen, om de doodeenvoudige reden dat er dan brood op de plank moet komen, en je concessies doet tav het dier tov je bankrekening ( althans in de vorm die ik nu bedruip)

Als iemand hier op bokt een vraag stelt t.a.v. zadels, vind ik dat leuk om te reageren, alleen omdat ik daar ook weer van leer. Ik kan het nl ook helemaal mis hebben, en zo leer je stukje bij beetje. De TS mag zelf weten wat ze met het advies doet, toch?
We hebben allemaal weinig vertrouwen in passers/makers etc, willen er van alles vanaf weten, maar als er een vraag gesteld wordt, en er komt een serieus antwoord, wordt het weer van tafel geveegd. Wie houden we hier nu dom, uiteindelijk?

@musicjohn, daarom raad ik ook een Korrectorpad aan, die kan de ruimte in de tussentijd opvangen, en goed meegroeien met de bespiering. Enkel en alleen een wijdere boom gaat idd niet werken.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:39

uhh bitch, ik val je niet aan, merk het alleen op Knipoog

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 22:23

Bedankt voor jullie hulp/adviezen!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:36

Bitch schreef:
Zoals ik al aangaf in mijn post, is het moeilijk op basis van foto's een conclusie te geven.
Echter de TS vraagt hierom, en plaatst er foto's voor.
Ook geef ik aan, dat ik, zover ik het kan zien, een bepaalde conclusie trek.

V.w.b. de artrofie, ik durf van mezelf wel te stellen, dat ik kan concluderen of een paard artrofie heeft, mits de punten van mijn herkenning aanwezig zijn. Ook volgens een foto.
Op foto 3 zie ik duidelijk ontbreken van schoftspieren, misschien dat ik mij er meer op focus, dat ik het sneller herken.

Ik ben met dit vak actief bezig, in de vorm van een opleiding en een behoorlijk periode te hebben meegelopen met een zadelmaker. Tevens ben ik in mijn omgeving op een redelijk actieve manier bezig met zadels. Met, tot nu toe, succes.
Als ik geen geloof zou hebben in mijn kunnen zou ik dat nooit doen. Ook een van de redenen dat ik dit niet fulltime wil gaan doen, om de doodeenvoudige reden dat er dan brood op de plank moet komen, en je concessies doet tav het dier tov je bankrekening ( althans in de vorm die ik nu bedruip)

Als iemand hier op bokt een vraag stelt t.a.v. zadels, vind ik dat leuk om te reageren, alleen omdat ik daar ook weer van leer. Ik kan het nl ook helemaal mis hebben, en zo leer je stukje bij beetje. De TS mag zelf weten wat ze met het advies doet, toch?
We hebben allemaal weinig vertrouwen in passers/makers etc, willen er van alles vanaf weten, maar als er een vraag gesteld wordt, en er komt een serieus antwoord, wordt het weer van tafel geveegd. Wie houden we hier nu dom, uiteindelijk?

@musicjohn, daarom raad ik ook een Korrectorpad aan, die kan de ruimte in de tussentijd opvangen, en goed meegroeien met de bespiering. Enkel en alleen een wijdere boom gaat idd niet werken.

Hier nog iemand die wil leren Bloos

Ik vind dat jullie duidelijk advies geven, maar wil even kijken of ik het ook daadwerkelijk goed begrepen heb.
Bitch: Wat jij dus zegt is, koop een zadel met een bredere boom (die dus nu 'veel' te breed zal zijn), het overschot aanruimte vang je op met een Korrectorpas, en naarmate het paard meer spier krijgt, doe je minder lucht in de Korrectorpad (na een blik op de site dacht ik begrepen te hebben dat het een soort ballon is wat je er onder doet). Klopt het zo? Het lijkt me een goed advies.
Alvast bedankt voor het reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:47

Jij snapt het Knipoog

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:07

Mooi Haha!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 23:07

Waar zijn ze eigenlijk verkrijgbaar? De korrectorpads. En wat kosten ze ongeveer?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:23

Waarom niet gewoon even een goede zadelmaker langs laten komen? Verward

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 00:48

ik zelf heb een zadel met uitgesneden boom ; en die kan ik bijan op elk paard doen, hij was eerst vn een vriendin van mij en die had hem op een D pony liggen maar ook op een paard van 1.82 Knipoog miss is dat wel een idee een iets duurder zadel kopen dat goed licht en een uitgesneden boom

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 01:21

sorry hoor maar ik begrijp even je redenering niet, je wil geen ander zadel halen omdat je paard nog gaat groeien ?

mijn jonge haflinger begint nu aan haar derde zadel, puur omdat ze uit de andere twee gegroeid is, ja dat krijg je met een jong paard en ik vind dat je daar rekening mee moet houden voor je een paard koopt, dat er dus kosten bij komen, een paard kopen... oke... maar onderhouden, dat is punt twee Knipoog

daarbij heb je voor een beetje geld al een ander zadel, ga naar een zadelmaker of ruitersportzaak in de buurt neem je eigen zadel mee of laat ze komen (nog beter) dan kunnen ze zien of ze je huidige zadel aan kunnen passen, zo niet kunnen ze meteen wat zadels passen bij je paardje, geloof me als ikz eg dat een behandeling om zijn rug weer goed te krijgen meer kost dan de inverstering in een goed en passend zadel Knipoog

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 01:46

Als het toch opgelost kan worden door een korrektorpad te gerbuiken en er een andere boom in te doen, dan hoeft ze toch ook geen nieuw zadel te kopen?
Maar er werd net ergens gezegd dat iemand een zadel heeft met een uitgesneden schoft, en dat het misschien beter is iets meer geld uit te geven voor zo'n zadel e.d. ik heb ook een zadel met een uitgesneden schoft, kunststof, met verwisselbare boom, van KnightRider. En voor een heel leuk prijsje! Dus het hoeft niet meteen duur te zijn om goed te kopen Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:35

Maggie_Eddy schreef:
Maar er werd net ergens gezegd dat iemand een zadel heeft met een uitgesneden schoft, en dat het misschien beter is iets meer geld uit te geven voor zo'n zadel e.d.

Zo'n ver uitgesneden schoft heet "ver teruggesneden kamer"

Maar daarmee verhelp je slechts het probleem m.b.t. paarden met een extreem hoge schoft. Echter, dat lost het probleem van T.S. niet op. De voorkant van de boom (dus het V vormige ijzer) is te smal voor de vorm van de rug zoals die vanaf de schoft naar beneden loopt. Daardoor klemt het zadel zich aan de zijkanten van de rug vast op de schouderspieren (zie het zadel als een spie) en dat veroorzaakt dat het zadel hoger ligt waardoor er op dit moment nog voldoende ruimte is tussen de schoft en de onderkant van de boom. Dat is uiteraard niet goed voor de spieren en de bewegingsvrijheid van het paard. Het feit dat het zadel in dit geval nog steeds voldoende ruimte heeft tussen de schoft en de onderkant van de boom word nu dus bereikt door een verkeerde ligging van het zadel, en niet door het "rusten" op de juiste steunpunten van de rug.

Knipoog

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:46

ah zo, snap ik dat ook weer, weer wat geleerd Knipoog

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 22:04

melaniepk schreef:
sorry hoor maar ik begrijp even je redenering niet, je wil geen ander zadel halen omdat je paard nog gaat groeien ?

mijn jonge haflinger begint nu aan haar derde zadel, puur omdat ze uit de andere twee gegroeid is, ja dat krijg je met een jong paard en ik vind dat je daar rekening mee moet houden voor je een paard koopt, dat er dus kosten bij komen, een paard kopen... oke... maar onderhouden, dat is punt twee Knipoog

daarbij heb je voor een beetje geld al een ander zadel, ga naar een zadelmaker of ruitersportzaak in de buurt neem je eigen zadel mee of laat ze komen (nog beter) dan kunnen ze zien of ze je huidige zadel aan kunnen passen, zo niet kunnen ze meteen wat zadels passen bij je paardje, geloof me als ikz eg dat een behandeling om zijn rug weer goed te krijgen meer kost dan de inverstering in een goed en passend zadel Knipoog

Als mijn paard een nieuw zadel nodig heeft krijgt hij die ook wel hoor Knipoog ondanks dat hij groeit. Maar ik dacht misschien zijn er nog andere oplossingen Lachen

Ik heb een veelzijdigheidszadel van mijn tante. Maar volgens mij ligt die ook nog iets te krap.
Ik zal er maandag foto's van maken. (als jullie dat willen?)

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:55

Ik heb toch geen foto's gemaakt, omdat ik zelf vind dat ie echt te krap ligt Knipoog