Springen en buitenrijden met dressuurzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Re: Springen en buitenrijden met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:39

Kan prima hoor Knipoog
Voor springen en evt. buitenrijden kun je ook je beugels 1 of meer gaatjes korter doen ofzo..
als dat lekker zit natuurlijk Lachen

Bonfiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:10

Ik heb een hele tijd gesprongen met mijn dressuurzadel. Ging prima. Ik kon er 1.15 mee springen en ik reed er ook regelmatig een parcours mee. ik heb na een tijdje een springzadel aangeschaft omdat dat toch wat beter ging met springen. Buitenrijden doe ik sowieso met dressuurzadel. Dat vind ik zelf het lekkerst zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:08

haha ik ben overtuigd Haha! De buitenritten zijn bij mij nooit echt heel spectaculair en mijn pony haalt geen rare streken uit. Springen sja.. 1,15 is voor mij al wat te hoog Haha! (en voor mijn bijrijdster al helemaal Knipoog ) . Kan niet wachten om het zadel te kopen en het uit te testen!

(mijn veelzijdigheidszadel was al richting dressuur dus de overgang is niet heel groot)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:28

en parcoursje springen doe ik uberhaupt al niet: springen is bij mij 5 keer over een hindernisje heen Nagelbijten / Gniffelen

Maar je kan dus wel bij een rengalop wat staan in de beugels? (zonder dat je knieen over het zadel steken Clown)?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:06

Welshcobfan schreef:
en parcoursje springen doe ik uberhaupt al niet: springen is bij mij 5 keer over een hindernisje heen Nagelbijten / Gniffelen

Maar je kan dus wel bij een rengalop wat staan in de beugels? (zonder dat je knieen over het zadel steken Clown)?

ja zeker hoor. Ik doe het vaak en eigelijk zit je wel heel confortabel. ik kan heel netjes in mn beugels staan. Tuurlijk als je een ietwat gek paard hebt wat graag eens bokt of springt zit je mss wat minder stevig maar toch bij de mijne is het heel goed te doen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:37

Ik deedt hte met mijn Ainsley Vanguard allebei , maar voor het springen heb ik tog liever een veelzijdigsheids of springzadel . Want als je hoger springt kom je niet op de punt van het zadel terecht wat pijnlijk voor jou en je paard is!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:40

Ik heb ook een ainsley dressuurzadel.

Ik spring daar 1 x per week mee (rond 1.00m) en buitenrijden is al helemaal geen probleem Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:27

Het hangt ook net van het dressuurzadel af. Ik heb een Jc waar ik vrij redelijk mee kan springen en waar ik ook endurance mee rijd. Voor het andere paard heb ik een County en daar kan ik echt niet mee springen.

Maar als je gewoon 'recreatief' wilt springen, moet het wel lukken denk ik.

Mover

Welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:29

Hallo,

Wie heeft een goed advies?

Ik ben bezig een tweedehands zadel aan te schaffen - dressuurzadel - 18-inch - ruime boom - wie kan mij adviseren wat een degelijk, goed zadel. Uiteraard Kieffer en Stubben en Daalema etc. etc. maar die zijn op dit moment voor mij nog niet financieel haalbaar. Wie kan mij nog meer ins en outs geven op datgene waar ik op moet letten bij de aankoop ervan?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Mvrgr, Monique

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:46

Martine__ schreef:
Gaat allebei prima! Ik doe mijn beugels wel altijd wat korter hoor. Ik heb van de week nog 1 m. met mijn dressuurzadel gesprongen. Niks aan de hand Knipoog

Dat verschilt wel per zadel hoor Knipoog

Ik heb 2 verschillende Stubben zadels, met de 1 kun je rustig een sprongetje doen maar die andere is het niet te doen. Buitenrijden doe ik ook gewoon met de dressuurzadels, nooit geen problemen mee gehad.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:50

K denk wel dat het kan maar dat het met een gewoon zadel fijner springt maar het kan denk ik wel Knipoog

beantsje

Re: Welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:58

Mover schreef:
Hallo,

Wie heeft een goed advies?

Ik ben bezig een tweedehands zadel aan te schaffen - dressuurzadel - 18-inch - ruime boom - wie kan mij adviseren wat een degelijk, goed zadel. Uiteraard Kieffer en Stubben en Daalema etc. etc. maar die zijn op dit moment voor mij nog niet financieel haalbaar. Wie kan mij nog meer ins en outs geven op datgene waar ik op moet letten bij de aankoop ervan?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Mvrgr, Monique

als de topmerken (nog) niet haalbaar zijn, is bijv. Rossner een prima alternatief.
Belangrijk is dat de boom niet gebroken is, dat kan je het beste even door een zadelmaker laten controleren. Lukt dat niet, pak dan de achterboom en de voorboom beet en probeer ze naar elkaar toe te bewegen. Als er beweging in zit, is het foute boel.
Verder natuurlijk goed naar de pasvorm kijken (daar zijn al vele topics over).De boom moet goed zijn, want daar moet je niet aan buigen.
Als leer droog is, is het niet meer goed te krijgen, dus pas op voor droogtescheurtjes.
Verder een bedrag incalculeren voor evt. bijvullen/passend maken.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:03

Ik heb zelf een wintec pro dressuur. En ik rij daar ook mee buiten. Ik doe dan inderdaad mijn beugels een gaatje korter, of 2, en spring er ook mee, als ik buiten een boomstammetje tegen kom, Gaat prima.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 18:09

Ben echt blij om te horen dat ik gewoon veelzijdig kan rijden met een dressuurzadel! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:20

Het kan allemaal, maar ik zou het zeker niet aanraden. Springen met een dressuurzadel, dat zit gewoon voor geen meter. Je kunt je beugels niet kort genoeg maken, anders kom je met je knie over het zweetblad. En met te lange beugels hebben je knieeen geen steun meer.

Buitenrijden doe ik weleens met mijn dressuurzadel, maar alleen als ik geen sprongetje wil maken. Eigenlijk alleen als het een rustig stapritje wordt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:17

Ik maak met springen mijn beugels gewoon zo kort dat ze inderdaad over de zweetbladen heenkomen. Is dat z'n probleem dan?

Ik heb gelukkig wel een paard die heel safe springt. Hij weigert nooit en is niet zo heel vlug en wendbaar, dus het is erg moeilijk om van hem af te vallen Clown

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:40

Buitenrijden met mijn dressuurzadel (HDR Paris) gaat prima, en ik ga altijd in een behoorlijk galoptempo, ook geen probleem om in de verlichte zit te gaan. Springen laag sprongetje gaat wel, hoog durf ik toch niet, maar dan lijkt een springzadel of veelzijdigheid me toch fijner...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:46

Mijn benen liggen niet mooi als ik met een dressuurzadel spring. Ik vind het dan ook niet fijn om er hoger dan B-hoogte mee te springen.

Buiten rijden met dressuurzadel vind ik geen probleem. En dan neem ik ook vaak een klein boomstammetje oid mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:55

hihi nogmaals, mijn idee van springen is niet meer dan 50 cm hoog Nagelbijten / Gniffelen (en ben ook zeker niet van plan om parcoursen te gaan rijden).

Bij een onverwachte beweging van de pony, zit je dan nog wel stevig genoeg? (kan je je wel schrap zetten in een dressuurzadel?)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:57

Op m'n bijrijdpaard hebben we ook een dressuurzadel liggen, ik zelf heb er geen problemen mee om er mee op buitenrit te gaan en om mee te springen!

Beter gezegd, ik vind het best lekker springen met een dressuurzadel! Lachen Ja