[WN] westernzadel, welk merk bevalt beter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjallow

Re: westernzadel, welk merk bevalt beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:09

custommade dan hangt er niet perse een merklabel aan maar is wel op maat gemaakt met de hand dus geen fabriekszadel net als veel gekende merken ook voortaan veel fabriekswerk aan het zadel hebben hoor toch wel eens over een scheve boom

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:03

Sjallow: dit is een heel onduidelijke post: ik begrijp niet wat je bedoeld.

Aan een custom hangt altijd een naam van de maker, want een custom is veel te bijzonder, en duur, en als het goed is, veel te goed gemaakt dat de maker daar niet trots op is. Nu is het wel zo dat ''custom'' erg hip is, en geen beschermd begrip is. Dus je ziet het overal opstaan waar het niet van toepassing is. net als ''handmade''. Natuurlijk staat er een mannetje achter de naaimachiene, maar dat is toch niet wat je verwacht van Handmade. Ook zie je vaak ''Handtooled'' staan. Dat staat er ook op als er gewoon een stempel onder hoge druk ingedrukt is, en er iemand met de hand wat extra kerfjes ingemaakt heeft.

Bij onze zadels komt geen machiene aan te pas, alles is echt handwerk! Maar wat veel belangerijker is; wij kunnen het paard de juiste maat boom geven. Fabriekszadels zijn wat dat betreft erg beperkt en zonder kennis van de boom die in het zadel zit is het bepalen van de pasvorm ook onmogelijk. Dus het is altijd gokken, of wachten totdat je paard schade oploopt.

Dus je kan er echt niet vanuitgaan dat als er ergens ''custom'' of ''handmade'' opstaat, dat dat dan ook echt zo is! Toch kan je als je de verschillen weet duidelijk zien of een zadel echt de naam ''custom'' verdient. Kom naar één van mijn clinics, dan leer je dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:27

emmelien schreef:
die custom zadels van trple horn zijn hartstikke duur hoor! Kijk maar op de duitse site, en niet eens met de hand genaait en ook een inskirt ring om de singel aan vast te maken, dat is een goedkope manier en je kan het niet aanpassen. en er staat ook niets bij van dat je ze4lf een tooling kan uitzoeken of bedenken, iets dat echt helemaal van jou is.

Ik ben naar de clinic geweest van Aafke van Midway usa saddlery, en het is heel moeilijk om een passend zadel te vinde. maar hun zadels zijn wel met de hand gemaakt en heel origineel. en goekoper!
Bij een nieuw zadel kan je nooit weten of het past met een spin je moet echt precies weten welke boom er gebruikt is. maar bij een tweedehands kan het wel dan heb je een beter idee.

Gisteren heb ik Aafke gezien op paard en passie en ik kan geen custom kopen, maar ze heeft me helemaal uitgelegt hoe ik een tweedehands moet zoeken en uitkiezen. en ik woon ook in groningen en ze wil ook wel even kijken als ik een zadel gevonden heb!

Je kan je zadel bij Triple Horn helemaal zo laten maken zoals jij dat wilt. Op hun site staan voorbeelden van zadels, ze kunnen nog veel meer maken.

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:50

ja, maar die zadel van trplehorn zijn toch echt duurder als 3000 euro, en niet met de hand genaait en nhebben een inskirt rigging. Dat is lang niet zo goed als een extra rigging plate wat ze bij midway gebruiken.
En Aafke is een kunstenaar, die maakt echt veel bijzonderdere dingen.kijk maar op de website of als ze ergens staat. helaas kan ik zon zadel niet kopen, maar later wel want ik ben aan het sparen.
het zijn veel betere zadels.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:49

Ik verzorg een tinker (Irish Cob, echt het zware type met brede schouders) en hiermee rijd ik western. Het zadel ligt er heel goed op, veel bomen zijn te smal voor haar. Ik vind het zadel persoonlijk ook zeer goed zitten, ben er erg blij mee.

Zal morgen eens kijken wat voor merk het is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUMMKDBN.jpg

even als link, heb geen duidelijkere foto van het zadel op m'n computer staan.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:53

een foto van boren zie je natuurlijk weinig van. wel dat het een mooie tinker is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:07

emmelien schreef:
ja, maar die zadel van trplehorn zijn toch echt duurder als 3000 euro, en niet met de hand genaait en nhebben een inskirt rigging. Dat is lang niet zo goed als een extra rigging plate wat ze bij midway gebruiken.
En Aafke is een kunstenaar, die maakt echt veel bijzonderdere dingen.kijk maar op de website of als ze ergens staat. helaas kan ik zon zadel niet kopen, maar later wel want ik ben aan het sparen.
het zijn veel betere zadels.

Dat is jou mening, zo heeft iedereen zijn eigen smaak. Iedere zadelmaker heeft wel zijn voor en zijn tegens. Ik hou niet zo van bijzondere dingen, geef mij maar een simpel zadel dat vind ik het mooiste. Het is dus niet per definitie zo dat de ene beter is dan de andere. Ik weet niet waar je de prijzen vandaan haalt van triple horn, maar zo duur zijn ze nou ook weer niet. Ze kunnen ze wel zo duur maken als dat je smaak is.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:27

Angfela daar heb je wel helemaal gelijk in dat je een zadel zo duur kunt maken als je wilt

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:43

hi daar aafke uit groningen haha wat je daar schrijft is eigenlijk wat ik bedoel ,wilde alleen geen merknamen noemen waarvan ik had begrepen dat ze fabrieksmatig zijn gemaakt [geen mensen voor het hoofd stoten he], wel weet ik een custommade zadel, je kan ook wel goed zien dat het geen speelgoedzadeltje is, dit is ook bevestigd door een zadelmaker,er is alleen geen merknaam op te vinden ik begreep toen dat dat toch wel vaker voorkwam met zo'n custommade[vergissing dan] of hoe komt dat?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:37

Sjallow, er is niet tegen fbriekszadels op zich, strikt genomen is het belangerijkste dat een zadel goed past en voor jou lekker zit. En dat kan dus in theorie zelfs een ''zadelmarkt'' zadel zijn.
(moet je alleen niet mee door de regen rijden: dan vallen ze uitelkaar)