Bontje of onderlegger ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Bontje of onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:02

Ik denk toch niet dat die vriendin er echt verstand van heeft Als ze een zadel dat achterover ligt goed vind liggen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:06

natas_joy schreef:
heey allemaal
ik heb een vriendin die er wel goed verstand van heeft na laten kijken en een instructeur bij poelenburgh.
maar 1. mijn zadel ligt iets te diep naar achter maar ik kan er ook een onderlegger onder doen om hehem op te hogen hoorde ik ook ? maar 2. mijn pony heeft nooit last ervan gehad maar ik dacht zelf dat het miscchien lekkerder was maar dat is dus niet zo vanwege de pasvorm. En ik hoef geen bontje voor de sier dus dat is het niet.
bedankt alvast het wordt dus geen bontje Knipoog

Zelfs niet alle zadelmakers hebben er de juiste verstand van.

1. Een onderlegger is hier dus niet voor, je kan het wel tijdelijk gebruiken totdat je een passend zadel hebt.
Overigens is het ophogen niet handig, je hebt zo minder feeling met het rijden met je paard.
2. Hoelang heb je je pony al? Niet elk paard of pony laat merken wanneer hij/zij er last van heeft. Wij kunnen niet met ze praten dus ze kunnen het ons ook niet vertellen Knipoog

In iedergeval, je neemt geen bontje. Wat ga je nu wel doen? Bloos

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:09

weet ik niet want bontje kan het toch alleen maar verslachteren of zou dat beter zijn voor de achterkant ?
en ze zeiden dat als er een onderlegger onder ging dat het beter was misschien

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:16

ow ik heb me pony nu sinds februari maar verzorgde haar al 3jaar maar heb sinds januari een ander zadel.
ik heb 2 keer p dag bij poelenburgh gereden een week lang maar nooit druk plekken gehad.
ik zal nog even goeie foto zoeken van joy met zadel zonder ruiter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:17

Een onderlegger maakt een passend zadel niet passend en met een niet passend zadel moet je imo niet rijden, ook niet met bontje

Edit: Heb even in je profiel gegeken en het valt me daar op dat het zadel veel te ver naar voren ligt, bovenop de schouder

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:23

hier een foto
het zadel licht iets te ver naar voor was door de vlugheid ging alleen even foto's maken toen van me nieuwe sjabrakje;)

Afbeelding

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:25

heeey
jah srry ik schaam me hier enorm voor maar ik heb op het begin dus me zadel vaak iets te ver naar voren gehad als je de foto kijk van poelenburgh is het beter Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:28

Op deze foto is niet goed te zien hoe je zadel ligt.
Het dekje verdoezelt een hoop en het zadel ligt niet op de goede plek. Weinig zinnigs over te zeggen dus.
waarom laat je niet een goede zadelmaker er naar kijken? Als het niet goed ligt ligt het gewoon niet goed en al die andere middellen zijn alleen maar lapmiddelen die je in mijn ogen tijdelijk kan gebruiken. Als bv je paard door een blessure veel spieren is kwijt geraakt, ingevallen is, dan kan je tijdelijk een bontje onder je zadel leggen tot je paard weer op zijn oude maatje is, maar altijd een goede zadelmaker erbij halen, want je kan meer verpesten dan je lief is.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:55

Ik wil ook graag dan een ander zadel maar mijn ouders zijn het niet eens erover want die denken dat ze alleng al problemen had moete hebben en daT ALS IK DUS OVER EEN HALF JAAR OF JAAR PROBLEME HEB JA DAN IS HET PECH OFZO EN sorry voor caps- lock en als ik een ander zadle wil moet ik hem zelf betalen en daar heb ik niet het geld voor Boos! en ik wil echt mijn pony niet verknallen maar heb al veel ruzie's en discussies metr me ouders gehad maar hun hebben er geen verstand van maar denke dat het zadle wel goed ligt Boos! en ze denken dat mensen hier op bokt niet veel verstand ervan hebben en ik moet er niks van aangaan Boos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:58

Laat eens een goede zadelmaker komen, meestal betaal je daar rond de 30 euro voor, en zorg dat je ouders erbij zijn.
Zegt de zadelmaker dat het zadel goed is dan is er verder niks aan de hand. Zegt de zadelmaker dat het zadel niet goed is dan horen je ouders het meteen van iemand die er verstand van heeft

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:02

jah maar dat willen ze niet om dat de dichtsbijzijnde best ver is en dat is te veel geld bla bla maar ik kan misschien iemand uit de buurt bellen maar ik weet nog niet of zij er veel van weet dat ga ik eerst even vragen

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:35

ik ga zometeen naar haar toe dan maak ik foto's van het zadel zonder sjabrakje Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:36

natas_joy schreef:
Ik wil ook graag dan een ander zadel maar mijn ouders zijn het niet eens erover want die denken dat ze alleng al problemen had moete hebben en daT ALS IK DUS OVER EEN HALF JAAR OF JAAR PROBLEME HEB JA DAN IS HET PECH OFZO EN sorry voor caps- lock en als ik een ander zadle wil moet ik hem zelf betalen en daar heb ik niet het geld voor Boos! en ik wil echt mijn pony niet verknallen maar heb al veel ruzie's en discussies metr me ouders gehad maar hun hebben er geen verstand van maar denke dat het zadle wel goed ligt Boos! en ze denken dat mensen hier op bokt niet veel verstand ervan hebben en ik moet er niks van aangaan Boos!

Een paard kan het aardig lang volhouden met een zadel dat niet goed past. Als hij laat merken dat hij er last van heeft is het te laat. Dan krijg je pas hoge kosten, zoals flinke rekeningen van de dierenarts, en kans dat de rug verknald is. Je kunt tegen je ouders zeggen dat ze kunnen kiezen: nu een goede zadelmaker er bij halen en een goed (tweedehands) zadel aanschaffen, of over een half jaar of jaar flinke rekeningen.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:52

jah dat zeg ik ook tegen ze

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:11

Als ze vinden dat men hier op bokt er geen verstand van hebben, zelf heb ik "slechts" 30 jaar paarden, dan kunnen ze ook even naar een zadelmaker bellen, die kan hun uitleggen wat het nut van een passend zadel is en het risico van een slecht passend zadel, en het kost niets.
Succes.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:57

hier de foto's

zijkant :
Afbeelding
voorkant :
Afbeelding
achterkant :
Afbeelding
gwewoon nog even eentje:
Afbeelding

groetjes en reageer alleen ff als je het echt weet en niet omdat iedereen slecht zegt ofzo en dan jy ook Knipoog bedankt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:03

Ik vind het er zo op de foto niet zo slecht uitzien hoor. De ruimte tussen de kussens (achter) zou misschien iets breder kunnen. Het zadel ligt recht
Bij de kniewrongen sluit hij mooi aan

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:05

goed dan kom nu mijn vraag:

mn paard heeft een hele gevoelige rug,ik heb het zadel een half jaar geleden laten aanpassen na de rug van mn paard,
natuurlijk zie ik ook die bondjes,maargoed ik ben ook van mening dat een bontje tussen zadel en shabrak niet helpt,dus gaat mijn voorkeur na een gelpad wij gerbuiken die dingen al jaren,
maargoed nu mn vraag als mn zadel al aangepast is na de rug van mn paard heeft het dan nog wel zin om een gelpad eronder te leggen ,is het overbodig of juist wel goed ,en waarom???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:09

Ik vind het overbodig.
Je gebruikt een dekje om je zadel te beschermen tegen zweet (leer en zweet is geen goeie combi), niet om je paard te beschermen tegen het zadel.

Daarbij moet je met een gelpad heel erg opletten dat je hem echt in de kamer trekt, ook aan de achterkant. Anders trekt hij strak over de rug en ben je al je ruggegraatvrijheid kwijt

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 16:40

okee dus lenneke jy vind dat hij niet heel slecht ligt Knipoog dat ik alvast een beetje gerust stelling Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:59

Het valt mij ook mee, wel vind ik de kussens aan de voorkant wat dun, die zouden wel wat opgevuld kunnen worden. Het blijft moeilijk een zadel te beoordelen op een foto, je moet er toch echt even een zadelmaker naar laten kijken.

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:33

hoihoi, je moet een zadel altijd aangesingeld beoordelen en niet los liggend op de rug. Het lijkt nu wat hoog te liggen aan de voorkant, maar ik denk dat als je aansingelt dat het goed ligt. Dan moet je even kijken of het diepste punt in het midden blijft en de haartjes glad blijven liggen als je gereden hebt zonder dekje. Het lijkt er prima uit te zien, maar zonder aansingelen kan ik het niet helemaal met zekerheid zeggen. Het is in ieder geval niet zo dat je hem hier mee kapot rijdt ineens ofzo. De breedte is in ieder geval goed bij de ruggenwervel. succes

Nog even een reactie op de bontjes: Ik heb een Gelders paard (met een hoge schoft en een platte rug dus, zonder holling) en bij zo'n paard heb je een zadel nodig met veel kussen. Zelfs zadels met veel kussen liet mijn paard nog iets achterover kantelen. Voor zulke problemen zijn er nu speciale bontjes die achter dikker zijn, waardoor je zadel beter ligt. Bij de ruggengraad zijn ze gewoon vrij, dus het zijn prima dingen.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 17:09

uruguay ik zal even kijken op internet Knipoog bedankt want ik was zo bang dat het niet goed zat ( ik dahct wel dat ie redelijk lag) maar ben altijd voorzichtig want wil niet me paard rugpijn bezorgen Knipoog bedankt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:12

Toch blijft het moeilijk beoordelen vanaf een foto.
Je kan niet voelen of het knelt oid.
Ik snap dat je van je ouders afhankelijk bent maar feit is gewoon dat een slecht passend zadel funest is voor je paard, hoe frusterend voor jou dat ook is....

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 17:43

jah dat snap ik maar het knelt nergens maar gewoon hoe die op haar rug lag want daar heb ik niet zoveel verstnd van