zadelonderlegger bont

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: zadelonderlegger bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:45

Ik heb er ook een onder, en ik moet zeggen dat mijn paard er wel beter mee loopt, ondanks dat hij verder geen last heeft van zijn rug. En ik heb ook gewoon een goed passend zadel.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:07

de meningen blijven een beetje verschillend ...
Kapi_Dust: bedankt voor je tip!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:23

Stel je voor, er zit een beginnende ruiter op de rug van je paard.. Dan lijkt het mij voor het paard veel fijner dat het gestuiter nog wat wordt gedempt door het bondje of een gelpad... Ach gut

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:25

Ytjuuuh schreef:
Stel je voor, er zit een beginnende ruiter op de rug van je paard.. Dan lijkt het mij voor het paard veel fijner dat het gestuiter nog wat wordt gedempt door het bondje of een gelpad... Ach gut

ja, dat is ook zo. maar het is niet goed om het steeds af te wisselen, dan wel bontje dan niet. daardoor wordt de pasvorm van het zadel slechter waardoor hij zonder bontje niet meer goed ligt. voor manege paarden bijvoorbeeld zou het wel fijn zijn om er een bontje onder te hebben, aangezien die zadels niet altijd super passen en ze veel beginners op hun rug hebben.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:28

Ja, dat bedoel ik. Maar het lijkt me ook voor een hoger opgeleid paard fijn, vanwege bijvoorbeeld de uitgestrekte draf. Zie veel mensen hier ook nog genoeg op stuiteren, en zelf in de arbeidsdraf.. Ja

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:31

dat is ook een goede! maar is het zo als je een maal een bontje eronder hebt liggen dat je dan beter niet meer zonder gaat rijden omdat de pasvorm dan niet meer goed is?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:49

@manoniwan: geloof mij maar, als je eenmaal ermee rijd, wil je nooit meer anders. (het is niet alleen voor het paard prettiger, maar ook voor de ruiter, want je hobbelt minder:))
(kan je er niet eens 1tje van iemand lenen om te zien of het goed ligt?)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:59

Kapi_Dust schreef:
@manoniwan: geloof mij maar, als je eenmaal ermee rijd, wil je nooit meer anders. (het is niet alleen voor het paard prettiger, maar ook voor de ruiter, want je hobbelt minder:))

Sorry maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens, want op deze manier denk je alleen aan jezelf en niet aan je paard.
Als je teveel 'hobbelt' dan is je zit niet goed, en moet je daar aan gaan werken om het voor jezelf, en nog meer voor je paard, prettiger te maken.
Ga het dan niet oplossen door er een bontje onder te leggen.
Als je een zadel hebt die goed op je paard ligt dan is een bontje in principe niet nodig, maar kan voor een jong paard wel verlichting geven aangezien die nog erg gevoelig zijn in de rug.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:02

Je kan hobbelen op 2 manieren opvatten: wat ik bedoelde is: als je doorzit, schut je iets minder.

Bontjes zijn niet alleen goed voor jonge paarden. (DA en zadelmaker hebben er bij mij meerdere malen bij gekeken)
ff offtopic: ik heb zit lessen enzo gehad en ik zat wel goed.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:11

Kapi_Dust : misschien kan ik er inderdaad wel eentje een keer lenen!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:11

Sorry, maar ik heb op 2 verschillende paarden met en zonder bontje gereden en merk echt het verschil in 'hobbelen' niet......

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:14

ik denk zelf dat het wel in ieder geval verzachtend is voor je paard...

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:17

Ik heb vaak gehoord dat zo'n bondje goed is voor alle paarden.
Ik heb hem ook, want mijn zadel schoof eerder heel veel.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:24

Ik heb ook een bontje. Die ligt veilig in de kast.
Mijn zadelmaker gebruikte als argument (waar ik overigens in mee ga):
Je gaat toch ook geen 10 paar sokken aantrekken als je schoen goed past. Dan word je voet helemaal afgekneld. Het zelfde gebeurd in de kamer van het zadel.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:25

Voor de mensen die met een bontje rijden: Hebben jullie niet het idee dat je het contact verliest met het paard? Heb nl. weleens een paard gereden voor iemand die ook met bontje reed, en kreeg dan het gevoel dat ik een eind boven het paard zat en dat vond ik echt niet fijn rijden.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:32

@lolaTFB (ff offtopic: maar heb jij dat dan niet bij van die dikke pads? Ik heb het met mijn sjabrakjes en bontje niet.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:51

Kapi_Dust schreef:
@lolaTFB (ff offtopic: maar heb jij dat dan niet bij van die dikke pads? Ik heb het met mijn sjabrakjes en bontje niet.

Nee eigenlijk niet echt, maar dat is vooral ook meer omdat ik meest met niet al te dikke dekjes rijd. (Ik heb meest de BR event onder m'n zadel en rijd ook wel met een BR pad, die lijkt wel dik, maar die drukt ook ver in.)

Voor m'n springzadel ben ik nu aan het overwegen om er toch eens een bontje onder te leggen maar ik ben er nog niet helemaal uit. Daarom volg ik het hier even.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:11

het is goed voor het paard zijn rug word er gezegd.
Maar ik heb ook het probleem dat mijn zadel steeds schuift als dat bontje erop ligt.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:34

gwnashleyy schreef:
Maar ik heb ook het probleem dat mijn zadel steeds schuift als dat bontje erop ligt.

ook met een dekje er dan nog onder?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:37

_Saida_ schreef:
Ik heb ook zo'n bontje gebruikt omdat het beter is voor de rug van je paard vooral als deze nog jong is. (zeggen ze)
Mijn merrie is 5 jaar en heeft een Kieffer Phryso die speciaal op haar rug is aangepast.
Alleen gleed mijn zadel telkens weg, hoe strak het ook was aangesingeld.
Afgelopen vrijdag heb ik het bontje eronder weggehaald en het zadel blijft perfect liggen.
Bij mij gaat ie er dus voorlopig niet meer onder.

Dan is je zadel voor 99% Niet goed gemaakt voor je paard. Daarom is ook voor de 'bestgaande rijpony, moet je dan zonder dekje rijden. Een zadel moet ook goed kunnen liggen zonder dekje en bontje. Een dekje is er alleen voor om het zadel te beschermen. Zo is mij dat geleerd!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:35

Henkjan schreef:
_Saida_ schreef:
Ik heb ook zo'n bontje gebruikt omdat het beter is voor de rug van je paard vooral als deze nog jong is. (zeggen ze)
Mijn merrie is 5 jaar en heeft een Kieffer Phryso die speciaal op haar rug is aangepast.
Alleen gleed mijn zadel telkens weg, hoe strak het ook was aangesingeld.
Afgelopen vrijdag heb ik het bontje eronder weggehaald en het zadel blijft perfect liggen.
Bij mij gaat ie er dus voorlopig niet meer onder.

Dan is je zadel voor 99% Niet goed gemaakt voor je paard. Daarom is ook voor de 'bestgaande rijpony, moet je dan zonder dekje rijden. Een zadel moet ook goed kunnen liggen zonder dekje en bontje. Een dekje is er alleen voor om het zadel te beschermen. Zo is mij dat geleerd!

Als je goed leest dan schuift het zadel alleen mét bontje eronder, en niet meer zonder......... Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:58

manoniwan schreef:
gwnashleyy schreef:

ook met een dekje er dan nog onder?

Als je zo'n bontje zo mooi vindt en overweegt om te kopen, probeer er dan 1 uit. Zoals gezegd kan een passend zadel er door gaan schuiven. Dat hoeft niet, maar het kan dus wel degelijk en in dat geval is zo'n bontje een verslechtering.
Schuift het niet dan maakt het m.i. niets uit. Maar anderen menen dat het dan wel beter is omdat het de druk zou verdelen. Ik denk dat het dan eerder is baat het niet dan schaat het niet.
Aan de andere kant vind ik het dus wel een slechte zaak als men met zo'n bontje een zadel passend wil maken voor langere tijd. Dus niet van plan bent een zadelmaker te laten komen omdat men het met zo'n bontje wilt oplossen.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:03

Kapi_Dust schreef:

Onzin. Ik reed er ook met een toen mijn zadel niet goed lag.
Maar nu mijn zadel wel past zonder, de zadelmaker zegt juist dat je er zo weinig mogelijk onder moet doen.
Door een bontje versmalt de boom ook, en wordt het alleen maar krapper.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:05

_Charlotte schreef:
Kapi_Dust schreef:

Onzin. Ik reed er ook met een toen mijn zadel niet goed lag.
Maar nu mijn zadel wel past zonder, de zadelmaker zegt juist dat je er zo weinig mogelijk onder moet doen.
Door een bontje versmalt de boom ook, en wordt het alleen maar krapper.

dit is mij ook verteld wordt de kamer smaller van gr emaartje

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:50

normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding Haha! )

Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.