met kalkoenen over asfalt, hoe slecht voor benen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: met kalkoenen over asfalt, hoe slecht voor benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:51

splash1999 schreef:
maar mijn vraag is nog niet beantwoord of het ook nodig is om met kalkoenen in het bos te rijden. Rijd dagelijks dus in het bos en dan nog wel met een atactisch paard en die gaat prima over het natte gras.

Ze rijd op een stuk gras in het bos, het lijkt mij dus een soort open veld.
Ik kan me voorstellen dat ze hier, net als op een weide kalkoenen wil gebruiken.
Voor een gewone bosrit lijkt het met ook niet nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:53

rijoyco schreef:
daantjuhhh schreef:
Fout!

Voor mensen kan het langdurig lopen op hakken ook gevolgen hebben.
Het is slecht vor je kuiten en rug..
Maar ookal zou het voor een mens niet slecht zijn.
Je kunt dat niet verglijken met het op kalkoenen lopen van een paard.

De pezen van een paard hebben veel meer te voorduren!
Hun lichaam zit heel anders in elkaar..

En wat is dan langdurig???? Als ik 6 weken alleen op hakken ga lopen dan ga ik er wel last van krijgen, dat zeker.
Maar als ik er af en toe een dag op loop dan kan ik me niet voorstellen dat ik daar veel schade van ondervind.

Bovendien hoeft het paard hier niet langdurig op de lopen, maar hooguit 10 minuten.

Nogmaals lees goed!!!!
Ook al zou het niet slecht zijn.... dan nog kan je een mensenvoet nog voor geen 5% verglijken met een paardenvoet..
Weet je in gods name hoeveel gewicht een hoef van een paard draagt?
Weet jij hoe de pezen van een paard verbonden zijn?
weet je hoe de gewrichten er uit zien?

Zo ja, dan zou je de verglijking niet eens durven maken!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:55

daantjuhhh schreef:
Herstelbare schade is ook erg...
Kan mij niet schelen hoe je het wil noemen...

Je gaat m toch ook niet met opzet een verwonding aanbrengen die herstelt?
Waarom dan met kalkoenen over het asfalt?
Daar zijn die dingen niet voor gemaakt!

@ splash..
Inderdaad, ik rijd ook door de bos met blubber met mijn heethoofd zonder proppen..
Maar goed ik ga geen dressuuroefeningetjes op een veldje doen...(en volgens mij bedoeld TS dat)
Ik ga recht uit recht toe en af en toe een bochie met het koppie erop!

Door een paard te trainen breng je ook schade toe aan zijn spieren, waardoor deze zich weer sterker herstellen..
Je slaat een paard ook ijzers onder, beschadig je ook de hoeven mee...
Misschien een beetje flauw om dit zo te stellen, maar ik vind het een beetje overdreven
om van die 10 minuten een probleem te maken, verwonden vind ik een groot woord.

Maargoed, ik ben geen arts, dus ik weet niet of wat ik zeg medisch onderbouwd is!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:58

maar ik neem aan dat het ook 10 min terug is rijden met kalkoenen want dat maakt het dan al 20 minuten per dag. Maar vind het geen goed plan voor de pezen etc

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:00

splash1999 schreef:
maar ik neem aan dat het ook 10 min terug is rijden met kalkoenen want dat maakt het dan al 20 minuten per dag. Maar vind het geen goed plan voor de pezen etc

das toch alweer 1 uur per week.
vind ik best veel..

Ik vind het op wedstrijd al niet fijn om de weg over te steken..

Ik snap trouwens niet dat TS zelf niet voeld hoe het voor het paard is en daar conclusie's uit trekt..
(ik heb al veeeeeel paarden op wedstrijd gereden met proppen)
en met welk paard dan ook als ik over de weg loop en ik zit er op.
voel ik dat zijn beweging geforceert is!

Ik voel prima aan dat een paard dat echt niet fijn vind, daar trek ik mijn conclusie's uit!
Geen medische onderbouwing, gewoon het gevoel van het paard!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 00:03

daantjuhhh schreef:

Als jij me het even uitlegt en overtuigt -> graag !! Clown

Mss denk ik inderdaad te makkelijk hierover, ik weet tenslotte ook niet het fijne van een bewegingsgestel van een paard.
Misschien is het inderdaad niet te vergelijken met een mens op naaldhakken,
maar de pezen krijgen dus het meeste verduren volgens jou?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 02:15

splash1999 schreef:
ik neem aan dat je weet wat een gebroken voetas betekend??? dat betekend niet dat er iets gebroken is maar de lijn niet meer klopt hoe het been en voet hoort te zijn. Dat er nu geen ontstekingen zitten betekend niet dat ze het niet zullen krijgen dat kan jaren duren eer ze er last van krijgen.

Het is beide slecht van TS en van skitter

IMO valt het toch nog mee aangezien het hier om errug dure paarden gaat Lips are sealed En het is gewoon een manier van beslaan waar veel smeden hier van op de hoogte zijn, niet zomaar een verzonnen iets (volgens mij Verward ).

Oh dat bedoelde je met een gebroken voetas, sorry ik las ff te snel Bloos Ik begrijp nu wat je bedoeld...

Maar nogmaals, ik wou eigenlijk geen discussie over maken, maar ik zette het neer in de zin van bij de paarden hier doen ze ook iets vergelijkbaars maar dan een (semi) permanent iets, en hier krijgen ze geen problemen. (En geloof me, bij paarden in prijsklasses van $50,000 tot $300,000 dollar ga je geen risico nemen, lijkt mij iig Lips are sealed ) Die 10 min. p.d zijn IMO niet ernstig voor het paard. Daarna loopt hij toch weer goed?

Hoe dan ook, ik ben benieuwed wat de DA ervan zegt Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:03

maar als je als mens nooit met naaldhakken loopt en dan ineens wel en dan af en toe dan ben je heel onstabiel naar mijn idee en je enkels krijgen het dan zwaar te verduren. ze kunnen ook niet zoveel hebben.
dat zal bij de koten van een paard dezelfde inpact hebben (denk ik) waardoor ze snel zullen zwikken (op asfalt dan he) met alle gevolgen van dien. Al ben ik het er nog steeds niet mee eens dat paarden constant zo staan maar laat me er verder er niet meer over uit

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:05

splash1999 schreef:
maar als je als mens nooit met naaldhakken loopt en dan ineens wel en dan af en toe dan ben je heel onstabiel naar mijn idee en je enkels krijgen het dan zwaar te verduren. ze kunnen ook niet zoveel hebben.
dat zal bij de koten van een paard dezelfde inpact hebben (denk ik) waardoor ze snel zullen zwikken (op asfalt dan he) met alle gevolgen van dien. Al ben ik het er nog steeds niet mee eens dat paarden constant zo staan maar laat me er verder er niet meer over uit

In die zin zijn naaldhakken niet te vergelijken, omdat kalkoenen 2 punten op de grond hebben, waardoor er meer stabiliteit is dan op naaldhakken. Op naalhakken kun je je enkel omzwikken inderdaad, een paard lijkt mij dit niet te kunnen.

Hoe de pezen deze inspanning verwerken durf ik niets over te zeggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:51

in mijn geval gaat het idd niet om een bosrit, maar om trainen op een grasveldje in het bos. het gaat dus om voltes e.d. op nat gras. daar helpen kalkoenen wel degelijk. ben het met je eens (weet zo gauw ff niet meer wie het zei) dat je voor bosrit normaal gesproken geen kalkoenen nodig hebt.

op de vraag of ik zelf niet kan voelen hoe mijn paard loopt op de kalkoenen.... hij lijkt er helemaal geen last van te hebben. loopt er 3 passen anders (korter) op en dan loopt gewoon normaal. hij kan er zelfs gewoon mee wegspringen en dan 180 graden keren in 1 sprong zonder problemen Nagelbijten / Gniffelen (heeft ie gister uitgetest) Clown

ik heb nu een zandpad gevonden wat parralel loopt aan de weg. ik kan daar op de heenweg dus gewoon overheen, dat scheelt al de helft alsfalt. alleen de terugweg zal meestal wel over de weg zijn, aangezien het dan vaak al vrij donker is (ja ik heb altijd verlichting bij dan Knipoog )

ik rij zo gewoon even door, aangezien mijn paard er geen last van lijkt te hebben.
binnen een week of twee komt de DA enten bij ons op stal. zal dan eens vragen wat zijn mening erover is.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:18

Door met kalkoenen over een harde ondergrond te gaan neem je de stabiliteit weg. Het paard heeft een groot draagvermogen op een relatie klein oppervlak. In verhouding tot zijn lichaam zijn de hoeven niet groot. Even simplictisch gezien heeft een paard van 400kg per hoef 100 kg te dragen (ik weet dat dit niet helemaal correct is, maar even ter verduidelijking). Door het indraaien van kalkoenen wordt het draagvermogen op de harde ondergrond teruggebracht naar 3 punten (voorkant hoefijzer en de 2 kalkoenen). Dit betekend circa 100kg op een paar centimeter. Hierdoor onstaat de onstabiliteit en dus een vergrote kans op blessures van banden en pezen.

Op de zachter ondergrond (gras, bos, zand) verdwijnt uiteraard deze onstabiliteit doordat de hoef weer de volledige draagkrachtfunctie terugkrijgt.

Mijn advies zou dan ook zijn om met kakoenen zo min mogelijk over de harde weg te gaan. Maar ieder individue dient voor zichzelf hier een afweging in te maken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:17

Skitter schreef:
Ik moet ff reageren, het is een beetje offtopic, maar misschien wel intressant.

Op mn werk werken we met Harness en Saddle Morgen paardjes.

Veel van deze paarden krijgen gewichten onder hen voeten, (het gaat erom dat ze de benen hoog optillen) en vaak krijgen ze ook een schuine blok eronder. (Ik kan ff helemaal geen voorbeelden op Google vinden oid) Maar die blok is best dik hoor, een centimeter of 2. Het dikke is dus onder de hiel, en loopt af richting teen.

Tja, en daar lopen ze dus mee. Altijd. (Volgens doen ze het weer niet onder de achterbenen, of iig niet zulke hoge blokken) En ik merk idd dat ze sneller hun balans kwijt raken met die dingen, en sneller uitglijden.
Commentaar hierop hoef ik dus niet (heeft geen zin Vork ) maar ik denk ik zeg het ff.
Het zal wel niet super slecht voor de beenstand zijn, maar ik denk dat je paard eerder een misstap kan maken, waardoor hij dus zn balans kwijt kan raken oid. En dat levert natuurlijk nooit leuke situaties op Knipoog

Ik ben benieuwed wat je DA zegt, TS!

de stand zover oorover hellen is gewoon niet goed, of je het nu doet om meer beweging te creeren of welke reden dan ook
het leid tot herstelbare en onherstelbare schade
en het leid tot vroegtijdige slijtage en een zwaardere belastign van bepaalde punten in het bewegingsapparaat

voor mij is het een reden om een paard te laten staan als het op dergelijke blokken heeft gestaan voor een langere periode bij bijvoorbeld aanschaf

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:29

bovendien creëer je een onevenredige druk op de punt van het hoefbeen, wat er zéker niet op gebouwd is. daar krijg je op langere termijn zeker problemen mee, ook met tien of twintig min. per dag. een paard dat dagelijks een kwartier met een te krap zadel gereden wordt zal daar vroeg of laat ook last van krijgen, en minder makkelijk herstellen dan bijv. een mensenvoet in een te krappe schoen. in deze zin paarden met mensen vergelijken is appels & peren, en dus geen geschikt vergelijkingsmateriaal.

ik zou me afvragen of ik het goed vind om tien min. per dag met een slecht passend zadel te rijden, afhankelijk van de uitkomst daarvan heb je dan ook je antwoord op de kalkoenvraag. persoonlijk vind ik beiden uit den boze. je kunt ook een halstertje over het hoofdstel omlaten en paardlief even aan een boom zetten terwijl je de proppen indraait bijvoorbeeld, of gewoon niet op dat veld dressuren als het nat is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 13:57

merrieveulen schreef:
ik zou me afvragen of ik het goed vind om tien min. per dag met een slecht passend zadel te rijden, afhankelijk van de uitkomst daarvan heb je dan ook je antwoord op de kalkoenvraag. persoonlijk vind ik beiden uit den boze. je kunt ook een halstertje over het hoofdstel omlaten en paardlief even aan een boom zetten terwijl je de proppen indraait bijvoorbeeld, of gewoon niet op dat veld dressuren als het nat is.

het gaat alleen om de periodes dat onze bak te nat is. ik rij hem dus niet dagelijks of wekelijks met kalkoenen over het harde.
ik wil met dit paard niet afstappen, hoeven schoonmaken en kalkoenen indraaien in het bos. puur omdat het geen makkelijk paard is en ik buiten de bak geen lastige situaties op wil zoeken.
en dan niet op het grasveld rijden is al helemaal geen optie, omdat ik het paard juist daar ga trainen omdat het in de bak op dat moment niet kan.
het is een paard dat je aan het werk moet houden, omdat hij zich anders gaat vervelen, stress krijgt en ook gaat luchtzuigen.

ik heb dus besloten dat de nadelen van de kalkoenen voor mij afwegen tegen de rest. als ik straks mijn e rijbewijs heb kan ik op zoek naar een binnenbak. maar aangezien ik die pas in januari ga halen zal t nu op deze manier moeten...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:36

je kunt het dier ook eerst leren om netjes voor je stil te staan. eerst een keer naar het veld toe, even afstijgen, paard vastzettten, belonen, weer opstijgen, en terug. dat steeds verder uitbouwen tot het indraaien van de proppen wel gewoonte wordt, ook op vreemd terrein.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:12

ik ben het volledig met merrieveulen eens. Probeer eerst maar even je paard wat beter in de hand te stellen en je ding te kunnen doen dan dat je zware maatregelen treft in dit geval problemen veroorzaken lichamelijk

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:12

ow nou heb ik mijn paard opeens niet in de hand en veroorzaak ik lichamelijke problemen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:14

loulou schreef:
nu de bak erg blubberig is, ga ik regelmatig op een grasveldje in het bos rijden.
ik draai dan kalkoenen in, omdat het gras natuurlijk ook nat is met al deze regen.
ik moet hiervoor echter eerst ongeveer een km over het asfalt stappen.
is dit erg slecht voor benen/pezen, of valt dat wel mee? het zijn wel redelijk grote kalkoenen, dus niet gewoon kleine vierkant.

Ik zou dit dus echt niet doen, je paard staat in een hele andere stand op deze manier is niet echt goed om dit te doen. Waarom niet indraaien op het grasveldje? Deed ik ook altijd, ben je idd even mee bezig, maar dat is dan jammer. Je kunt een borsteltje of een extra hoefnagel meenemen om de gaten schoon te maken, maar ik denk dat die gewoon schoonblijven als je aan het begin al de kalkoenen in draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:17

loulou schreef:
[
ik heb dus besloten dat de nadelen van de kalkoenen voor mij afwegen tegen de rest. als ik straks mijn e rijbewijs heb kan ik op zoek naar een binnenbak. maar aangezien ik die pas in januari ga halen zal t nu op deze manier moeten...

Dan denk je alleen aan je zelf en ik vind dat je dom bezig bent. Een km is een behoorlijke afstand om je paard zo te laten lopen, ik neem aan dat je er dan niet opzit? Nog even en dan kan je niet meer op dat veldje rijden omdat het dan al vroeg donker is, eind oktober wordt de klok weer verzet. Dan moet je ook een oplossing hebben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:32

nee ik loop er niet naast ik zit erop. zoals ik hierboven ergens al heb geschreven heb ik een ander pad gevonden waardoor we nog maar een stukje over het asfalt hoeven als het licht is.
ik ben bijna klaar met stage en kan dan gewoon overdag gaan rijden, dus dat is geen probleem.

daarnaast is het niet voor dagelijks of wekelijks. onze bak is pas slecht wanneer het echt een week regent. binnekort wordt de drainage nagekeken, dus wordt dit als het goed is nog beter.

maar zoals ik al zei heb ik besloten dat ik gewoon tijdelijk op deze manier doe. (wat nu niet eens aan de orde is, bak is gewoon weer goed) ik denk niet dat ik met zo'n klein stukje de pezen zo veel belast dat er slijtage ontstaat. mocht de DA het helemaal afraden dan kijk ik wel of ik een andere oplossing kan vinden.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:01

Ik denk dat het probleem met de benen juist zit in het dan wel dan niet op kalkoenen... En niet zozeer het voorbeeld van skitter waar de paarden altijd zo lopen... Op deze manier wordt de beenstand gewijzigd. En zou het best kunnen zijn dat paarden met zwakke of slechte pezen er wel degelijk last van kunnen krijgen...
Maar als ik naar mezelf kijken en ik loop sinds tijden weer eens op hakken dan heb ik echt wel last van mijn kuiten en voeten. ook al zijn paardenbenen niet te vergelijken met die van mensen zoals al eerder gezegd...
Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat als je met je paard 10 min over het asfalt rijd en daarna in het gras en dan weer terug dat zijn spieren, pezen en botten het toch niet zo heel erg prettig zullen vinden...

Ik lees dat je inmiddels een andere route hebt gevonden Lachen Want ja je paard leren netjes stil te blijven staan is in dit geval ook geen optie gezien het NU juist veel regent en de bak juist in deze tijd moeilijk te rijden is en het niet bij elk paard binnen 1 2 3 te leren is...

Suc6 met je nieuwe route en ook met het behalen van je E rijbewijs...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:10

loulou schreef:
maar zoals ik al zei heb ik besloten dat ik gewoon tijdelijk op deze manier doe.

Ik ben dan misschien een muts, maar ik zou het gewoon niet doen... al is het enkel dat stuk op de terug weg.
Ik zou eerder iemand regelen die mij en mijn paard erheen wil rijden, of een halster + touw meenemen dat ik het paard even kan vastzetten in het bos tijdens het uitdraaien van de kalkoenen. Lachen

Op de heenweg heb je de kalkoenen al in, want dan kon je over dat zandpad toch?
Dan doe je het halster en het touw gewoon even in een rugtasje oid, als je aan het trainen bent gooi je die een langs de kant, voor de terugweg zet je het paardje even vast aan een boompje oid en draai je de kalkoenen eruit... imo weinig risico en veel beter voor de benen.
Want het hoefbeen en de pezen worden wel degelijk zwaar belast met kalkoenen. Ach gut

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 22:12

ik kan binnenkort gewoon overdag gaan rijden, dus dan kan ik zowel heen en terug over een zandpad, wanneer de bak slecht is. dan is het echt maar maximaal 300 meter over het harde.

mijn paard vastbinden aan een boom begin ik gewoon niet aan. hij moet eerst thuis maar eens fatsoenlijk leren te blijven staan.
hij staat thuis niet voor niks aan aan ketting. het is een heel lief paard, met wel met kuren. hij kan een uur braaf vast staan (bij wijze van spreken) en dan komt er iets langs hem niet zint dan staan hij als een gek te proberen het hek uit de grond te trekken.
ik train hier heus wel op. maar niet elk paard is zo makkelijk. aangezien ik laatst mijn rib heb gescheurd tijdens zo'n rare kuur ben ik voorzichtiger geworden en ga ik dus vooral in een bosgebied, waar ik in mijn eentje ben, geen dingen opzoeken waar in mijn ogen risico inzit. het is gewoon een paard met een appart karakter. hij heeft al veel geleerd, maar moet ook nog erg veel leren. en sommige dingen zal ik er ook nooit uitkrijgen, dat is gewoon zijn karakter.

XchantjuhX schreef:
Ik zou eerder iemand regelen die mij en mijn paard erheen wil rijden,

ik ben al blij dat mijn vader of vriend mij naar wedstrijden willen rijden af en toe. die krijg ik echt niet zo gek dat ze me een paar keer per week ff naar de binnenbak rijden.

Baxter schreef:
Suc6 met je nieuwe route en ook met het behalen van je E rijbewijs...

thanx Lachen
Laatst bijgewerkt door loulou op 08-10-07 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:42

op wedstrijden moet je paard ook netjes stil kunnen staan bij het indraaien van de proppen. imo basisopvoeding, dat je paard netjes wacht tot je klaar bent. zelf ben ik er één aan het beleren in het tuig, altijd met twee man, zodat iemand haar kan vasthouden tot ze ingespannen staat. het lopen met de wagen heeft ze goed onder de knie, dus ik ga haar nu leren om met vier voetjes aan de grond te blijven als ik daarom vraag, zodat ik haar ook zelf kan inspannen. 'wat een gedoe', zeggen mensen in mijn omgeving, maar imo is het makkelijk zat om je paard dat te leren, met opzadelen moeten ze ook los kunnen staan als je het hoofdstel aan- of afdoet.

mijn punt is, dat je paard met de achterkant van de hoef één tot twee cm hoger komt te staan. als dat zijn natuurlijke stand is, prima, ik heb er zelf ook één met vrij hoge verzenen, en die ga ik ook niet zomaar platter zetten 'omdat het zo hoort'. echter, JUIST voor die korte momenten is het erg belastend, de benen en voeten van je paard hebben een bepaalde (natuurlijke) stand, en die ga je ineens voor een kort moment anders zetten. dit is niet te vergelijken met een vrouw die op een avondje stappen een keer op hoge hakken loopt, een paardenbeen/ voet is niet te vergelijken met die van een mens. de pezen komen onder een heel ander soort belasting te staan, deze gaan min of meer slapper, waardoor ze minder steun bieden dan ze behoren te doen. verder wordt het hoefbeen dus schuin voorover gebracht, waardoor deze pijnlijk in de hoef gaat drukken, hij valt als het ware naar voren. dit kan ook gebeuren als het heel af en toe is, aangezien het paardenbeen/ hoef niet gewend is zo te staan.

aanmodderen met de benen voor je eigen gewin vind ik niet kunnen, je kunt ook een paar dagen niet rijden of 'gewoon' buitenrijden als het vies weer is, zelf vindt bij mij de training voor een groot deel buiten plaats. zo houdt het paard ook de lol erin, en blijf je van de gezondheid van de benen af.