Een engelse neusriem ligt wat hoger boven het neusbeen en zal niet zo inwerken als een hannoveraanse of africhtingsneusriem. De laatste heeft ook een riem lopen over de mond heen, wat dat riempje ook sneller hard en stug maakt door het speeksel. Persoonlijk houd ik daar niet zo van, en vind ik een engelse neusriem mooier staan. Zelf heb ik een aansnoerneusriem zonder sperriem (nutteloos bij mijn paard en heeft daar weinig ruimte voor door kort en breed hoofd, maar wel erg fijntjes). Een aansnoerneusriem gebruik ik zeker niet strak aangesnoerd, maar door het zacht gevoerde kinstukje lijkt me dit gewoon prettiger zitten voor het paard. Verder is de neusriem rondom zacht gepolsterd. Zolang het paard geen problemen heeft door z'n mond te openen tijdens het rijden (heeft te maken met aanleuningsproblemen) maakt het weinig uit wat je voor een neusriem hebt. Ze werken alleen als het paard z'n mond opend, de verschillende modellen hebben allemaal een andere inwerking. In principe reden we vroeger allemaal met een lage neusriem, de gecombineerde neusriemen zijn nu gewoon 'in de mode'.