Geachte mevrouw Nefkens, Achterin het discipline reglement dressuur (www.knhs.nl > KNHS > reglementen) staan plaatjes van bitten welke zijn toegestaan. Hierboven staat vermeld: Toelichting bij Annex ADe afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering.Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indienze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed. Met vriendelijke groet, Wianda van GroesenKNHS Servicedesk
het bit zit onder de kin vast waardoor je geen hoofdstel nodig hebt. er lopen hier al een aantal toppic's over. ik heb het wel een keer uitgezocht maar het heeft ook wel een scherpe inwerking. vond net dit toppic er overhttp://www.bokt.nl/forums/viewtopic ... &t=571107. maar er lopen nog een aantal toppic's over.
sja, wat van belang is is dat het leer niet geverfd is, en niet behandeld met schadelijke stoffen ... verder ziet dat bitje er vrijwel gelijk uit als het originele merothisch bitje het lijkt idd randjes te hebben , maar voor gebruik moet je het behandelen met plantaardige olie , waardoor het zacht word ben wel benieuwd wara dat bitje op de foto te krijgen is
het leuke is, voorlopig kan ik hem echt niet gebruiken , paard word na volgende zomer pas ingereden, maar ben gewoon heel erg benieuwd naar de afwerking etc van het bitje, omdat de prijs wel hel aantrekkelijk is heb trouwens ene mailtje gestuurd naar de winkel met vragen over eventuele verf, chemisch of natuurlijk looiproces etc etc , en wie de producent is van dit bit , dus ben benieuwd als de antwoorden me aanstaan ga ik het bestellen, dan laat ik wel weten of het wat is
Ik heb goede ervaringen met een leren bit. Heb 'm lang gebruikt bij mijn Jonge dressuurpaard (nu vier jaar), die een bijzonder 'licht' mondje heeft en teveel 'afbreekt' op een normale trens. Een bekende trainer uit de springsport zei eens dat ik dit moest gaan proberen.
Van begin af aan zocht het paard veel meer de hand op. Hij durfde er zelfs een beetje op te steunen. Begin dit jaar ben ik overgestapt op het witte kunststof bit van het merk Nathe, die eenzelfde zachte inwerking heeft. Sindskort kan ik hem ook op een normale trens rijden.
Het leren bit was voor mij dé oplossing voor een gevoelige mond. Ik moest helaas overstappen omdat je er op concours niet mee mag rijden. Maar als m'n paard hem weer nodig heeft, leg ik 'm in de (plantaardige) olie en kan hij hem zo weer in.
idd, met een bepaalde graad springen mag het wel, heb vorig jaar op juming amsterdam deze foto gemaakt. Het paard heeft het (net als MysticTinker zei) bitje omdat het geen druk achter de oren kan verdragen. Hoe het met dresseur zit, weet ik niet.