goed passend en op maat gemaakt zadel voor 700-1000Euro? waa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: goed passend en op maat gemaakt zadel voor 700-1000Euro? waa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:19

Maar Kieffer en Kentauer zijn niet duur. Dan heb je idd voor ongeveer 800 euro een nieuw zadel. De nieuwe Kentauers zien er heel erg netjes uit, mooi leer, mooie dressuurvorm, volgens mij niks mis mee. De zadels komen volgens mij ergens uit de oostbloklanden en daar is het leer nog goedkoop, de arbeidskrachten ook. Kieffer ben ik niet kapot van, zo hard en stuk, maar als het wel goed op je paard ligt en je vind dat je er best goed in zit, is het ook kwalitatief best een goed zadel. Volgens mij een stuk steviger dan de zachtere duurdere merken. Mijn Passier daar moet ik een stuk voorzichtiger mee zijn, het leer is ook stukken kwetsbaarder dus onderhoudsONvriendelijker, die moet ik regelmatig goed schoonmaken en invetten om hem mooi te houden.

Zo heb ik een Barnsby zadel, nou dat ding is volgens mij al 20 jaar oud, onverslijtbaar, ziet er nog ontzettend goed uit, maar wel sterk leer, alles degelijk. Ik denk de zelfde kwaliteit als Kieffer.

Het is maar wat je wilt. Mijn voorkeur gaat uit naar een zachter zadel, de kussens zacht, licht van gewicht. Het zadel dat ik besteld heb kost 1950 euro, dus een stuk duurder, maar of de kwaliteit van binnen eens zo veel beter is als Kentauer moet ik nog maar afwachten.

Elk zadel dat je nieuw koopt moet vaak nog even een ietsje hier en daar bijgevuld worden, als dat op maat maken is. Maar dat kan je ook met 2e hands. Het voordeel daarvan is dat het leer al lekker zacht is, goed doorgeolied als het goed is onderhouden. De kussens zijn meestal heel hard geworden door het zweet en het constant er op zitten. Maar als je een goede 2e handse opnieuw laat opvullen heb je een prachtig kwalitatief zadel voor de helft van de prijs ook de moeite waard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:47

Musicjohn schreef:
MISTRAL94 schreef:
merendeel van de Kieffers zijn scheef.

En heb je dat uit eigen ervaring, of "van horen zeggen" ? Of heb je statistieken waaruit dit blijkt?

Denk je nu echt dat een gerenomeerd merk als Kieffer (internationaal hoog aangeschreven) het zich kan veroorloven om ook maar 1 zadel met een scheve boom af te leveren?

Nee, als je ooit een Kieffer met een scheve boom bent tegengekomen dan moet je de oorzaak toch echt zoeken in "misbruik" van het zadel door de ruiter zelf. Knipoog

En laat ik nou 4 kieffers gehad hebben, heb er 1 verkocht en heb er momenteel 3 die bij zekerheid allemaal recht zijn? Wat een onzin mensen oordeel aub niet zo snel over zadels die je zelf waarschijnlijk nooit gebruikt heb! Tuurlijk, bij elk merk is er wel eens wat mis met een zadel, maar echt niet het meerendeel. Waarom zouden er anders zoveel Kieffers verkocht worden? Omdat het slechte zadels zijn? Goedkoop zijn ze zeker niet en mensen willen wel waar voor hun geld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:14

We gaan dus door over de Kieffer..

Vooropgesteld, mijn motto is altijd ' Liever geen Kieffer' , dit omdat het kwalitatief slechte zadels zijn, voor de prijs die ze ervoor vragen was een Kieffer 750 euro geweest, dan was het een net zadel geweest.
Ze zitten op een vreselijke manier in elkaar, een van de redenen van de ' haat naar Kieffer van de gemiddelde, zelfrespecterende zadelmaker' Knipoog , ze zijn zo geproduceerd dat ze binnen 3 uur in elkaar zitten..

Maar, want het wordt nu helemaal met de grond gelijk gemaakt, mij kan je niet wijsmaken dat het zulke ontzettend slechte zadels zijn, als hier wordt beschreven. Ten eerste is heel, maar dan ook heel moeilijk, om een boom te controleren op rechtheid ( symmetrie). Het is niet op de werkbank leggen en als hij wiebelt is hij scheef. Dus hoe wordt dat bepaald.
Ten tweede, Kieffer pleit voor de aanpasbaarheid van de boom. De boom is volledig kunststof, en is makkelijk te vebreden met een infra-rood lamp, en een oprek-machine ( alteration-bench) . Vele zadelmakers weten dit, en kunnen dit apparaat zelf ' maken'.
Ik heb het idee dat daar een hele hoop scheve ( even buiten beschouwing gelaten hoe dat te constateren) bomen van Kieffers vandaan komen!
Kieffer is absoluut niet scheutig in het geven van informatie naar de zadelmaker, althans, dat is mijn ervaring, dus de zadelmaker zou dan zelf gaan zitten ' klooien' en hierdoor kan er wel het eea mis gaan.
Mijns inziens komt daar het scheve bomen verhaal vandaan.
Want je kan mij echt niet wijsmaken dat ze bij zo'n fabriek als Kieffer alleen maar rotzooi afleveren, dat geloof ik echt niet.

Hoe ze zitten, vind ik niet belangrijk, dat is te persoonlijk. De aanpasbaarheid, buiten de boom om, vind ik ook niet om naar huis te schrijven, zoals Germie al schreef over de kussens, dat kan ik meer dan beamen. Verder ben ik niet helemaal happy met de schoftuitsparing die ze in ELK model verwerken, want je sluit een heleboel paardenruggen uit. Het leer, dat wisselt mij te vaak, qua kwaliteit, maar toch blijf ik erbij, dat ik mij niet kan voorstellen dat Kieffer alleen bezig is met het verdienen van geld.
Wij paardeneigenaren zijn een niet zo makkelijk volk om te overtuigen, dan moet je imo echt wel iets wel goed doen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:07

Ik geloof dat theo kevenaar bedoelde dat als je b.v een kieffer koopt van € 750 euro tweede hands dat je dan tussen de € 700 a € 1000,- kwijt bent om deze passend te laten maken op je eigen pony/paard dus inprecipe het dubbele betaald en je beter gelijk een nieuw zadel kan aanschaffen.. daarbij verkoopt theo verschillende soorten merken zadels van wintec tot de hogere prijsklasse daarnaast kan hij bijna alle zadels leveren.. als er een zadel passend gemaakt moet worden kan hij dit ook ligt wel aan het type zadel omdat niet alle zadels hier voor geschikt zijn..

En verder vind ik het wel leuk om te lezen hoe mensen op dit artikel reageren en wat hun ervaringen zijn met hem haha.. hij is namelijk mijn oom Haha! dus dan kan ik hem eens vertellen van hoe of wat..

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:45

Ik vraag mij af, hoe jullie erbij komen dat Kieffers zo goedkoop zijn Bloos Mijne had toch een aanschafprijs van over de 1600 euro. Niet bepaald goedkoop, naar mijn inziens Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:18

BE_GENTLE schreef:
Ik geloof dat theo kevenaar bedoelde dat als je b.v een kieffer koopt van € 750 euro tweede hands dat je dan tussen de € 700 a € 1000,- kwijt bent om deze passend te laten maken op je eigen pony/paard dus inprecipe het dubbele betaald en je beter gelijk een nieuw zadel kan aanschaffen.. daarbij verkoopt theo verschillende soorten merken zadels van wintec tot de hogere prijsklasse daarnaast kan hij bijna alle zadels leveren.. als er een zadel passend gemaakt moet worden kan hij dit ook ligt wel aan het type zadel omdat niet alle zadels hier voor geschikt zijn..

En verder vind ik het wel leuk om te lezen hoe mensen op dit artikel reageren en wat hun ervaringen zijn met hem haha.. hij is namelijk mijn oom Haha! dus dan kan ik hem eens vertellen van hoe of wat..

Met alle respect, als je oom dat bedoelt, moet hij dat ook zeggen. In de paardenwereld wordt nu eenmaal elk woord, uit de mond van een ' proffesional' op een weegschaal gelegd. En zo krijgen (onwetende) paardenbezitters verkeerde info.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:57

Citaat:
Met alle respect, als je oom dat bedoelt, moet hij dat ook zeggen. In de paardenwereld wordt nu eenmaal elk woord, uit de mond van een ' proffesional' op een weegschaal gelegd. En zo krijgen (onwetende) paardenbezitters verkeerde info.

Het is maar net hoe je de zin leest, ik snapte meteen al dat hij dit bedoelde en ik denk vast dat meerdere mensen het snappen.. sommige mensen lezen te snel en trekken daar een conclusie uit tja vervelend voor die mensen.. maar als amazone begrijp je zelf ook wel hoe dat in elkaar steekt en anders nja....

en als je een beetje het bladen wereldje kent willen de meeste nog wel eens zinnen verdraaien en anders verwoorden Haha! wil niet zeggen dat dat nu gebeurd is maar 9 van de 10 keer gebeurt dit wel..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:50

Bitch schreef:
Ten tweede, Kieffer pleit voor de aanpasbaarheid van de boom. De boom is volledig kunststof, en is makkelijk te vebreden met een infra-rood lamp, en een oprek-machine ( alteration-bench) . Vele zadelmakers weten dit, en kunnen dit apparaat zelf ' maken'.
Ik heb het idee dat daar een hele hoop scheve ( even buiten beschouwing gelaten hoe dat te constateren) bomen van Kieffers vandaan komen!
Kieffer is absoluut niet scheutig in het geven van informatie naar de zadelmaker, althans, dat is mijn ervaring, dus de zadelmaker zou dan zelf gaan zitten ' klooien' en hierdoor kan er wel het eea mis gaan.

Ook bij Kieffer geven ze precies de info die je wil hebben, enkel de samenstelling van de kunststof die voor de boom wordt gebruikt geven ze niet prijs, logich er zit jaren van research in. Het zadel is niet anders opgebouwd dan een ander Engels model rijzadel. Daar zit geen geheim in.
Groot voordeel van de kunsstof boom is dat je hem bij de juiste verhitting en de juiste tijd kan aanpassen in breedte, juist de tijd en het gebruik van de lamp, soort en wattage geven ze maar al te graag om problemen met hun bomen te voorkomen.
Welk apparaat je gebruikt doet niet ter zake, mits het apparaat symetrisch werkt en tijdens gebruik niet verlopen. Ik ken geen apparaten die een boom scheef verbreden, vraag mij dus af op welk apparaat je doelt.

Regelmatig vevang ik bomen, ook van Kieffer en dat ze scheef uit de fabriek komen is echt absolute onzin.
Bovendien: waarom zouden ze scheve bomen produceren als recht produceren net zo makkelijk is en beter voor het paard is?

De discussie zoals door de TS is gestart gaat over het bedrag in relatie tot op maat gemaakt.

In op maat gemaakt zitten meerdere gradaties hetgeen voor verwarring en (veelal onnodige) discussie zorgt.
ls de kussens worden aangepast is at voor velen al maatwerk bijvoorbeeld......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:30

_Anke_ schreef:
Ik vraag mij af, hoe jullie erbij komen dat Kieffers zo goedkoop zijn Bloos Mijne had toch een aanschafprijs van over de 1600 euro. Niet bepaald goedkoop, naar mijn inziens Bloos

Nee goedkoop is het zeker niet, maar een dressuurzadel van bv Passier is wel het dubbele en dat is echt absurd duur.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:20

Moderatoropmerking:
Ik zie graag de Kieffer discussie in een ander topic plaatsvinden. Als hier behoefte aan is open dan aub een nieuw topic en ga er daar verder op in, hier dus graag géén Kiefferdiscussies meer maar terug naar de vraag in de openingspost Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:35

germie, heb je feike bruinsma al als zadelmaker geprobeert? Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:11

Een zeer interessant topic
Aangezien mijn paard straks echt uit zijn zadel is gegroeid en ik daadwerkelijk een ander aan zou moeten schaffen.

Ik heb het stuk ook in de BIT gelezen.
Met een beetje gemengde gevoelens.
Het is nl maar 1 zadelmaker die aan het woord is.
Had graag net zoals de BP een vergelijking gehad van meerdere vakmensen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:04

Pellie schreef:
germie, heb je feike bruinsma al als zadelmaker geprobeert? Lachen

Nee, ik heb een goede zadelmaker, maar bij deze man geen zadels van 700 euro volledig aangepast.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:34

nee daarom noem ik feike zijn naam ook Knipoog al zal elke zadelmaker zijn beperkingen hebben en nieuw zijn ze ook niet. Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:49

De conclusie is dus dat je geen goed aangepast nieuw zadel voor 700-1000 euro kunt vinden.
Kentaur is een redelijk merk, maar nog absoluut niet te vergelijken met de A-merken. Is geen slecht zadel, maar ook niet echt goed. En dan is het zadel ook nog eens niet aangepast. Kentaur of Zaldi (maar dan zit je al weer rond de 1000 euro) zijn merken die je nog evt. in je achterhoofd kunt houden, maar je mag het absoluut nog geen A-merken noemen. Zaldi zit er wel tegenaan, maar is ook weer duurder dan Kentaur. En voor die 800-1000 euro heb je ze dan ook nog eens niet aangepast aan je paard.