Zadelverantwoordelijkheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Een goed passend zadel

...is de verantwoordelijkheid van de eigenaar
75 (57%)
...is de verantwoordelijkheid van de ruiter
13 (9%)
...ligt aan de omstandigheden wie hiervoor moet zorgen
43 (32%)

Totaal aantal stemmen: 131

Sharon_Jims

Re: Zadelverantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:54

In eerste instantie vind ik het de verantwoordelijkheid voor de eigenaar, omdat die ook verantwoordelijk is voor het welzijn van het paard.
Maar
Doet de eigenaar dit niet en na aandringen van diegene die het paard verzorgd nog niet, dan vind ik wel dat de verzorger een goed passend zadel mag aanschaffen op kosten van de eigenaar.
Dit natuurlijk wel in overleg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:24

In principe is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar in sommige gevallen hoort het de ruiter te zijn. Zo denk ik aan ruiters die een paard voor de eigenaar mogen rijden, terwijl de eigenaar zelf nooit rijdt. Als dit afspraken voor de langere termijn zijn, dan mag de ruiter best in een goed zadel investeren. De eigenaar doet de ruiter al een lol dat ie mag rijden. Ook mensen die paarden inrijden willen vaak hun eigen zadel gebruiken. Het is dan ook aan hun om ervoor te zorgen dat ze meerdere eigen zadels hebben zodat er een goed passende voor bijna ieder paard tussen zit.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:33

ja moeilijke questie, het ligt wat mij betreft echt aan de omstandigheden.
Als een eigenaar graag wil dat jij een paardje rijd, moet hij ook voor het materiaal zorgen, geen goed materiaal, zou ik er niet opstappen.

Maar andersom, als ik graag wil rijden en de eigenaar heeft geen zin een ander zadel te kopen en vindt het ook ok als het paard niet rijd, is dat mijn eigen probleem, dan maar niet rijden dus, of eigen spullen kopen. (dat is in mijn optiek iig de juiste instelling, met echt slecht spul ga je er iig niet op)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:48

Ik heb in dit geval ook gekozen voor de 3e optie...

Meestal ligt de verantwoordelijkheid voor een goed zadel bij de eigenaar, maar in sommige gevallen ligt het toch weer anders, en worden hier andere afspraken over gemaakt.

Ik kan me voorstellen dat als de eigenaar een paard nooit onder het zadel rijdt en dit ook niet nodig vindt, maar het paard wel beschikbaar stelt aan iemand die dit wel graag wil het logisch zou kunnen zijn dat deze persoon zelf voor een passend zadel zorgt...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:54

Als het zadel van de eigenaar niet past en deze geen ander zadel wil aanschaffen/of het wel vind 'passen' vind ik het de verantwoordelijkheid van de ruiter,zeker als de eigenaar er geen probleem mee heeft dat er een ander wel passend zadel word aangemeten.

Persoonlijk zou ik niet op een paard willen rijden die duidelijk een slecht passend zadel heeft en het wel erg kort door de bocht vinden om de verantwoordelijkheid op de eigenaar af te schuiven.

Maar het ligt idd ook aan de situatie Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:58

Lalidan schreef:
Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Vinden jullie dat niet enigzins gelijk staan aan dierenmishandeling? Bewust op een paard stappen waarvan je weet dat het zadel niet goed ligt, waarvan je weet dat je het paard op zijn minst ongemak bezorgd???

Voor de duidelijkheid: Ik heb het wel over degene die door hebben dat het zadel niet past of niet lekker ligt. Die kindertjes met hun verzorgpony'tjes kan je dit niet aanrekenen vind ik, maar zoals wat Mistral 94 schrijft vind ik dus echt niet kunnen. Ze wéét dat het zadel niet past, ze wéét dat er wat aan gedaan moet worden, en toch stapt ze doodleuk op het paard...... En niet 1 keer, maar jarenlang!!! En waarom? omdat ze vind dat de eigenaar het moet doen, en die geld uitgeeft aan setjes ipv aan een goed zadel. En wie is de dupe???? Juist, het paard.....
Ik vind echt dat je op dat moment als ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen en moet zeggen dat je dan niet op het paard stapt.

Het probleem werd opgelost met bontjes en dikke dekjes. Het zadel heeft nooit perfect gelegen. In het begin lag het nog enigsinds normaal het kon er mee door iig. Op het laatst lag het dusdanig slecht dat de eigenaar dit ook eindelijk in zag. Klopt je kunt zeggen dan stap ik niet meer op. Maar dan zoekt de eigenaar een volgende en laat die ermee door rijden Knipoog Maar ik ga dus zeer zeker niet betalen voor een paard van een ander. Ik heb overigens voordat je weer in de verdediging schiet voor mijn beide paarden dus wel maatzadels. De zadels waren bijna duurder dan het paard zelf, dus trek je conclussie zou ik zeggen! Overigens vind ik jou verhaal zwaar overtrokken want iedereen loopt hier op bokt schijnheilig te doen dat het tuigage perfect past bla bla bla. Kijk maar eens op de HAW topic's zul je zien hoeveel zadels bagger liggen. Overigens vind ik het ook de grootste onzin en jezelf voor de gek houden als je van een fabriekszadel zegt het ligt perfect op mijn paard. Een zadel zal aangepast moeten worden, voordat het perfect kan liggen.

Ik zou dus ook nooit een verzorger van mij vragen of zij een passend zadel zou willen aanschaffen, het is en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Heb je geen zin in die kosten moet je er niet aan beginnen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:04

De eigenaar natuurlijk het is zijn paard en dit vind ik zeker zijn verantwoordelijkheid en ik vind niet dat als het zadel niet past de verzorgster dan maar een nieuw zadel moet kopen.
Als je als verzorgster ziet dat het zadel niet meer past of niet goed ligt kan je dat wel duidelijk tegen de eigenaresse van het paard zeggen en ja dan is het aan haar om te kijken wat ze er mee doet.
En al zou ze er niks aan doen zou ik toch me handen er van af trekken.
Maar zeker niet dat ik een nieuw zadel voor die gene ga kopen.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:07

ik vind dit echt de verantwoordelijkheid van de eigenaar, k heb zelf wel het hoofdstel zo aangepast dat het past op mijn rijpaard (ander bit en frontriem)heb ook een nieuwe singel moeten kopen maar het zadel wat ik erbij kreeg past niet goed, nu heb ik via via een ander zadel te leen maar ik ben niet van plan om een zadel te gaan kopen voor het paard van een ander waar ik misschien volgend jaar niet meer op rij. straks past het niet op een volgend (misschien eigen) paard en zit ik met het zadel opgescheept. de eigenaar vind misschien iemand die zn paard weer gaat rijden en die gaat vrolijk verder met het niet passende zadel. daar kan ik niks aan doen. ik heb aangegeven dat het zadel slecht past en rij nu met een ander zadel wat hij best vind maar ik ga er niet vanuit dat er een ander gekocht wordt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:12

Citaat:
Klopt je kunt zeggen dan stap ik niet meer op. Maar dan zoekt de eigenaar een volgende en laat die ermee door rijden

Dit vind ik wel een erg zwak excuus om een paard de vernieling in te rijden..... Want iedereen zou gewoon moeten weigeren, maar zo niet, dan heb jij in elk geval gedaan wat je kon!!!

Citaat:
Overigens vind ik jou verhaal zwaar overtrokken want iedereen loopt hier op bokt schijnheilig te doen dat het tuigage perfect past bla bla bla.

Ik stap dus echt niet op een paard waarvan ik wéét dat het zadel niet past. Dat is niet schijnheilig, dat is de waarheid. Want ik vind het dus echt dierenmishandeling. Je doet bewust je paard pijn, of brengt hem in elk geval ongemak toe! Wat de rest van de wereld doet moet de rest van de werel zelf weten, ik vind het niet kunnen en doe het dus ook niet. En ikzeg dus ook dat ik het niet vind kunnen. Als jij met jezelf kan leven terwijl je weet dat je dat paard met een slecht passend zadel hebt gereden, prima. Als al die andere op HAW dat kunnen, ook prima. Moeten ze allemaal zelf weten. Dat verandert allemaal niks aan mijn mening dat ik het niet vind kunnen.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre mensen het echt weten. En daar viel ik met name over in jouw post. Dat je wist dat het niet goed was en er echt iets aan gedaan word, en er toch opstapt.....

Dat jij goede en goed passende zadels voor je paarden hebt is fantastisch, maar toch heb jij op dat andere paard gereden terwijl je wist dat het hem in elk geval ongemak bezorgde. En dát vind ik dus niet kunnen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:15

Gelukkig ben jij perfect lalidan!
Aangezien begrijpend lezen een vak apart is ga ik er bij jou niet meer op in Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:43

Lalidan schreef:
Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Vinden jullie dat niet enigzins gelijk staan aan dierenmishandeling? Bewust op een paard stappen waarvan je weet dat het zadel niet goed ligt, waarvan je weet dat je het paard op zijn minst ongemak bezorgd???

Ja, ik stap gewoon op, tenzij het paard echt drukkingen krijgt oid. En nee, ik vind dat geen dierenmishandeling. Er lopen vrijwel geen paarden rond met perfect passende zadels dus ik vind dat de invloed ervan vaak ook wat overdreven wordt. Als je je paard echt geen ongemak wil bezorgen moet je eerlijk zijn en er helemaal niet opstappen want ook jij als ruiter, hoe goed je ook rijdt, bezorgt een paard ongemak door uberhaupt al op de rug te gaan zitten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:11

Ik heb voor de 3e optie gekozen.

Ik rijd een fries voor een stalhouder die bruiloften en begrafenissen rijdt. Voor hem is het dus niet noodzakelijk dat zijn paarden onder het zadel gereden worden, maar we zijn vrij om er gewoon op te rijden. Voor de eigenaar is het het belangrijkst dat wij de paarden mesten, goed verzorgen, wassen voor hij een rit heeft en dat wij voeren aan het eind van de middag. Als tegemoetkoming mogen we rijden en wandelen en weet ik veel.
Elk paard heeft z'n eigen zadel, waarvan er een paar van de verzorgsters zelf zijn (waaronder ik) en er zijn een paar zadels van de baas. Ik heb er voor gekozen om zelf een dressuurzadel te kopen voor m'n paard. Ik wilde niet afhankelijk zijn van anderen als ik wil rijden (doordat net dat zadel in gebruik is door iemand anders) en ik wilde een dressuurzadel. Ik ben de enige met een 18" zadel en ik had gewoon niet gepast in een kleinere zitting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:10

Een niet passend zadel is geen probleem.
Dat wórdt het pas als er een ruiter op gaat zittten. Die ruíter is zelf verantwoordelijk voor op het paard gaan zitten met dat evt. niet passende zadel. Als de buurman zijn hond slaat dien jij die hond nog steeds niet te slaan als je daar een dagje voor zorgt....

hc

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:24

ik heb gestemd voor : eigenaar

verder is alles al gezegt Vork

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:50

Urielle schreef:
Lalidan schreef:

Ja, ik stap gewoon op, tenzij het paard echt drukkingen krijgt oid. En nee, ik vind dat geen dierenmishandeling. Er lopen vrijwel geen paarden rond met perfect passende zadels dus ik vind dat de invloed ervan vaak ook wat overdreven wordt. Als je je paard echt geen ongemak wil bezorgen moet je eerlijk zijn en er helemaal niet opstappen want ook jij als ruiter, hoe goed je ook rijdt, bezorgt een paard ongemak door uberhaupt al op de rug te gaan zitten.

De invloed van slecht passende zadels is helaas juist zeer aanwezig.
Weggevallen rugspieren b.v. meer paarden hebben het wel dan niet,er staat vaak veel spanning op de rug,maar het word vaak niet opgemerkt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:24

Goh, best wel een moeilijke vraag... Ik ben eerder geneigd te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar is maar het is niet juist om te zeggen dat de verzorg(st)er zich er niets van moet aantrekken. Je rijdt een paard gewoon niet met een slecht passend zadel. Als de eigenaar geen passend zadel voorziet dan rijd je ofwel niet ofwel zorg je zelf voor een passend zadel. Als je perse wil rijden dan moet je ook maar de verantwoordelijkheidszin hebben om aan je paard zijn rug te denken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:52

taffy schreef:
Weggevallen rugspieren b.v. meer paarden hebben het wel dan niet,er staat vaak veel spanning op de rug,maar het word vaak niet opgemerkt.

En in heeeeeel veel gevallen komt dat niet eens per se door het zadel maar door de ruiter die niet kan zitten.
Als ik even naar de rug van Wrangler kijk: die moet nog veel bespiering krijgen en veel uitzetten omdat het gewoon een jong kereltje is. Die rug loopt dus nog een beetje als een 'dakje'. Daarnaast wil hij nog al eens wisselen van omvang. Wat voor zadel je daar ook op legt, de kussens volgen niet in een zelfde lijn de rug. Toch loopt dat paard super over de rug, met heel veel veer, elasticiteit en lossigheid. En dat heeft ie niet eens aan mij te danken want ik kan niet meer goed zitten.
Ook de paarden bij ons op stal, een ervan (haar eigen paard) loopt nota bene bijna Grand Prix. De amazone rijdt ze ontzettend goed over de rug, ze zijn dürchlassig, je ziet de paarden verbeteren per week dat ze er staan. Maar op die paarden ligt gewoon een zadel met medium boom, bontje eronder en dat moet dan maar passen. Echt niet elk handelspaard krijgt een zadel aangemeten, er wordt gewoon gekeken of het zadel 'min of meer' kan. Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:58

ligt eraan als jij een verzsorgpaard heb en het beschouwd als eigen paard(dus zelf voeren mesten enz) dan kan je best zelf ook voor die spullen zorgen. maar als je 1 x per week wat op het beestje rondhobbelt mag de eigenaar ervoor zorgen. ik zorg er zelf voor dat ik passende zadels heb(heb 2 eigen paarden)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:05

Urielle schreef:
taffy schreef:

En in heeeeeel veel gevallen komt dat niet eens per se door het zadel maar door de ruiter die niet kan zitten.

Als ik even naar de rug van Wrangler kijk: die moet nog veel bespiering krijgen en veel uitzetten omdat het gewoon een jong kereltje is. Die rug loopt dus nog een beetje als een 'dakje'. Daarnaast wil hij nog al eens wisselen van omvang. Wat voor zadel je daar ook op legt, de kussens volgen niet in een zelfde lijn de rug. Toch loopt dat paard super over de rug, met heel veel veer, elasticiteit en lossigheid. En dat heeft ie niet eens aan mij te danken want ik kan niet meer goed zitten.
Ook de paarden bij ons op stal, een ervan (haar eigen paard) loopt nota bene bijna Grand Prix. De amazone rijdt ze ontzettend goed over de rug, ze zijn dürchlassig, je ziet de paarden verbeteren per week dat ze er staan. Maar op die paarden ligt gewoon een zadel met medium boom, bontje eronder en dat moet dan maar passen. Echt niet elk handelspaard krijgt een zadel aangemeten, er wordt gewoon gekeken of het zadel 'min of meer' kan. Knipoog

Maar in teveel gevallen komt het wel door een slecht passend zadel en dat is jammer.
Maar op een handelstal is het idd niet te doen om elk paard een eigen zadel aan te laten meten.
Dan zouden luchtzadels nog het meest comfortabel zijn omdat de vulling dan niet vormt.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:10

Ik heb gekozen voor de ruiter omdat die uiteindelijk op het paard gaat zitten. Ik rijd ook het paard van een ander en heb zelf een zadel gekocht omdat ik het paard niet de vernieling in wil rijden.
Vreemde uitspraak, weet niet meer van wie, dat het erg overdreven wordt de invloed van het zadel.
Misschien zou je eens een dagje met een fysio mee moeten lopen en ervaren hoe dat is. Of ga een sporten met knellende kleding en kijk hoe je je dan voelt.
Als je op een paard stapt ben je 100% verantwoordelijk (mits je natuurlijk gewoon oud (genoeg) en wijs bent Haha! ) voor het zadel waar je op gaat zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:25

Misschien moet jij dan eens een weekje meelopen op een topdressuurstal?
Je zult toch maar verschillende paarden rijden voor eigenaars, leuk kapitaaltje om steeds zadels aan te schaffen Clown Kun je net zo goed je eigen stalletje opstarten Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:42

Ik heb de derde optie gekozen.

Ik miste eigenlijk een vierde, de verantwoording van zowel ruiter als eigenaar.

Maar lang niet iedereen weet hoe een zadel moet liggen.
Denk dat dat er maar vrij weinig zijn.

En als je het al weet moet je nog vaak genoeg alles controleren, want een paard veranderd ook in bouw en de kussens van de zadels zakken ook in na verloop van tijd.

Ik weet zelf bij mij op de club rijden ook veel mensen die meer dan 1 paard hebben en ja die gebruiken op meerdere paarden hetzelfde zadel.
Dat gaat bij de meesten een aantal maand/ jaar goed en dan komen ineens de problemen.
Zo ook een ruiter waar ik vaak mee op concours ging om te groomen.
Hij reed al een tijd in de Z en opeens begon het paard te weigeren of te staken.
Ik voelde duidelijke spanning op zijn rug nadat we na het rijden het zadel eraf haalden.
Als ik zijn ruggegraat navoelde drukte hij zijn rug weg van de pijn.
Ik heb heml gezegd dat het waarschijnlijk van het zadel komt, na maanden van prutsen met deze combinatie zijn ze eindelijk op mijn advies overstag gegaan en hebben voor dit paard een zadel aan laten passen. resultaat: een vrijwel foutloos parcours in de ZZ na een passend zadel.
Bij deze mensen zijn de ogen geopend en daar ben ik ook blij om, maar het grootste deel van de ruiters en amazones rijden voor hun eigen plezier en kijken niet verder.
Ze zien paarden als een gebruiksvoorwerp.
Heel hard, maar zo ervaar ik het.

Zelf wist ik er vroeger ook niks vanaf.
Ik heb 2 1/2 jaar op een handelsstal gewerkt en ja 2 zadels tot mijn beschikking.
Een spring en dressuur van stubben.
Kwalitatief erg fijne en goede zadels en als ie niet goed lag, opvullen met bontjes, gelpads of wat er nog meer voorhanden was.
Ik deed dat omdat ik er niets méér vanaf wist.
Ik dacht ook: een zadel koop je eenmaal voor het paard en dan ben je klaar.
Uiteraard elk jaar even controleren en opvullen, maar meer was er niet bij.

Opvullen werd gedaan door de plaatselijke zadelmaker/ schoenmaker en nu ik nadenk kan ik mij inderdaad herinneren dat je het zadel ernaartoe bracht en een dag later weer op kon halen.
Het paard werd er niet eens bijgehaald.

Toen ik na de pony-periode een eigen paard aanschafte en deze op 4-jarige leeftijd zadelmak maakte was er niks aan de hand.
De problemen kwamen na goed 2 jaar.
Paard begon vanuit het niets te steigeren en kreeg zadelneid.
Gelukkig heb ik de juiste mensen ontmoet die mij het en en ander uitlegden over het welzijn van het paard en het aanmeten van zadels was ook 1 van die punten.

Ik heb er goed overna gedacht en ben uiteindelijk overstag gegaan.
Ik heb een zadel aan laten meten aan en mijn paard en ikzelf.
Na 3 weken was het klaar en sindsdien heeft het nog zo'n 2 maand geduurd voor wij weer matchten, maar daarna ging het weer bergop met rijden.
We kregen er weer plezier in.

Ik heb dus vanaf mijn 12e tot mijn 24e zitten kl*ten met zadels.
Daarna ben ik mij er meer in gaan verdiepen en weet ik nu veel meer.

Daar bedoel ik mee te zeggen.
Tegenwoordig wordt er wel meer aandacht aan geschonken dan vroeger, maar zelfs nu weten er nog maar bar weinig mensen hoe een zadel moet liggen.
Als ik zelf een dag naar concours ga, let ik vaak op de ligging van de zadels bij de ruiters en ik kan je garanderen dat er maar een klein gedeelte daadwerkelijk juist ligt.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:50

Ik vind het de verandwoordelijkheid van de eigenaar, mijn pony wordt door twee meiden gereden, zelf rij ik niet meer met haar, natuurlijk zorg ik wel dat er goed passend harnachament aanwezig is. Ik verwacht wel van de meiden dat zij op z'n tijd eens het zadel + hoofdstel schoonmaken, vetten e.d. mocht er iets stuk zijn, zijn de kosten voor mij, tenzij het de schuld van de meiden is, maar daar heb ik nooit iets over hoeven te zeggen, ze zorgen keurig dat de spullen in orde zijn en vervangen het als ze iets, per ongeluk, kapot maken.

Verder heb ik juist liever niet dat ze met hun eigen spullen gaan rijden, ik heb liever dat ze met mijn zadel e.d. rijden, omdat ik zeker weet dat het past, slijtage e.d. het zijn gebruiksvoorwerpen, dus daar kom je gewoon niet onderuit.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:50

Ik heb ook een verzorgfjordje en hij heeft een zadel dat voor geen meter past!
De drukpunten zitten niet goed en het zadel mag wel wat opgevuld worden (vooral achter!)
Mijn verzorgfjord heeft géén schoft, dus dat ziet er heel raar uit, want de voorboom staat er een heel stuk boven. Ook is het zo als, wanneer je gaat rijden, het zadel naar rechts gaat hangen, de hele tijd en dat is vervelend, voor mij en het paard! De eigenaressen rijd er niet veel meer op de laatste tijd, maar ze heeft me (2 maanden terug) gezecht dat ze een nieuw zadel zou kopen..
Ook heeft mijn vz-fjord een zweetdeken, terwijl ze toch wel een winterdeken binnenkort moet krijgen?

Ik zou best wel mee willen betalen, maar ookweer niet álles, want het is mijn verzorgpony.
Ik zou best een nieuw deken voor haar willen kopen, dat vind ik helemaal geen probleem.. Ik heb al wat meer dingen voor haar gekocht.. Maar dat zadel is toch wel een klein probleempje..
Ik heb totaal geen problemen met de eigenaresse, maar vind het toch wel vervelend dat ik mijn vz-fjord geen ander zadel heeft, want het is geen pretje, voor geen van ons bijde.. En het springen is ook niet zo fijn met dat zadel.. Maargoed..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:59

@Femkuh.
Wat vervelend.
Ik begrijp zeer zeker dat je niet verder wilt rijden met dit zadel omdat dit absoluut niet past, maar waarom ga je dan niet zonder zadel rijden?
Je kunt dan een dik dekje met een longeersingel opdoen zodat je iets meer stevigheid hebt.
Dat is altijd beter dan rijden met een absoluut niet passend zadel.