Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lalidan schreef:Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Vinden jullie dat niet enigzins gelijk staan aan dierenmishandeling? Bewust op een paard stappen waarvan je weet dat het zadel niet goed ligt, waarvan je weet dat je het paard op zijn minst ongemak bezorgd???
Voor de duidelijkheid: Ik heb het wel over degene die door hebben dat het zadel niet past of niet lekker ligt. Die kindertjes met hun verzorgpony'tjes kan je dit niet aanrekenen vind ik, maar zoals wat Mistral 94 schrijft vind ik dus echt niet kunnen. Ze wéét dat het zadel niet past, ze wéét dat er wat aan gedaan moet worden, en toch stapt ze doodleuk op het paard...... En niet 1 keer, maar jarenlang!!! En waarom? omdat ze vind dat de eigenaar het moet doen, en die geld uitgeeft aan setjes ipv aan een goed zadel. En wie is de dupe???? Juist, het paard.....
Ik vind echt dat je op dat moment als ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen en moet zeggen dat je dan niet op het paard stapt.
Citaat:Klopt je kunt zeggen dan stap ik niet meer op. Maar dan zoekt de eigenaar een volgende en laat die ermee door rijden
Citaat:Overigens vind ik jou verhaal zwaar overtrokken want iedereen loopt hier op bokt schijnheilig te doen dat het tuigage perfect past bla bla bla.
Lalidan schreef:Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Vinden jullie dat niet enigzins gelijk staan aan dierenmishandeling? Bewust op een paard stappen waarvan je weet dat het zadel niet goed ligt, waarvan je weet dat je het paard op zijn minst ongemak bezorgd???
Urielle schreef:Lalidan schreef:Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Ja, ik stap gewoon op, tenzij het paard echt drukkingen krijgt oid. En nee, ik vind dat geen dierenmishandeling. Er lopen vrijwel geen paarden rond met perfect passende zadels dus ik vind dat de invloed ervan vaak ook wat overdreven wordt. Als je je paard echt geen ongemak wil bezorgen moet je eerlijk zijn en er helemaal niet opstappen want ook jij als ruiter, hoe goed je ook rijdt, bezorgt een paard ongemak door uberhaupt al op de rug te gaan zitten.
taffy schreef:De invloed van slecht passende zadels is helaas juist zeer aanwezig.
Weggevallen rugspieren b.v. meer paarden hebben het wel dan niet,er staat vaak veel spanning op de rug,maar het word vaak niet opgemerkt.
Urielle schreef:taffy schreef:De invloed van slecht passende zadels is helaas juist zeer aanwezig.
Weggevallen rugspieren b.v. meer paarden hebben het wel dan niet,er staat vaak veel spanning op de rug,maar het word vaak niet opgemerkt.
En in heeeeeel veel gevallen komt dat niet eens per se door het zadel maar door de ruiter die niet kan zitten.
Als ik even naar de rug van Wrangler kijk: die moet nog veel bespiering krijgen en veel uitzetten omdat het gewoon een jong kereltje is. Die rug loopt dus nog een beetje als een 'dakje'. Daarnaast wil hij nog al eens wisselen van omvang. Wat voor zadel je daar ook op legt, de kussens volgen niet in een zelfde lijn de rug. Toch loopt dat paard super over de rug, met heel veel veer, elasticiteit en lossigheid. En dat heeft ie niet eens aan mij te danken want ik kan niet meer goed zitten.
Ook de paarden bij ons op stal, een ervan (haar eigen paard) loopt nota bene bijna Grand Prix. De amazone rijdt ze ontzettend goed over de rug, ze zijn dürchlassig, je ziet de paarden verbeteren per week dat ze er staan. Maar op die paarden ligt gewoon een zadel met medium boom, bontje eronder en dat moet dan maar passen. Echt niet elk handelspaard krijgt een zadel aangemeten, er wordt gewoon gekeken of het zadel 'min of meer' kan.