Vraagje over de slofteugel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TouchAndGo

Re: Vraagje over de slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:14

Ik rijd ook met slof. Want k kom van een pony van 1.40 en k heb nu een paard van 1.73 en hijs best moeilijk te rijden. En iemand van bijv. 80 kilo zou er zo mee weg rijden niks aan het handje. Maar k bén gewoon niet zo groot en sterk dus dan heb je soms gewoon hulp nodig.

K vond het eerst ook niks, maar als je hem goed gebruikt op het juiste moment je hand ontspant. Dan is er niks verkeerds aan dat ding. Hij vind het gewoon moeilijk om z'n achterhand te gebruiken en op deze manier word het veel beter!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:43

@Bojangles met hobbelen bedoel ik gewoon voor de lol wat rondrijden (zoals ik vroeger ook heb gedaan met mn 1e pony)
Jij begint gelijk van ik hobbel niet (duh heb ik ook niet gezegd)

Die zweep wordt niet gebruikt maar is als hulpmiddel, daar is de slof ook voor bedoeld als hulpmiddel dus in mijn ogen hetzelfde.

Zweep kan ook verkeerd gebruikt worden, net als de slof.
Dat is waar het mij om gaat, alles wat je gebruikt kan verkeerd gebruikt worden.

Zoals ik al vaker heb gezegd ik gebruik hem liever ook niet en heb hem gelukkig bij het paard dat ik nu heb ook niet nodig gehad.
Ik heb haar zelf ingereden en alleen de pessoa als hulpmiddel met het longeren, verder nooit iets bij dr gebruikt.

Als ik ooit de Z berijk wil ik thuis ook alles kunnen op een trensje en zonder sporen.
Maar soms ontkom je er gewoon niet aan om het te gebruiken, voor net dat kleine beetje extra om het op te lossen kan het gewoon handig zijn.

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:53

Mensen,

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Haha!

Ik wil graag bij deze ook even duidelijk maken dat het sowieso geen keuze is die ik ZELF heb gemaakt. Ik ga rijden met een slofteugel vanwege een potentieel verzorgpaardje; de eigenaresse hiervan berijdt 'm met slofteugel en is niet van plan daar verandering in aan te brengen.

Ik zou zeggen dat het feit dat ik mijn best doe zo goed mogelijk ermee te rijden, blijk geeft van het feit dat ik het ook voor het paard zo aangenaam mogelijk wil maken. Sommigen van jullie zijn wel érg snel met oordelen... Vrij onterecht, als je het mij vraagt.

Maar in elk geval: wederom, bedankt voor de tips, ze zijn zeker te gebruiken Lachen

Edit: Ik ben het zelf overigens eens met bovenstaande reactie; mocht ik ooit in de Z rijden, dan wil ik alles ook kunnen zonder hulpmiddelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:50

@ Aya: in dat geval: hou de slofteugel altijd zo lang dat hij bijna nooit zal inwerken. Je hebt de slof er dan aanhangen omdat het van de eigenaresse moet, en niet omdat je hem wilt gebruiken. Let wel op dat de slof niet zo lang is dat het paard er met een gekke sprong in kan komen met de benen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:31

Miska schreef:
@ ikje...!
Ik weet idd niet waarom Aya met een slofteugel wil gaan rijden, dat is toch ook mijn vraag!! Omdat ik erg benieuwd ben of er wel goed over nagedacht is, om een slofteugel in te zetten. En zoals Bojangles zegt HET IS MIJN MENING!!!

Jij zegt EERST dat de TS de slof eraf moet laten, en pas daarna vraag je waarom ze die slof nodig heeft.
Dat vind ik de verkeerde volgorde. Eerst vragen naar het hoe en waarom, en pas daarna gaan schreeuwen dat die slof eraf moet was imo een logischere volgorde.

Miska schreef:
En in welke gevallen vind jij het een uitkomst dan? Als je paard het hoofd omhoog doet, niet aan de teugel wil lopen en geneigd is er vandoor te gaan?! Dan DENK ik dat je duidelijk een stukje communicatie mist met je paard! Hij doet dat namelijk niet zonder reden! En er zijn andere vriendelijkere manieren genoeg!

Heb je mij horen zeggen dat ik het in DIE situatie een uitkomst vind?
Nee hoor!
Wanneer wel/geen slof is helemaal afhankelijk van het paard, de ruiter, de combinatie en het specifieke probleem.
Er zijn ruiters die ik never nooit een slof in handen zal willen geven, en paarden waar ik er nooit een slof aan zal hangen.

Miska schreef:
Ik VIND het gewoon veel belangrijker dat je 1st ergens goed over nadenkt, wat je beweegredenen zijn waarom je iets wil inzetten. Voordat je je paard "mis"handelt.

Op dat woord "mishandelen" ga ik niet verder in.
Dat is al een uitgekauwde discussie.

Miska schreef:
Dus voordat je iemand advies geeft over hoe je iets moet gebruiken vraag dan 1st wat de reden is waarom ze zoiets willen gebruiken! Om onnodige misverstanden te voorkomen!

Hmmm, was jij niet degene die eerst ging schreeuwen, en daarna pas ging vragen? Verward

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:36

areke schreef:
Ik heb zondag voor het eerst 2 sprongetjes gemaakt met mn paard en ben er dus ook achter dat ze ontzettend heet wordt.
Dus als ik serieus ga spingen wordt het toch met een hulpmiddel.

Kijk goed uit met het gebruik van de slof bij het springen!
Maak hem opzij vast of haal m er helemaal af, het gebeurt al snel dat een paard en met een voorbeen doorheen springt, en dan heb je een groot probleem.....

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:33

ikje schreef:
areke schreef:
Ik heb zondag voor het eerst 2 sprongetjes gemaakt met mn paard en ben er dus ook achter dat ze ontzettend heet wordt.
Dus als ik serieus ga spingen wordt het toch met een hulpmiddel.

Kijk goed uit met het gebruik van de slof bij het springen!
Maak hem opzij vast of haal m er helemaal af, het gebeurt al snel dat een paard en met een voorbeen doorheen springt, en dan heb je een groot probleem.....

Ik heb het ook niet over de slof in dit geval, slof en springen zijn 2 dingen die bij mij niet samen gaan.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:58

Ik ga niet in op waarom je met slof gaat rijden,

En ook op mensen die commetaar op mijn foto hebben, ook daar ga ik niet op in..

ik weet wat ik doe Knipoog

Afbeelding

Ik leg in het einde een knoop, dan hangt hij gewoon los... Als ik hem dan nodig heb, pak ik hem er bij...

Zo kom je niet in de knoop Knipoog

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:02

Ik ben helemaal geen voorstander van de Slof.

Toch hebben we afgelopen week de slof er even aangehangen om door een lastig punt te komen.
Hetzelfde dus als Izzy
Citaat:
stak ze haar hoofd in de lucht, drukte haar rug weg

Na een paar maal met slof gereden te hebben en alleen gebruikt te hebben bij de oefening die meer bevestigd moest worden, is de slof inmiddels weer verdwenen.

Soms gaat het net even makkelijker, als steeds het gevecht te moeten blijven aangaan.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:33

ik heb 1 keer gezien dat er aan een manege paard een slof werd gehangen omdat de ruiter geen controle meer had over richting en tempo... ik had dr dan persoonlijk een ruiter opgezet die m wel aan had gekunt ipv dr een slof aan te hangen.. maja wie ben ik om dat te zegge..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:36

@ ikje!!

Ik geloof dat je je een beetje persoonlijk aangesproken voelt of niet?!
En ook heb je mijn reacties niet goed gelezen!
Ik de-adviseer 1st idd het gebruik van de slof! Ook enig besef waarom?!
Ik heb misschien een andere stijl van dingen verwoorden en in een volgens jou verkeerde volgorde, maar who gives a oliebol?!
Maar het maakt ook niet uit wat jij over mij denkt en vindt en beweert.
Jouw waarheid hoeft de mijne niet te zijn.
En het interesseert me echt geen ene moer wat iemand met die informatie doet, ik bekijk het uit het oogpunt van het paard die jou een duidelijke boodschap probeert te vertellen. Helaas gezien is niet iedereen capabel genoeg om dat in te zien of besefffen!
Succes ermee!
Veel ruk en trek plezier!

Paarden leren ons levenslessen!!
What horses can teach us is only limited by our ability to understand,
what they're willing to give us, is only limited by our ability to receive!!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:52

Er vraagt iemand praktische tips hoe het beste met een slof te rijden, niet of een slof goed is of voor en nadelen.
Ik begrijp dus niet goed waarom zo'n vraag altijd moet resulteren in een discussie over het wel of niet met slof rijden, lijkt me dat hier voldoende topics over zijn.

sophie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:31

Mensen waarom zoveel kritiek op slofteugels.mijn merry is 17j oude en kend niet hoe ze haar hals moet plooien en haar gat ondering moet werken.ik ben nu ook al enkele weken begonen met slof te rijden en mijn merry loopt in stap al mooi naar beneden en dit door de slof ,in draf en galop verzet ze haar nog steets.ik ben erg blij dat ik met een slof ben beginen te rijden al is dit niet natuurlijk ,maar hoe denk jij dat al die prof ruiters dit verkrijgen ook met slof (maar dat ziet niemand hoor ,dit gebeurt achter de schermen,en ik zeg dit omdat ik het van een top ruiter zelf weet).dus laat ieder zijn ding doen en als mensen raad geeft val deze persoon niet aan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:35

héél oud topic, TEM!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:45

Wat een geruzie weer!!! Jeez mensen val elkaar nou eens niet zo aan!

Hulpstukken zijn wat ze zijn: HULPstukken. Je gebruikt ze even als het echt nodig is, en dan laat je ze weer links liggen. Ik zeg altijd over sporen: je mag wel mét sporen rijden, maar niet óp je sporen.
En datzelfde geldt ook voor de slof. Ik heb ook wel eens iemand met constante druk op de slof zijn paard naar beneden zien rijden en daar houden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Uit de OP begrijp ik direct dat TS zich ervan bewust is dat de slof met zorg moet worden gebruikt en niet dient voor het naar beneden trekken van het paard.
Ik zie een aantal mensen die rustig haar vraag beantwoorden, en daar tussendoor hele boze reacties die in mijn ogen onnodig zijn.

Even adem halen en tot 10 tellen......

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:46

Ghehehe, zie nu idd pas hoe oud dit topic is!!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:20

Pfffff wat erg zie een reactie van mezelf van 5 jaar geleden. Ben ik blij dat ik inmiddels wijzer ben geworden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:07

Ik vind jouw reactie niet zo schokkend hoor :-)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:09

Wel als ik nu bedenk wat voor paard het was en om wat voor reden ik er een slofteugel om heen hing.
Had het beter op kunnen lossen met deskundige hulp dan een slofteugel.
We zijn nu gelukkig wat wijzer. En zoek nu ook eerst professionele begeleiding als ik iets niet voor mekaar krijg.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:11

Ach zo, heel slim. Ik bedoel eigenlijk dat jouw gebruik toch voorzichtig was, dus zo erg was je niet hoor! :-)

Ikzelf vind slof toch vooral symptoombestrijding. Wanneer met ervoor kiest het paard door slof naar beneden te laten lopen, of iig dat hij zijn hoofd niet omhoog doet, kan je cruciale signalen missen. Het paard kan wel rugklachten hebben. Wanneer je dan zonder slof probeert naar beneden te rijden, zal het paard kans hebben te protesteren. Met slof heeft het paard geen keuze.

Dit zeg ik overigens met respect voor diegene die met slof rijden, ik ben ook niet wat je noemt een hulpteugel expert.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:38

Zeer oud topic, slotje.