Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:31

Somebitch schreef:
dat slaat nergens op Bloos

En dat is JOUW mening.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:31

Dat is NIET mijn mening want ik heb duidelijk gezien dat iemand dat heeft bereikt met haar paard Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:34

Laten we het bij mijn vraag in de begin post houden. Knipoog

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:36

ehm, volgens mij stelt de knhs het niet zo op prijs als je zonder hoofdstel aan komt zetten.
Vandaar dat ik dat bitje ook thuis maar in houd. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:41

Somebitch schreef:
Dat is NIET mijn mening want ik heb duidelijk gezien dat iemand dat heeft bereikt met haar paard Lachen
In de officiele dressuursport??

Dan nog is het jouw mening Clown Want jij vindt mijn opmerking nergens opslaan. Een ander zal het met me eens zijn. En als jij Z tot de hogere klasse wilt rekenen is ook dat jouw mening. Ik reken de Z, net als het knhs, tot de basis.

LilianR schreef:
Laten we het bij mijn vraag in de begin post houden. Knipoog

Ja Daar heb je al antwoord op Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:45

Ik rijd met en zonder bit, ligt er een beetje aan wat we gaan doen. Soms met bosal, dan is ht gewoon rustig, ontspannen rijden, en oefenen. En soms met dubbelgebroken bustrens, voor als we wat meer moeilijke oefeningen gaan doen; veel buigingen, kleine voltes.. Die hulpen komen dan net wat beter door. Mijn teugels hangen wel altijd vrij losjes, en met een normaal bitje hoef ik de teugel dan alleen iets naar buiten te houden zonder aan het bit te trekken. Met een bosal moet ik er dan wél vaak iets druk op zetten. Dus eigenlijk vooral voor verfijning van de hulpen.
Op buitenrit heb ik een ongebroken shankbit met korte scharen. De teugels hangen dan wel altijd los, maar meneer ziet nog wel eens een pluk gras staan, en met een normaal bit of bosal trekt hij me bijna uit het zadel, met dit bit kan ik hem met een pink weer omhoog halen. (om daarna uiteraard weer meer ruimte te geven) Ik merk ook dat ik hem zo in stap wat beter bij me kan houden als hij iets spannends ziet. Op mijn bosal lukt dat nog niet zo goed, misschien later wel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:51

Om het maar bij de topic te houden; Ik rij met bit omdat ik dat met buitenrijden veiliger vind; zit tussen de oren, weet ik, maar als ik denk dat ik controle heb, denkt mn paard dat ook (dat ik controle heb). Verhitte discussies over wie de leiding heeft op een druk kruispunt zie ik niet zo zitten, verkeer om me heen waarschijnlijk ook niet. Thuis mag ik wel graag bitloos rijden, goede checkup om te zien of je het wel echt met je zit doet en ik vind het eigenlijk gewoon heel gaaf. We kunnen het zelfs met alleen een touwtje en dan nog zelfs achterwaarts en rollback, vink toch wel heel tof (applaus voor mn paard, niet voor mij, zij kon t al).
Oefeningen rij ik met en zonder, als ik met rij dan met een shanks en doorhangend teugeltje of met dubbelgebroken trensbitje.
Heb wel altijd uit gewoonte met bit gereden. Pas toen ik overstapte naar western en een heel stugge haflinger te rijden kreeg ben ik op aanraden van een instructrice (weer applaus, nu voor haar, meestal krijg je dan een scherp bit aangepraat, zij kwam met bitloos, toch weer tof)met een halster gaan rijden. Ging zo super dat ik het er in heb gehouden.
Ken trouwens ook wel voorbeelden van dressuur met bv alleen een halsring, er is zelfs een Duitse springruiter, dacht Jurgen Krakow of zoiets, die springt met een bosal!
Vind het zelf het mooist als iemand zonder iets rijdt. Maar uiteindelijk is het toch je eigen keuze en wat jij en je paard fijn/veilig vinden denk ik dan maar.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:54

In Nederland rijd ik met bit op de manege. (reden; manege. Kan niet zomaar zonder bit gaan rijden. Met de mogelijke toekomstige bijrijdpony wordt ook met bit gereden; voor evt. wedstrijden en ze kan nu al goed aan de scheur gaan, zonder bit wordt het waarschijnlijk nog moeilijker om haar te stoppen.)

In Bonaire rijd ik als tourguide zonder bit, omdat;

1. de paarden dat nu gewend zijn en er ook goed op reageren en
2. in verband met de toeristen. Die willen nog wel eens aan de teugels gaan hangen, en als ze dan een bit in hebben kan dat erg pijnlijk aflopen voor de pony's. Met de hackamores die we gebruiken is dit een kleiner probleem. Als er teveel druk op de teugels komt schrikken ze en lopen ze achteruit. Dus we zien het meteen als mensen te veel trekken Clown

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:03

Ik rijd altijd met bit.
Ten eerste omdat de paarden waarmee ik rij dat zo gewoon zijn en het bit zonder problemen aannemen. (Waarom iets veranderen dat fijn gaat denk ik dan altijd)
Ten tweede omdat ik zelf ook gewoon ben van ermee om te gaan. Zoals eerder gezegd werd, ruwe hand, ruw bit, fijne hand, fijn bit.
Ten derde omdat het op wedstrijden niet anders mag.
Ten vierde omdat ik toch nog maar heel weinig combinaties zonder bit in de Z dressuur zie lopen.
Ten vijfde omdat niet alle paarden die druk kunnen verdragen, vooral jonge paarden kunnen het daarmee lastig hebben. Ik longeer bijvoorbeeld regelmatig met kaptoom (jonge paarden) maar bij sommigen is dit niet te doen omdat zij bang worden als je een beetje druk uitoefend.

En of het nu zielig of niet is, dat hangt af van de ruiter hoe die het gebruikt. Ieder zijn ding zou ik zeggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:11

LilianR schreef:
Ik ben toch eigenlijk wel heel benieuwd naar redenen om met bit te rijden. Lachen

Dus: waarom rijd jij met bit?

Gr. Lilian

omdat ik het nog nooit geprobeerd heb en ook het nut er niet van inzie om het te gaan proberen Clown

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:19

uit gewoonte eigenlijk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:22

Izzy19 schreef:
Ik rijd altijd met bit.
Ten eerste omdat de paarden waarmee ik rij dat zo gewoon zijn en het bit zonder problemen aannemen. (Waarom iets veranderen dat fijn gaat denk ik dan altijd)
Ten tweede omdat ik zelf ook gewoon ben van ermee om te gaan. Zoals eerder gezegd werd, ruwe hand, ruw bit, fijne hand, fijn bit.
Ten derde omdat het op wedstrijden niet anders mag.
Ten vierde omdat ik toch nog maar heel weinig combinaties zonder bit in de Z dressuur zie lopen.
Ten vijfde omdat niet alle paarden die druk kunnen verdragen, vooral jonge paarden kunnen het daarmee lastig hebben. Ik longeer bijvoorbeeld regelmatig met kaptoom (jonge paarden) maar bij sommigen is dit niet te doen omdat zij bang worden als je een beetje druk uitoefend.

En of het nu zielig of niet is, dat hangt af van de ruiter hoe die het gebruikt. Ieder zijn ding zou ik zeggen Knipoog

ben ik het mee eens en verwoord wat ik dr over voel

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:30

Ik ben met een bit begonnen omdat ik dat zo gewoon was. Nu weet ik dat mijn paard nogal erg weinig plaats heeft in de mond en gebruik in een hackamore (zo eentje met korte scharen). Ze reageert er erg goed op maar ik zoek toch nog een geschikt bitje om wat fijnere oefeningen mee te rijden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:17

waarom ik met bit rijd?

tja, dressuur rijden zonder bit vind ik niet echt ene fijne optie. maar de reden dat ik met bit rijd is om het paard fijn te laten lopen met lichte druk in zijn mond mijn handen, en direct dat ik control over hem/haar houd

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:37

Tsja, ik weet niet.. Ik heb haar zo ingereden, ze is er aan gewend enzo. En aangezien mijn pony buiten er nog wel eens vandoor wil crossen en ik haar soms al moeilijk gehouden krijg, voel ik me toch iets veiliger met een bit (niet dat een bit een paard moet stoppen, maar toch..)
Ik heb trouwens een keer geprobeerd bitloos te rijden, maar mevrouw ging toen met mij lopen ipv andersom Clown ( ze liep naar elke pluk gras toe en begon gewoon steeds te eten) dus dat was niet zo'n succes.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:38

ok jammer!!!!!!
dat jipsy niet zonder bit kan he maar toch hihi Haha!
maar jipsy loopt nu heel mooi aan de teugels he joyseeeeee

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:40

zet hem op he joyse met jipsy....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:42

Omdat je niet zonder bit mag rijden op onze manege.. Clown (Best logisch eigenlijk..)
Maar als ik een eigen pony zou krijgen, zou dat misschien zeker we een optie zijn, omdat het me wel aanspreekt, zonder bit rijden.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:44

Ik rijd met bit en dat is ook paardvriendelijk als je het bit goed gebruikt, ik denk dat zonder bit rijden ook paardonvriendelijk is als je het niet goed gebruikt misschien nog wel erger dan bij een bitje, dus begin er niet zomaar aan zou ik zeggen als je er geen verstand van hebt, want het lijkt alsof het tegenwoordig mode is om zonder bit te rijden.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:14

Ik rijd met bit tijdens het gymnastiseren (dressuur wil ik 't niet noemen Bloos ) omdat ik 'm dan net dat beetje verder nageeflijk krijg dan zonder bit.
Verder rijd ik in het bos ook wel bitloos (hackamore of sidepull) als ik daar niet ook dressuurmatig rond wil rijden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:28

Ik heb onlangs geprobeerd mijn pittige bijrijdtinker te rijden zonder bit...ze maakte mij...ehm..nogal pijnlijk duidelijk hier niet van gediend te zijn en liep voor het gemak vervolgens op 2 benen. Toen we vervolgens haar eigen hoofdstel (met bit) weer omdeden waren er geen verdere problemen. Aangezien dit de eerste keer was wil ik nog niet uitsluiten dat het niet aan iets anders gelegen kan hebben (longeren ging bijvoorbeeld zonder problemen en de teugels had ik nog niet eens opgenomen (het is trouwens een cross rope bridle)) maar voorlopig is dit de reden waarom ik haar met bit rijd.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:57

Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.

Een bit lijkt onvriendelijk, maar hard aan een bitloze optoming trekken zorgt voor een gebroken neusbeen. Denk daar maar eens aan als je je bitje van stal haalt. Hard aan het bit trekken zorgt voor geen gebroken onderdelen bij het dier.

De neus is net zo gevoelig als de mond, dus mensen die denken vriendelijker te zijn met bitloos, komen helaas bedrogen uit.

De enige methode die me echt vriendelijker lijkt, is een halsring.

Een paard kan overigens beter ademen mét bit dan zonder bit. Zie recente onderzoeken. Slikken kan ook prima. Heeft dus nergens last van. Een bitloze optoming drukt nogal eens de neusgaten dicht.

Voor mij dus echt geen bitloos, peins er niet over. Gewoon goed passend dun bitje en fluwelen hand en het rijden zonder druk aan de voorkant.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:03

Waarom met bit.

Doe het al jaren zo en bevalt goed Ja Heb niet het idee dat je een paard goed in aanleuning kunt hebben zonder bit.

Neus is minder gevoelig dan mond en het samenspel tussen ruiter en paard wordt dan minder. Let op, dressuurmatig gezien. Proefgericht.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:07

Ushi is niet mijn eigen paard en ze rijd ook wedstrijden.
Met bit bevalt het gewoon goed hoewel als ik de tijd had haar het bitloos rijden wel zou leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:08

Doordat ik ook graag wedstrijden rij en ik bij een goed passend bit en vriendelijke hand het niet als onprettig ervaar voor het paard.

Daar integen rij ik ook wel eens voor de fun bitloos en ondervind daar geen gekke dingen dan Lachen
Gewoon een nageeflijk paard, waarin ook de onderdelen van een (Z) proef goed te rijden waren.
Sommige onderdelen iets minder, maar wel uitvoerbaar, wat voor mij dan meteen een graadmeter was dat ik daar nog meer op zit en been moest rijden en minder op hand.