Boomloos zadel!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Boomloos zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:08

kwa drukverdeling, een boomlooszadel zal niet de druk verdelen zoals een boom of western zadel dat doet
namelijk het gewicht van de ruiter verdelen over een groter oppervlak dan de zitbeenderen, kont en bovenbenen van de ruiter
een boomlooszadel zorgt doormiddel van flexibele lagen , en vulmiddelen (inlages, speciaal dekje en in sommige gevallen kussen zoals je ze ziet bij engelse boomzadels)
dat de drukpunt belasting van de zitbeenderen en de druk van de kont en bovenbenen van de ruiter geen punt belasting is ...
maar als je heel vel intensief rijd met daarbij veel verlichte zit en of lichtrijden dna kan het zijn dat er te veel belasting op het punt van de beugelriem ophanging komt

je zit word idd ook anders
je zit dichter op je paard en de zit is platter waardoor je bij je heupen al wijder komt te zitten
dta je hierdoor niet kunt lichtrijden of geen evenwicht meer zou hebben is onzn ...het is niet zo dat je met je knieen rechtvooruit zit zoals op een stoel ...
zonder zadel kan ik ook lichtrijden ,d us waarom niet met een boomloos zadel

nogmaals, het blijft een kwestie van " past het bij de combinatie paard en ruiter, en ook niet onbelangrijk , het doel/rijstijl

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:42

Dank jullie allemaal, ik denk dat ik toch maar met het gewone goedpassende dressuurzadel met boom ga rijden! Het is niet mijn paard en dus al helemaal niet de bedoeling misschien drukkingen op te lopen.. Beter het zekere voor het onzekere neem ik maar! Verder rijd ik op een andere pony wel boomloos, dus mijn boomloze zadel is er niet voor de katse k*t!! Bedankt allemaal voor de tips etc!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:44

Uuhh,met een boomzadel kan je ook drukkingen oplopen.
Nog nooit een bruin paard gezien met van die schattige witte vlekjes op en rond de schoft?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:50

jawel, mijn shetlander was zwart en heeft het ook heel erg gehad! maar het boomzadel ligt er al bijna 3 jaar elke dag op, dus ik denk dat het slimmer is die te nemen, zoals ik al zei.. beter het zekere voor het onzekere!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:14

draumpje schreef:
je zit dichter op je paard en de zit is platter waardoor je bij je heupen al wijder komt te zitten
dta je hierdoor niet kunt lichtrijden of geen evenwicht meer zou hebben is onzn ...het is niet zo dat je met je knieen rechtvooruit zit zoals op een stoel ...
zonder zadel kan ik ook lichtrijden, dus waarom niet met een boomloos zadel

Idd ik kan zonder zadel lichtrijden, maar of dit lekker voelt voor mijn paard... Ik heb immers alleen mijn bovenbenen en om enigsinds omhoog te komen zal ik deze erg moeten gebruiken, en dan het rustig weer gaan zitten. Ik krijg zelf aan de binnenkant van mijn benen dan schuurplekken, dus weet niet wat mijn paard voelt.

Evenwicht. Als je kijkt naar hoe de meeste zitten in een boomloos zadel is dat toch met hun benen enigsins voor de massa. Ga zelf eens in deze vorm op de grond staan, dus benen wijder etc. Om dan te kunnen blijven staan zul je voorover moeten leunen. Hierdoor moet je dus dingen compenseren en span je spieren aan die je niet hoort aan te spannen, en dat voelt je paard echt wel. Probeer nu eens op dezelfde manier te lichtrijden zo op de grond als dat je op een boomloos zadel zal doen. Kun je weer rustig gaan zitten? Probeer het desnoods eens in het zadel, je merkt dat je of naar voren moet gaan leunen of je benen meer onder je. Het heeft dus wel degelijk iets met evenwicht en lichtrijden te maken. Nu heb je ook boomloos met vorm op zadel, dan heb je het waarschijnlijk al minder. Maar als je kritisch gaat kijken. Je zit dichter bij je paard dus hebt meer contact (vind ik persoonlijk ook zo fijn van het zonder zadel rijden, maar tegelijkertijd wordt je zit minder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:21

lailapri schreef:
draumpje schreef:
zonder zadel kan ik ook lichtrijden, dus waarom niet met een boomloos zadel

Idd ik kan zonder zadel lichtrijden, maar of dit lekker voelt voor mijn paard... Ik heb immers alleen mijn bovenbenen en om enigsinds omhoog te komen zal ik deze erg moeten gebruiken, en dan het rustig weer gaan zitten. Ik krijg zelf aan de binnenkant van mijn benen dan schuurplekken, dus weet niet wat mijn paard voelt.

als ik lichtrijd zonder zadel of met zadel kost dit mij vrijwel evenveel energie en krachts inspanning...
vrij weinig ook nog eens ....
ook als je breder zit kun je gewoon recht op je paard zitten Lachen
tis alleen niet voor iedereen weggelegd (ik krijg op den duur last van mijn heupen als ik breed moet zitten )