Wij hebben thuis 2 paarden, echt totaal verschillend. De een is hardstikke rond, heeft weinig schoft en een bolle rug. De ander heeft een hoge schoft en is vrij smal. Een zelfde zadel zal dan ook nooit gaan passen bij deze 2. De meeste paarden hebben toch wel een andere bouw, dus denk dat elk paard gewoon een eigen zadel moet hebben.
waar ik rijd hebben ze een aantal zadels er is een lijstje wat op welk paard kan. er zijn paarden waar bij wijze van 3 zadels passen en bij een ander paard past maar 1 zadel.
Wij hebben 2 haflingers, moeder en zoon Dorritt heeft wel haar eigen zadel, maar als ik haar rijd, doe ik die van Macho er op. Past echt goed op alle 2, heb er naar laten kijken, paste prima!
Vind het wel een mooi streven, maar ook niet echt betaalbaar
Ik gebruik mijn zadel ook voor 3 paarden.. Hij zal dan wel niet perfect liggen, maar zeker wel acceptabel..(heeft genoeg ruimte voor hoge schoft enz) Overigens zijn het wel alle 3 vrij slanke, bloederige paarden..
Kan me voorstellen dat mijn zadel niet lekker ligt op een fjord oid.
Voor de handelstallen is het zeker niet haalbaar idd.. en voor de particulier ook niet ten alle tijden vrees ik ..
Als je bedenkt hoeveel dieren er met rugproblemen kampen denk ik dat er best wel een probleem mee kan zijn . Uiteindelijk beslist ieder voor zich, maar als particulier denk ik wel dat als je er voor kiest meerdere paarden te houden je er ook rekening mee moet houden dat je voor elk dier een ander zadel moet kunnen aanschaffen indien nodig. Dat is nou eenmaal het risico wat je loopt als er een ander dier bijkomt. Ook ik zelf hoop volgend jaar er een paard bij te kunnen kopen, maar ga er vanuit dat het dier een eigen zadel nodig zal hebben en houdt hier ook rekening mee.
Is acceptabel ook Houdt acceptabel in dat het zadel voor 90% goed ligt en met behulp van het 1 of het ander 99-100% heb ik er ook niet zo'n moeite mee, maar voor mijn eigen spul neem ik met minder ook niet meer genoegen. Acceptabel in de zin van eigenlijk past het niet, maar het moet maar (en gek genoeg heb ik dat toch al heel vaak gezien, ook bij mensen met maar 1 dier) wordt ik niet vrolijk van. Ik heb bij mijn eigen paard met het uitzoeken van een nieuw zadel gezien wat voor een ellende een acceptabel tot goed liggend zadel, volgens de experts, kan geven dat ik persoonlijk het zekere voor het onzekere neemt. Imo is het iig een aanschaf wat zeker de moeite waard is.
Maar we hebben het in het verleden dus ook gehad dat er 2 het prima redde met het zelfde zadel. 1 paard viel weg en de opvolger paste van alle 4 de zadels die er lagen helemaal geen.
ik vind het wel makkelijk als het zou kunnen passen maar dat geloof ik niet zoals ik krijg een nieuw zadel maar voor even kan ik er wel mee rijden op me ander paardje met een lekker dik bontje er onder tenzij hij helemal niet past dan doe ik het natuurlijk niet.
Ik heb twee pony's en één zadel. Het past op allebei prima, dus waarom dan een tweede zadel kopen? Als je paarden echt heel verschillend gebouwd zijn, lijkt het me wél verstandig om een tweede zadel aan te schaffen, maar als het zadel goed ligt zie ik het nut er niet van in.
Ik ben manegeruiter maar heb m'n eigen zadel en hoofdstel aangeschaft waar ik mee rij.
Mijn zadel hebben we tot nu toe op 5 verschillende paarden gepast, en op alle 5 past het prima.
Of jouw zadel makkelijk op meerdere paardenruggen (goed) past word mede bevorderd door hoge/brede kussens en een ver teruggesneden kamer.
Wees echter altijd bijzonder kritisch. Als je bedenkt dat (ca.) 60% van alle zadels die op paarden liggen niet goed passen moet je er dus niet te licht over denken. Als je niet weet waar je op moet letten en denkt: "Ach, het zal wel goed zijn", doe het dan liever niet, of laat er iemand bijkomen die terzake kundig is. In geval van twijfel: gewoon niet doen.
Wij hebben op stal de beschikking over 4 zadels en daar rijden we nu (even tellen hoor....) 9 paarden mee. Volgend jaar moeten er nog 6 ingereden worden en daar gaan we wss geen nieuwe zadels voor kopen. Het grote voordeel bij ons is dat veel van onze paarden familie van elkaar zijn, dus de meeste hebben wel ongeveer dezelfde bouw.
Bij ons op stal staan ook paarden voor de handel. Eigenaresse heeft gewoon een zadel met een medium boom en dat gaat op alle paarden, inclusief haar eigen Intermediaire paard. Ik heb zelf ook twee zadels: een met een mediumsmalle en een met een brede boom en die gaan ook overal op. Voor mijn eigen paard is de mediumsmal wel aangepast.
Ik heb 2 paarden en 3 zadels. Beide paarden hebben elk een aangepast zadel. Geen rug is gelijk en geen zadel is gelijk, elk paard verdiend een goed passend zadel. Vind het altijd wel jammer dat goed passend tuigage een lage prioriteit heeft Mijn zadels zijn inderdaad duurder dan de paarden zelf maar ik kan wel zeggen dat ik het qua tuigage voor elkaar heb