Martingaal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 23:42

amyke schreef:
3) op wedstrijd is ze druk en tijdens de trainingen wil ze nog wel eens een paar meter voor de sprong haar hoofd omhoog zwieren en lekker sneller beginnen te gaan ipv verzameld naar de sprong toe. Als ze haar hoofd zonder martingal omhoog smijt kan ik je verzekeren, ze kan aan je neus !

Waarom geen andere helm met gezichtsbescherming?
1) het geld groeit niet op mn rug en heb juist een nieuwe
2) Als ze een kopstoot geeft en de martingal is eraf zou het aan haar hoofd wel pijn kunnen doen, denk je ook niet?
3) Ik vind ze lelijk :S
4) je staat voor aap als je zo over straat moet en iedereen gaat denken dat je een motocross helm ophebt of dat je een moordlustig beest hebt of dat je heel veel inzit met je mooie gezichtje...

Ik wil niets bedoelen maar in Spanje is het toch een andere mentaliteit dan in België of Nederland..

Ok, je kent het probleem van de kopstoot en geeft VIJF non-argumenten voor het ontbreken van een paardrijhelm met beugel.
1. als het te koop is kan je die ook gelijk kopen en verder is de levensduur van een helm maar beperkt dus koop je vanzelf weer een nieuwe
2. als het pijn doet is het een zelftoegebrachte P+ en een perfécte negatieve leerervaring met voor jou ongewenst gedrag = winwin. Trouwens, waarom denk je dat een martingaal teveel kop omhoog beperkt? PIJN!
3. en een helm op zich niet? waarbij ik me afvraag hoe je iets lelijk kan vinden wat niet bestaat!!
4. waarom zou je niet zuinig zijn op je gezicht? Weet je hoeveel uitgegeven wordt aan plastische chirurgie aan gezichten waar niets foút mee is? Staat die nieuwe neus er mooi op mept het paard die in of steekt ie in het zand..
5. wat heeft de mentaliteit in België/NL of Spanje, laat staan een vermeend verschil, ermee van doen? Er is wereldwijd geen dergelijke helm...

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 23:50

Over smaak en ´lelijk´.

Hieronder twee keer dezelfde helm. GEEN paardrijhelm, maar dat is het punt niet. Ook niet of je het een mooie helm vindt of niet.
Het punt is hoeveel ´lelijker´ de tweede ´is´ en of je het verschil groter vindt dan de geboden extra bescherming.

Afbeelding

Afbeelding

Schroef een dergelijk beugel in zwart of grijs onder zeg een casco Duell en ík wil er drie.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 23:53

Nouvel schreef:
alle martingaals kunnen gelijk op marktplaats... Cool

Stuk fijner voor de paarden ja.
Helaas is er dan geen markt meer voor. Gelukkig zijn het de perfecte tie-straps.

hc

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:02

Allereerst vind ik de martingaal niks met de kinbescherming te maken hebben. De martingaal voorkomt namelijk niet dat het paard het hoofd omhoog gooit, tenzij de ruiter dan héél hard aan de teugels trekt. De martingaal zorgt er voor dat als je paard zijn hoofd omhoog gooit, je nog met de teugels op de lagen in kan werken en dus nog controle houdt. Misschien hangen mensen hem er voor een andere reden aan, maar denk dat dat meer in het koppie zit dan! Want hoeveel paarden zie je met de martingaal eraan nog met de kop tien meter in de lucht lopen???

Wat betreft die cap met kinbescherming: Ik hoef hem niet. Waarom niet? omdat ik in al die jaren dat ik rij (en geloof me, het zijn absoluut niet de braafste paarden waar ik op stap) nog nooit iets aan mijn gezicht heb gehad, en het in al die jaren ook nog nooit bij iemand gezien heb. Het enige wat af en toe een keer voorkomt is een bloedlip. Nou ja, jammer dan. Je haalt je vinger ook weleens open bij de paarden.....

Als je dit zo graag wilt, rij je dan ook met bodyprotector? en idd, met veiligheidsbril? want je ogen kan je ook niet missen. En heb je wel goede, dikke, leren handschoenen aan die je handen beschermen? En een broek met kniebescherming? en een jas met elleboogbescherming? Of draag je die los????
Wat ik met bovenstaande bedoel te zeggen is dat je overal wel bescherming voor aan kan trekken. Maar dan zou je het in huis ook moeten dragen, want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Een mens beschermt zich tegen dingen waarvan er een enigzins reeele kans bestaat dat het gebeurt en waarvan schade vaak niet te herstellen is, zoals hersenletsel, en niet tegen alle andere dingen die eventueel heel misschien een keer in de weet ik hoeveel tientallen jaren voorkomen.

Vandaar dat ik geen cap met kinbeugel wil. Ik heb al een mooi litteken op mijn kin van een val van de rekjes op de basisschool. Dan had ik dáár die cap moeten dragen!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 10:51

Buenas Laidan.
Ik rij principieel zonder optoming en in relatief hooog tempo in zwaar bergterrein. Meestal in een overhempje en hoed. Soms met driepunt en barok rijjas. Soms met een complete set beschermers uit de motorcross, inderdaad inclusief voor armen, rug, borst, schenen en knieën. Ja ik mis dan echt een gezichtsbeschermer, dus rij met een MTB ´integraal´helm. Nee geen bril want dat vangt een goede klep grotendeels op.

Voor mijn zoon die wat minder ruig rijdt is een bp minder opportuun, maar als hij valt op de keien en rotsblokken hier is een gezichtsbeugel erg prettig om zijn olijke snuit niet te vernielen.
Het is maar wat je priorieit is. Een setje gebroken ribben of -sleutelbeen zie ik niet als een probleem.
Been there, done that (en heel wat meer).

Kijk het is met ALLE beschermende kleding zo dat het alleen passieve veiligheid is, beschermd tegen een deel van de mogelijke gevolgen na een stuiter en dat alleen vaardigheid vallen voorkomt en ook valtechniek actieve veiligheid is.
Ik begrijp simpelweg niet dat ervan alles te koop is tot klapzakken aan toe maar geen ruiter lijkt te interesseren wat bij alle ander takken van sport in het standaard leveringsprogramma zit.

Mbt lopende martingaals zit ik met mijn mond open....

Maar goed, ik rij zonder teugels en los het met die helm voor ónszelf echt wel op.

hc

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:54

klein verschil is misschien dat wij zulk ruig terrein hier niet kennen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:40

Nouvel schreef:
klein verschil is misschien dat wij zulk ruig terrein hier niet kennen...

Correct. Bij benadering niet zelfs. Het heuveltje waar wij tegen wonen en van het erf af overheen steken is al hoger dan de St.Pieter en op ons land liggen keien groter dan die in Amersfoort... Nederland is evenwel bepaald niet alleen een strakgeveegde zandbak. Een rappe point-to-point door het prachtige park de Hoge Veluwe bijvoorbeeld is uitdagend genoeg lijkt me. Zou ook wat graag eens met mijn campocrossers door de ook práchtige duinen langs de Noorzee rossen. Met helm+ Knipoog
Maar, zoals ik al schreef, ieder zijn/haar prioriteit.

hc

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:49

Ik rijd alleen met martingaal als ik buitenrijd en dat al bijna niet meer omdat mijn pony heeft leren stoppen, ik kon de stop niet vinden en ben toen met martingaal gaan rijden. Soms als hij fris is rijd ik nog wellis met martingaal maar nauwelijks.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:55

ik rijd alleen met martingaal als ik naar de ponyclub ga anders kan ik haar niet goed houden Haha!, ging vrijdag naar les en het ging een stuk beter was helemaal *trots* Haha!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:20

Hier in België zijn ze niet te koop en wie van de bokkers gaat er naar zoeken als ze gewoon naar de ruitershop kunnen gaan en een gewone cap kunnen kopen. Als je ze moet bestellen omdat je andere cap kapot is dan kan je weken wachten en niet rijden/springen/crossen/... omdat je je anders niet veilig voelt.
Ik ga heus niet zoiets opzetten en dan zonder martingal rijden zodat ze met haar hoofd tegen die bescherming slaagt en dan zeer heeft.
Je kan niet aan haar oren komen dus als ze dan nog eens pijn hefet ga je haar kopstuk niet uitkrijgen (dit zijn problemen van vroeger toen ze klein was. Dit kon je niet weten.)
Je hebt tegenwoordig mooie caps hoor. En wat je zegt: "hoe kan je iets lelijks vinden wat niet bestaat?" Het bestaat toch anders zou je dit topic toch niet openen? Ik vind dat ding om je kin te beschermen lelijk en dat is mijn mening en kan ik niet aan doen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:30

´Running Martingale - The running martingale is designed to prevent the horse from getting his head above the angle of control, by changing the action of the reins to pull the head down again to the acceptable height. The rings of the running martingale should be able to touch the bottom of the jaw, no lower down the neck. Many people fit them far too tight, showing that they do not understand the correct application of it as a schooling aid.´

Lopende martingaal: is ontworpen om te verhinderen dat het paard diens hoofd boven de lijn van controle steekt, door de inwerking(shoek) van de teugels te veranderen waardoor het hoofd weer lager naar een acceptabele hoogte getrokken wordt, De ringen van de lopende martingaal horen de hoek van de onderkaak te kunnen raken, niet lager op de nek. Veel mensen stellen ze veel te strak, daarmee tonend dat ze de correcte toepassing als een opleidingshulp niet begrijpen.

Bronnen:
- Saddle Up, Ball.
- Horsemanship for beginners, Slaughter.

Daarbij is mij vroegáh verteld dat in galop in het terrein rijdend kopstoten voorkomen konden worden en toch bij een struikel het paard meer teugel gegeven kon worden.

´A running martingale provides more freedom for the horse than a standing martingale. If a horse happens to trip on landing after a fence, the rider can slide the reins and the horse will have full use of its head and neck. Because of this safety factor, only a running martingale is permitted for use in United States eventing competitions.´

Lusitana hier op Bokt rijdt veel terrein, streeft paardvriendelijkheid na, is pertinent tegen hulpteugels maar rijdt wel met een lopende martingaal uit veiligheidoverwegingen. Zij kan dit, als ze wil, veel beter uitleggen dat ik, want ik rij principieel helemaal zonder optoming.

hc

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:35

Een martingal doet toch geen pijn IMO als hij goed afgesteld staat. Mijn paard loopt niet aan de teugel met martingal omdat die gewoon goed staat afgesteld. Heb een martingal met boststuk.
En ik ga niet zomaar men nieuwe cap van €60 wegdoen om een andere te kopen van ik weet niet hoeveel euro. Ik ben een student en mijn ouders gaan niet een nieuwe cap betalen omdat de mijne nog maar 3weken oud is en het een nieuw model is.
Als ze er in het bos vandoor crosst omdat ze verschiet heb ik meer te zeggen met martingal dan zonder. Het i sook uit veiligheid voor mij én ook voor haar. Een kopstoot krijg je rap hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:36

amyke schreef:
Ik ga heus niet zoiets opzetten en dan zonder martingal rijden zodat ze met haar hoofd tegen die bescherming slaagt en dan zeer heeft.

...en de hefboomwerking van de martingaal op het bit = lagen is niet pijnlijk? Daar berust de werking net op Pling , op pijn kunnen doen zonder dat het paard dit kan ontwijken door het hoofd boven de teugels te tillen Schijnheilig Of denk je dat door de martingaal mogelijke extra kracht op de teugels niet veel meer pijn veroorzaakt wordt door het bit?
Idem bitloze optomingen maar dan door de neusriem op de neusbrug.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:41

amyke schreef:
Een martingal doet toch geen pijn IMO als hij goed afgesteld staat. Mijn paard loopt niet aan de teugel met martingal omdat die gewoon goed staat afgesteld.

Als de martingaal niet strak staat werkt deze niet en heeft op dat moment geen effect dus ook geen pijnlijke invloed.

Citaat:
Als ze er in het bos vandoor crosst omdat ze verschiet heb ik meer te zeggen met martingal dan zonder.

En dan staat ie dus strak = meer pijn en dát heb je meer te vertellen.

Citaat:
Het i sook uit veiligheid voor mij én ook voor haar. Een kopstoot krijg je rap hoor.

Dus?
1. Rijtechnisch het ontwijken van de teugels oplossen waardoor je zonder martingaal kan rijden en
2. een kinbeugel voor die ongelukkige keer dat jij voorover gaat en de kop van het paard omhoog

hc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:42

Ik heb een pony op 16 jarige leeftijd ingereden die met een holle rug, hals vertikaal en hoofd daarop horizontaal liep. Nu kun je bij het inrijden niet verwachten dat je rijkunstig onmiddelijk bereikt dat zo'n paardje, dat ook zonder ruiter zo liep (zal foto uploaden) het hoofd laat zaken en de rug niet meer hol trekt. Ze was dus, zeg maar een klassieke sterrekijker, die niet zo was geworden doordat ze verkeerd gereden was...
Als je op zo'n paard teugelhulpen geeft, komen die vooral door op de mondhoeken, bovendien is het heel makkelijk om zo het bit zelfs tussen de kiezen te krijgen (voor het paard, ik trek geen bit tussen de kiezen). Om op de lagen (en tong, ligt aan het sort bit) in te werken, waar de teugelhulpen gevoeld moeten worden, zou je dan je handen laag moeten brengen, waarbij de ideale lijn van bit naar elleboog, die recht zou moeten verlopen, gruwelijk onderbroken wordt. Deze handhouding brengt ook mee dat je arm stijf is en de hulpen dus ook niet prettig zijn voor een paard.
Rijd je nu met een martingaal, dan breekt die bij een veel te hoge hoofdhouding zoals in dit geval, de lijn van de teugels op een manier dat de hulpen altijd op de lagen inwerken.
In die zin is dat dus prettiger voor het paard en helemaal alleen voor het paard uitgedacht, niet voor de ruiter.
Een andere werking is bv bij manege paarden, waarbij beginnende ruiters soms nog wat te hoog komen met de handen. Zou er geen martingaal zijn, dan komen op zo'n moment ook de hulpen niet meer door waar het hoort.
Bij het springen is het zo, dat een paard bij het taxeren van de sprong en het landen het hoofd omhoog brengt, dat is het moment waarbij dan dus ook het bit naar de kiezen kan, en hulpen slecht doorkomen.

Het is dus zuiver om er voor te zorgen dat teugelhulpen op de lagen doorkomen, ook als het paard het hoofd hoog heeft. En van daaruit kun je dingen rijkunstig oplossen, maar zonder hulpen op de goede plek, geen rijkunst (met bit).

Overigens kwam die merrie niet zelden nog ver boven horizontaal met haar hoofd... in de beginfase.

Zodra het hoofd zakt, heb je het mechanisme van de martingaal niet meer nodig om op de lagen in de werken. Dat is ook het punt waar hij niet meer in hoort te werken. Doet hij dat wel, dan zit hij te strak.

*edit, heb de foto niet meer in mijn bestand moet dus even opzoeken en opnieuw scannen enzo en dara heb ik nu geen tijd voor, komt dus nog. Maar dit is in elk geval het moment waarbij martingaal allang niet meer inwerkt: http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... enik-1.jpg

Hier dan hoe ze normaal liep en dan als je erop zat met het hoofd hoger http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... litser.jpg
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-09-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:58

Lusitana schreef:
Zodra het hoofd zakt, heb je het mechanisme van de martingaal niet meer nodig om op de lagen in de werken. Dat is ook het punt waar hij niet meer in hoort te werken. Doet hij dat wel, dan zit hij te strak.

Kortom: een trainingshulpmiddel wat het doel heeft het niet meer te hoeven gebruiken Knipoog

hc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:09

Absoluut als het gaat om een paar als bovenzijnde, maar, er zijn situaties waar in het paard herhaaldelijk met het hoofd horizontaal komt (springen) en dan is het dus wel zo handig als hij er wel altijd is. Om dezelfde reden zie je ze bij endurance, waar de paarden in zoveel mogelijk vrijheid gereden worden, en dat is bij arabieren, die daar het meer voor gebruikt worden, met de neus in de wind, maar de hulpen wel op de goede plek door moeten komen als het nodig is. Of de ruiter moet op zo'n moment de handen extra laag gaan brengen wat de balans nogal verstoren kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:14

Overigens zie ik hier nogal wat mensen voorbij komen die het tegen steigeren gebruiken, maar het beste middel tegen steigeren is voorwaarts rijden., een paard gaat gewoonlijk alleen omhoog uit stilstaan en zelfs als het zich verheft en je drijft goed voorwaarts (desnoods met hulp van stokje of sporen), zal het vooruit springen en niet echt omhoog komen...
En je kunt je afvragen waarom een paard steigert (of zich sterk maakt), het zit niet in het dagelijkse reportoire van een gelukkig, pijnvrij en normaal gereden paard... (hengsten apart genomen, maar die kunnen het ook leren beheersen) ... Maar dat is een andere discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:34

Lusitana schreef:
Absoluut als het gaat om een paar als bovenzijnde, maar, er zijn situaties waar in het paard herhaaldelijk met het hoofd horizontaal komt (springen) en dan is het dus wel zo handig als hij er wel altijd is. Om dezelfde reden zie je ze bij endurance, waar de paarden in zoveel mogelijk vrijheid gereden worden, en dat is bij arabieren, die daar het meer voor gebruikt worden, met de neus in de wind, maar de hulpen wel op de goede plek door moeten komen als het nodig is. Of de ruiter moet op zo'n moment de handen extra laag gaan brengen wat de balans nogal verstoren kan.

Hier maak je een denkfout.
Met de nek gestrekt werk de martingaal is NIET, kán dan niet werken. Hangt, als deze te kort staat hooguit op de stoppen van de gegeven teugels.
Bij springen hoor je geen martingaal nodig te hebben. Het is geen remwerkingversterker. Hooguit bij eventing (militairy) in galop over terrein als veiligheidsmiddel tegen onbedoelde kopstoten.

Bij de neus in de wind is evenmin wat aan de hand zo lang het paard niet ontwijkt. Ook de teugelhulpen komen dan nog gewoon door. Als het paard niet wíl heb je een ander probleem.

Bedenk dat de teugel geen stuur noch een rem is!!! Het geeft áánwijzingen door. Als je voor opvolging van die aanwijzingen de mechanische hefboom van de martingaal nodig hebt is er fundamenteel wat fout. Het is geen stuurbekrachtiging noch een remversterker.
Als dáár de martingaal voor nodig is, hoor je m.i. met dat paard niet buiten, maar er in de bak mee aan opleiding te werken opdat het paard nageeflijker is, geen weerstand heeft, niet ontwijkt, aanwijzingen wíl opvolgen.
Dáár ben nu net ík de expert in Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:39

Lusitana schreef:
Overigens zie ik hier nogal wat mensen voorbij komen die het tegen steigeren gebruiken, maar het beste middel tegen steigeren is voorwaarts rijden., een paard gaat gewoonlijk alleen omhoog uit stilstaan en zelfs als het zich verheft en je drijft goed voorwaarts (desnoods met hulp van stokje of sporen), zal het vooruit springen en niet echt omhoog komen...
En je kunt je afvragen waarom een paard steigert (of zich sterk maakt), het zit niet in het dagelijkse reportoire van een gelukkig, pijnvrij en normaal gereden paard... (hengsten apart genomen, maar die kunnen het ook leren beheersen) ... Maar dat is een andere discussie.

Kopschudden en -bobben idem.

Overigens net zo goed bij een hengst. Ook die geeft er alleen maar signalen mee. Ook die zegt met steigeren = ´ik verzet me´

hc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:09

Ik heb het over een vertikale hals met een horizontaal hoofd, als bij een kameel, zo lopen veel Arabieren in vrijheid.... niet over een gestrekte hals. Daar is een martingaal onnodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:15

Huertecilla schreef:
Overigens net zo goed bij een hengst. Ook die geeft er alleen maar signalen mee. Ook die zegt met steigeren = ´ik verzet me´

hc

Ja, maar bij een hengst is het natuurlijker, zit het meer in zijn vocabulaire, zal ik maar zeggen, dan bij een merrie of ruin. Een hengst verheft zich heel gemakkelijk als ze opgewonden raken, dat heeft dan veel meer te maken met zijn idee van "nu even niet, mijn hoofd is ergens anders of "joepie joepie joepie", waar je dagelijks op kunt stuiten tijdens het dekseizoen,
dan met "'o ik heb zo'n pijn, of '"o, dat kan of snap ik niet", wat hopelijk geen dagelijks gesprek is.
Maar ook de joepie joepie is goed te controleren met voorwaarts.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:29

Huertecilla schreef:
daNiielle_ schreef:
@ arlette_love
haha ja dan kan ik het me voorstellen, maar een normaal paard hoort in mijn ogen toch niet met zijn hoofd zo hoog te gooien, dat hij bij je hoofd komt.

Daar is in verlichte zit terreinrijdend niet zoveel voor nodig.

Maareh, vind jij dat een paard wat anders stijgert wel normaal is?

nee hoezo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:46

daNiielle_ schreef:
nee hoezo?

Waarom dan daar wel een martingaal voor?

hc

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:55

Even terug komend op dat springen: het gaat niet om bekrachtigen van een hulp, maar of de hulp al of niet op de juiste plaats in de mond doorkomt. En de juiste plaats is dan prettiger voor het paard (uitzonderingen daargelaten, maar we gaan van de norm uit waar de rijkunst op gebaseerd is). Het is natuurlijk zo dat, als je een ervaren ruiter bent en je tussen de hindernissen genoeg kunt regelen in de galoppaslengte, je niet meer hoeft te regelen direct voor de sprong, een ervaren springruiter zal dan ook niet altijd een martinagaal gebruiken en zou zelfs zonder hoofdstel een parcours af kunnen leggen.
Maar denk je in: je gaat op en hindernis af, je weet dat je niet uitkomt. Geef je dan een hulp om hem toch goed te krijgen of er langs te laten gaan, of laat je hem er maar in vallen? En zou je dan niet willen dat die hulp op de goede plek aankwam, dankzij de martingaal?