Wat voor bescherming bij drie jarige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wat voor bescherming bij drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:17

Cisss schreef:
Mijn vader is dierenarts en vind dat prima en zegt dat er niks mis mee is. Je mag officieel wedstrijden rijden met een 3,5 jarige pony. Dit hebben ze niet voor niets ingesteld. En pony's worden al jaren als 3 jarige beleerd. Een pony is trouwens ook fysiek veel eerder volwassen dan een paard. Bovendien ben ik helemaal niet zwaar (35 kg). Je ziet soms ook hele grote meiden kleine pony's beleren, die dan ook nog meteen in de krul worden getrokken, hier hebben ze wel onder te lijden.

Jouw vader heeft dan kennelijk niet opgelet toen de ontwikkeling van jonge paarden aan de orde was. Ponies zijn NIET eerder fysiek volwassen dan een paard. Bij alle paardachtigen is de fysieke ontwikkeling hetzelfde en is een driejarige nog volop in de groei en zijn nog lang niet alle groeischijven gesloten. De laatste groeischijven, dat zijn degenen waar je op wilt zitten, sluiten pas met ZES jaar. Dus met 3 inrijden om met 3,5 wedstrijden te gaan rijden is op z'n zachtst gezegd niet verstandig.
Dat mensen het al jaren zo doen boeit me niet, er gaan ook al jaren paarden voor hun 7e levensjaar naar de slager....... Mag jij zeggen waarom dat is.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:26

En salinero is ook op z'n 6e ingereden Huilen van het lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:28

Born2BCrazy schreef:
En salinero is ook op z'n 6e ingereden Huilen van het lachen

Maar natuurlijk, wat dacht jij dan? Is hele snelle leerling hoor Rolleyes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:23

Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen weer eens verzoeken de openingspost nog eens goed door te lezen en dan alleen nog te reageren op de vraag van de TS. Of het verstandig is een 3 jarige in te rijden en met 3.5 op wedstrijd te gaan is totaal offtopic. Die dicussie kan op een andere plek gevoerd worden, ik wil hier geen offtopic reacties meer zien.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:28

De topicstarter wilt niet weten of vroeg inrijden goed of fout is, ze wilt weten wat het beste is voor haar paard haar benen.

Ik heb bij mijn 3 jarige altijd als ik aan het longeren ben of hem losgooi zijn peesbeschermers om +strijklappen achter om.
Simpelweg omdat hij vaak rare sprongen maakt en regelmatig strijkt met zijn benen.

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:09

ik gebruik voor peesjes en achter strijklappe bij mijn 4 jarige die net een half jaar onder het zadel is.omdat we nog niet zo heel vaak rijden en hij strijkt gebruik ik ze,.
bandages doe ik nog niet daar vind ik hem nog te jong voor hoog uit een keer met stand foto's maar niet met rijden,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:37

Oja, naar aanleiding van je oorspronkelijke vraag: Niets om de benen. Beste bescherming voor een paard is een baasje dat nadenkt over wat hij doet.
Als het paard nauw loopt eens een praatje maken met de hoefsmid of die dat met bekappen niet een stuk kan helpen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:04

Mijn 4 jarige loopt met peesbeschermers en strijklappen. Puur omdat ze uit jongigheid nogal wel eens zich zelf aantikt of strijkt. Ik haal d'r ook regelmatig met wondjes op d'r benen uit het land. Maar op het land wil ik geen beschermers gebruiken.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:56

Ik denk dat (bijna) iedereen die hier gereageerd heeft op de vraag op zijn manier wel gelijk heeft. Voor elk paard moet individueel bekeken worden of het bescherming nodig heeft tijdens het rijden of longeren. In dit geval, een paard dat duidelijk wat strijkt of aantikt zou ik wel kiezen voor bescherming. Afhankelijk waar hij zichzelf raakt kun je kiezen voor strijklappen of peesbeschermers. Liever een beschermd been dan een peesblesure, toch? Als ze later wat stabieler gaan lopen kun je ze altijd nog af laten.
Vertrouw een beetje op je eigen inzicht! Succes met je paard! Knipoog

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:42

Ik zou denk ik zelf ook gewoon peesbeschermers en misschien kogelbeschermers omdoen,al kan ik ook wel meegaan in het feit dat je ze misschien teveel zal ''verwennen''.
Moeilijk Knipoog

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:49

Barbara_m schreef:
*zucht*
Wij longeren onze drie-jarige altijd met 3-in 1 beschermers van Anky. Lekker makkelijk en beschermen hardstikke goed. Ze zijn ook zachter dan een ''gewone'' peeskap, waardoor hij er sneller aan zal wennen.

maar die 3 in 1 dingen van anky zijn er toch nog niet zo lang?

ik denk idd dat het per paard verschillend is, maar peesjes zou ik altijd wel om doen. Met longeren zou ik alles omdoen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:52

mijn paarden hebben altijd peesjes om tijdens rijden/longeren. in de wei staan ze zonder bescherming. werkt perfect.

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:10

Ik zou niet meteen teveel bescherming omdoen, aangezien het niet heel bevordelijk is voor de 'sterkte' van de benen, zeker bandages niet.

Zou denk ik voor peesbeschermers omdoen, sowieso. En als hij zichzelf aantikt of strijkt, ook springschoenen en strijklappen, maar alleen als hij dat nodig heeft dan.
En dat dan alleen met rijden en longeren, in de wei ofzo gewoon zonder beschermers.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:41

Okee! Bedankt allemaal! Mijn pony schopt zijn benen niet open en strijkt ook niet of wat dan ook dus eerst doe ik nog maar niks om. Ik heb m'n antwoord dus ik denk dat hier wel een slotje op kan! Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:46

Hoi hoi,

Ikzelf heb een paardje van 3,5 en hem longeer ik 2 à 3 keer in de week (20 min. max.), 2 keer in de week ga ik met hem wandelen en verder rijd ik hem 1 keer in de week in de les die andere 2 dagen heeft hij of vrij of ga ik bijv. iets leuks met hem doen (naar een plek waar hij nog nooit geweest is, naar het bos, naar een andere stal etc. etc.)
Omdat het nogal een spring in het veld is doe ik eigenlijk altijd voor en achter beschermers om en bij het longeren ook springschoenen. In de wei en op stal etc doe ik hem nooit beschermers om. Bandages alleen voor de sier of bijv. als we ergens heen gaan.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt en als mensen kritiek of tips hebben op/over mijn mijn manier van doen, dan hoor ik dat graag. Wil zoveel mogelijk leren.

Groetjes Pauline

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:37

Ik ben ook in het bezit van een 3 jarige. En ik neem geen enkel risico Nu kan ik overdrijven, maar de mijne krijgt met rijden/longeren altijd peesbeschermers om, springschoenen en strijklappen. Heb ook 3 in 1 beschermers van Eskadron, maar die heb ik nog niet gebruikt, ze moet nog even wennen aan de hoge achterbeschermers Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:32

Als je "geen enkel risico" neemt, dan rij je nog niet......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:51

Ik zal mijzelf nog eens quoten.

Tanja schreef:
Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen weer eens verzoeken de openingspost nog eens goed door te lezen en dan alleen nog te reageren op de vraag van de TS. Of het verstandig is een 3 jarige in te rijden en met 3.5 op wedstrijd te gaan is totaal offtopic. Die dicussie kan op een andere plek gevoerd worden, ik wil hier geen offtopic reacties meer zien.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:13

Ik gebruik alleen peesbeschermers voor de voorbenen voor mijn 3jarige paard.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:03

Thirza schreef:
Barbara_m schreef:
*zucht*
Wij longeren onze drie-jarige altijd met 3-in 1 beschermers van Anky. Lekker makkelijk en beschermen hardstikke goed. Ze zijn ook zachter dan een ''gewone'' peeskap, waardoor hij er sneller aan zal wennen.

maar die 3 in 1 dingen van anky zijn er toch nog niet zo lang?

ik denk idd dat het per paard verschillend is, maar peesjes zou ik altijd wel om doen. Met longeren zou ik alles omdoen.

Valt mee hoor. Ik vind dat ze wel goed vallen. Voor de hengst en mijn wedstrijdpaard heb ik gewoon een L.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:36

hns schreef:
Te triest voor woorden. Een drie jarige hoort nog thuis op de wei, doe er wat grondwerk mee en begin pas op zijn vierde voorzichtig met zadelmak maken. Ongeloofelijk dat hier niemand op reageert!!! Hopelijk is die met 9 jaar nog sterk genoeg

wat jij zegt is pas triest.

Als je nu een 3 jarige 6 dagen per week een uur rijd zou ik zeggen ok, maar gewoon wat ligt werk, 2 a 3 keer per week kunnen ze makkelijk aan.
En dan heb ik het niet over de schrale te klein gebleven paarden of de hele lange die veel moeite met het lijf hebben, maar een gemiddeld paard moet het makkelijk aan kunnen!

Ik gebruik bij 3 jarige altijd peesbeschermers en strijklappen, werkt prima.