Een zacht bitje!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Een zacht bitje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:14

MysticTinker schreef:
Of je trekt érg hard aan de rechterteugel, of het bitje is te klein. Dat moet je even controleren Knipoog

En er zit ook geen neusriem om, dus daardoor kan hij zijn mond ook los hebben gedaan.
En het bitje ziet er idd uit alsof ie te klein is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:33

Ging me ook niet zo zeer om het openen van de mond, maar meer omdat de bitring zo hard tegen de wang aandrukt Knipoog

Zonder neusriem kan prima trouwens, werkt niet harder in, khirshanta, maar zonder neusriem kan de pony zijn mond wat openen als hij pijn heeft en zie je dat dus eerder. Met neusriem heeft ie dan net zoveel pijn, maar dan is het gewoon niet te zien Knipoog

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:44

met happy mouth bitjes heb ik geen goede ervaringende mondhoeken werder er alleen maar slechter van, het kan flink gaan schuren als het paard niet genoeg kwijlt.

Mij is toen een gold bit aangeraden daar zit een speciaal laagje over waardoor een paard meer gaat kwijlen en de mond hoeken soepeler worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:45

Toch vind ik dat van happy mouth raar, dat is namelijk geen rubber en helemaal niet stroef.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:53

Misschien een leren bitje. Heb ik zelf erg goede ervaringen mee. Dan heb je verder niks nodig, alleen een bit en teugel.
Wel goed op letten dat het de juiste breedte heeft en niet te strak wordt vastgegespt.

Bij mijn kleine pony's gebruik ik een ongebroken bitje dat behoorlijk dun is. Het lijkt wel een dikke spijker met bitringen. Maar omdat ze zo'n klein mondje hebben merk ik dat ze dit het prettigste vinden. Het echt veel uitgeprobeerd.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:58

runningkawa schreef:
Toch vind ik dat van happy mouth raar, dat is namelijk geen rubber en helemaal niet stroef.

het is idd geen rubber, maar bij Sya werkte het dus wel stroef in (ze was toen tijdens mijn vakantie helemaal kapot gereden en ik heb gewacht tot het over was) maar ik merkte dat het met happy mouth dus zo weer kapot was terwijl ik er nog noooit last van had gehad en toen ik weer over ging op een ander bit had ik er ook geen last meer van. Maar Sya kwijlde bijna niet en daardoor leek het dus stroever te werken.
Maar dit is puur mijn ervaring en ik ken heel veel mensen die het niet hebben gehad.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:23

Op de ene foto heeft ze een goede maat bit in. Kleiner was te klein groter te groot.

Ze doet daaar haar mondje open omdat ik ontekt heb dat dat bit veel te dik is.

Ik ben nu weer op zoek naar een bitje omdat het meisje dat gaat rijden toch er moeilijk is om bit loos te rijden. Als ze stekker is en meer been kan geven en wat steviger in het zadel zit kan er mischien wel weer bit loos gereden worden.
Maar ze word maar 2 keer in de week gereden en als ik dan een goed bit waar ze geen last van heeft is dit geen probleem.

Kan iemand me wat meer uileg over het happy mouth bit geven?
En kan iemand me dan vertellen welke het best zou zijn?
Ik heb het even op nternet op gezocht en er zijn best veel verschillende.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:41

dolor schreef:
patsur. bij bijvoorbeeld een dr cook hoofdstel voelt een paard het wel, maar hij voelt geen pijn. alleen wat druk. lees anders deze site eens door: http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm

Een lang aanhoudende druk kan toch net zo vervelend zijn als een ruk in z'n mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:44

idd

slecht rijden met bit os vervelend
slecht rijden zonder ook.

Of de druk nu in de mond zit of op de gevoelige neus, maakt weinig uit als je het mij vraagt Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:06

Daarom is het beter dat e°het meisje nu met bitje rijd. dan doet ze het goed en luistert de pony ook netjes. En als ze dit een poosje gedaan heeft en alles goed goed kan ze weer zonder bitje gaan rijden.

Maar ze moet eerst maar netjes met bit leren rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:55

Bij mij schuimen ze over het algemeen juist meer op de Happy Mouth bitjes, en ik vind deze ook niet stroef, het is heel glad materiaal.

Maar, elk paard is anders, je moet gewoon uitproberen wat past...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:05

CxX schreef:
Op de ene foto heeft ze een goede maat bit in. Kleiner was te klein groter te groot. Ze doet daaar haar mondje open omdat ik ontekt heb dat dat bit veel te dik is.
Ik ben nu weer op zoek naar een bitje omdat het meisje dat gaat rijden toch er moeilijk is om bit loos te rijden. Als ze stekker is en meer been kan geven en wat steviger in het zadel zit kan er mischien wel weer bit loos gereden worden.Maar ze word maar 2 keer in de week gereden en als ik dan een goed bit waar ze geen last van heeft is dit geen probleem.
Kan iemand me wat meer uileg over het happy mouth bit geven?
En kan iemand me dan vertellen welke het best zou zijn?
Ik heb het even op nternet op gezocht en er zijn best veel verschillende.

Ik neem aan dat je sterker bedoeld ipv stekker?
Maar sterker woren voordat je met bitloos kan rijden lijkt mij raar. Ook een bitloze optoming is gebasseerd op druk, alleen dan op de neus ipv mondhoeken, en daarvoor geldt hetzelfde als voor alle andere hulpen: meer met minder en niet minder met meer lijkt mij.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:44

bij het hoofdstel van dr cook zit de druk achter de oren en op de zijkant van het hoofd. weinig op de neus. een constante druk in de mond is vervelender voor een paard dan op zijn hoofd. aangezien de mond gevoeliger is en het daar dus sneller pijn doen.

maar goed. aangezien de ts net heeft gezegd dat ze goed met bit kan rijden is dat geen probleem.

en ik vind het idd apart dat je sterker moet zijn om bitloos te rijden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:34

dolor schreef:
bij het hoofdstel van dr cook zit de druk achter de oren en op de zijkant van het hoofd. weinig op de neus. een constante druk in de mond is vervelender voor een paard dan op zijn hoofd. aangezien de mond gevoeliger is en het daar dus sneller pijn doen.

spreek je uit ervaring? De oren zijn ook erg gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:49

Ben het ook niet met die uitspraak eens
achter de oren is erg gevoelig.
En voor de hoofdstellen die op de neus drukken ook.

Veel bitten die scherper inwerken werken dus ook achter de oren in, dat is niet zomaar zo gemaakt Lachen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:56

Rij ook altijd met een dubbelgebroken aurigan bit. Ook wel eens een enkelgebroken Robart bit gebruit (kan niet scharen). Nooit een dun bit gebruikt

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:02

Ik heb ook een paard wat gevoelig is in de mond.
Ik ben pas overgestapt op een dubbelgebroken bitje met een rond tussenstukje. Een africhtingsbitje maar ook erg geschikt voor paarden met een gevoelige mond. Mijn paard loopt er super op!!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:07

ik zou ook zo'n appel bitje proberen.
als je interesse heb.. heb nog een dubbel gebroken liggen, 1 keer gebruikt Knipoog maat 12.5

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 03:16

MysticTinker schreef:
Ging me ook niet zo zeer om het openen van de mond, maar meer omdat de bitring zo hard tegen de wang aandrukt Knipoog

Zonder neusriem kan prima trouwens, werkt niet harder in, khirshanta, maar zonder neusriem kan de pony zijn mond wat openen als hij pijn heeft en zie je dat dus eerder. Met neusriem heeft ie dan net zoveel pijn, maar dan is het gewoon niet te zien Knipoog

Oh, kijk aan, weer een leugen uit de doeken gedaan Haha!
Klinkt ook wel logisch eigenlijk ja...