Bit té scherp?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Bit té scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:44

Heeft je haf een 12 Haha! mijn haflinger X welsh pony heeft een 11.5 Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:35

Aranel schreef:
Nee mijn haf heeft echt een 12 Lachen (die 5 cm extra zijn voor de bitringen Knipoog )

Maar nogmaals: Ik mag hiermee dus geen wedstrijden starten?

Een bit moet minimaal 10 mm dik zijn, dus 1 cm. DAt is weinig hoor, dit bit haalt dat misschien wel.

Maar dit bit is niet van RVS, maar gewoon vernikkeld. Moet je echt niet meer dan 2-3 euro voor betalen, want nieuw kosten ze in Duitsland ook maar 6 of 7 euro. En van RVS heb je ze voor 10 euro (of 8 bij de Lidl).

Verder, enkel gebroken of dubbelgebroken, het is het paard waar je naar moet kijken. Iedereen die brult dat je er dubbelgebroken in moet leggen roepen maar wat. Het is het paard dat het aangeeft. Enkelgebroken hoeft niet slecht te zijn, dubbel gebroken hoeft niet slecht te zijn, enz. Mijn paard hoef ik geen kk bit in te leggen, de mond is al stuk voordat ik bij de bak ben. Dat aurigan bijt gewoon de huid stuk. En dubbelgebroken vindt ze ook niets. Verder heeft ze een hele gevoelig mond, maar 19 mm is gewoon voor haar de beste dikte.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:54

Er zit niets anders op dan het gewoon uit te proberen Clown
Ik heb zelf 2 pony's...een rijd ik met een dunne,dubbel gebroken onderlegtrens en daar doet hij het best fijn op.De andere heeft een enkelgebroken bitje maar binnenkort krijgt hij ook die onderlegtrens in om even te kijken hoe hij daar op loopt.
Dikke bitten hoef ik overigens niet te gebruiken,het zijn ijslanders met een kleine mondspleet.Bij een dik bit zouden ze hun mond niet meer fatsoenlijk kunnen sluiten Clown . Dik is namelijk niet altijd fijner...

Ik vind zelf een dubbel gebroken prettiger maar goed...ik hoef m natuurlijk niet in mijn mond te doen Tong uitsteken

Elk bit is zo scherp als de hand van de ruiter en verder is het bekijken wat je paardje het meest prettig vind Knipoog

Ken je niet iemand die zo'n soortgelijk bitje heeft die je even mag lenen om uit te proberen??

Groetjes,Tinky

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:59

Ik was pas ook aan het kijken naar andere bitjes en daar werd mij verteld dat een dunner bit vriendelijker is dan een dikke omdat je met een dikke de hele leegte op vult en een dunne makkelijker/fijner in de mond ligt.
Ik twijfel over of dit waar is, ik zou het gewoon proberen en kijken hoe je pony erop reageerd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:22

Bedankt voor alle reacties, ik heb nu een dikkere, enkelgebroken watertrens gekocht Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:52

Veel succes ermee!!
Laat even weten hoe hij het erop doet Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:19

Een paard heeft niet zoveel ruimte in de mond. Het is vrij achterhaald dat ik een dik bit vriendelijker is. In tegen deel. Daar hebben ze helemaal geen plek voor! Voor paarden geld dat je gemiddel op een dikte van 18mm zit en bij pony's op geloof ik 15mm. Ik zal het vanavond even checken, maar als je het zeker wil weten vraag je je paardentandarts hoeveel ruimte jouw pony heeft voor een bit

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:13

Als jouw pony een dik bit gewend is zou ik dat blijven kope
En ik vind wel dat er een te scherp bit bestaat
Wij hadde in het begin een bit
Dat als je iets te hard trok dat de mondhoeken van mijn pony waren opengescheurd Huilen
Snel een andere gekogt Haha!
Duss Tong uitsteken

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:34

ZwYzWyLoVeRr schreef:
Als jouw pony een dik bit gewend is zou ik dat blijven kope
En ik vind wel dat er een te scherp bit bestaat
Wij hadde in het begin een bit
Dat als je iets te hard trok dat de mondhoeken van mijn pony waren opengescheurd Huilen
Snel een andere gekogt Haha!
Duss Tong uitsteken

Nou dan heb je neit iets te hard getrokken, maar veel te hard.

Ik rijd ook met een 14 mm. KK ultra trens. Ze loopt niet lekker op een dikke en dat ziet er ook heel gek uit
als ze m in d'rmond heeft. Met recht een mond vol te noemen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:37

Pas heb ik ook een dun bitje gekocht voor mijn paard en daarvoor even in de regelementen gezocht wat toegestaan is:
De minimale toegestane dikte is 1 cm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:38

Idd
iedereen maar roepen dat het niet mag, maar als het bit 1 cm of dikker is mag het al.
En het hoeft ook niet direct scherper te zijn
Persoonlijk zou ik ook gaan voor dubbel gebroken, heb daar veel meer goede ervaringen mee dan enkel gebroken.
Enkel gebroken hangt bij mij dan ook vele jaren werkloos in de kast

maar goed ts heeft al een ander bit, ben benieuwd of ze verschil merkt.
Het meeste verschil merk je toch door rt anders te rijden Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:43

Mandyke schreef:
Wordt dit eigenlijk daadwerkelijk gecontroleerd als je op wedstrijd gaat? Heb er echt geen verstand van, ben een bosruiter in hart en nieren! Haha!

Nee, alleen in zeldzame gevallen!
Ik ben in de 13 jaar dat ik wedstrijden rij nog nooit gecontroleerd.