Invetten NIEUW zadel "menigen verschillen"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Re: Invetten NIEUW zadel "menigen verschillen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:52

PriscaZ schreef:
Mij is het volgende aangeraden bij 2 zadels, bij 2 verschillende ruitersportzaken, binnen een paar maanden na elkaar (dressuur en spring):

- Eerst iedere keer na het rijden invetten met Rapide lederdressing. Dit blijven doen, totdat je merkt dat het niet meer snel intrekt. (en dan ook echt een dikke laag erop smeren)
- Dan 2 keer in de week invetten
- Dan geldt na iedere 5x rijden schoonmaken en invetten.

Vorig jaar heeft hier ook een artikel van in de BIT gestaan... Daar kwam ook uit dat je uiteindelijk na iedere 5x rijden in zou moeten vetten.

Ik zou het gewoon vragen aan de winkel waar je hem koopt. Wat raden die je aan...

Zo moest ik het inderdaad ook van Rijs doen met mijn nieuwe zadel, Rapide lederdressing schijnt voldoende te zijn Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:08

Rapide dressing is excellent spul. Tenminste voor goede kwaliteit leder. Pakistan-skin en Etheopisch-kippeleder kan men beter met olie proberen wat soepelheid te geven. Anders heb je heel wat liters Rapide nodig Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 00:47

kler schreef:
Hier: http://www.westerngids.nl/modules/artic ... .php?id=42 zeggen ze dat je absoluut nooit de onderkant van je leer mag invetten of olien. Het gaat dan wel over westernzadels, maar denk dat het hetzelfde is bij andere zadels, is toch allemaal leer.

Miss_Petit schreef:
http://www.heuvelhoeve.nl/

Zo hou ik de zadels bij Lachen

Toch lekker tegenstrijdig deze twee. Boos!

Heuvelhoeve zegt: 1 tot 4x per week (!!!) en vooral de onderkant van de zweetbladen, en het liefst met leer-olie.

Westerengids zegt: Nooit de onderkant van je leer invetten of olieën.

Wie spreekt de waarheid?

En is 1 tot 4x per week niet overdreven? Zelf rij ik maar 2 uur per week. Dus moet ik m'n zadel schoon maken en invetten ook als ik twee dagen niet gereden heb? Haha!

Met andere woorden... hoe vaak je het zadel moet schoonmaken en/of invetten c.q. olieën hangt toch echt van het gebruik af. Rij je iedere dag, 2x per dag dan zal 1x per week je zadel onderhouden beslist geen overbodige luxe zijn. Echter, als je 2x per week 1 uurtje rijd dan lijkt mij 1x per maand á 1½ maand absoluut voldoende.

Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:43

MISTRAL94 schreef:
Ik moet op aanraden van de zadelmaker eerst 1 keer per week alles in de olie zetten behalve het zitvlak. Dit doe ik 4 keer. Daarna stap ik over op ledervet of Hamanol en gebruik dus geen olie meer tenzij het zadel lang tijd niet gebruikt is. Ik maak het zadel eerst schoon met lauw water spons goed uitknijpen, daarna gebruik ik zadelzeep en vervolgens ledervet en vervolgens de Hamanol!

Ook de kussens?
Want dat gaat weer klitten met de vulling ( olie ).

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:53

Musicjohn schreef:
Toch lekker tegenstrijdig deze twee. Boos!

Heuvelhoeve zegt: 1 tot 4x per week (!!!) en vooral de onderkant van de zweetbladen, en het liefst met leer-olie.

Westerengids zegt: Nooit de onderkant van je leer invetten of olieën.

Wie spreekt de waarheid?

En is 1 tot 4x per week niet overdreven? Zelf rij ik maar 2 uur per week. Dus moet ik m'n zadel schoon maken en invetten ook als ik twee dagen niet gereden heb? Haha!

Met andere woorden... hoe vaak je het zadel moet schoonmaken en/of invetten c.q. olieën hangt toch echt van het gebruik af. Rij je iedere dag, 2x per dag dan zal 1x per week je zadel onderhouden beslist geen overbodige luxe zijn. Echter, als je 2x per week 1 uurtje rijd dan lijkt mij 1x per maand á 1½ maand absoluut voldoende.

Knipoog

Dat ben ik helemaal met je eens Lachen
Ik vond het zelf ook wel veel, maar bij intensief gebruik kan ik het mij goed voorstellen.

Ik rijd 4 a 5 keer week, en ook vrij intensief. Ik gebruik over het algemeen katoenen dekje die veel vocht opnemen, maar mijn zadel is toch altijd iets klam van het (zoute) zweet. Ik denk dat het zweet de grote boosdoener is, en er daarom zo op 'gehamerd' wordt je zadel met regelmaat schoon te maken.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:30

Ik denk dat je het even aan de leverancier moet vragen Knipoog
Wij doen het altijd aan het begin net zo lang tot het niet meer intrekt.. Daarna niet zo vaak.. Af en toe, beetje bijhouden Tong uitsteken

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:34

Ilse schreef:
PriscaZ schreef:
Mij is het volgende aangeraden bij 2 zadels, bij 2 verschillende ruitersportzaken, binnen een paar maanden na elkaar (dressuur en spring):

- Eerst iedere keer na het rijden invetten met Rapide lederdressing. Dit blijven doen, totdat je merkt dat het niet meer snel intrekt. (en dan ook echt een dikke laag erop smeren)
- Dan 2 keer in de week invetten
- Dan geldt na iedere 5x rijden schoonmaken en invetten.

Vorig jaar heeft hier ook een artikel van in de BIT gestaan... Daar kwam ook uit dat je uiteindelijk na iedere 5x rijden in zou moeten vetten.

Ik zou het gewoon vragen aan de winkel waar je hem koopt. Wat raden die je aan...

Zo moest ik het inderdaad ook van Rijs doen met mijn nieuwe zadel, Rapide lederdressing schijnt voldoende te zijn Lachen

Van Rijs heeft ook hetzelfde tegen mij gezegd, werkt naar mijn idee prima! Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:51

MISTRAL94 schreef:
Ik moet op aanraden van de zadelmaker eerst 1 keer per week alles in de olie zetten behalve het zitvlak. Dit doe ik 4 keer. Daarna stap ik over op ledervet of Hamanol en gebruik dus geen olie meer tenzij het zadel lang tijd niet gebruikt is. Ik maak het zadel eerst schoon met lauw water spons goed uitknijpen, daarna gebruik ik zadelzeep en vervolgens ledervet en vervolgens de Hamanol!

idem. Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:53

Hannanas schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ook de kussens?
Want dat gaat weer klitten met de vulling ( olie ).

Niet als je het alleeen de eerste maand van gebruik doet. Daarna doe je het met vet of Hamanol.