[WN] barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:30

Het zit wel heerlijk idd maar de idd die drukpunten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:38

Ik ben juist heel blij met het boomlooszadel (heb de cheyenne). Mijn paard loopt er heerlijk mee, en heeft veel meer ruggebruik gekregen sinds ik met dit zadel rij. Hij kan nu weer lekker galloperen, en blijft ook galloperen als ik dat vraag. Daarnaast nog steeds een heerlijke draf, waar het doorzitten ook steeds beter in gaat doordat zijn rug losser wordt. Zelf weeg ik 62 kilo en hem een maat 34/36 en heb een maat 1 zadel. Het zit heerlijk, en mijn paard is er blij mee, ook tijdens het lichtrijden.

Het zadel heb ik oorspronkelijk gekocht voor mijn oude half arbabiertje, die door haar leeftijd een erg veranderende bouw/rug krijgt. Dit door de ouderdom (30) en doordat ze veel minder gereden wordt als vroeger. Het eerst half jaar heb ik haar echter 5 keer in de week zeker 1, meestal 2 uur gereden. Dit was voornamelijk draf (lichtrijden). Ze heeft een supergevoelige huid, en krijgt van 1 dag een halster, of 2 dagen een deken om al drukplekken. Van de BF heeft ze echter nooit iets over gehouden. Ik heb er de grandeurpad met die speciale dikkere inlages onder liggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:43

pre schreef:
klopt dat ja, dat ze afgereden worden voor ruiters boven de 80 kilo?
ik weeg zelf tussen de 80 en de 85 kilo.
is er hier iemand die me daar meer over kan vertelen, de puntdruk en de gewichtverdeling met mijn gewicht?

Ik heb er zelf dan niet zo bijzonder veel verstand van, maar op de barefoot site laten ze zien dat ze het zadel over de breedte dubbel kunnen vouwen:
Afbeelding
Dat betekend dus dat het zadel die beweging ook kan maken als jij erin zit, en dan druk je dus veel op 1 plek. Hoe hoger het gewicht, hoe meer druk dus op die ene plek. De pad vangt dit gedeeltelijk wel op. De ruggengraad van mijn paard is duidelijk goed vrij:
Afbeelding
Maar de drukverdeling blijft gewoon minder goed dan bij een boomzadel. Zeker als je wat meer weegt dan ik (en dat is niet zo moeilijk gezien ik 50 kilo weeg) zou ik een boomzadel aanraden voor de drukverdeling...

pre schreef:
op de site van barefoot en de verkoop punten kan ik er niks over terug vinden?

Ik heb de indruk dat ze er niet veel van weten. Een barefoot verkoper in België kon mij al een stuk beter helpen dan degene in Nederland. Ik ken haar van dit forum: http://boomlozezadels.forum2go.nl/index.php?sid=cb67e9d8aa21aa0de1b06395ff51e056 Ze heet daar barefoot (forumnaam). Zij denkt echt met je mee over problemen. Barefoot nederland scheepte me af met een goedkope oplossing waar ik het zelf niet mee eens was.
Hier is een link naar de Belgische barefoot site: http://www.barefootsaddle.be

pre schreef:
eileen. waar loop jij tegenaan dan met de druk verdeling dat je besluit om het zadel weg te doen?

Mijn paard heeft op zich geen problemen, maar ik wacht liever niet tot die naar boven komen. Mijn osteopaat raadde mij tijdelijk een boomloos zadel aan zodat mijn zadel mee kon vormen met het afvallen van mijn paard. Haar dieet is nu stabiel, gewicht probeer ik ook zo te houden, dus ik ga weer over naar een boomzadel. De druk verdeling is gewoon beter.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:54

misschien is de drukverdeling bij een engels model anders dan bij een western model.
Die drukverdeling waar Eilleen het over heeft bedoel ik ook inderdaad. Jij vertelt het alleen duidelijker Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:04

eilleen333 schreef:
pre schreef:
op de site van barefoot en de verkoop punten kan ik er niks over terug vinden?

Ik heb de indruk dat ze er niet veel van weten. Een barefoot verkoper in België kon mij al een stuk beter helpen dan degene in Nederland. Ik ken haar van dit forum: http://boomlozezadels.forum2go.nl/index.php?sid=cb67e9d8aa21aa0de1b06395ff51e056 Ze heet daar barefoot (forumnaam). Zij denkt echt met je mee over problemen. Barefoot nederland scheepte me af met een goedkope oplossing waar ik het zelf niet mee eens was.
Hier is een link naar de Belgische barefoot site: http://www.barefootsaddle.be

Bianca (van boomloosrijden.nl) heeft mij toch al een paar keer goed geholpen, ik ben heel tevreden erover, en ze weet er veel vanaf. Zit ook hier op bokt onder de naam pmarena.
Op de site staat ook wel iets over puntdruk en drukverdeling. Bij vraag&antwoord.
Ik kan de tekst niet selecteren jammer genoeg, maar er staan meerdere stukjes daar over.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:39

MysticTinker schreef:
[
Bianca (van boomloosrijden.nl) heeft mij toch al een paar keer goed geholpen, ik ben heel tevreden erover, en ze weet er veel vanaf. Zit ook hier op bokt onder de naam pmarena.
Op de site staat ook wel iets over puntdruk en drukverdeling. Bij vraag&antwoord.
Ik kan de tekst niet selecteren jammer genoeg, maar er staan meerdere stukjes daar over.

Ik kreeg van haar de tip om mijn inlages aan te passen omdat mijn pommel niet goed past. Andere pommels kon ze niet leveren.
Boomloos België stuurde meteen een link met beschikbare pommels. Toen die er niet in de goede maat bleken te zijn zocht ze mee naar een andere oplossing. Heel persoonlijk en niet commercieel advies. Dat ontbrak bij mij een beetje bij de nederlandse adviseur. Maar het kan zijn dat ik het mis heb hoor, of dat ze bij anderen wel goeie oplossingen heeft, maar ik had niet de indruk dat ze echt luisterde naar wat ik meldde...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:09

Dat is erg raar inderdaad, normaal zijn er toch gewoon verschillende maten pommels te krijgen.. Misschien had ze even een dipje Tong uitsteken

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:01

ik heb inmiddels gemaild met natasja zelf van barefoot belgie.
zij heeft mij verteld dat het met mijn gewicht geen enkel probleem moet zijn, en als voorzorg zou ik er dan een pysiopad met extra inlages onder moeten leggen.

nu weet ik even niet meer zo goed wat ik moet vinden maar ik ga ervan uit dat zo iemand wel weet wat er wel en niet kan Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:13

En je kunt het gratis testen en dan vertelt je paard je wel wat die er van vindt Lachen

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:31

Dat zou je denken ja, dat je paard je dat wel verteld. Helaas. Ook ik en Kiran waren heel erg tevreden, Kiran was net onder het zadel en liep erg prettig, ik voelde me veilig zo lekker dicht bij mijn paard. Een ideaal plaatje. En ik ben 67 kilo dus echt te zwaar ben ik zeker niet.

Pas na een half jaar begon ik te merken (en ja, ik let echt goed op mijn paard) dat er iets niet goed was, hij liep alsof hij de handrem erop had. Niet meer lekker voorwaarts en direct in galop willen aanspringen waar ik in eerste instantie heel blij mee was want dat hadden we nog nooit gedaan, hij kende zelfs de "hulpen" nog niet. In die galop liep hij wel weer fijn overigens wat het allemaal nog wat onduidelijker maakte. Ik trainde dus voor de endurance, reed buitenritten van ongeveer 10 a 15 km in een niet al te hoog tempo, we waren nog maar net begonnen. Wel veel draf omdat we inderdaad die galop nog niet konden maken.

Ik had er een pad onder met dubbele inlages, doordat ik dan zo'n eind van mijn paards rug kwam heb ik onder mijn bovenbeen een "halve maan" eruit geknipt zodat ik meer zat zoals op een boomzadel. Aan de druk veranderde niets want het zat nog steeds gewoon dubbel onder mijn benen en billen.

Afijn, ik vindt het jammer dat het voor ons niet de oplossing was. Ik denk dat als ik voornamelijk was blijven doorzitten of in galop had gereden, dat het probleem niet zo snel naar voren was gekomen of zelfs helemaal niet. Dus voor ons als combinatie was het niet geschikt. Dat wil niet zeggen overigens dat het voor een ander niet geschikt zou zijn, integendeel.

Wat ik wel wil meegeven, let heel goed op je paard. Op hoe hij loopt en hoe hij voelt op de rug. Goed en regelmatig na laten kijken kan zeker geen kwaad. (zowiezo niet natuurlijk maar met een BF nog meer).

Maar, er zijn nog plenty boomloze zadels te verkrijgen hoor. Elk type heeft weer een ander concept. Denk dat het hetzelfde is als met een boomzadel, het moet goed bij de combinatie en het gebruikersdoel passen!

Veel succes in je zoektocht!

Groetjes, Susan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:55

sjuutje schreef:
Ik had er een pad onder met dubbele inlages, doordat ik dan zo'n eind van mijn paards rug kwam heb ik onder mijn bovenbeen een "halve maan" eruit geknipt

Misschien zat hier toch het probleem, want op die plaats is de extra drukverdeling juist het belangrijkst, daar komt alle druk van de beugels namelijk terecht Knipoog Logisch dat je paard het lichtrijden dan niet fijn meer vind, als die druk niet meer goed wordt verdeeld.
Of begrijp ik het niet helemaal goed? Je hebt daar toch een stuk van de inlages weggeknipt he?

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:29

Ja, op aanraden van de barefoot verkoper. Maar daar waar ik heb geknipt heb ik er een kleine halve maan uitgesneden t.h.v. mijn been zeg maar. De beugelriemophanging zit nog een stukje hoger Knipoog

Daarbij kreeg mijn paard ook last van de dikke inlages, hij kreeg schuurplekken op de plaats waar de inlages ophielden in de pad dus ook dat moest ik bijv. scheef afsnijden. Afijn, veel gedoe gehad maar voor ons, als combinatie, geen succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:05

pre schreef:
ik heb inmiddels gemaild met natasja zelf van barefoot belgie.
zij heeft mij verteld dat het met mijn gewicht geen enkel probleem moet zijn, en als voorzorg zou ik er dan een pysiopad met extra inlages onder moeten leggen.

nu weet ik even niet meer zo goed wat ik moet vinden maar ik ga ervan uit dat zo iemand wel weet wat er wel en niet kan Knipoog

Hou er wel rekening mee dat er ook pysiopads zijn die drukplekken veroorzaken. Die van de Nevada doet dat bijvoorbeeld. Die worden ook uit de handel genomen geloof ik.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 23:21

ow ok, dan zal het toch wel een ander zijn hoop ik!
want ze zei zelf tegen mij dat ik zon speciale pad moest kopen, en ze staat ook nog gewoon op de site te koop.
beetje vreemd hoor!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:35

De gewone grandeur pads hebben een fleece onderkant, en dat kan geen kwaad. Maar er zijn ook grandeur pads op de markt geweest met sympanova onderkant, een soort anti-slip, maar daar kregen sommige paarden witte haren van, en daarom zijn die weer uit de handel genomen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 00:07

ok kijk, die zij n al uit de handel dus dat is het probleem ook niet!
poeh, valt allemaal niet mee he!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:33

Hmm ik hou dit topic even in de gaten. Zit er ook aan te denken om in de toekomst een arizona aan te schaffen.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:44

Wij zeggen ook dat de zadels 99% op alle paarden passen, niet 100%. de schuurplekken aan het eind van de inlagers kunnen ook ontstaan doordat het zadel juist niet goed aangesingeld is (met eigen ervaring, als het wat te los is, zie je gelijk dat de haren wat draaien, als je zo altijd zou rijden, komen hier uiteindelijk schuurplekken)
Op een Barefootzadel moet je proberen in het midden te zitten, niet tegen de achterpommel aanleunen (hierdoor krijg je dus je 'eigen zit') tevens wordt de druk dan ook mooi verdeeld en zit je op het sterkste gedeelte van de rug.

Sympanova is is niet altijd slecht hoor! Sommige paarden kunnen er inderdaad niet tegen (gevoelige huid, dunne huid etd) maar ook paarden die er geweldig mee lopen.
De sympanovas en physiopads zijn nog altijd te verkrijgen, meestal liggen ze niet meer op voorraad maar we kunnen ze altijd bestellen.

Dat een paard na een half jaar niet meer voorwaarts is, kan natuurlijk zijn dat ie last van zijn rug heeft, maar is het ook 100% dat het van het zadel komt? natuurlijk zou het voor kunnen komen maar hoeveel paarden hebben wat anders waardoor ze niet goed lopen, misschien ligt het ergens anders aan. Ik wil niet zeggen dat je niet gelijk hebt Sjuutje maar laat je paard eens nakijken, misschien is het wel in de nek of lendestreek of wie weet. Snap je wat ik bedoel?
Bij ons op stal was nl ook een paard met zo'n probleem (geen barefoot) en bleek dat er een disc verschoven was, door gekke bewegingen in de wei of zo, dit viel niet direkt op maar was wel door een aantal behandelingen opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:54

Cheveyo schreef:
Hij reageerde met name wanneer ik ging lichtrijden met de draf, doorzitten was geen probleem, maar dat houd ik zelf niet zo lang vol Knipoog.

Daar kun je 1 conclusie uit trekken: je staat te veel in de beugels tijdens het lichtrijden. Omdat AL het gewicht dan ineens op 1 komt, kunnen ook die dunne pads dat niet aan, en dán krijg je inderdaad een paard met rugpijn.

Als je gewoon vanuit je kniën omhoog komt (zoals je wellicht vroeger tijdens zitlessen hebt geleerd bij zonder zadel rijden?), is het geen enkel probleem om licht te rijden met een boomloos zadel. En ik weeg zelf een héél stuk meer dan 80kg. Mijn paardje is er zelfs beter mee gaan lopen dan met ons vorige boomzadel. Knipoog

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:23

Hypofocus, klopt. Er zijn nog altijd veel ruiters die puur op de beugels rijden en niet op hun eigen spieren. Voor degene die daaraan twijfelen, probeer het eens en het makkelijkste om dit te óefenen'is even staan in je beugels, tenen naar binnen draaien en probeer meer op je 'binnenkant'van je benen te zitten, niet de achterkant, hierdoor kom je mooi vast te zitten met je bovenbeen en kun je veel makkelijker lichtrijden vanuit je spieren. (mary wanless systeem)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:06

Hypofocus schreef:
Cheveyo schreef:
Hij reageerde met name wanneer ik ging lichtrijden met de draf, doorzitten was geen probleem, maar dat houd ik zelf niet zo lang vol Knipoog.

Daar kun je 1 conclusie uit trekken: je staat te veel in de beugels tijdens het lichtrijden. Omdat AL het gewicht dan ineens op 1 komt, kunnen ook die dunne pads dat niet aan, en dán krijg je inderdaad een paard met rugpijn.

Als je gewoon vanuit je kniën omhoog komt (zoals je wellicht vroeger tijdens zitlessen hebt geleerd bij zonder zadel rijden?), is het geen enkel probleem om licht te rijden met een boomloos zadel. En ik weeg zelf een héél stuk meer dan 80kg. Mijn paardje is er zelfs beter mee gaan lopen dan met ons vorige boomzadel. Knipoog

Dank voor je conclusie op afstand Vork Cool

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:43

ik ben helemaal overtuigd van de boomloos zadels.
er zijn altijd problemen en het is gewoon het makkelijkste om er bijvoorbeeld het zadel van de schuld geven.
vaak is er meer aan de hand zolas het voorbeeld van yankeestar, en ik geloof dat zij toch wel weet waar ze het over heeft, want tenslotte adviseerd zij mensen erover en verkoopt ze ze.
en het is geen kwestie van alleen ma geld verdienen want ze heeft mij inmiddels ook al heel erg goed advies gegeven en verteld wat in mijn situatie gewoon het beste was!

maar het kan natuurijk dat niet alle paarden gebaad zijn met een boomloos, ieder is anders he!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:48

Dus met drukpuntverdeling problemen (heb diverse foto's gezien) moet je de schuld bij zichzelf zoeken...
Net als dat het niet goed stil ligt bij het opstijgen, ook bij jezelf zoeken Knipoog.
Ik bedoel het niet rot ofzo maar niet alles is op jezelf te betrekken want vaak ligt het ook aan de combi van het harnachement en je paard. In dit geval de rug.

Ik heb vorig jaar een gloednieuwe Nevada op zijn rug gelegd. Het leek wel een vierkante kartonnen doos (bij hem!). Nu ga je daar op zitten en dan deukt/vormt het, maar dat kan niet anders dan dat het gaat ribbelen, het blijft niet recht immers.

Let wel ze zitten heerlijk maar het is het gewoon niet voor mijn paardje en dat kan een ander niet van een afstand beoordelen, hoe logisch het soms ook lijkt in hun ogen Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:41

pre schreef:
ik ben helemaal overtuigd van de boomloos zadels.
er zijn altijd problemen en het is gewoon het makkelijkste om er bijvoorbeeld het zadel van de schuld geven.
vaak is er meer aan de hand zolas het voorbeeld van yankeestar, en ik geloof dat zij toch wel weet waar ze het over heeft, want tenslotte adviseerd zij mensen erover en verkoopt ze ze.
en het is geen kwestie van alleen ma geld verdienen want ze heeft mij inmiddels ook al heel erg goed advies gegeven en verteld wat in mijn situatie gewoon het beste was!

maar het kan natuurijk dat niet alle paarden gebaad zijn met een boomloos, ieder is anders he!

En dat goede advies was dat je best een boomloos zadel kon kopen? Is ze bij jou en je paard geweest? Sorry hoor, het kan best zijn dat boomloos voor jullie goed kan werken, maar ga vooral NIET af op de praat van verkopers van het spul, maar kijk objectief naar de reacties van je paard of laat iemand die er totaal niets bij te winnen heeft er naar kijken. En ja, ik ben hierin redelijk cynisch en niet zonder reden. Duivel

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:49

nee, niet dat ik het moest kopen!
ik heb haar uitgelegd wat ik zocht.
ook met de vraag, ik ben wat zwaarder, is dit een probleem?
zulk soort vragen, en ik kreeg hier een heel eerlijk antwoord op, wat ik wel en wat ik niet kon doen.
ook wilde ik in eerste instantie een nevada, zij raade mij de arizona aan omdat mmijn paard nogal klein en kort is, van zulk soort dingen.
dat vind ik toch wel fijn advies!