Pony heeft gevoelige rug, wat ohz leggen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: Pony heeft gevoelige rug, wat ohz leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:29

mijn pony heeft ook een gevoelige rug ik heb een dikke shabrack er onder een een gelpad werkt super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:37

Dniekje schreef:
uitleg? Clown

Afbeelding
Bekijk deze foto goed, en dan bij de schoft, dat bedoel ik met ' de kuilen' .
Ik had het al eerder opgemerkt in dit topic, en beschreven, trouwens, Nu wel nieuwsgierig?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:59

en waarvan kunnen die kuilen een teken zijn?

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:30

ik denk dat je niet zelf aan de slag moet gaan met dit soort problemen. Haal er iemand bij die er echt verstand van heeft, ik las dat hij maandelijks behandeld wordt, vraag hem/haar wat dat het slimste is. De rug is namelijk erg belangrijk, en kun je beter wat meer tijd in steken, dan dat je vanalles uit gaat proberen

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:42

Zal misschien een bontje helpen???

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:37

vol schreef:
Zal misschien een bontje helpen???

zoals ik in een eerder bericht al zij, bontje vult ook de kamer, dus haalt de ruimte weg tussen het zadel.

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:37

Ik zou deze vraag aan een deskundige stellen, die zullen dan als het nodig is een passende oplossing vinden..

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:30

Ik heb ook een paard met een gevoelige rug, heeft een tijd een verkeerd zadel opgehad. En begin nu weer met rijden( met goed passend zadel) met een dik dek en een schuimrubber gevormd naar de rug van het paard pad van wintec. Je kunt ze kopen in Duitsland want ze zijn in Nederland niet te koop. Op de verpakking stond dat dit pad schokabsorberend is, en legt het zadel ook iets hogerop. Het is goedkoper als een bontje, ik heb voor een nieuwe 20 euro betaalt. Je kunt ze ook nog krijgen met extra dikke stukken. Ik heb er in ieder geval een hoop aan gehad.

edit: even link geplaatst van wat ik bedoel:

http://cgi.ebay.de/neues-Wintec-Schooli ... otohosting

Zelf heeft mijn paard geen bespiering bij de schoft meer. Dat moet weer terugkomen, zelf heb ik deze met extra dikke stukken aan de voorzijde. Is wel iets duurder.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:48

__elise__ schreef:
BE_GENTLE schreef:
Niet rijden, het eens laten na kijken door een ostheopaat kijken of er mischien ergens een blokkade zit of dat er gewoon iets aan te doen is.. een pony met een erg pijnlijke rug hoor je niet te berijden dit is zielig en respectloos.. soory dat ik het moet zeggen hoor..

vaak is het niet pijnlijk, maar hebben ze er eerder last van.
dus moet je rustig aan doen, maar als je gewoon rustig aan doet ( & goede bescherming) heeft je paard er geen last van.

Tja, een paard geeft niet voor niks aan dat de rug gevoelig is.
En daarnaast: hoe weet je dat het paard geen pijn heeft? Paarden lopen erg vaak gewoon maar door, omdat ze dat graag voor hun baasje doen (ze doen ook alles voor de leider in de kudde) en omdat paarden prooidieren zijn en dus zijn ze van nature vaak gebrand om door te gaan tot het eind, tot ze echt niet meer kunnen.

Ik zou dus inderdaad iemand ernaar laten kijken, of dat nou een ostheopaat of wat dan ook is, dat durf ik niet precies te zeggen en ik zou ook (nog een keer) het zadel helemaal laten nakijken of die wel goed past.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:51

Misschien even naar de paardenfysio gaan.....

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:56

paardfysio!

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:58

Op de meeste maneges waar een paard last van zijn rug heeft, heeft meestal een gelpad

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:04

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:01

moi89 schreef:
Ik heb ook een paard met een gevoelige rug, heeft een tijd een verkeerd zadel opgehad. En begin nu weer met rijden( met goed passend zadel) met een dik dek en een schuimrubber gevormd naar de rug van het paard pad van wintec. Je kunt ze kopen in Duitsland want ze zijn in Nederland niet te koop. Op de verpakking stond dat dit pad schokabsorberend is, en legt het zadel ook iets hogerop. Het is goedkoper als een bontje, ik heb voor een nieuwe 20 euro betaalt. Je kunt ze ook nog krijgen met extra dikke stukken. Ik heb er in ieder geval een hoop aan gehad.

Zelf heeft mijn paard geen bespiering bij de schoft meer. Dat moet weer terugkomen, zelf heb ik deze met extra dikke stukken aan de voorzijde. Is wel iets duurder.

Druk je met zo'n onderlegger de rugspieren niet juist nog meer weg?
of is het materiaal heel erg zacht?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:03

Nouvel schreef:
moi89 schreef:

Druk je met zo'n onderlegger de rugspieren niet juist nog meer weg?
of is het materiaal heel erg zacht?

Een ding weet ik wel: ook al heeft een paard een gevoelige rug als je een zadel hebt dat super past is 1 iets dikker dan normaal dekje goed genoeg.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:16

nee, d8 het niet. Het is heel zacht materiaal.Sindsdien krijgt mijn paard eindelijk weer bespiering. En als je de rug van mn paard ziet dan snap je wel dat ik verdikte stukken aan de voorkant heb