Groot zadeldillema, Wie helpt mij??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Groot zadeldillema, Wie helpt mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:34

Een passier heb ik op de bok opgezeten, was een 2e handsje, alleen op dat moment te duur en niet de goeie boommaat, maar op de bok zat hij wel fijn. Alleen dat heb ik met meerdere zadels, en dan op het paard is het mis.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:35

steinstein schreef:
#Ymke# schreef:
Nee dat niet, denk je dat zij iets kunnen??

Ze verlenen toch service.
Ze zijn toch bij jou geweest om te passen. Nu blijkt het zadel wat je gepast hebt niet te passen op je paard en jij zit niet lekker.
Ik zou ze echt even bellen.

Het zadel komt niet bij hun vandaan, dat probeer ik duidelijk te maken, Knipoog Daarom snapte ik al niet wat zij ermee te maken hadden Haha!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:36

a dat is wel balen, Passier zit idd vaak prima en ligt ook wel goed op meerdere paarden..
Maar is ook heel goed aanpasbaar, Bij ons was er een aangemeten door drunens ruiterhuis bij een paard met een moeilijke rug......

en wat als je de firma uit belgie belt waar je je zadel vandaan hebt?
kunnen hun jou niet verder helpen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:37

Nee, althans, ben bang van niet. Omdat het zadel speciaal besteld is voor mij, en zij weinig bruine zadels verkopen normaal en bang zijn dat ze ermee blijven zitten.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:39

Ja idd dat risico is er dan mt bruin idd, dat is wel balen.........
uhmm ff denken hoor.......

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:39

[

Ze verlenen toch service.
Ze zijn toch bij jou geweest om te passen. Nu blijkt het zadel wat je gepast hebt niet te passen op je paard en jij zit niet lekker.
Ik zou ze echt even bellen.[/quote]

Het zadel komt niet bij hun vandaan, dat probeer ik duidelijk te maken, Knipoog Daarom snapte ik al niet wat zij ermee te maken hadden Haha![/quote]

Waar komt het dan vandaan???

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:40

Ik weet trouwens nog een bruine passier te liggen als hij die nog heeft. Bij langeraap en daar kan je ook je zadel inruilen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:47

#Ymke# schreef:
Nee, althans, ben bang van niet. Omdat het zadel speciaal besteld is voor mij, en zij weinig bruine zadels verkopen normaal en bang zijn dat ze ermee blijven zitten.

Maar jij heb een zadel besteld omdat het paszadel goed lag en goed zat. Dat dit zadel niet goed ligt én niet goed zit = toch echt niet jou schuld. Dan heeft het passen ook weinig nut, als je toch een "ander" zadel krijgt.

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:45

Ik heb hele goeie ervaringen met 'VAN RIJS'. Zij komen langs met zadels om ze kaal op je paard te passen en daarna laten ze je rijden zodat je kunt voelen welk zadel het beste is voor jou en voor je paard. Ook laat ik ze ieder jaar even aanpassen, ivm bespiering ect.
Ook heb ik een boomloos Heather Moffet dressuurzadel, dit zit echt heerlijk zacht. Het zadel vormt zich door de memoryfoam helemaal naar jou en naar je paard. Allebei geen rugpijn!!!!!!!!!!!!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:46

Ik heb sinds kort een heerlijk zadel wat aan jouw eisen voldoet, een passier optimum dressage. Alleen de kans dat ze die ergens in de juiste maat op voorraad hebben in bruin is erg klein. Succes ermee! Ik denk trouwens dat je je zadel best kwijt raakt, er is steeds meer vraag naar bruin..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:08

Maar je huidige Euroriding zadel.. zit jij daar in principe wel lekker op? Want als dat zo is zou ik gewoon zadelmaker laten komen ipv naar nieuw zadel zoeken.
Heb laatst ook goede zadelmaker erbij gehad.. zadel bleek scheef opgevuld Boos! (daarom liep paardje zo rottig rechtsom) en klemde beetje bij de schoft. Dus nieuw vullen + iets verbreden aan voorkant.. €160,- + voorrijkosten dus dat is bijna altijd goedkoper dan huidige zadel verkopen en nieuw zadel (met misschien nieuwe problemen) kopen.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:24

#Ymke# schreef:
Nee, ik heb het zadel besteld in belgie, niet bij drunens ruiterhuis. Er maakte iemand een slimme opmerking over de 18 inch, weet iemand hoe ik kan opmeten hoeveel inch het zitvlak is???

Een Engels zadel meet je van de achterkant van de lepel tot de voorzijde van de boom ( vanaf zadelnagel ), de uitkomst in centimeters deel je door 2,5 ( een inch is 2,5 cm. ) dan heb je de maat in inches.

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:42

Misschien nog een kleine tip. Geen enkel zadel, al is het precies hetzelfde model en merk, ligt hetzelfde. Als je dus een paszadel lekker vind zitten en je besteld een nieuwe, heb je geen garantie dat die ook goed past! Het blijft n.l toch voor het grootste gedeelte handwerk.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:49

Als rugpatient weet ik hoe belangrijk het is dat je ook voor jezelf een goed passend zadel hebt. Zelf heb ik positieve ervaring met Hulsebos, maar je hebt al aangegeven dat dit voor jou not done is, misschien is het een idee om met je huidige zadel een gezamelijke afspraak te krijgen bij de DAP in Bodegraven met van Rijs. Zij werken nu met een soort electronica systeem, dat op een pc exact weergeeft hoe het zadel ligt op jou paard en waar het aangepast zou moeten worden. Wellicht als het zadel opgevuld is, jij ook fijner kan gaan zitten. Is dit nou niet het geval, misschien dat je dan ook nog tot een oplossing kan komen met van Rijs. Succes iig

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:56

He Ymke, jeetje het zit je niet mee meis.
Is het misschien geen mogelijkheid om een flairsysteem in je zadel te laten zetten? Ik heb hier iets overgelezen in een ander topic. zadelboer op bokt heeft hier veel verstand van, benader hem anders even en vertel je probleem. Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:18

Is het niet mogelijk om de zadelmaker/winkel in België een te laten kijken naar je zadel en hoe het op je paard ligt?
Zij zijn er toch ook bij gebaat om passende zadels af te leveren en tevreden klanten te hebben...

Het blijft toch vreemd dat het paszadel wel goed lag en deze niet...
Misschien kan een kleine aanpassing in de vulling al een hele hoop doen. Niet elke niet zadel zal exact hetzelfde zijn opgevuld bij aflevering denk ik...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:10

Je zadel dient ten eerste te passen. Maar al te vaak blijkt de Euroriding voor de ruiter prima te zijn voor het paard maar beduidend minder voor het paard.
Flair inbouwen in Euroriding doet Arie geloof ik niet, ikzelf in ieder geval niet. Heeft te maken met de vorm van de boom.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:18

harnessmaker schreef:
Je zadel dient ten eerste te passen. Maar al te vaak blijkt de Euroriding voor de ruiter prima te zijn voor het paard maar beduidend minder voor het paard.
Flair inbouwen in Euroriding doet Arie geloof ik niet, ikzelf in ieder geval niet. Heeft te maken met de vorm van de boom.

Arie zet wel flair in een euroriding zadel ,zoals in alle andere zadels ,maar het zadel moet wel passend zijn.
dat is de reden waarom ik eerst kom kijken of het zadel geschikt is voor ombouw.
je hebt wel degelijk gelijk dat deze zadels vaak een probleem hebben door de stijle boom en de grote druk die voor bij de schouders ontstaat maar er zijn ook zeker zadels die wel passen en daardoor geschikt zijn voor ombouw

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:33

Jee wat een toestand Sigaar
Het zou heel goed kunnen dat je zadel toch achterover ligt door een te krappe boom (omdat je zelf zegt op de lepel te zitten)
helaas worden 9 van de 10 zadels te krap aangemeten!
of nog erger, er wordt vaak helemaal niet gemeten Koe

De goedkoopste oplossing is:
laat de boom om maat laten zetten door een goede zadelmaker

Dan ligt het zadel iig wel in balans waardoor de kans groot is dat je beter in je zadel zit

of weer een investering:
KN's symfonie voldoet zo te horen aan jou eisen
en is er ook in het (mooi Tong uitsteken ) bruin en met een wijde kamer (boomaat 34)
Laat daar dan flair in zetten en voila je kan weer rijden
Of koop een bruin WOW zadel
weet bijna zeker dat je dan van je probleem af bent Ja
succes

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:38

sorry hoor dat je graag bruin wilt kan ik snappen, maar door de liefde van bruin je zelfs het plezier in rijden verliest vinnik heeel sneu!
ga gewoon is naar een zadelverkoper toe of laat indd een zadelsevice bij je langs komen, kan je ook passen voor jezelf en je paard, en vele hebben ook tweedehandse zadels te koop (kwestie van informeren) dit had je volgens mij ook zelf wel kunnen bedeken Sigaar ten tweede zou ik us naar je rug laten kijken (weet niet of je dr al iets aan gedaan hebt) ga naar een fyshio o.i.d want je rug word niet beter van een zadel, maar als je de pijn verlicht en daarnaast op een goed zadel ligt krijg je stukke minder last van

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:40

hey ymke, ook al een ramp met zadels,,, hier zelfde probleem, alleen liggen ze bij mij veel te hoog op de schoft, heb nu boommaat 34 gehad, te smal, trekpaardenzadel, ligt nog te hoog... zucht
weet je al een goede zadelmaker in buurt? Ik zou er 1 bellen, langslaten komen en hem de zadels laten zien, misschien kan hij iets aanpassen voor je. dat je niet overstapt op zwart kan ik begrijpen, je hebt alles in het bruin.
En zijn zoveel zadels te koop, moet vast wel ene passend zadel in rbuin zijn, alleen het zoeken he...
maar ogmaals, laat zadelmaker langskomen, ( mss kunnen we delen met kosten, bij mij moet er ook 1 komen, voor 2 paarden, als die niet uit buurt komt kunnen we de reiskosten delen evt)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:44

Ik zou gewoon kontakt opnemen die je zadel hebben aangemeten...

Je hebt betaald voor een op maat gemaakt zadel, dat past!!
En dus moeten hun zorgen dat het zadel goed ligt ook!!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:56

Zadelboer schreef:
harnessmaker schreef:

Arie zet wel flair in een euroriding zadel ,zoals in alle andere zadels ,maar het zadel moet wel passend zijn.
dat is de reden waarom ik eerst kom kijken of het zadel geschikt is voor ombouw.
je hebt wel degelijk gelijk dat deze zadels vaak een probleem hebben door de stijle boom en de grote druk die voor bij de schouders ontstaat maar er zijn ook zeker zadels die wel passen en daardoor geschikt zijn voor ombouw

Dat is wat een aantal mensen mij melden. Maar..... van de tien zaken die een zadelmaker tegen je zegt blijven er maar een paar hangen en de rest wordt aangevuld met eigen woorden. Dat geeft een verkeerd beeld. Men wil vaak niet alles horen maar alleen wat in hun straatje past.....
Dus ook hier.

Sorry Arie!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:04

unamie schreef:
of weer een investering:
KN's symfonie voldoet zo te horen aan jou eisen
en is er ook in het (mooi Tong uitsteken ) bruin en met een wijde kamer (boomaat 34)
Laat daar dan flair in zetten en voila je kan weer rijden
Of koop een bruin WOW zadel
weet bijna zeker dat je dan van je probleem af bent Ja
succes

Volgens mij wil ze geen KN vanwege haar rug...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:10

ik snap je voorliefde voor bruin, ik heb ook al mn tuig bruin, dat is inderdaad veeeeel mooier Haha!
heb je al eens een stubben geprobeerd, die hebben veel in bruin. en verder sluit ik me aan bij de eerder gegeven tips.
veel succes er mee!!