Waarom rij je zonder cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re: Waarom rij je zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:32

Ik rijd eigenlijk altijd met cap (en ik werk in de paarden, da's dus best apart, ken bijna geen mensen die hun geld verdienen met rijden en altijd braaf met cap rijden)
Als het heel warm is, en ik rijd mijn eigen paard in de bak, dan laat ik m'n cap wel eens af (krijg er dan koppijn van)
Een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje, maar de kans dat ik van Orien afzeil is een heel stuk kleiner dan dat ik van een van de jonge hengsten af wordt geknikkerd. Andere paarden rijd ik pertinent niet zonder cap.
Ik heb voor thuis een mat kunststof Casco, die zit errug lekker en je krijgt er niet een enorme zweetkop in. Heb op concours een Kavalkade (gpa achtig model), die is veel mooier maar zit niet zo fijn als de casco.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:53

MyrtheJ schreef:
Djesseka schreef:
Weegt het voorkomen van zweten, rotgevoel, hoofdpijn, minder fraai gezicht op tegen wat je allemaal kan overkomen als je zonder cap rijdt?

Nee. Maar iets waar je geen angsten/onzekerheid voor hebt zie je ook niet als bedreiging waardoor je m wel op zou zetten, in mijn geval. Als ik onzeker ben over iets, dan gaat ie op. Maar anders niet.

Maar die hond of auto (bv!!) wat in een keer voor je paard vliegt zie je natuurlijk niet aankomen he.. En als je paard dan in paniek raakt.... Dan zit je.

Zoiets kun je niet van te voren weten.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:55

ik zet zelden een cap op
alleen als ik de situatie echt niet vertrouw dus alleen bij vreemde paarden
ik vind het gewoon een k*t ding zo een cap
nja ik weet het heel idioot

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:58

Ik vind het ook voor geen meter zitten, maar bij ons op stal is het verplicht dus tja dan
moet je toch maar aan de regels houden Knipoog

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:00

hou nou e op over dat met/zonder cap rijden

kriekjn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:01

WilDhoeF schreef:

Het is een onderwerp zoals een ander hoor Knipoog .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:07

WilDhoeF schreef:

Er zijn nog wel meer topics hoor...

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:15

op mij eigen paard rij ik npooit met cap maar die schrikt ook nooit.. maar me nieuwe paard is een druktemaker en hjeb ik standaard mijn cap op, en bij alle andere paarden dan mijn eigen

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:17

Concorde schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met cap (en ik werk in de paarden, da's dus best apart, ken bijna geen mensen die hun geld verdienen met rijden en altijd braaf met cap rijden)
Als het heel warm is, en ik rijd mijn eigen paard in de bak, dan laat ik m'n cap wel eens af (krijg er dan koppijn van)
Een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje, maar de kans dat ik van Orien afzeil is een heel stuk kleiner dan dat ik van een van de jonge hengsten af wordt geknikkerd. Andere paarden rijd ik pertinent niet zonder cap.
Ik heb voor thuis een mat kunststof Casco, die zit errug lekker en je krijgt er niet een enorme zweetkop in. Heb op concours een Kavalkade (gpa achtig model), die is veel mooier maar zit niet zo fijn als de casco.

ik heb zelf ook zo'n casco ding en die zien er niet echt charmant uit (ik vind sommige caps toch best mooi, maar deze niet) maar heb m gekozen omdat hij erg licht en luchtig is en als je een keer in de regen rijdt is je cap niet meteen doornat.
Ik reed eerst nooit met cap, maar ik werk in een revalidatiecentrum voor mensen met niet aangeboren hersenletsel en ik zie teveel (jonge) mensen binnenkomen met hersenletsel door val van een paard zonder een cap op gehad te hebben.

Dus ik... ben voortaan braaf van de veilige (maar o zo oncharmante) cap Haha!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:21

Skitter schreef:
MyrtheJ schreef:
Nee. Maar iets waar je geen angsten/onzekerheid voor hebt zie je ook niet als bedreiging waardoor je m wel op zou zetten, in mijn geval. Als ik onzeker ben over iets, dan gaat ie op. Maar anders niet.

Maar die hond of auto (bv!!) wat in een keer voor je paard vliegt zie je natuurlijk niet aankomen he.. En als je paard dan in paniek raakt.... Dan zit je.

Zoiets kun je niet van te voren weten.

Klopt, je kunt niet alles vantevoren weten. Maar moet ook nog een beetje kunnen leven.... Mn paard raakt eigenlijk nooit in paniek, sorry, heb daar gewoon geen angst voor. Als het mijn tijd is om dood te gaan, gebeurd dat toch wel. Ik geloof niet zo in toeval.

En ja, dat is waarschijnlijk heel erg naief.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:27

ik rij alleen met cap op terrein waar het moet. ik vind het een fijn ding(heb er al meerdere geprobeert) en vertrouw mijn paarden voor 100% rij alleen op mn eigen paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:33

Grappig is dat veel mensen er eigenlijk niet aan denken hem op te zetten omdat ze hun paard zo vertrouwen Clown Of omdat het er niet charmant uitziet. Geen echt medische reden dus.

Vandaag mannetje ook eens gevraagd die rijdt meestal met cap maar als het warm is dus ook niet. Vraag ik hem of je er dan niet vanaf kan vallen. Tja het antwoord, een scahaapachtige grijns. Ook geen echte reden dus terwijl hij een goed ventilerende cap heeft.

En Wildhoef het gaat hier nou juist niet over wel of niet maar waarom je hem niet opzet. Knipoog
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-08-07 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:37

Ik vind het altijd zo warm en je krijgt er zo'n plakhoofd van. Zeker in de zomer. Als ik thuis rijd heb ik hem bijna nooit op, buiten en in de les wel altijd.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:07

WilDhoeF schreef:

ehh, is het een misdaad om dat te vragen ofso? Clown

even weer ontopic: ik rijd meestal wel met cap, maar soms als ik alleen eventjes een paar rondjes ga stappen over 't erf ofso, dan heb ik meestal geen cap op

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:11

Barmat schreef:
Bonnie_Theun schreef:
Jeetje mina, het zoveelste topic over 'de cap'.

Er zijn genoeg topics over dit onderwerp, misschien de zoekfunctie gebruiken??

reageren HOEFT niet, het MAG Knipoog

Dat weet ik ook wel, maar ik word zo moe van al die topics over wel/geen cap. Via de zoekfunctie kun je genoeg redenen vinden waarom mensen wel/geen cap dragen

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:17

omdat het gewoon kl*te dingen zijn ,waar je gigantische koppijn van krijgt,en je (MIJ)het plezier in het rijden ontneemt...
daarom draag ik het liefst geen cap!!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:18

Ik rij altijd zonder cap
Mijn reden ? Bloos Ik heb geen zin om hem te dragen
De regel op onze stal is tot 16 jaar met cap rijden ik ben 17 ..
meer dan de helft van stal rijd zonder dus het is erg verschillend ik ben ook niet de enige die het doet

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:23

Meestal rij ik wel met
maar als ik geen zin heb om hem op te doen dan doe ik dat ook niet Haha!
en dat is zo af en toe nog wel is
Laatst bijgewerkt door Marjoleiin op 09-08-07 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:27

volgens mij is dat ding van mij ook goed ventilerend alleen ik merk er weinig van Nagelbijten / Gniffelen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:09

oke,ik rij zonder,ALTIJD.

de reden? een heleboel.
ik vind het ondingen die me een heel stuk vrijheidsgevoel ontnemen.
laatst [vorig jaar] heeft er een heel artikel over de cap in de bit gestaan,eindconclusie daar was dat de meeste ongelukken NAAST het paard gebeuren,en in geval van vallen was er 90 van de 100 keer sprake van een ander soort letsel,waar geen cap iets aan kan doen.
wil je veilig rijden zou je dus in harnas op een hobbepaard moeten stappen Clown [of niet op een paard stappen]

nee dank je,ik neem het risico wel voor lief.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:47

tja, waarom niet...
Niet omdat ik er hoofdpijn van krijg (kreeg ik vroeger van die "dopjes" wel), niet omdat het zweet (zitten luchtsleuven in), niet omdat het zwaar is (die ik heb weegt niks), niet omdat het niet mooi staat (lekker boeiend, en ik heb laatst een hele mooie bruine cap gezien!)
Vind het niet nodig, paard is braaf zat, ben nog nooit op mijn hoofd gevallen (wel rug, pols, etc), en ja, een ongeluk zit in een heel klein hoekje, overal.
Ik had eerst een scooter met helm, 2x gevallen, overgestapt op een snor (zonder helm), gekgenoeg nooit gevallen (terwijl die toch ook 50 reed). heb nu weer een scooter met helm, en merk dat ik toch wat "roekelozer" (als je het al zo kan noemen) rij.
Heb dus niet echt een reden. Rij altijd met een petje omdat mijn haar anders in de weg zit, waarom dan niet net zo goed een cap op zetten? Geen idee. Laksheid? Luiheid? Eigenwijsheid? Zal daar wel ergens tussenin zitten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:59

Stef, heb je het verhaal van Barmat dan al gelezen?
Hoop dan echt voor je dat je het gaat dragen Knipoog

Ik heb 1 keer zonder gereden, en dat doe ik ook nooit weer, was niet echt slim van me, niks gebeurd ofzo gelukkig maarja.

Ik vind het ook niet echt een excuus om hem niet op te zetten omdta het warm en plakkerig wordt in de zomer, ik bedoel, als de zon schijnt word je hoofd ook warm en wordt je hoofd ook plakkerig van het zweet Verward

en de hoofdpijn ervan: check dan eerst even of je hem wel goed hebt zitten? Verward

Ik heb in dit topic nog geen 1 goede reden gezien waarom je geen cap zou dragen, en volgens mij is die er ook niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 01:02

zucht... ja, ik heb het verhaal van barmat gelezen, eerder al...
Met alle respect voor barmat, moet iedereen nu met haar verhaal gaan zwaaien? Ze is niet de eerste, en zal niet de laatste zijn, en had zelfs met cap kunnen gebeuren

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 01:05

GuitarLove schreef:
@pearlie: dat kan zijn, maar hoeft niet. ik krijg standaard hoofdpijn als ik 's zomers te veel doe, bijv. hardlopen, paardrijden, in de tuin werken etc. Kan ik helaas niet veel aan doen behalve mee leren leven Knipoog
@SFCAP: Eigenlijk hetzelfde verhaal, ook zonder iets op krijg ik hoofdpijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor suus_toes ook geldt.
@suus_toes: Misschien kan je met een zonnebril oid rijden, dat helpt bij mij meestal enigszins Knipoog

Waarschijnlijk heb jij last van het zogenoemde 'stuwingshoofdpijn'.
Door het warme weer is je lichaam ook warmer en stroomt het bloed sneller.
Hierdoor ontstaat er meer druk en krijg je hoofdpijn.
Veel water drinken helpt goed en er zijn ook homeopathische medicijnen voor te krijgen die ook goed helpen.

Weer on-topic;
Ik draag altijd een cap, wat voor weer het ook is en het kan me niet schelen hoe mijn haar eronder vandaan komt of hoe ik er uitzie met dat ding op.
Mijn veiligheid gaat voor.
Mocht mij iets overkomen dan laat ik wel een man en 2 kinderen achter, en ik blijf hier liever nog een tijdje rondwandelen eerlijk gezegd.
De personen die geen cap dragen omdat ze hun paard volledig vertrouwen of omdat ze het niet prettig vinden zitten of niet mooi die vind ik maar egoïstisch en naief.
Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de personen om je heen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 01:20

Ik rijd ook meestal zonder cap. Door het overmatige zweten krijg ik zweetuitslag op mijn voorhoofd. Dit jeukt als een gek en ik kan daarna ook dagen niets op mijn hoofd verdragen. Als ik werkelijk altijd met mijn overigens goed geventileerde cap zou willen rijden kan ik niet vaker dan 1x per week maximaal op mijn paard stappen. zolang duurt het nl. minimaal voordat die uitslag weer genezen is en in de tussentijd jeukt en brandt het. Zeker als ik weer ga zweten. Daarnaast krijg ik ook last van warmtestuwing. Bij een wedstrijd met warm weer zie ik sterretjes als ik de proef uitkom en ben ik zeker een half uur nodig incl. veel drinken om weer een beetje bij mijn positieven te komen. Ik word er ook nog eens letterlijk kostmisselijk bij.

Daarnaast heb ik een letterlijk bomproof paard, jarenlange ervaring en voldoende valervaring (vroeger gevoltigeerd) om zelf wel in te kunnen schatten wanneer ik er wel of niet af zou kunnen vallen. De laatste 15 jaar ben ik niet meer zonder cap op van het paard/met paard gevallen dus het lijkt me dat ik die inschatting aardig goed kan maken. En dan nog kwam ik meestal op mijn voeten terecht.... (1x rolde ik terug op mijn achterwerk doordat ik net niet genoeg draai kon krijgen in de lucht)

Ik heb geen paarden om er maar 1x per week op te stappen dus daarom meestal geen cap. Knipoog