Myler bitten mondvriendelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Myler bitten mondvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:12

op de myler site hebben ze een uitleg hier over

persoonlijk vind ik de tongboog dingen niet zo
iig niet de hele hoge en niet iederpaard reageerd er lekker op

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:19

lijkt me nogal vervelend omdat het in het verhemelte prikt?
maar bedankt,ik zal eens op de site gaan kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:19

@ Hinke: ik verkoop geen Mylers. Sterker nog, ik heb er op dit moment geen in gebruik.

@ Germie: vertalingen vanuit het Engels (you), naar het Nederlands (gebruik je "je" of "u" voor het woordje "you" ) kunnen snel kinderlijk klinken. En in tegenstelling tot de kennis die hier in Nederland te vinden is bij de doorsnee ruiter, en de mogelijkheid om bij verschillende mensen te lessen, is de doorsnee Amerikaan daar niet zo verwend mee: afstanden zijn gigantisch, goede instuctie moeilijk te vinden. En ik vind het niet meer dan normaal dat er ook in een dergelijk boek er op gehamerd wordt dat een ander bit echt de oplossing niet is voor een probleem. Hoe vaak roepen wij dat hier niet op Bokt, als er weer eens een topic geopend wordt over Pelhams en ander bitten om een paard toch maar onder controle te houden op buitenritten?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:31

zoveel paarden zoveel mensen zoveel wensen

op nog niet 1 paard met het zelfde bit geeindigd
de een reageerd als noodrem (ja noodrem verder zit ik amper aan dat "ding"stuur met mijn billen en omdat ik buiten en buitenrij vaak ook met losse teugel) beter op bit a de ander op b momenteel rijd ik in de bak op een bitloos
buiten vind IK dat nog eng

kijk meestal naar waar het paard het pettigst op reageerd als het gewoon
standaard los in de mond ligt

myhler heeft iig niet mijn voorkeur , en de meeste bitten lijken me minder geschikt
voor de gemiddelde ruiter

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:58

Nog even over de tongboog: zoveel paarden, zoveel verschillende tongen. Als je een paard hebt met een dikkere tong dan gemiddeld, dan kan een bit met tongboog prettig zijn, omdat de tong dan niet in de verdrukking komt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:19

Ik heb ook een myler geprobeerd voor mijn paard, hij heeft een (blijvend) hangend rooster en daarbij heel weinig ruimte tussen de lagen, leek dus ideaal.
Mijn paard reageerde er echter behoorlijk heftig op, kroop enorm achter de teugel en ik mocht er niet aanzitten. Ik rijd niet met veel druk, eigenlijk heel weinig, maar hij vond dit bit toch echt te scherp naar mijn idee.
Ik rij hem nu op een Danger bit, dat is een bit van normale dikte, dubbel gebroken maar kan ook niet helemaal dubbel naar beneden toe, naar boven toe is het wel helemaal beweeglijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 22:33

Supertje: Welk type en level van Myler had je?

Het bit wat ik op marktplaats had gekocht is toch te groot, dus die moet ik weer verkopen en nu moet ik wel een nieuwe kopen als ik eentje wil *grrrr* Geld, geld! . Waarschijnlijk ga ik in september naar horse event en daar hebben ze als het goed is een myler standje, dus dan ga ik daar eerst even vragen over het hoe en wat van mylers, en ook welk type en level voor mij het best zou zijn want je hebt best veel verschillende soorten. Ik heb denk ik een maat 10,5 nodig, heb je ze eigenlijk wel zo klein van myler Verward

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:51

He caira, ik ben zeer benieuwd wie dat waren.
Zeker dat ik al weg was, die van mij loopt super op dat bitje dus ik vind dit een beetje vreemd verhaal .
Niemand anders had zo´n bit dat ik er nog stond en zo veel langer ben je niet gebleven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:38

Ík weet niet eens wie je bent Tunes, dus dan kun je ook niet verwachten dat ik hier serieus op reageer.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:17

Dat je me nu al vergeten bent, dat had ik niet van je verwacht. maar ja dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Dus daar houden we over op hier, spreek je later en doe je vriend de groeten

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:39

Ik vind het verhaal van caira erg raar. op deze stal was ik de enige met zo'n bitje mijn paard heeft nooit last gehad van alle problemen die ze beschrijft. nog nooit een weggedrukte rug of wondjes gehad . ook nooit last met dat het paard niet ontspannen zou zijn. Ik snap dus niet hoe ze er bij komt om zo iets hier te schrijven. vandaar mijn vraag wie dat dan waren .
Er zijn op die stal geen paarden die aan deze omschrijving voldoen dus ik denk dat dit verzonnen is om te rellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:49

Tunes ik weet niet wie je bent en wat je doet, maar er waren meerdere mensen met een myler bit, getuigen genoeg om dit te bevestigen, maar ik vertel hier over eigen ervaringen, en heb absoluut niet de intentie om welke naam dan ook te noemen. Ik denk dat je de verkeerde persoon voor je hebt, alleen al om het feit dat ik geen vriend heb. Daarnaast lijkt het me niet nodig om met je onzin een heel topic te verpesten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:44

het kan scherp zijn, maar als het goed is kun je bij myler op zoek naar het bit wat bij je paard, jouw hand etc past
dus zou het niet scherp moeten zijn Lachen
myler is en blijft en bit en is en blijft zo scherp/hard als de ruiterhand...
er zijn mensen die met en ijzerdraadje heel vriendelijk kunnen rijden (bij wijze van) en mensen die met het meest vriendelijke bit ene paard compleet beton rijden

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:24

vraag over een tongboog,die zijn vrij smal vind ik,hoe kan dat dan een tong 'vrijheid' geven?

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:49

o sorry ik dacht dat je lonneke was en dat je met je vorige stal stal jonker bedoelde.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:37

Het bit is scherp als jij harde handen hebt.

Als je paard er goed op reageert zou ik het doen. Mijn zus had er ook 1 en het paard wat nooit aan de teugel wilde reageerde een stuk beter, en niet door een harde hand.

Ik vind het hele goeie bitten alleen moet je wel goed weten dat je er rustige handen voor moet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 02:43

Behoorlijk wat mensen zeggen dat hun paard ineens zo makkelijk (of makkelijker) aan de teugel gaat met een Myler. Wel logisch, want het mondstuk is zoveel dunner dan het mondstuk van een gemiddeld 'normaal' bit, dat je veel minder druk nodig hebt om je paard 'in de krul' te krijgen. Natuurlijk rijdt dat makkelijker, want het kost minder inspanning. Houd wel in de gaten dat dit helemaal niets met vriendelijkheid te maken heeft.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:28

Corine, er zijn nog wel wat meer verschillen tussen een gebroken watertrens en een myler hoor, dus ik denk dat je het effect van een Myler niet alleen af kunt schuiven op de dikte van het bit.
Het is bovendien echt achterhaald om te denken dat een dikker bit per definitie vriendelijker is dan een dunner bit. Veel paarden hebben met een dik bit zo'n enorme mond vol dat er vanalles in de knel komt.
Wat mij vooral aanspreekt in de myler is dat het mondstuk anatomisch gevormd is en geen notenkrakerwerking kent. En ik denk ook dat daar de reden ligt waarom veel paarden dit bit makkelijker aannemen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:08

De mylerbitten (iig degene die ik heb gezien) kunnen niet helemaal doorbuigen zodat je de mond niet af kan knellen. Maarja het is bij zoveel bitten, ga er pas mee rijden als je rustige handen hebt en weet hoe je het bit moet gebruiken (en hoe niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:13

Ik snap dat het voor paarden met weinig ruimte in de mond een uitkomst is dat er ook bitten zijn met een minder dik mondstuk. Bitten met een echt dik mondstuk vind ik zelf ook niets, inderdaad om de reden dat je paard zijn mond nog gewoon dicht moet kunnen doen.

Ik wil ook direct geloven dat het grootste deel van de mensen die een Mylerbit aanschaft, dit met de beste bedoelingen doet (anatomisch gevormd, veel documentatie erbij, gepromoot als paardvriendelijk, etc.). Toch blijft het een feit dat hoe dunner het mondstuk is, hoe scherper het inwerkt bij gelijke krachtinwerking (dit is wetenschappelijk bewezen).

Wat mij ook tegenstaat is dat bijna iedereen die PRO Myler is, beweert dat de bitten heel mondvriendelijk zijn, maar dat je wel een goede, stille ruiterhand moet hebben, voordat je ze eigenlijk mag gebruiken. Dat staat lijnrecht tegenover elkaar.
Stel dat je nog niet zo'n perfecte, stille ruiterhand hebt, dan zou je nog niet aan een Myler toe zijn en zou een standaard bitje wellicht vriendelijker inwerken. Dat betekent dan nog steeds dat de Myler dus minder vriendelijk inwerkt.

Nogmaals, ik wil niemand veroordelen die met een Mylerbit rijdt en wellicht zijn er ook wel enkele paarden met zo'n moeilijke mond qua bitten, dat juist de Myler er wel goed in ligt, maar dat zullen eerder uitzonderingen zijn dan het gros. Ik denk dat het al veel zou zijn als van de 90 paarden bij ons op stal er 1 of 2 zouden zijn waar alleen een Myler in zou passen qua ruimte.

Myler is gewoon een zeer commercieel bedrijf, dat zeer veel aandacht besteedt aan het maken van reclame op een manier die blijkbaar een hoop mensen aanspreekt. Ze willen je doen geloven, dat alleen over hun bitten echt is nagedacht en dat de rest hopeloos ouderwets is en niet meer van deze tijd. Mensen die vervolgens helemaal enthousiast raken door de reclame en documentatie, schaffen vervolgens zo'n bit aan en in veel gevallen zal het rijden ineens wat makkelijker gaan. Een snelle conclusie is al snel getrokken: Myler is goed, want mijn paard reageert er zo fijn op. Logische gedachtengang.

Vaak reageert een paard dat een tijd met een Myler is gereden, niet meer goed op een normale trens. En in plaats van dat mensen zich af gaan vragen of ze misschien toch niet scherper hebben ingewerkt dan ze dachten en hun paard dus hebben afgestompt, is het de schuld van de normale trens: 'Zie je nou wel, de standaard bitten zijn helemaal niet zo fijn, dit bewijst maar weer dat Myler bitten beter zijn'. En dat vind ik dan een hele kromme gedachtengang.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:22

Hmm, nog nooit mijn reden tot gebruik van Myler bit zo verkracht zien worden als de kromme redenatie van hierboven Boos! .

K&K is ook commercieel, maar dat mag dan wel?? Omdat toevallig een slimme man aan de top van Myler zit die commercieel waarschijnlijk goed is aangelegd, moet zo'n bedrijf dan hierop worden afgerekend? Gaat toch uiteindelijk om het product?

Pas een ruiter met genoeg ruitergevoel kan oordelen wat een bit doet voor een paard. Jullie hebben het alleen over het touwtrekken van de teugels, maar uiteindelijk is de ontspanning in het lijf dat oordeeld of een bit goed is of niet. Dat is wat telt, niet de kracht in de teugels.
Een paard wat beter ontspannen kan lopen met een Myler bit, is dat dan dus fout, omdat het scherper is, het paard hierdoor bang is, en toch nog ontspannen kan lopen? Gosh, vreemd paard heb ik dan :p

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:55

@Eleonoor: dat wij het eens zijn over dit onderwerp is geen nieuws Haha!

@Corine: Ik vind jouw redenatie echt een typisch voorbeeld van hoe conservatief de ruiterwereld in Nederland kan zijn. Waarom zou een paard op een "normale" trens moeten kunnen lopen, als er iets nieuws is uitgevonden wat gewoon beter werkt?
Het is punt 1 maar wat je als normaal beschouwd en punt 2 zie ik het probleem gewoon niet als dat dier beter loopt met een Myler.
Een dunner bit werkt scherper in op de mondhoeken(alleen als je eraan trekt overigens), maar een dikke gebroken trens met notenkrakerwerking prikt in het verhemelte en/of knelt de tong af. 't Is maar wat je liever hebt.

Ik zeg trouwens ook niet dat een Myler dé oplossing is voor alle paarden met aanleuningsproblemen, maar ik denk wel dat veel paarden er plezieriger mee te bewerken zijn.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:02

ik heb zelf een gebroken vast bit
Ik zelf heb het niet op die dunne bitjes
Mijn fjord is best gevoelig namenlijk
En mijn fjord is nu 4 dus
ik heb wel lang geoefend voor ze aan de teugel gaat maar het lukt wel:P
Dus aan jouw de keus:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:30

Rieja schreef:
Ik zeg trouwens ook niet dat een Myler dé oplossing is voor alle paarden met aanleuningsproblemen, maar ik denk wel dat veel paarden er plezieriger mee te bewerken zijn.

Hier zeg je nu eigenlijk precies wat mijn hele punt is Haha!

Voor de ruiter wekt zo'n bit vaak wel fijner en effectiever, maar in de meeste gevallen zal het paard het bit toch echt minder vriendelijk aan vinden voelen. Daarom zeg ik: Mondvriendelijk? Nee, dan kun je beter investeren in goede lessen of overstappen of bitloos (trekt mij zelf ook niet echt, maar er zijn wel mensen die hier heel enthousiast over zijn), want dat is het enige dat echt mondvriendelijk is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:01

Ik geloof niet dat je mijn reactie goed gelezen hebt. Ik heb het NIET over of het toevallig prettiger is voor de ruiter ipv voor het paard. Want zoals Eleonoor ook al aangeeft, met geweld krijg je geen ontspanning.
Goede lessen of de overgang naar bitloos voorstellen lijkt me een beetje offtopic hier, daar hadden we het niet over. Dan kan ik ook wel zeggen: laat je paard alsjeblieft gewoon in het land staan want dat is pas mondvriendelijk.