Zadel aansingelen , hoe hard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Zadel aansingelen , hoe hard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:30

Ik singel eigenlijk nooit na. Geregeld krijg ik de vraag of m'n zadel niet te los ligt, maar ik merk er met rijden niets van dat de singel duidelijk vrij los zit. Zelfs een parcours springen is mogelijk met m'n springzadel. Deze zadels zijn aangepast aan het paard waar ze op liggen, dus dan hoef je niet echt aan te snoeren. Gewoon even vastmaken en klaar. Het is niet zo dat je echt tussen de singel en de huid door kunt kijken, maar je kunt wel een hand of vuist onder de singel schuiven.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:35

Ik doe hem op stal altijd heel los, omdat Ruben het gewoon vervelend vindt om op stal hard aangesingeld te worden. Buiten trek ik hem 2 gaten aan en in de bak nog 1 of 2 gaatjes. Ik kan in de stal de boel wel gaan aansnoeren, maar als het buiten beter gaat, waarom ook niet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 01:01

Stukje bij beetje. Als ik ineens strak doe dan gaat Garinka de lucht in Bloos!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:17

Ik doe het altijd rustig aan. Mijn mannetje had een keer per vergissing de singel in een keer erg strak gedaan. Paard had meteen de hik. Huilen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:57

Lalidan schreef:
De singel was prima schoon, maar simpelweg door het feit dat hij heen en weer bewoog, schuurde hij.

Dat heb ik bij mijn paard ook, die moet ook goed aangesingeld worden omdat hij anders schuurwonden krijgt - en ik was mijn singels bij elke 2 a 3 keer rijden en bij zand/blubber na elke keer rijden. Ik heb pas mijn paard nog 2 weken op rust kunnen zetten vanwege een grote singelwond dus ik ben er nu extra precies op.

Ook op de manege moet ik de ruiters tijdens de les nog eens aan laten singelen omdat er diverse paarden schuurwonden krijgen bij singels die wat losjes hangen.

Ik singel tijdens het zadelen beetje bij beetje aan. Dus bijv. zadel op, singelen, beenbescherming aan, singelen, hoofdstel aan, singelen, naar de bak wandelen, singelen.

Swoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:10

Bedankt voor alle reacties, het lijkt dan dat ik het toch goed deed, het lijkt me idd ook niet aangenaam... groetjes, Koe

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:13

ik doe het stukje voor stukje en als ik erop zit nog een keer(als dat nodig is)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:30

Twee kennissen van me hebben allebei al eens een ongelukje gehad door te losjes aansingelen. Eentje bleef met een been achter een boom hangen, waardoor ze eraf viel, zadel zakte onder de buik en het paard sloeg op hol. Even later bijna hetzelfde bij de andere kennis. Ze wilde over een boom springen, viel eraf, zadel onder de buik in en paard sloeg op hol. Gelukkig bij allebei goed afgelopen. Maar het is dus wel verstandig om op buitenrit iets beter aan te singelen. Nu waren dit wel twee ronde tinkers, en allebei met westernzadel, misschien scheelt dat ook.

Bij mijn eigen tinker doe ik meestal wel goed aansingelen in stappen, hij is tonnetje rond, en wil nog wel eens een rare sprong opzij maken. Maar na het rijden past er altijd makkelijk een vlakke hand tussen. Dus ik denk dat hij zich voor t rijden een beetje dikker maakt Tong uitsteken

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:59

ik ga morgen eens voelen wat er bij mijn haf tussen de singel past.
Ik singel ook zo aan zoals Urielle zegt, steeds afgewisseld met de andere dingen die je nog moet doen voordat je erop stapt.
Overigens hebben sommige mensen de singel hier wel ERG los; een vuist tussen je singel? Dan mag je wel hopen dat je paard niets raars doet want dan glijdt je zadel toch opzij?
Mijn welsh heeft een mooi passend zadel en daarij merk ik duidelijk dat je die niet strak hoeft aan te singelen.
Maar mijn haf is flink rond en die singel ik wel strak aan.
Heb een elastieken singen voor hem (werd door iemand naar gevraagd, gewoon overal verkrijgbaar, ook bij divoza en prijzen zijn normaal, diverse merken).
Ook zei iemand dat er een pony werd bereden met alleen een staartriem; dit had ik nooit voor mogelijk gehouden dat dat kon, zelf was ik dan waarschijnlijk zonder zadel gaan rijden.
Je kunt ook niet zelfstandig opstappen zonder singel Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:05

Ik doe de kanten om en om. Begin op het derde gaatje, dan de andere kant idem, en dan weer andere kantje gaatje hoger, weer naar de andere kant etc, tot op het 5e aan beide kanten. Ik loop heel wat af dus, maar zo verplicht ik mijzelf om het rustig gaatje per gaatje te doen.

In ene keer vind mijn paard niet echt vervelend, maar ookn iet echt geweldig. Ik singel nooit ontzettend strak aan. Wel vast, maar moet wel een hand tussen kunnen wurmen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:45

Ik ga helemaal mee met Tancreda4.
Ik ben echt een pietje precies met aansingelen en doe dat dan ook in alle rust.
Tja, dan maar wat vaker heen en weer lopen. Als ik in de bak aankom, pak ik ook nog eens zachtjes een voorbeen op en trek hem naar voren, zodat alle plooitjes gladgestreken worden. En dan beide kanten natuurlijk. Pas dan stijg ik op (nadat ik het trapje in gereedheid heb gebracht Schijnheilig ), stap wat rondjes en dan pas singel ik echt voor de laatste keer aan.
Als je alles beetje bij beetje doet, krijg je geen gezwiep met staarten, kwaadkijkende koppetjes enz.
Heeft bij mij althans altijd gewerkt. Ik neem er dus echt de tijd voor. Succes ermee! Het laatste wat je wil is dat het paard singeldwang krijgt, nou dan ben je nog verder van huis, hoor!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:47

Vlak voordat ik op stap, singel ik nog een keertje aan.
Als ik er op zit niet meer. Gaat ook wat moeilijk met een dressuur singel.
Zolang het zadel blijft liggen als ik er op stap, vind ik hem strak zat!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:46

Up_to_Date schreef:
Zolang het zadel blijft liggen als ik er op stap, vind ik hem strak zat!

Ja dat is ook mijn maatstaaf.
Heb net gereden en bij mij past er een platte hand tussen.
Vind altijd wel dat ik deze straks aansingel, dus als je er geen hand tussen krijgt kan volgens mij je paard niet eens ademen Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:51

Yetse schreef:
Ik ga helemaal mee met Tancreda4.
Ik ben echt een pietje precies met aansingelen en doe dat dan ook in alle rust.
Tja, dan maar wat vaker heen en weer lopen. Als ik in de bak aankom, pak ik ook nog eens zachtjes een voorbeen op en trek hem naar voren, zodat alle plooitjes gladgestreken worden. En dan beide kanten natuurlijk. Pas dan stijg ik op (nadat ik het trapje in gereedheid heb gebracht Schijnheilig ), stap wat rondjes en dan pas singel ik echt voor de laatste keer aan.
Als je alles beetje bij beetje doet, krijg je geen gezwiep met staarten, kwaadkijkende koppetjes enz.
Heeft bij mij althans altijd gewerkt. Ik neem er dus echt de tijd voor. Succes ermee! Het laatste wat je wil is dat het paard singeldwang krijgt, nou dan ben je nog verder van huis, hoor!

Benen naar voren trekken doe ik idd ook. Mevrouw weet inmiddels het prima, en hoef ik 9 van de 10 keer enkel het been aan te tikken en 'voet' te vragen. Heel handig Haha!

Nasingelen doe ik eigenlijk nooit... Mijn merrie heeft het 'buik-uitzetten' nog niet uitgevonden, en nasingelen is dan ook niet meer nodig, omdat ik er dan toch geen gaatje bij krijg. Ja, als ik flink ga trekken en doen, maar dan zit de singel veelte strak naar mijn mening. Ze zitten aan beiden kanten altijd in het 5e gaatje. Behalve nu dan, ze is wat dikker en gaat hij aan 1 kant op het 4e.

Overigens is ze nooit nukkig met aansingelen. Iig niet meer. Ze is het wel geweest, maar dat was volgens mij vooral omdat we toen nog veel in de bak reden en ze dat niet fijn vond. Nu we eigenlijk alleen maar buiten of in het land rijden, is ze helemaa makkelijk met opzadelen.