Zadel voor jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:43

Met een boomloos zadel kun je prima lichtrijden Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:31

jolanda10 schreef:
germie schreef:
Ik heb gewoon voor mijn 3-jarige een zadel op maat laten maken. De zadelmaker zei wel dat ik het de komende tijd, misschien wel een aantal jaren zo'n 3-4 keer per jaar moet latne aanpassen. DAt doe ik gewoon en dus is het zadel inmiddels al 4 keer aangepast. Ik twijfelde ook wat ik moest doen en heb vorig jaar Kootstra gebeld. Mijn paard was net zadelmak en het zadel wat ik daarvoor gebruikte paste niet goed. Hij zei dat het wel gewoon kon, maar dat je dus aan 3-4 keer per jaar controleren en aanpassen vast zit. Tot nu toe bevalt het goed. Het is een stubben Maestoso geworden. Boommaat 31, de kusssens zijn meteen verlegd omdat m'n paard een brede rug heeft, maar een hoge smalle schoft. Verder is de wrong voor mij kleiner gemaakt. IN eerst instantie zat er geen keil in, maar dat is er inmiddels al ingezet.

Dat is zeker heel verstandig, maar ik denk niet dat je dan voor 2 tientjes per opvulbeurt klaar bent...

Zit bij de prijs in hoor. Ik heb ong. hetzelfde betaald voor een kale stubben als wat je voor een complete betaalt bij Divoza (1604 euro voor de Maestoso, dit was wel incl. het aanpassen van de wrongen). Alleen deze zadelmaker levert als service het aanpassen zolang je de eerste eigenaar bent. Je moet er wel vrij veel moeite voor doen (man ophalen, hij rijdt zelf geen auto en dan 3-6 weken later kun je je zadel heenbrengen voor het opvullen/aanpassen en ben je je zadel een week kwijt, maar dit alles heb ik er wel voor over).

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:44

MysticTinker schreef:
Met een boomloos zadel kun je prima lichtrijden Knipoog

Alles kan, maar door de drukverdeling bij de beugelophanging zou ik er niet voor kiezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:19

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:25

Haha! Dat topic heb ik zelf opgericht, en ik ben dus op zoek naar meer info daarover

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:27

He verrek ja, nu je t zegt Clown
Haha, helemaal niet gezien, sorry Tong uitsteken

Ben benieuwd of iemand hem al eens heeft geprobeerd.
Misschien kun je eens op het natural forum vragen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:28

ja, zal ik doen! ik heb hem nu enkel op harnachement staan

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:30

ik heb zelf voor mijn fjord nu een nieuwe wintec dressuur zadel met cair sistem gekocht puur omdat ze nu net 3 is en ze vast nog wel wat zal uitdeijen
ik vind het een super fijn zadel weinig onderhoud en het ligt ook nog eens super op mijn paard.
ik vind dat belangrijker dat hoe het zadel voor mij is ik pas me wel aan.
bij mij zit er alleen geen suede op wat denk ik een hoop scheeld gewoon geheel kunstof met leren singelstoten en mijn beugels kunnen onder het zadel
als je niet steeds van zadel wil verwisselen zou ik voor een wintec cairsystem gaan

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:27

voor mijn nu nog 2jarige heb ik net mijn eerste zadel gekocht, een tweedehahds KN. Haar moeder waar ze qua rug en ribben veel op lijkt heeft hetzelfde zadel en heb me laten vertellen dat KNzadels over het algemeen op veel verschillende paarden passen. Dus als we echt gaan rijden laat ik het nog een keertje nakijken en evt. opvullen, maar als eerste zadeltje is het prima. Bovendien ben ik niet van plan om 500 euro of meer uit te geven voor een zadel dat ik misschien maar een jaar gebruik. Met een beetje geluk kan ik met die KN een hele tijd vooruit, en zoniet, dan heb je hem ook nog zo verkocht omdat ze heel waardevast zijn. Je kunt dus beter een goede tweedehands kopen van een echt goed merk, dan een goedkoper nieuw zadel. Goedkoop is bij zadels gewoon duurkoop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:57

als het past dan past het , of het nu wintec of stubben is , ligt verder helemaal aan je eigen voorkeur, dus als je slechte ervaring met een wintec hebt, kan ik me oorstellen dta je die liever links laat liggen
voor ene jong paard zou ik persoonlijk ook voor een tweedehandsje gaan van een beter merk
(ik heb voor het inrijden etc een zadeltje liggen van een jaar of dertig oud van een a merk) ook na zoveel tijd zijn die zadels nog heel erg netjes en in goede staat
en het voordeel van een dergelijk zadel is dat het een bepaalde verkoopbaarheid blijft houden welke goedkope merken niet hebben