vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:09

Sowieso veel wrong. Heerlijk vind ik dat. Het liefst een middeldiepe/diepe zit en een prijsklasse tot 1500,-. Een beetje een zadel waardoor je in een nette houding zit, maar niet dwingend. Zo iets als een Kentaur Penelopa maar met zachtere zit. Nu zit ie al heerlijk (heb hem zelf) maar nog zachter en het zou een goddelijk zadel zijn. Knipoog En ook een wat betere kwaliteit. De kwaliteit van bijv. Stubben.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:11

Een niet te diepe zit, weinig wrong, glad leer. Wil zelf kunnen zitten en niet gedwongen zitten. Leerkwaliteit moet goed zijn, dus niet snel kale plekken. Graag de mogelijkheid de boom te kunnen veranderen (ala wow-zadel) aangezien paarden steeds veel veranderen. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een zadel met flairsysteem.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:11

Ik wil een uitstekende pasvorm voor mijn paard, met minder wil ik geen genoegen nemen, en een echt goede kwaliteit van het leder en vakmanschap.
Voor mij als ruiter als enige vereiste dat ik een ongedwongen zit heb; géén diepe zit, enorme wrongen en dat soort enge dingen.

Edit:

Prijs nog vergeten: ik rij momenteel met twee nieuwe zadels: een €1.530,- model springzadel en een €1.770,- model dressuurzadel, beide Stübben, en dat is ook wel zo'n beetje wat ik uit wil geven.
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 24-07-07 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:17

Zowat iedereen wil een dikke wrong omdat ze anders niet goed kunnen zitten. Waarom kunnen ruiters niet meer van zichzelf goed zitten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:27

harnessmaker schreef:
Maar de vraag kan ook andersom: wat wil je dat een zadel je biedt naast kwaliteit voor goede prijs?

Interessante ontwikkeling.
In een recent topic gaf je nog aan de de ruiterij van toeten nog blazen weet en op Bokt is de helft van je publiek ook nog eens minderjarig.

Er zijn al héél veel dertien in het dozijn zadels. Ook van prima kwaliteit.
Wat er vrijwel niet is en wat eigenlijk een ideaal rijderszadel is (én voor het paard) voor de hoofdstroom ruiterij is een cavallerie-zadel zoals de duitsers dat in WO2 gebruikten. Kompleet met geperfectioneerde en uitgebreide bagagemogelijkheden.
Jij verstaat je vak dus het zou geen enkel probleem moeten zijn dit zadel te maken.

hc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:31

Met mijn toch wel stevige bovenbenen is een dikke wrong wel heel prettig hoor... die platte zadeltjes rolt mijn beentje zo af, daar heb ik geen steun aan. Zijn mijn benen simpelweg te vlezig voor.
Ik heb op dit moment 2 zadels: een Passier GG Extra en een Prestige Top Dressage. Op beide zadels kan ik prima rijden. De Passier zit me wel iets fijner dan de Prestige.

Wat ik zoek in een zadel:
a] geen 'nieuwe' pasvorm - dus niet leer waarvan het 30 rij-uren duurt voordat die zweetbladen eens gewoon gaan hangen
b] leer dat intens van kleur is en zeker niet verbleekt binnen 2 jaar
c] die dikke wrongen
d] geen lang draagvlak waardoor mijn paard het zadel op zijn lendenen heeft liggen (schijnt modern te zijn)
e] geen kussens nauw naast elkaar, graag wat breedte voor de ruggegraat van mijn paard
f] absoluut opvulbaar en aanpasbaar moet het zijn
g] de boom moet kunnen worden verbreed of versmalt (niet voortdurend, maar wel af en toe)
h] goede leverancier - het zadel moet op maat worden gemaakt en afgeleverd voor mijn paard en de leverancier moet absoluut gericht zijn op klantenbinding voor meerdere jaren (dus niet leveren zonder after-sales, zoals ene Hulsebos het nu graag doet)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:35

Ik wil een niet te diepe zit zodat ik niet te vast zit in zadel, aangezien mijn knieën niet heel goed zijn rijd ik het liefst met weinig knie wrong zodat mijn benen niet te vast liggen. Ik heb 1 kieffer lech profi en een kieffer lech profi excellent, de excellent is veel zachter maar is voor mij geen. Wij willen aardig wat betalen voor een zadel maar daar verwachten we natuurlijk wel kwaliteit voor terug.

Als ik mijn kieffer vergelijk met mijn Jc, vind ik de kwaliteit stukken beter en het zadel blijft in verloop van tijd mooier.

Ook vind ik het een eis dat het zadel perfect ligt, Toen ik mijn 3 jarige heb laten beleren kreeg ik een compliment over hoe goed het zadel lag.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:41

Huertecilla schreef:
harnessmaker schreef:
Maar de vraag kan ook andersom: wat wil je dat een zadel je biedt naast kwaliteit voor goede prijs?

In een recent topic gaf je nog aan de de ruiterij van toeten nog blazen weet en op Bokt is de helft van je publiek ook nog eens minderjarig.

Wat er vrijwel niet is en wat eigenlijk een ideaal rijderszadel is (én voor het paard) voor de hoofdstroom ruiterij is een cavallerie-zadel zoals de duitsers dat in WO2 gebruikten. Kompleet met geperfectioneerde en uitgebreide bagagemogelijkheden.
Jij verstaat je vak dus het zou geen enkel probleem moeten zijn dit zadel te maken.

hc

dit zadel kent ook zijn nadelen [heb het gebruikt]
loeizwaar,hard,erg lang voor veel paarden,bagegemogelijkheden is iets wat 80% van de ruiter van nu niet gebruikt. enz enz

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:12

Huertecilla en mariska32: Inderdaad een goed zadel echter inderdaad commercieel niet interessant.
Maar restyling lijkt eenvoudiger dan het is en daar ben ik al een tijdje mee bezig.

Wat mij opvalt dat de wrong belangrijk is voor de zit, maar m.i. als je echt kan zitten dan zit die wrong juist in de weg.....

Daarom ben ik bezig met ontwikkeling van een prijstechnisch ook nog interessant zadel. Maar zonder concessies te doen zit je toch snel richting € 1600,- en hoger. verplaatsbare wrong of meerdere modellen met meerdere wrong types oid...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:29

Huertecilla schreef:
harnessmaker schreef:

hc

maar moeten degene die wel enig idee hebben dan lijden onder degene die geen benul hebben ?
en minderjarige zijn het aanhoren niet waardig? Knipoog (ik snap je wel , maar je brengt het altijd zo ...op geheel eigen wijze Lachen )

ik weet wat de voordelen van het zadel wat je beschrijft zijn , maar nadeel gewicht ...is een grote
maar ik gok dat er met wat veranderingen in styling een hoop mogelijk is, zo denk ik ok dta in de opbouw van dat specifieke zadel kwa gwicht ene hoop veranderen kan , ivm huidige materialen etc en ontwikkelen

de uitgebreide bagagemogelijkheden heeft 8- procent van de ruiters en amazones idd niet nodig en willen de mogelijkheid waarschijnlijk niet eens op het zadel ...daar is ook wel ene mouw aan te passen
maar ik denk dat dit specifieke zadel met een aantal aanpassingen zeker bij het grotere publiek aan zou kunnen! slaan

maar zoals harnessmaker al aangeeft , is het moeilijker dan het lijkt, die aanpassingen , wat ik ook direct geloof...
zeker als je een zadel als dit wil upgraden naar de dag van vandaag

kwa wrong, ik wil wel lange wrongen , maar absoluut geen dikke...net zoals een hele diepe lepel , vind ik een dikke wrong belemmerend

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:35

ik hoef juist geen lange wrongen, maar wel een hoge dikke Haha! beetje zoals die halve wrongen van hulsebos. die vind ik heerlijk Lachen mijn beenligging blijft dan 10x beter, dit omdat ik mijn been nog wel eens op wil trekken en dan kan dan simpelweg niet

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:38

Ik vind ook dat zadels aangepast worden aan mensen die niet zo heel fijn onafhankelijk kunnen zitten (zoals overdreven veel wrong).
Ik hoor best veel goede reacties over zo'n WOW flair zadel. Ik heb er zelf nog nooit op mogen zitten, maar ben inmiddels wel nieuwsgierig Bloos...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:41

Barbara, dat doet me denken aan een schokdemper in het zadel juist voor diegene die nog geen onafhankelijke zit hebben.
Zo is het voor de ruiter comfortabel maar zeker ook voor de paardenrug.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:43

Haha, lijkt me beter als ze gewoon is echt leren zitten. Scheelt een heleboel dierenartsbezoekjes en zere ruggen bij paarden!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:46

draumpje schreef:
maar moeten degene die wel enig idee hebben dan lijden onder degene die geen benul hebben ?
en minderjarige zijn het aanhoren niet waardig? Knipoog (ik snap je wel , maar je brengt het altijd zo ...op geheel eigen wijze :) )

Tja vaak is dat hier de enige manier om door te dringen.

In dit geval door dringen tot de essentie van de rijkunst, in mijn ogen een onafhankelijke zit en harmonie met het paard.

Dat laatste niet alleen rijtechnisch.

Wat het zadel betreft heeft ontwikkeling niet alleen iedeeën nodig naast vakkundige uitwerking maar vooral imput van de toekomstige gebruiker.

Vandaar dit topic.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:48

Ja, dat wel maar zijn wij ook niet hutsent en butsent begonnen? Haha!
Kijk maar eens rond op een gemiddeld concours.
Er zijn vele paarden met zere ruggetjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:49

Ik vind het wel grappig om te lezen hoe verschillend meningen zijn over de dikte van de wrongen en die diepte van de zit!

Ik had ook altijd graag dikkere wrongen, maar ik heb nu een hele oude Daaleman met een fijne iets diepere zit maar praktisch helemaal geen wrong.
Dat leek me in de eerste instantie vreselijk, maar op een of andere manier mis je die wrong op dit zadel helemaal niet echt...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:51

Weet je wat wel een goed idee zou zijn? Pling
Een zadel voor manegeruitertjes die de bovenkant van de boom en de zweetbladen klittenband hebben. Dus met klittenband o.i.d. gestoffeerd zijn.
Geef de ruitertjes een rijbroek aan van badstof en ze plakken aan het zadel vast.
Dat daar nog niemand op gekomen is zeg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:53

hopla schreef:
Weet je wat wel een goed idee zou zijn? Pling
Een zadel voor manegeruitertjes die de bovenkant van de boom en de zweetbladen klittenband hebben. Dus met klittenband o.i.d. gestoffeerd zijn.
Geef de ruitertjes een rijbroek aan van badstof en ze plakken aan het zadel vast.
Dat daar nog niemand op gekomen is zeg.

Haha!

dat is net zoiets als wanneer ik op school tegen een kind zeg dat niet kan zitten:" ik plak je vast aan je stoel"! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:08

Het cavallerie-zadel wat ik voorstel is op een absurd diepgaande en omvangrijke praktijkervaring gebaseerd, verder praktijkbewezen ook wat paardgerichtheid betreft.
Gewicht en maatvoering zijn een non-probleem.
Het eerste is door moderne materialen zonder ontwerpverandering op te lossen en het tweede is een kwestie van paneelvorm en ook dat vraagt geen ontwerpgenie.
Bagagemógelijkheden houden geen verplichting in.
'Hard' is een kwestie van pasvorm en rijtechniek. Ik rij dag-in-dag-uit in zadels zonder vulspul.

Waar de schoen wringt is wat Harnessmaker 'commercieel interessant' noemt.
Voor een artesenaal zadelmaker van een kwaliteitsproduct is de productiecapaciteit zonder schaalvergroting heel beperkt. Of het dan zinvoller is om een nicheproduct te leveren of de concurrrentie met massaproductie aan te gaan is zijn keuze.

Een overigens verrassend punt vind ik zijn vraag mbt een 'diepe zit'. Ik weet wat het is en ik weet wat er doorgaans onder verstaan wordt maar weet niet waar hij nu naar vraagt.

hc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:12

Barbara_m schreef:
Haha, lijkt me beter als ze gewoon is echt leren zitten. Scheelt een heleboel dierenartsbezoekjes en zere ruggen bij paarden!

Jij hebt lange magere bovenbenen, zeker?
Want je stelling is wel heel zwart/wit, ondoordacht gesproken.

Goed zitten mag toch ook best comfortabel zijn? Niet iedereen wil op een pannekoekje rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:18

Ik heb ook ronde bovenbenen Dees, zeker niet lang en mager... Maar ik moet écht geen dikke wrongen hebben, belemmert alleen maar bij de juiste beenligging.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:19

Citaat:
Ik hoor best veel goede reacties over zo'n WOW flair zadel. Ik heb er zelf nog nooit op mogen zitten, maar ben inmiddels wel nieuwsgierig Bloos...

Ze zijn ook echt heel fijn... heb de mijne nu ruim een jaar en ben er nog iedere dag blij mee. Je kan via arie boer een testzadel krijgen geloof ik.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:29

ik zou juist graag een dressuurzadel met vlakke zit willen zien, aangezien de zadels met de moderne diepe zit verschrikkelijk op mijn paard liggen. Hij heeft een langdoorlopende hoge schoft. Daardoor lijken die diepe zit gevallen mooi te liggen van voor.. totdat je je hand erinsteekt en dus alles klem ligt bij het punt waar het diepe zitgedeelte ligt.

En kussens die de rug mooi volgen, breed zijn en niet te lang..

Qua wrong.. Een wrong die je bovenbeen mooi volgt en niet te dik is. Alleen omdat ik dat er mooi uit vind zien. Ik wil geen poespas aan mijn zadel die mij "helpt" zitten.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:16

harnessmaker schreef:
Wat mij opvalt dat de wrong belangrijk is voor de zit, maar m.i. als je echt kan zitten dan zit die wrong juist in de weg.....

Idd, apart is dat.. Ik heb 2 closecontact zadels zonder weinig poespas, heerlijk Lachen

maar als je al die dikke wrongen/diepe zitten gewend bent lig je daar bij de minste onverwachte beweging af..