[WN] optoming? etc..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MisDaad

Re: optoming? etc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:30

ok.. en is dit pas vanaf een bepaalde klasse toegestaan? of mag iedereen zomaar met zo een bit rijden? ( in de ring )

hoe zit het sowieso met de klassen indeling?

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:33

gaat dit 'nivo' ook gewoon met punten?

of op leeftijd ( zoals ik wel eens gelezen heb)

anders zou ik gelijk ( ter vergelijking) in het M of z moeten starten... haha.. lijkt me ook te hetfig.

ik ben helemaal niet van plan op een scharenbit te gaan rijden hoor, vroeg me gewoon af waarom dat was Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:40

Zoals het nu is mogen beginners ook nog op 1 hand starten. Vanaf september gaat daar meen ik verandering in komen.
Dan gaan we over op een ander systeem met levels (waarbij L5 het laagste is en L1 het hoogst)
Dan mogen L5 en L4 ruiters alleen nog maar op een snaffle of bosal . Bij L3 mag je kiezen, en pas vanaf L2 is het verplicht om een seniorpaard op 1 hand te starten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:11

crazycactus schreef:
Zoals het nu is mogen beginners ook nog op 1 hand starten. Vanaf september gaat daar meen ik verandering in komen.
Dan gaan we over op een ander systeem met levels (waarbij L5 het laagste is en L1 het hoogst)
Dan mogen L5 en L4 ruiters alleen nog maar op een snaffle of bosal . Bij L3 mag je kiezen, en pas vanaf L2 is het verplicht om een seniorpaard op 1 hand te starten.

Dit zijn de regels bij de WRAN. Er worden echter ook door andere organisaties wedstrijden gehouden, waar deze regels niet gelden.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 15:49

lastig zeg ..

dus er is niet zeg maar '1 bont' zoals nu de KNHS ??

maar zoals vroeger, de NBVR enzo??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:52

@MisDaad (aparte nick trouwens Lachen )
Uit je profiel is af te leiden dat je voldoende achtergrond/onderricht hebt gehad om te weten hoe kwaliteit er uit hoort te zien. Ik denk dat je van een engels zadel wel de kwaliteit van de bagger kunt onderscheiden.
Komend weekend geeft Aafke_ een clinic over hoe een goed westernzadel in elkaar zit. Zeker een aanrader !!
Om het verschil in de diverse kwaliteiten te zien zou je eigenlijk 2 bezoekjes moeten afleggen; eentje in Urk bij Zadelmarkt en eentje bij Arthur in Vorstenbosch. Elke leek met goede ogen moet het verschil dan kunnen zien, iets wat overigens ook in de prijs tot uitdrukking komt.

Als je je ook wilt verdiepen in de boomloze westernuitvoeringen dan kun je bij diverse Bokkers terecht voor de bekendste merken zoals BareFoot, Torsion, StarTrek en de Bob Marshall waar ik zelf al enkele jaren met veel plezier op rijd.
Het voordeel van boomloos is de grotere paskans en het kunnen uitproberen tijdens een proefperiode.
Ook de Bokt-zoeffunktie zal een schat aan info opleveren Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:54

Er zijn een aantal verschillende organisaties waar je wedstrijden kan rijden.
Dat zijn oa. de rassenverenigingen zoals de AQHA/NQHA (quarters) APHA/DPHC (paints) Aphc/NAC
(appaloosa) en DAWRA (arabieren).
De WRAN staat open voor alle rassen.
En dan heb je nog de disciplinevereningen waarvan de NRHA/DRHA (reining) de bekenste is.
Allemaal hebben ze zo hun eigen regeltjes die onderling net even van elkaar verschillen. Heel verwarrend in het begin ( nou ja.. niet alleen in het begin Tong uitsteken )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:00

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:10

ja ja.. of een 'normaal'zadel goed ligt zie ik wel Knipoog
maar van western heb ik gewoon zo weinig verstand, dat ik me er een beetje in loop te verdiepen.

zijn van de wintec-western zadels beijvoorbeeld de bomen ook wisselbaar?
en is de boom zelf in principe wel het zelfde? of niet?

met een engels zadel kun je nog wel eens ergens komen, hier een beetje er bij, daar een beetje er af.. en ik las op 1 van de genoemde sites dat je een western zadel eigelijk alleen kunt passen door een 'blote' boom op de rug van je paard te leggen.

als er geen kussens in een western zadel zitten, is dit dan sowieso niet veel pijnlijker voor het paard??
of kun je bijvoorbeeld ook een gelpad onder een westernzadel leggen?? of is dat wel het domste wat je ooit hebt horen zeggen.. hihi.. ben echt een leek wat dit betreft Tong uitsteken

@ crazycactus:
in het begin inderdaad?? haha. tjonge jonge.

maar de basis regels, (zoals soorten optoming) zijn wel het zelfde?
over wedstrijden zelf hoef ik nog niet na te denken, eerst maar kijken of het wat wordt, maar
ik zou het jammer vinden als ik bijvoorbeeld investeer in een boomlooszadel, en dan wedstrijden wil rijden, en vervolgens hier niet mee mag rijden Tong uitsteken ( vandaar.. bedankt voor de tip ivm de knop aan de voorkant !!! eerder in dit topic Tong uitsteken )

ik had als kleine meid een vriendinnetje op de basis school, en haar ouders hadden een westernpaard ( KWPN.. maar western bereden) in hazerswoude-dorp.
(dat meisje heeft nog eens in de bit gestaan.. Marjolein Duijdam heette ze geloof ik. maar ik weet haar 8ernaam niet meer. heb tevergeefse zoekpogingen gedaan, maar heb haar niet meer kunnen vinden)..
ik ben nog wel eens bij een wedstrijd gaan kijken daar, volgens mij is er een heel gemoedelijke sfeer? niet echt concurrentie of competitiedrang? ( wat ik me herinner, maar dat kan ook omdat ik de histerie van mijn moeder op wedstrijd gewend was).
is dat inderdaad zo?

ik wil gewoon alles weten Tong uitsteken

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:15

crazycactus schreef:
Er zijn een aantal verschillende organisaties waar je wedstrijden kan rijden.
Dat zijn oa. de rassenverenigingen zoals de AQHA/NQHA (quarters) APHA/DPHC (paints) Aphc/NAC
(appaloosa) en DAWRA (arabieren).
De WRAN staat open voor alle rassen.
En dan heb je nog de disciplinevereningen waarvan de NRHA/DRHA (reining) de bekenste is.
Allemaal hebben ze zo hun eigen regeltjes die onderling net even van elkaar verschillen. Heel verwarrend in het begin ( nou ja.. niet alleen in het begin Tong uitsteken )

daar heb ik al naar gekeken! toch iets dat ik weet.. ik geloof dat mijn pony paard bij de DAWRA moet.. maar dan moet ik eerst even in haar papier kijken voor de zekerheid..
50% arabier.. tja.. dat weet ik niet met zekerheid te zeggen Knipoog

serieus.. ik vind het machtig interessant allemaal.

als je 2 jaar terug tegen mij zou zeggen : jij gaat western rijden, had ik het nooit geloofd!
maar ik vind het wel gaaf zo.. misschien met action als ik uitgereden ben spaans gaan rijden.. haha..

toekomst muziek. maar wel leuk om alle takken eens te proberen vind ik!!

iedereen iig heel erg bedankt voor alle informatie, zit te smullen van al het leesvoer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:20

MisDaad schreef:
zijn van de wintec-western zadels beijvoorbeeld de bomen ook wisselbaar?
en is de boom zelf in principe wel het zelfde? of niet?

Bij de Wintec western zijn de bomen niet verwisselbaar, je hebt ze sinds kort wel in 2 breedtes (medium en full)

Citaat:
met een engels zadel kun je nog wel eens ergens komen, hier een beetje er bij, daar een beetje er af.. en ik las op 1 van de genoemde sites dat je een western zadel eigelijk alleen kunt passen door een 'blote' boom op de rug van je paard te leggen.
Klopt, doe je dat niet dan heb je maar 80% kans dat het echt goed past.

Citaat:
als er geen kussens in een western zadel zitten, is dit dan sowieso niet veel pijnlijker voor het paard??
Niet als de boom goed past en de pad van een goede dikte is.
Citaat:
of kun je bijvoorbeeld ook een gelpad onder een westernzadel leggen?? of is dat wel het domste wat je ooit hebt horen zeggen.. hihi.. ben echt een leek wat dit betreft Tong uitsteken
Er zijn zelfs zadels met ingebouwde gelpads, maar ook daarvan moet de boom goed passen. Ook zijn er losse pad's waar gel in verwerkt is. Maar gel is niet zaligmakend wat pasvorm aangaat.

Citaat:
over wedstrijden zelf hoef ik nog niet na te denken, eerst maar kijken of het wat wordt, maar
ik zou het jammer vinden als ik bijvoorbeeld investeer in een boomlooszadel, en dan wedstrijden wil rijden, en vervolgens hier niet mee mag rijden Tong uitsteken ( vandaar.. bedankt voor de tip ivm de knop aan de voorkant !!! eerder in dit topic Tong uitsteken )
Een westernzadel hoort een knop en brede fenders te hebben (een westernuitstraling), verder zijn er geen verplichte elementen. Boomloos wat hier aan voldoet mag dus gewoon.

Citaat:
ik wil gewoon alles weten Tong uitsteken
Ik ook, daarom lees ik veel op i-net/google/Bokt-zoekfunktie Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:20

Je "moet" niet naar de DAWRA hoor, je mag ook én dawra én wran starten.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:33

en heb je ook 'onderlinge' wedstrijden?

op de LR waar ik lid ben, hebben we 1x per jaar een wedstrijd voor iedereen die geen startkaart heeft, om eens te proberen.
je hoeft hier niet lid voor te zijn van de vereniging.

misschien dat eerst eens proberen Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:36

Er zijn ook D-wedstrijden waarbij je bijv. geen startnummer nodig hebt, of "wilde" wedstrijden waar er geen vereniging aan te pas komt. Ook zijn er wel stallen die idd een onderlinge wedstrijd organiseren. Prima om ervaring op te doen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:41

Als je alles wilt weten neem je gewoon les of ga wedstrijden rijden dan zie je van zelf wel hoe het er aan toe gaat en met wat voor bitten ze rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:20

Het lijk me toch het beste dat je je van tevoren informeert voordat je wedstrijden gaat rijden. Het zou een beetje sneu zijn als de TS door schade en schande wijs moet worden en gediskwalificeerd wordt omdat ze met harnachement rijdt of zelf een outfit aan heeft die niet conform de regelementen is.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 09:26

en.. ik heb zaterdag mijn eerste les.. maar probeer me al een beetje voor te bereiden.
volgens mij is het echt een totaal andere wereld.. niet alleen hoe het er uit ziet, maar alles, ook de sfeer etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:14

MSQuincyTE schreef:
Als je alles wilt weten neem je gewoon les of ga wedstrijden rijden dan zie je van zelf wel hoe het er aan toe gaat en met wat voor bitten ze rijden

Wat is dit nou voor een dooddoener? Lees ook met veel interesse mee, boeiend topic zo Ja