[WN] Myler; hype of waarheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Re: Myler; hype of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:56

Francis schreef:
Zou je dan op een dressuur forum moeten vragen lijkt me.. maar ik ben zowiezo geen voorstander van trainingsproblemen oplossen met een ander bit... JMHO

Hierboven staan toch wel reacties waarbij een paard met een ander bit ineens lekkerder loopt. Dan is dat toch geen trainingsprobleem maar een eh.....optomingsprobleem?? Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:28

Ik denk dat het niks te maken heeft met het merk van het bit maar alleen met de pas vorm. Je kunt ook van andere merken goed gevormde bitten kopen dat hoeft helemaal niet persee Myler te zijn. Ik heb bv een Greg Darnall bit waar mijn paardje erg goed op loopt.
Ik denk dus
Myler = hype
dit soort vormgeving = waarheid.

Francis schreef:
Zou je dan op een dressuur forum moeten vragen lijkt me.. maar ik ben zowiezo geen voorstander van trainingsproblemen oplossen met een ander bit... JMHO

Soms, vaker dan je denkt, is juist het bit de veroorzaker van het probleem. Dus dat kun je niet zo zwart wit stellen!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 20-07-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:29

Margee schreef:
Francis schreef:

Hierboven staan toch wel reacties waarbij een paard met een ander bit ineens lekkerder loopt. Dan is dat toch geen trainingsprobleem maar een eh.....optomingsprobleem?? Knipoog

Maar dan loopt het dier dus onder alle omstandigheden niet lekker op een bepaald bit. Zoals ik het lees gaat dat in dit geval niet op. Bit is goed, paard loopt goed, maar nu de training een stapje verder komt en het moeilijker wordt moet er een ander bit in... Niet omdat het huidige bit niet goed is maar omdat de training moeilijker wordt. En da's nou net zo'n rede waarom mensen vaak van bit wisselen.. 't wordt moeilijk dus hangen we er wat scherpers in.... en dat werkt dan 9 van de 10 keer averechts want als een paard een bit al niet accepteert, dan is dat 9 van de 10 keer juist omdat het te scherp is en je dus juist een zachter bit zou moeten hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:42

Ben nog even gaan teruglezen maar volgens mij schrijft niemand dat je problemen bij een verder vorderende training met een scherper bit oplossen moet. Alleen dat sommige paarden minder sterrekijken met een Myler..... Ik zou ook niet zo snel levels hoger pakken als het moeilijker wordt. Als het goed gaat, gaat het gewoon goed...... Onze dressuurpony heeft het Myler bitje in, de Quarter heeft een bit met koperen rolletjes. Heel verschillend dus wat ze prettig vinden, was ook even zoeken.
Zelf heb ik het idee dat als het paard moeilijk is, je dit niet op moet lossen met een scherper bit. Juist gaan zoeken naar een zachter werkend bit...... Het wordt anders een gevecht, paardenkracht tegen mensenkracht.
En een hype.....???? Ze hebben nou eenmaal fijne bitten en door de westernsport zijn ze hier ook bekend geworden. Er zullen vast wel meer merken zijn met dergelijke pasvorm, al is het maar gekopieerd. Ik zie ze alleen nooit ergens hangen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:58

Margee, ik had het dus over dit stukje:

Spaikey schreef:
Zijn er ook dressuur ruiters die met een myler rijden?? Ben ook aan het denken om er 1 aan te schaffen. Mijn paard heeft het probleem dat ze als ze richting de oprichting gereden wordt niet meer fijn door de hals komt. Ben nu al veel bezig om haar diep en rond te rijden, dus goed over de rug, maar toch wanneer ik ga door zitten en haar iets wil oprichten komt ze niet geheel door de hals.

Dat lijkt me een trainingsprobleem, geen optomingsprobleem. Zoals ik het lees loopt het paard op zich goed op het bit waar het nu op gereden wordt, maar Spaikey wil een Myler proberen om een trainingstechnisch probleem op te lossen...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:00

Adrienne schreef:
Ik denk dat het niks te maken heeft met het merk van het bit maar alleen met de pas vorm. Je kunt ook van andere merken goed gevormde bitten kopen dat hoeft helemaal niet persee Myler te zijn. Ik heb bv een Greg Darnall bit waar mijn paardje erg goed op loopt.
Ik denk dus
Myler = hype
dit soort vormgeving = waarheid.

Het is zeker geen hype

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:31

Francis schreef:
Margee, ik had het dus over dit stukje:

Spaikey schreef:
Zijn er ook dressuur ruiters die met een myler rijden?? Ben ook aan het denken om er 1 aan te schaffen. Mijn paard heeft het probleem dat ze als ze richting de oprichting gereden wordt niet meer fijn door de hals komt. Ben nu al veel bezig om haar diep en rond te rijden, dus goed over de rug, maar toch wanneer ik ga door zitten en haar iets wil oprichten komt ze niet geheel door de hals.

Dat lijkt me een trainingsprobleem, geen optomingsprobleem. Zoals ik het lees loopt het paard op zich goed op het bit waar het nu op gereden wordt, maar Spaikey wil een Myler proberen om een trainingstechnisch probleem op te lossen...

OK, had ik overheen gelezen...... Haha! Maar wie weet helpt het ..... zou me kunnen voorstellen dat bv bij een bepaalde houding van het hoofd een bit iets anders gaat liggen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:49

Oeps had niet zo ver gekeken dat ik zag dat dit het western forum was Haha! Haha! Ach ja maakt ook helemaal niks het is toch ook een leuke sport. Ken verschillende mensen die ook western rijden.
En daarbij als een western paard fijner loopt op een bepaald bit kan dit voor een dressuurpaard net zo gelden lijtk me.

Inderdaad mij paard loopt wel fijn op het bit wat ze nu heeft, maar was gewoon nieuwschierig of ik misschien een net iets betere aanleuning zou kunnen krijgen met een myler.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:38

Bekend spreekwoord: If it ain't broke, don't fix it.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:46

een stalgenoot rijdt ermee. Haar paard heeft erg weinig ruimte in haar mond dus vond alle andere bitten vervelend en nam ze niet aan. Met dit bit schijnt het paardje veel beter te ontspannen en fijner te lopen. Tenminste dat vertelde ze me, is het het nooit gezien. Wat haar betreft dus waarheid en geen hype