[WN] Eigen westernzadelkast bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: Eigen westernzadelkast bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:31

Jolande schreef:
Wij hebben er onlangs een via Ebay laten komen. Moet je even zoeken op SATTELSCHRANK WESTERN. Wij hebben die van 200x75x75 laten komen. Tot nu toe bevalt hij prima. Er kunnen makkelijk twee zadels in hangen (was voor ons een vereiste) en hij is diep genoeg. Hij kost €290 en daar kwam geloof ik nog €65 verzendkosten bij (hij komt vanuit Duitsland en weegt 75kg). Misschien is het iets voor je? Het materiaal is goed en stevig en er zitten voldoende bij: 2 zadelsteunen, 2 pad steunen, 5 hoofdstel haakjes en een legplank die je evt. in 2en kunt delen voor twee kortere plankjes. De zadels kun je op diverse hoogtes ophangen, dus dat is helemaal prettig.

De onderste van deze? http://sport.search.ebay.de/sattelschra ... sofocusZbs

Wel interessant in ieder geval. Ik zie mezelf in de toekomst er wel zo één kopen i.p.v. zelf eentje bouwen. Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:47

Ja dat is hem
Afbeelding
Ik zal kijken of de fotos er een beetje duidelijk uit zien die we gister met een telefoon geknipt hebben en dan zet ik ze hier neer.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 08:56

Dat is wel een mooie kast ik ben benieuwd naar de foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:08

Mooie kast, maar kost ook wel wat. Als je een beetje handig bent kun je er voor een stuk minder ook een zelf maken.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:56

Het zijn geen super fotos maar geven misschien wel een indruk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn twee nogal aan de maat zadels en ze passen er prima in en hangen ook gewoon 'vrij'. De kast is inderdaad niet goedkoop (al denk ik dat je er hier in NL meer voor kwijt bent), maar zelf een maken is ook niet eenvoudig. Als je overigens maar een zadel er in hoeft, kun je ook extra plankjes bestellen zodat je meer legruimte hebt. En ze zijn er ook in kleinere maten, maar te klein is ook niet alles en in prijs maakt dat geloof ik niet zo gek veel uit, tenminste niet als je bedenkt dat je jaren vooruit moet kunnen met zo'n kast.
In de achterwand zie je die gleufjes, op die hoogtes kan het zadel allemaal gehangen worden. De deur heeft het zelfde systeem voor haakjes.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:04

Dan bouw ik net zo lief zelf een zadel kast

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:15

Maar hier past toch bijna niks in...mijn paard wordt in de winter geschoren en dekens kan je al niet kwijt. Misschien heb ik gewoon te veel zooi hihi, dat kan ook Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:19

Je kunt voor de dekens ook zo'n 'tuinmeubelenopbergkist' gebruiken. Zo'n kist waar je de kussens van tuinstoelen in kan doen. Snap je wat ik bedoel? Bij ons op stal heeft iedereen zo'n ding, including me. Ideaal! Een kast waar rijspullen én dekens in moeten passen, wordt moeilijk denk ik. Of je moet een complete wandkast bij Ikea gaan halen ofzo. Zoiets zou ik in ieder geval wel nodig hebben dan. Bloos Haha!

[edit] typfout
Laatst bijgewerkt door Toekie op 20-07-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:22

dat is nog eens een idee van die Ikea kast haha. Maar ook dat idee van die tuinstoelenkist!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:27

Ja, is echt handig! Ik heb de mijne bij de Leen Bakker gekocht, was iets van 30 euro (aanbieding).

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:27

ik heb een zadelkast iets groter als normale manegekastjes en dan nog 2 kasten bovenop, maar nog kan ik alm ijn psullen iet goed kwijt. staat nog in allemaal opbergboxen weer bovenop die kastjes. hele wand volgebouwd hor van 2,5 meter breed en 2 mtr hoog haha.

Maar zo'n ijzeren kast is natuurlijk perfect, er zitten luchtroosters in en ratten en muizen komen er niet in en het rot niet. hoogsten misschien beetje roest, maar ze zijn wel aan de prijs.

Als je een kast maakt, doe het dan van goede stevige planken of platen, want veel van die platen zetten uit of trekken krom met vocht. zoiezo erggoed behandelen met verf of spul dat vocht tegenhoudt.

het licht eraan hoe groot je kast wordt, maar denk dat alsje hem zelf maakt van goed hout, dat je al snel tegen de 150 euro kwijt ben.

als je goede stevige dikke plannken heb, kan je deze gewoon tegen elkaar schroeven. wel goed meten allemaal Tong uitsteken.
en voor je zadel ter versteviging een extra planke aan de achterwand.

veel succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:03

Een kast moet stevig zijn waar hij gewicht moet dragen, nl waar de zadel hangen. De rest kan best van dunner materiaal.
Ik had de mijne van een houten frame gemaakt.
De deuren waren van een oude kledingkast, de zijwanden van triplex (8mm). Alleen de achterwand was verstevigd met een dikke plaat omdat daar de zadelsteunen aan hingen.
Wielen eronder voor het makkelijke verplaatsen.
Hij heeft bij mij iig jaren trouwe dienst gedaan.

Maar elke kast heeft de neiging op den duur te klein te worden Lachen

Overigens hoef je geen nieuw hout/materiaal te kopen. Er zijn ook zaken waar 2e hands bouwmateriaal te koop is, dat scheelt aanzienlijk in prijs.

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:37

je hebt ook van die staande kasten voor tuinspullen, daar past ook een hoop in! en sowieso, als je bij n goed tuincentrum of bouwmarkt kijkt, staan er vaak wel goede kasten en die pas je dan aan met n stang voor zadel en soms een versteviging. zo ken ik iig n aantal mensen die zo n mooie kast hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:32

@sassrd : je hebt maar erg weinig standaardkasten die dieper zijn als 60 cm. Laat staan de 75/80 die je minimaal nodig hebt voor een westernzadel Haha!

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:37

Mijn pad is 85 cm dus zo'n kast van 75 x 75 gaat al niet werken.
Maar zal vandaag foto's maken van mijn met tuinhout gemaakte kast, alleen soory heb er geen bouwtekeningen van. Mijn vriend en ik hebben het al gaande weg in elkaar getimmerd met dwarslatten zodat de kast niet krom trekt en een naar achteren schuin dak zodat het water eraf loopt.

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:22

@ Dubbeldun: Ja klopt Tong uitsteken je moet wel ff zoeken, maar ze zijn der wel hr!! Lachen
maar ze worden idd voor dresuur/springzadel etc gebruikt.. even niet aangedacht dat western zo'n 'mega' zadel heeft Tong uitsteken Sorry! Bloos

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 11:21

Ik heb dit weekend een crates westernzadel gekocht en na opmeten, past mijn zadel in ieder geval niet in de kast die op ebay staat. Ik heb nog wel even bij verschillende bouwmarkten hier in de buurt gekeken, maar ben geen tuinkast oid tegen gekomen. Ik ben benieuwd hoe de kast van fancyrebel er uit ziet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:31

fancyrebel schreef:
Mijn pad is 85 cm dus zo'n kast van 75 x 75 gaat al niet werken.
Maar zal vandaag foto's maken van mijn met tuinhout gemaakte kast, alleen soory heb er geen bouwtekeningen van. Mijn vriend en ik hebben het al gaande weg in elkaar getimmerd met dwarslatten zodat de kast niet krom trekt en een naar achteren schuin dak zodat het water eraf loopt.

ik heb de houten bovenstaande kast verkocht en heb nu een ijzeren op maat gemaakte
deze is 120cm breed in 2 delen, 150cm hoog en 76cm diep
daar past mijn Vaquero zadel 75vm lang ptecies in
de Hafpad past er ook op het zadel in en straks de grotere pad zet ik ernaast.

de kast die ik had was lekker groot maar kan je niet op elke stal kwijt.
nu heb ik dan deze ijzeren kast en een kleinere voor de bijrijdsters waar het boomloos western in kan deze is 150cm hoog en 60x60

kostte ff wat maar nu heb ik echt goede degelijke sterke kasten die niet rotten en waar nooit muizen in kunnen!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:56

Cheveyo schreef:
Maar hier past toch bijna niks in...mijn paard wordt in de winter geschoren en dekens kan je al niet kwijt. Misschien heb ik gewoon te veel zooi hihi, dat kan ook Knipoog

Ik denk dat iedereen te veel zooi heeft Cool
Het voordeel van deze kasten is dat je ze kunt indelen zo als je zelf makkelijk vindt. Hier hangen 2 zadels in dus dat kost zo wie zo enorm veel plek. Als je er maar 1 zadel in hoeft te hangen kun je er extra planken in hangen zodat je meer berg ruimte krijgt.

Ik denk ook dat de meesten zich verkijken op wat het kost een kast zelf te maken. Als je alles gaat optellen er van uit gaande dat niet iedereen genoeg hout heeft liggen Knipoog
Hout: 80 a 100 euro
scharnieren: 30 a 40 euro
zadelsteun: 15 euro p/st
hoofdstel haak: 3 tot 5 euro p/st
veiligheidslot: 30 euro
Dat is toch totaal al zo'n:160 tot 200 euro en dan zit hij nog niet in elkaar en is nog niet geverfd! Natuurlijk is dat nog lang geen 355 euro maar je moet ook nog eens handig genoeg zijn (of iemand kennen die handig genoeg is) om van 5 planken een fatsoenlijke kast in elkaar te zetten Cool

Natuurlijk is 290 euro voor een stalen kast veel geld (355 met verzendkosten, je kunt hem ook zelf gaan afhalen) maar als je bedenkt dat in Nederland een stalen kast van 75x75 x 120 al dik over de 300 euro kost is deze uit duitsland zo duur nog niet! Als je dan gaat kijken wat er bij bv de Divosa voor zadelkasten moet worden neergeteld dan is 355 euro bijna een koopje Knipoog Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:04

@Adrienne : ik denk dat mijn kast nog geen 75 euro gekost heeft. Al tel ik dan de uren voor het in elkaar zetten niet mee natuurlijk, dus alleen materiaal.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:13

@DubbelDun: Kun je er een foto van neerzetten? Ben benieuwd hoe hij eruit ziet nl. Wie weet dat ik dan een volgende keer (al verwacht ik niet dat mijn kast binnen nu en tig jaar het begeeft) ook voor 75 euro klaar ben. Haha!

Ik geloof vast dat een zelfbouw goedkoper kan zijn, maar je moet wel vrij handig zijn, ik zelf zou niet in staat zijn een fatsoenlijk uitziende, stevige kast te maken die goed op slot gaat en dan ook nog er niet uitziet als of hij uit allerlei restmaterialen in elkaar gedraaid is (een pensionstal wil immers graag dat het netjes eruit ziet). Maar ja, ik was ook niet zo goed de in handenarbeidklas Knipoog

Misschien is het leuk als iedereen die een zelfbouw heeft een fototje schiet en hier neerzet. Daar kunnen we allemaal tips uit opmaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:33

OK hierbij dan Haha!
Let niet op de troep, want idd zijn kasten altijd te klein Lachen
Overigens was de kast hier al 10 jaar oud.
Achter de deur die net niet helemaal open staat zijn nog veel haken voor hoofdstellen ed.
De scharnieren zijn geborgd, zodat de deuren er niet uitgewipt kunnen worden en er zit 1 los slotje op (eierkistsluiting) en het normale slot in de deur.
De deuren zijn dus van een oude kledingkast die sluit met een bajonetsluiting.

Afbeelding
Afbeelding

En aan de buitenmuur te zien had het ook net geregend Clown

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:40

Ziet er goed uit! Je hebt hem goed vol hangen trouwens Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:43

En dan had ik de zadels er nog niet eens in Lachen
Duidelijk een gevalletje 'te veel troep" dus Clown

Overigens heb ik deze kast niet meer, daar is een andere Bokker nu blij mee (tenminste dat hoop ik Haha! ).
Omdat er toch geen zadels in lagen heb ik nu een ladenkast speciaal voor de dekens en een smalle hoge kast voor de 'troepjes'.
Aanzienlijk meer ruimte over omdat die niet zo diep hoefden te zijn.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:59

Mijn omgebouwde IKEA kast, komen wel muizen in: mega irritant! Kostte alles bij elkaar ong. €130,- Is wel idioot groot, want ik heb idioot veel spullen!