zadel met beugelriem onder zweetblad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Re: zadel met beugelriem onder zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:09

Okay, dan begin ik daarmee Lachen Als dat genoeg is laat ik het daar ook bij Ja

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:57

Idd die onderste rode lijn is wat de zadelmaker bij mij toen heeft doorgesneden. Is een beetje frotten om je riem er door te krijgen, maar ziet er denk ik wel het netste uit.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:01

Ik heb één keer gereden met beugelriemen onder het zweetblad.... vond het beroerd zitten... maar dat is persoonlijk natuurlijk. Bovendien was het niet mijn eigen zadel en paard dus kan aan het zadel gelegen hebben!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 19:45

Zo, het zadel is geslacht Ja

Idd ff prutsen met de riemen erdoorheen halen maar ook dat is gelukt.

Bedankt voor de info, zonder jullie zat er een gat van 10 bij 10 , 20 cm onder in mijn zweetblad ergens Nagelbijten / Gniffelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:00

Ik trek het zweetblad gewoon heel ver omhoog, dan kan ik de riem zo om de haak schuiven.

In begin moest ik ook even wennen, maar nu merk ik geen verschil meer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:44

xtostarlight schreef:
Idd die onderste rode lijn is wat de zadelmaker bij mij toen heeft doorgesneden. Is een beetje frotten om je riem er door te krijgen, maar ziet er denk ik wel het netste uit.

Wat gebeurt er als je valt en met je been in de beugel blijft hangen, kan de riem dan wel van de haak afglijden?
Ik vind het maar eng Bloos

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:06

Glijd er wel vanaf denk ik hoor, maar het gat is vrij klein om de riem om het haakje te krijgen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:11

Ik zou als ik jou was, dat hele stuk wegsnijden. Knipoog
Dat heb ik bij mij zadel ook. Een stuk veiliger en veel handiger. En het zit toch onder dat flapje.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:18

Sisco4life schreef:
Haha..bruut he Bloos Eigelijk wel Clown Vind dat ik zoiets zelf moet kunnen.

Mijn idee :

Ik heb mijn zadel eens goed bekeken, en zie dat er onder die gesp waar je je beugelriemen doorheen doet een stuk dunner leer zit, en dat weer goed vastgestickt aan de rest van het zweetblad wat van dik leer is gemaakt. Het zit dus helemaal omgestickt, en ook het zweetblad zit weer aan elkaar gestickt zonder dat stukie. Volgen jullie me nog Tong uitsteken
Nou dacht ik dat het best kon om dat stuk eruit te halen, bijdeze een foto. De rode lijn op de rechterfoto snijd ik dan dus uit.
Afbeelding
Wat denken jullie ?

Nou, mijn eerste gedachte is "heb je al voor een nieuw zadel gespaard?" Clown

Als je bang bent dat je voet in de beugel blijft hangen bij 'n val, kun je beter veiligheidsbeugels kopen dan hopen dat het veiligheidshaakje nog soepel beweegt. Doordat die haakjes bijna nooit gebruikt worden, is er soms namelijk nogal grof geweld nodig om ze open te krijgen.

Als je met de beugelriemen onder 't zweetblad rijdt, krijg je elke keer dat je je been te veel optilt een hint van 't zweetblad. Dus je zadel blijft mooier, en je houding wordt mooier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:21

je kunt natuurlijk ook gewoon het haakje open laten Knipoog Ik zou zelf het hele stukje dun leer weghalen, zo ziet het er bij mijn zadel ook uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:25

De uitsparing die je wilt gaan maken nooit als een recht iets houden, dat gaat altijd scheuren!
Probeer een opening te maken waar je beugelriem dubbel door heen kan die ovaal of in elk geval afgeronde zijkanten heeft.
Waarom laat je het niet doen door een zadelmaker? Die heeft er het gereedschap voor en feeling. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt en die kan je ook adviseren of het kan......
Zelf heb ik 2 zadels, bij 1 heb ik de beugelriemen over mijn zweetblad en bij mijn nieuwe zadel heb ik ze er onder. Met rijden voel ik geen verschil. Het is alleen even wennen met opsteken van de beugels.

Tuigmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:53

Lenneke_ schreef:
Je kan net zo goed alleen een snee maken op die onderste rode lijn

Mee eens Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:53

ik voel echt geen verschil he Bloos , ik sla nooit zo erg met mijn benen dat ik daar verschil tussen voel. alleen als we aan het crossen waren klapte het er wat tegen aan als de beugels eronder zaten. maar voor de rest, erboven of eronder het maakt mij niet uit!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:00

Ik heb de haak wel dicht, anders valt de beugelriem er zo vanaf.
Maar ik heb er zowiezo veiligheidsbeugels aan, omdat die lekkerder rijden en omdat ik met sportshoenen zonder hak rij

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 21:59

Zo, daar was ik weet Tong uitsteken

Ik maak me eigelijk geen zorgen over vallen, die van mij geeft wel rodeo's weg,maar die ken ik al 5 jr. Ben in die jaren ook nog nooit van hem af gevallen, dat is dus niet mijn grootste probleem. Verder heb ik gewoon een cap enz op hoor Knipoog

Verder over die clipjes los doen, nee dat doe ik niet, dankzij die dingen ben ik op de kletter gegaan met een andere pony, omdat die dingen juist wel loszaten, gleden er zo af.

Die opmerking of ik aan het sparen was voor een nieuw zadel snap ik eigelijk niet Lachen Zadel is goed hoor, 2e zadel ook Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:11

waarom een snee maken?
De onderste rand van het dunne leer is aan het tuigleer van je zweetblad gestikt.
Als je daar het stiksel loshaalt heb je een opening die je eventueel ook weer dicht kan laten stikken.

makkelijker, sneller en mooier.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:08

Omdat de rand daarom heen helemaal stevig dichtgestickt is, en dus als ik dat dunnere stukje leer eruit zou halen nog prima op zijn plek bleef en functioneerde Lachen Je ziet er niks van, die snee, maar ik denk idd niet dat je hem makkelijk weer dichtstickt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:10

ik heb het er ook in laten snijden...
maar, als je het doet is het zweetblad minder tegen je paard aan, en heb je minder contact met het been...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:13

Ik ga het gewoon eens uitproberen Ja Dan weet ik of ik veel contact heb of niks en of het toch handiger is om ze boven te doen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:35

Ik vind het zelf minder lekker rijden. Opstappen vind ik altijd lastig (men heeft mij eens gezegd dat ik als een aap op mijn paarden stap Haha! ) en iedere keer dat ik opstap met de riemen onder het zweetblad kom ik in de knoei met het zweetblad, die gaat dan mee en gaat dubbel zitten.
Maar misschien is dat mijn eigen tekortkoming Knipoog
Zaterdag reed ik een pony van mn vriendin en die had het ook zo. In de galop kreeg ik last van mijn benen.
De rand van mijn laars schuurde langs de onderkant van het zweetblad namelijk.Ik denk dat het erg belangrijk is dat je zelf lekker zit op je zadel en het dan wel kunt doen; een zadel van een ander is altijd lastiger qua beenligging.
Ik heb overigens ook mijn beugelgespen onderdaan; heb ze iets langer dan mijn maat afgeknipt en er van die riempjes omgedaan.
Ik heb nu veel meer contact en geen last van die gespen en geloof me dat merk je pas wanneer ze er niet meer zitten Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:09

Sisco4life schreef:
Die opmerking of ik aan het sparen was voor een nieuw zadel snap ik eigelijk niet Lachen Zadel is goed hoor, 2e zadel ook Knipoog

Zo ingewikkeld is 't toch niet? Jij zet een mes/schaar in je eigen zadel, in plaats van een zadelmaker erbij te halen. Je hebt geen idee hoe het leer daarop gaat reageren, qua doorscheuren, sneller slijten, enz, en dus is de kans dat je je zadel naar een volgend wereldje helpt nogal aanwezig.

Harnessmaker zegt trouwens dat je de stiksels weer dicht kan laten stikken. Zadelmakers hebben daar de hulpmiddelen voor. Dus de stiksels kunnen wel opnieuw gestikt worden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:42

Okay, das dan iets duidelijker Lachen

Alleen heb ik ook vermeld dat ik goed heb gekeken hoe alles zit, ik ga nl niet zomaar in mijn zadel snijden Knipoog

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:46

Ik zou het niet doen. Ik vindt dat een zweetblad er is om je beugelriemen erop te laten rusten, en om juist je singelstoten ect waar eronder het bovenste zweetblad zit te sparen. Ik hb en Kentaur en en Prestige. Bij beide kan het, maar ik doe het niet. Knipoog

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:51

ik wil het ook gaan doen maar ik vraag me af of je zadel nog wel in model blijft.??

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:37

ik heb gekeeken en ik heb te wijnig ruimte tussen dat ding waar je beugels om heen zitten en d dikk zweetblad