jong paard nooit zadel op gehad en zadels passen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: jong paard nooit zadel op gehad en zadels passen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:39

idd gewoon een of ander goedkoop ding erop leggen voor het zadel mak maken
zolang het n zoverre goed ligt dat het niet knelt en niet van hot naar her schuift is het voor het zadel mak maken al prima
heb hier ook een oud (merk) zadeltje liggen voor dat doel wat op vrijwel iedere poownie past die ik voor zadelmak maken krijg en op de meeste zelfs goed genoeg voor het aanrijden
echt perfect passend komt daarna ,

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:22

ik heb nog ff in de schuur gekeken en een heel oud zadel gevonden van onze vroegere paard. Het is best een groot zadel dus ik hoop dat hij past het is nog niet zo ver. Maar beetje zoeken en rond kijken kan geen kwaad. Ik moet het toch goed invetten want hij ziet er niet echt mooi schoon uit haha en beetje stijfjes

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:09

Juist goed dat je een zadelmaker laat komen voordat je gaat rijden. Als je met goed passend materiaal rijdt, krijgt je paard ook geen slechte ervaringen wat dat betreft - drukplekken, zadeldwang, andere trauma's...

Ik heb het ook gedaan bij mijn toen driejarige. Die had nog nooit een zadel opgehad (wel al eens een deken enzo) en die deed echt helemaal niks. Als je er gewoon rustig een zadel oplegt zonder singel, zullen de meeste paarden dat zo accepteren hoor.

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:15

Ik zou nog even wachten totdat het paard wat meer bespierd is.
Straks heb je het paard ingereden en past het zadel niet meer.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:17

tuurlijk een zadel meot wel passen, koop een oude die aardig goed past, en als er dan wat bespiering op het paard zit, kun je wel een zadelmaker laten komen, als je dat nu al doet, en je gaat aan het werk, ontwikkelen er spieren en dan zit je straks met de pech dat je zadel niet meer past!

gr

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:20

Netty18 schreef:
Ik zou nog even wachten totdat het paard wat meer bespierd is.
Straks heb je het paard ingereden en past het zadel niet meer.

Nou dan ga je dus weer naar de zadelmaker en die maakt je zadel weer passend.
Ik vind dat heel logisch hoor. Ook als een paard nog niet 'uitgezwaard' is, heeft hij een passend zadel nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:21

kleinelinda schreef:
wat is een longeer singel precies. Sorry weet er nog neit zoveel van ieand een plaatje er van?

Afbeelding

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:27

Ik vind het wel goed zoals je erover nadenkt.

Ik begrijp de redenatie best: waarom een nieuw zadel. Maar de vraag ging toch over hoe te passen? Ook een tweedehands of ouder zadel moet toch gewoon goed liggen bij een jong paard? Dan zul je toch ook moeten passen?

Zoals gezegd zal het paardje er waarschijnlijk niet echt op reageren. Maar dat was toch in principe de vraag?

En eigenlijk ben ook ik wel van mening dat een zadel...ook voor een jong paard wat ingereden gaat worden en ook nog spieren gaat ontwikkelen gewoon goed moet liggen. Als ik in die situatie verkeer zal ik ook gewoon een zadelmaker laten komen om te passen. Je kan rug / huidproblemen / trauma's beter voorkomen dan genezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:36

Een nieuw zadel voor een jong paard is eigenlijk niet nodig, hij gaat snel spieren ontwikkelen die er voor die tijd nog niet zaten, zal breder worden en meer schoft krijgen en dan past het nieuwe zadel al snel niet meer.

Koop een goede tweedehands, wacht tot hij 6 jaar is en ga dan een nieuw zadel aanschaffen...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:57

ik ben het eens met Cassidy
en als je het wel wil. eerst je paard laten wennen aan het zadel en daarna zadels passen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:09

Dames daar hebben we zadelmakers voor hoor. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ik na 3 jaar een compleet ander zadel moest aanschaffen.

Mijn paard is nu 4 en behoorlijk uitgezwaard. Ik reed voorheen met bontje eronder nu zonder en over 2 weken komt de zadelmaker hem bijstellen als dat nodig is. Maar nog nooit gehoord dat ik een ander zadel moest aanschaffen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 22:07

Mijn merry is een fries. En ik heb er nog helemaal geen ervaring mee dus ik weet het echt niet. Ik kijk ook eerst wel hoe het oude zadel ligt. Als het niet goed ligt ga ik op zoek naar een ander zadel. Zoals ik er nu over na denk tjah wie ben ik maar doe ik eerst het grote oude zadel er een par keer op met longeren en zodra ik er echt op ga een goed tweedehands zadeltje en na een jaar koop ik dan een nieuw zadel. Tjah weet het allemaal niet zo goed nog en het duurd nog lang tot die tijd kan ik nog mooi jullie tips lezen