verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re: verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:52

bij piafferuitersport mag je ze passen!
Passen ze niet, dan kun je ze omruilen

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:01

Ik zit zelf ook te denken aan hoefschoenen, dus ik lees dit topic met grote interesse. Maar wat ik me nou afvraag als je van de verharde weg bij een ruiterpad aankomt, gaat dan dan met hoefschoenen, of loop je dan het risico dat er zand tussen de hoef en de schoen komt?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:09

ik heb gisteren een 2-uurs rit gemaakt mijn paardje op Eaysboots Epic. Deels over de verharde weg (vandaar ook de schoenen), maar het laatste stuk over zandpaden.
Dat gaat prima hoor! Er komt wel een klein beetje zand en/of water in de schoen, maar als het goed is passen de schoenen zo goed dat er te weinig plaats is voor bergen zand. Paardje had geen last van schuurplekken ofzo, mocht je dat bedoelen. Het zand wat er in kwam zat aan het eind van de rit onder hoeven, onderrin de schoen.

Meestal rijd ik met mijn paard op blote voeten, maar dat kon echt niet gister ivm de grote hoeveelheid stenen. Ze heeft probleemloos de hele rit op schoenen gelopen! Geen schuurplekje of wat dan ook!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:56

ma_rie_tje schreef:
ik heb ook ervaring met smitjes.
Ik vind ze echt ronduit geweldig.
Je betaalt er wel voor, maar reken is uit hoeveel je per hoef per jaar kwijt bent....
Ik doen ongeveer 2 jaar met een paar schoenen.

Daarbij worden ze op maat gemaakt, en passen dus beter dan schoenen met vaste maten. Ze zijn makkelijk in gebruik en duurzaam.
Ik vind ze gewoon top!
wij rijden altijd buiten (paard mag vanwege artrose niet meer in de bak lopen) en 2 jaar houden ze het zeker vol!

Helemaal mee eens. Ik heb ook de schoenen van Smitjes en doe er ook gemiddeld 2 jaar mee. Ik heb nu net maandag voor de 3e keer nieuwe besteld.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:58

toch gek, die van mij waren door de heer smit zelf aan gemeten en mijn paard kon er niet mee overweg, en wel dus met andere schoenen!

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:19

Ik ga dit topic even volgen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:37

Oplossing waarvoor?

Na een overgangsperiode kunnen hoeven van een paardgericht gehouden paard alles aan wat de manier van houden mogelijk maakt. De hoeven zijn als de ondergrond waarop ze lopen.

Hoefschoenen zijn GEEN vervanger van hoefijzers en vanwege hun gewicht een NoNo voor meer snelheid dan een gematigde onderhoudsdraf.

Realiseer je ook dat het relatief onhandige dingen zijn en het gebruik éxtra discipline van de ruiter vraagt.

Hoefschoenen zijn in mijn ervaring en mening UITSLUITEND een tijdelijk hulpmiddel voor de overgangsperiode.

'Duur' zijn ze trouwens niet, niet duurder dan hoefijzers. Ze zijn er alleen niet mee vergelijkbaar en geen vervanger voor.

hc

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:29

Ik vroeg niet naar oplossingen, maar naar ervaringen, meningen, tips etc. Het ultieme oplossing is denk ik per paard verschillend.

Het gaat momenteel Super! Ik heb goede hoop Lachen

Ik vind ze inderdaad ook niet duur, als je je paard om de 2 maanden moet beslagen is dat toch echt duurder Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:41

Huertecilla, voor mijn paard is het inderdaad een middel om de overgang van ijzers naar permanent op blote voeten goed te doorstaan. Ze loopt prima op blote voeten, maar heeft nog wel erg veel problemen met grote stukken over losse stenen. Op dat moment pak ik de hoefschoenen en mijn paard loopt daar prima mee. Ze gaat door het grotere gewicht aan de voeten wel opvallend ruim lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:50

peetenwallie schreef:
en het klingt als de ideale oplossing

Dus.... waarvoor?

hc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:09

Huertecilla schreef:
Oplossing waarvoor?

Na een overgangsperiode kunnen hoeven van een paardgericht gehouden paard alles aan wat de manier van houden mogelijk maakt. De hoeven zijn als de ondergrond waarop ze lopen.

Hoefschoenen zijn GEEN vervanger van hoefijzers en vanwege hun gewicht een NoNo voor meer snelheid dan een gematigde onderhoudsdraf.

Realiseer je ook dat het relatief onhandige dingen zijn en het gebruik éxtra discipline van de ruiter vraagt.

Hoefschoenen zijn in mijn ervaring en mening UITSLUITEND een tijdelijk hulpmiddel voor de overgangsperiode.

'Duur' zijn ze trouwens niet, niet duurder dan hoefijzers. Ze zijn er alleen niet mee vergelijkbaar en geen vervanger voor.

hc

HC ik ben het grotendeels met je eens dat het een tijdelijk hulpmiddel is
maar soms komt het voor dat de hoefkwaliteit dermate bedroevend is dat blootoets helaas nooit gaat lukken in bepaalde omstandigheden , dus er zijn uitzonderingen
maar als je het goedaanpakt kunnen de meeste paarden uiteindelijk prima op blote voeten

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:21

@HC: mijn pony loopt al haar hele leven blootvoets en dat gaat prima, ze heeft superstevige hoeven. Omdat ik meer en meer ga mennen (op de verharde weg Knipoog ) hou ik de hoeven nauwlettend in de gaten. Tot dusver is er geen enkel probleem, de slijtage valt mee maar ik men ook niet dagelijks. Mocht er op den duur toch overmatige slijtage ontstaan dan zou ik hoefschoenen overwegen omdat ik het belachelijk vind om onder goede hoeven ijzers te slaan.
Ik ben erg benieuwd wat je van mijn beweegreden vindt, ik zou ze dus uitsluitend voor het mennen gaan gebruiken Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:22

draumpje schreef:
maar als je het goedaanpakt kunnen de meeste paarden uiteindelijk prima op blote voeten

Met 'goedaanpakt' ingevuld als paardgericht houden én een forse beperking op het gebruiksdoel.

Het is niet realistisch om te verwachten dat een paard dat onder suboptimale omstandigheden gehouden wordt ooit echt gezonde hoeven krijgt.
Het is niet realistisch om te verwachten dat echt gezonde paardenhoeven de gecombineerde overbelasting door ruitergewicht+prestaties van serieuze 'sport' aankunnen.
Hoefschoenen zijn voor beiden noch een weg noch een oplossing.

Ja en tot slot heb ik mijn vraagtekens over het paardwelzijn van sommige paarden tijdens het proces naar het 'uiteindelijk' en weet niet of dat in de som in hun belang is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:37

Roadracer schreef:
Ik ben erg benieuwd wat je van mijn beweegreden vindt, ik zou ze dus uitsluitend voor het mennen gaan gebruiken Pling

Ik verwacht geen problemen als de hoeven gezond zijn, je een stuk verharding in de wei hebt en je geen extreme dingen doet voor de kar.
Ik men ook en doe voor NL-begrippen wel extreme dingen doch mijn paarden staan ook op een extreme wei dus is er geen probleem.

Hoefschoenen zou ik níet gebruiken. Ik zou de inzet aanpassen.

Hoefschoenen zijn een fors hogere belasting voor het paard. Dit heb ik al heel vaak opgebracht inclusief een methode om de extra arbeidsinspanning uit te rekenen. Een 'verkort kiezen' oplossing is de harstslagmeter.
Dat is voor de kar een erg leuk en nuttig experiment. Je hebt vast wel een bekende route met lekker asfalt of een ander oppervlak waarvan je zéker weet dat het paard er stressvrij op loopt.
Rijdt die route drie dagen in een pittige draf met de hartslagmeter (met interface) en laadt de waardes in je pc.
Nu exact hetzelfde met hoefschoenen.
De drie dagen zijn om een eventuele leercurve te ondervangen. Kijk of er een groot verschil is in leercurve en zo niet kan je de gemiddeldes vergelijken. Indien wel, dan moet je die verschillen neutraliseren.
Normaal gesproken geven de hoefschoenen een hogere waarde door de grotere inspanning. 'Normaal gesproken' omdat een paard dat door blootsvoets met stress loopt met hoefschoenen die stress mist en dus het beeld mbt het arbeidsverschil verstoort is.
Dat is waarom voor de kar over een makkelijk route zo'n goede test is omdat het ruitergewicht dan de hoeven niet extra zwaar belast.

Er is net gemeld dat het paard langere passen maakt met hoefschoenen en dat is een volstrekt logische aanpassing. Het versnellen en vertragen tussen nul en twee keer de reissnelheid kost veel inspanning. Het kost mínder inspanning de pas te verlengen dan het bespaart door het hierdoor geringere aantal passen.

hc

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:01

Huertecilla schreef:
Ik verwacht geen problemen als de hoeven gezond zijn, je een stuk verharding in de wei hebt en je geen extreme dingen doet voor de kar.
Ik men ook en doe voor NL-begrippen wel extreme dingen doch mijn paarden staan ook op een extreme wei dus is er geen probleem.
Hoefschoenen zou ik níet gebruiken. Ik zou de inzet aanpassen.
Hoefschoenen zijn een fors hogere belasting voor het paard. <...>

hc

Oei, moeilijk stukje, ik moest het een paar keer lezen maar nu begrijp ik het! Helaas heb ik niet de beschikking over een stuk verharding in de wei (tja, hier in NL hebben we door meerdere factoren te maken met sub-optimale omstandigheden; ik ben al blij met de mogelijkheid tot 24/7 weidegang in de zomer). Extreme dingen doe ik niet voor de kar. Waar ik me zorgen over maak is de eventuele overmatige, al dan niet scheve afslijting. Nogmaals, vooralsnog wijst niets er op dat het een probleem gaat worden, maar ik heb (nog) te weinig eigen ervaringen om op de langere termijn een voorspelling te durven doen. Vandaar dat ik me oriënteer op mogelijke oplossingen, mocht het ooit nodig zijn dan kan ik op tijd ingrijpen. Voorkomen is beter dan genezen tenslotte Knipoog
Met inzet aanpassen bedoel je: minder mennen?
Het feit dat hoefschoenen een hogere belasting geven: weet jij of er in dat geval verschil zit tussen de verschillende soorte hoefschoenen? Ik kan me voorstellen dat die enorme "klompen" belastender zijn dan lichtgewicht schoenen die met name uit een zooltje bestaan, of zie ik het dan verkeerd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:22

Ja, minder of anders mennen.

Gewicht is een kwestie van wegen.
Verder is het belangrijk dat het paard de zóól belast.De zool moet op de grond komen, dus door hoefschoen ondersteund worden.

hc

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:25

Ook ik vind de easy-boots prima. Ok, soms verliezen we er 1 dus wel blijven opletten onderweg. En als de voorhoefjes wat kort zijn, gaan ze weleens draaien.
Heb ook Smitjes maar daar is ze een keer dwars doorheen gescheurd na een schrikreactie. Bleek veroorzaakt te worden door de niet geheel rondgemaakt hoefrand. Nu zijn ze verzwaard en dat loopt voor geen meter...
Aan de Smitjes kon slecht wennen aan de dikke zolen; heel veel struikelen. op de easyboots liep ze zo weg!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:16

De prijs wat minder??? schoenen zijn duur in aanschaf maar uiteindelijk vele malen goedkoper dan ijzers. Ik zelf heb de marquis schoenen en ben er erg tevreden over.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 23:17

Huertecilla schreef:
peetenwallie schreef:
en het klingt als de ideale oplossing

Dus.... waarvoor?

hc

Het klonk als een ideale oplossing voor de periode waarin hij zo gevoelig liep. Speciaal op het harde maar eerst ook in de weide. (overgansperiode)

Maar het gaat goed zo en zo lang hij niet kreupelt, of gevoelig loopt, schaf ik geen schoenen aan.
Ik durf nog niet met hem op buitenrit, want dan ben ik verplicht een stuk over het harde te gaan lopen. Maar ik hoop dat dit in de toekomst ook verbeterd. Beetje bij beetje... ik heb geduld.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 10:23

GGGGGGGGrrrrrrrrr........ gister op buitenrit geweest grrrrrrr....... om vlakke ondergrond geen probleem, hard of zacht. Maar ondergrond met oneffenheden erin was niet leuk voor hem, liep hij erg gevoelig. Misschien is dit ook een kwestie van wennen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:45

Hmm vervelend Peet, dat het tegen viel gisteren.
Misschien toch nog even questie van tijd geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:06

leonietje schreef:

De vraag die je als verantwoordelijke wel moet blijven stellen is of dat wat jíj als 'hoger' doel hebt wel in het belang van het paard is. Het doel heiligt het middel niet per definitie. Als het paard langere tijd pijn heeft ten gevolge van welke manier van verzorging ook, dan is dat ethisch niet te verantwoorden.

hc

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:37

leonietje schreef:
Hmm vervelend Peet, dat het tegen viel gisteren.

Ja erg balen, had het niet verwacht. Hoefschoentjes kopen Lachen hi. Misschien toch wel handig.
Maar opzicht gaat het in een stijgende lijn. Constante pijn was er niet alleen bij wegen met onheffenheden.
In de berm, was het geen probleem. Lachen. Maar t'is natuurlijk nooit leuk om constant bezig te moeten zijn, met, owh daar moeten we niet heen, daar kan hij niet fatsoenlijk op lopen. Daar kunnen we heen daar is alleen maar gras of zand. Hi, das de bedoeling niet van een ontspannen buitenritje.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:31

ik heb al enige ervaringen gelezen op bokt in verschillende forums, maar kom er niet helemaal uit.
mijn pony loopt zijn hele leven al zonder ijzers reed vroeger wedstrijden en af en toe een buitnerit maar is maar fftjes op het asfalt. Vanwege dat hij nu wat ouder is en ik hem minder wilt belasten staat hij nu voor de kar ik men dus nu met hem. Dit doet ie fantastisch zeker als je weet dat hij een er pas een maand voor staat. Ik men nu zo'n 3 a 4 keer per week met een zo'n uurtje maar voor begonnen zijn hoeven toch te slijten en heb ijzers erom gedaan terwijl ik hiet echt een hekel aan heb zeker als het niet echt nodig is. Nu stapt hij zelf af en toe op zijn ene ijzer en ligt er dus af , gewoon met sitlstaan hoor, een beetje dom. Nu las ik zo'n beetje over de hoefsschoenen en dat zou een mooi alternatief voor mij en hyem zijn. alleen op doen als we naar buiten gaan met de wagen.
Maar er zijn er zo veel. De Marquis valt zo wie zo af omdat mijn pony nogal een gevoelige huid heeft en deze er niet gesschikt voor zijn las ik bij meerdere mensen op bokt. Dan heb je nog de easyboots, simple boots en de Turf King. Van de laaste 2 kan ik weinig tot niks vinden wie heeft er met deze ervaringen dan kan ik een goede beslissing maken.

Ik wacht de reacties af

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:31

Ik heb ervaring met de easyboots en de simple boots. Vind ze allebei even goed.
De simple boots ogen wat groter/lomper dan de easyboots, maar zijn erg makkelijk aan en uit te doen.
Ik weet niet met wat voor pony jij ment, maar Easyboot heeft meer maten voor kleine pony's. De kleinste maat simpleboots is geschikt voor hoeven van 10-10,9 cm (lang en breed). Easyboots gaan vanaf hoefjes van 7,8 cm breed.